14.6 is de ideale voedingsspanning voor de TA2020
1K weerstand stond bij een schema dat ik gevonden had, ik snapte het nut er ook niet van
Met potmeters alleen, wordt het signaal verzwakt.
Is de LM324 ook geschikt want die heb ik nog liggen?
Voor de voeding gebruik ik een spanningsregelaar met een 4700uF elco parralel dus dat zit wel goed toch?
Zou je schema misschien kunnen aanpassen met al die ontkoppelingen.
Maar hoe kan ik een fader maken tussen de 2 kanalen, zodat:
potmeter 0 graden: alleen kanaal 1
potmeter 180 graden: beide kanalen even hard
potmeter 360 graden: alleen kanaal 2
zou niet weten hoe ik dit met een potmeter voor elkaar kan krijgen. Je kunt bv R6 R7 vervangen door de 2 variable weerstanden van een potmeter, maar dan hoor je beide kanalen nog steeds in elke stand, alleen is de ene dan harder dan de ander.
Heb wel een oplossing maar voor stereo heb ik dan een quad potmeter nodig die ik nergens kan vinden. De potmeters die nu in de schakeling zitten zijn dan dezelfde alleen dan precies omgedraaid. Als je kanaal 1 harder zet gaat 2 zachter. Maar voor stereo heb je dan quad potmeter nodig...
[Bericht gewijzigd door lars019 op (15%)]
het is op zich ook niet de bedoeling om in je mengpaneel al te veel te versterken. daar is je eindversterker voor. eventueel kun je een hele kleine versterking toepassen, maar al te veel moet je niet willen (naar mijn mening).
met potmeters alleen krijg je als je hem helemaal open zet amper verzwakking. en als je een kanaal wegdraait verzwakt hij steeds mee. zoals op zich de bedoeling is.
ik heb even een oude topic van me opgezocht:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/83352/1/opamp
daar worden wel een stel opamps genoemd die geschikt zijn. daar wordt ook prima gesproken over de lm324. ik kan me iets herinneren over dat die niet geschikt waren, maar dat kan ik ook verkeerd hebben, kan het niet vinden
4700uF is goed, maar ook nog voor en na de spanningsregelaar een 100nF condensator plaatsen dicht tegen het ic aan.
volgens mij kun je zoiets doen als dit:
_____
---|_____|---
1 ^ 3
|2
de loper (2) is de uitgang
op ingang 1 zet je signaal 1
en de andere ingang (3) zet je signaal 2.
stel je neemt hier een 100k potmeter voor, dan kan het weggevaagde kanaal er amper meer door. ik dacht dat het zo simpel al kon, maar dat weet ik niet zeker meer (lang geleden)
maar je kan het ook heel anders doen. neem 2 tda1524A chips ic's. beide hebben 2 ingangen. nu wordt het mooi. dan zet je op ic 1 het rechter kanaal van ingang 1 en ingang 2. en op ic 2 zet je de linker kanalen.
ipv mono potmeters gebruik je dan stereo potmeters die je op beide ic's aansluit. de volume werkt dan nog steeds als volume voor het 'actieve' kanaal. idem voor de toonregeling. en door aan de balans te draaien kies je op beide ic's tussen ingang 1 en 2 oftewel signaal 1 en 2.
als je dan nog perse een fader per kanaal wilt kun je altijd kiezen voor een passieve (alleen een potmetertje aan het begin).
Ik zou proberen het te beperken tot een passief ontwerp, voor deze toepassing een 10k crossfader en een 25k volumepot.
Om een bron en eindtrap uit een accu te voeden is al uitdagend genoeg, een voorversterker er tussen maakt het snel noodzakenlijk het echt goed te doen, en dat is niet triviaal.
Gebruik audiotrafo's waar nodig, voor iPod's e.d. kies ik die vaak 1:4 ipv 1:1 (Neutrik NTE-4), dat geeft 12 dB extra gain en sluit daarmee beter aan bij veel andere apparatuur.
Ik neem aan dat de schakelende eindtrap een complete module is ?
ik denk dat je met zoiets al uit de voeten kunt:
kan iemand bevestigen of die balans potmeter (de rechtse) gaat werken?
ik zou denken van wel. stel je draait die helemaal naar kanaal 1. het signaal van kanaal 2 moet dan door 100k aan weerstand heen om bij een hoogohmige ingang van een versterker te komen. terwijl datzelfde signaal ook door 10k van zijn eigen volume pot kan gaan om bij de nul te komen. beetje krom uitgelegd, maar wel de weg van de minste weerstand imo.
Bedankt voor de reacties!
Heb vandaag het een en het andere uitgeprobeerd en passief werkt idd gewoon goed.
Toen ik dat eerst gebropeerd had gebruikte ik alleen de verkeerde potmeters.
De oplossing van Aart met een crossfader van 10k en een volumepot van 25k werkt prima.
Had zelf die potmeters niet, dus met losse weerstanden geprobeerd.
Nu nog één vraag, de volume potmeter moet uiteraard logaritmisch zijn, maar ik dacht dat die crossfader linear moest zijn, maar op conrad staan alleen logaritmische, dus wat moet het zijn?
het hoeft niet perse logaritmisch, maar het is wel netter. je gehoor werkt ook logaritmisch waardoor een logaritmische regeling klinkt als een lineaire volumeverschuiving.
moet het perse bij conrad?
dick best heeft ze namelijk wel.
stereo log 25k:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=2011
stereo lin 10k:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=932
Even kijken of ze daar ook de andere onderdelen, die in nog meer nodig heb, hebben.
Bij conrad heb ik ze overigens ook al gevonden, had niet goed genoeg gekeken
Bij Dickbest hebben ze die niet, maar heb ze dus al bij conrad gevonden: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=442121
[Bericht gewijzigd door lars019 op (27%)]
Hoi Lars,
heb je uiteindelijk nog in elkaar gezet?
Ik wil graag hetzelfde doen, maar snap de aansluiting van de crossfader niet?
Hoi mdinther,
Heb het uiteindelijk precies gedaan zoals timberleek had voorgesteld:
_____
---|_____|---
1 ^ 3
|2de loper (2) is de uitgang
op ingang 1 zet je signaal 1
en de andere ingang (3) zet je signaal 2.
LM324 is niet geschikt voor audio. Die is nl geoptimaliseerd voor een laag stroomverbruik, en heeft geen ruststroom in zijn uitgangstrap. Dat geeft crossover vervorming.
Dus dan kun je beter een TL074 gebruiken, of een NE5532.
En ik zou ook de signaal draden naar de eindversterker verwisselen, Dus virtual ground (uitgang U4) aan Signal ground, en Signaal (Uitgang U3) aan Signal +.
ik ben van om ook zowiets te maken en dan het schema van timberleek te volgen maar ik vroeg me ook af of het misschien mogelijk is de 2 aparte kanalen te versterken voordat ze gemixed worden?
zo ja, hoe zal ik dit op moeten lossen? ik wil het geheel met 9v voeden.
de componenten bestel ik bij newtone
hangt er vanaf hoeveel je het wilt versterken. Als dit op lijn niveau is, kan dat makkelijk op 9v met 2 opamps.
google maar eens naar (niet inverterende) opamp versterker
heb een mooi schema gevonden voor 1 kanaal. alleen vraag ik me af of de meetwaarde klopt? Ik heb het schema in yenka gebouwd maar misschien heb ik toch een ander gratis programma nodig om te meten. de amplitude is verlaagd maar de offset is verhoogd.
[Bericht gewijzigd door Basseytje op (19%)]
Bij mij werkt dat schema wel prima.
kijk wel dat je als ingangsamplitude een lage spanning neemt. een lijnsignaal is over het algemeen 1Vpp (toch?)
en je uitgang moet je meten na de condensator. dus over de weerstand.
en 100k kon niet bij mij. Als ik lijn signaal nam en alles op 9v, dan kan hij het niet leveren.
kleiner kan wel. Als ik er 4k van maak heb ik een versterking van 2x.
okj de offset is nu weg. ik heb even een weerstand ter vervanging van een speaker geplaatst en daarover gemeten. ik heb nu weer een mooie sinus alleen het is een verzwakking ipv een versterking.
je hebt wel degelijk een schema voor een versterking. alleen heb je 1 ding niet helemaal begrepen.
Je kan geen speaker aansluiten op deze uitgang. Zoveel vermogen kan de opamp niet leveren. Met als gevolg dat de opamp leeggetrokken wordt, oftewel de spanning daalt. Die uitgangen kun je alleen op line niveau gebruiken. Dat wil zeggen dat je die aan kan sluiten op bijvoorbeeld een versterker. en die kun je dan vervolgens op een speaker aansluiten.
verander die 4 ohm maar eens in 10k. Dan doet hij het prima.
hij doet het een stuk beter nu maar ik krijg een rare verloop van de sinus.
maar echt versterken doet hij niet. hij verschuifd alleen de fase
dat even teruglopen van de uitgang komt omdat de condensator eerst even op moet laden.
de faseverschuiving is ook normaal. dat komt door het het gebruik van de condensatoren.
En dat hij amper lijkt te versterken is ook te verklaren. een condensator laat op deze manier alleen hoge frequenties door. lage frequenties worden langzaam weggefilterd. de 400Hz die jij gebruikt wordt al voor een deel weggefilterd. probeer maar een 1 kHz.
het zogenaamde kantelpunt kun je veranderen door de condensator waarde te veranderen. neem bijvoorbeeld 10uF in en 10uF uit, dan laat hij 100 Hz ook al zonder problemen door
ja ik ben op zoek naar een schema waar nog geen buffer/filter ingebouwd is.
ik ben nog niet echt een held op elektro gebied. ik ga volgend jaar met de de opleiding beginnen, maar nu is het vooral hobby.
daar kom je niet onderuit.
in dit gebruik (assymmetrische voeding) moet je de in en uitgang ontkoppelen. Daar komen filtereigenschappen bij kijken. Maar bij 10uF in en 10 of 100uF uit heb je amper last van filtereigenschappen. Dan snijdt hij hem wel ergens af, maar dat is onder de 100Hz. dat is niet echt boeiend.
Ontkoppelen zou niet nodig zijn als je een symmetrische voeding gebruikte (dus bijvoorbeeld -9 tot +9
[Bericht gewijzigd door timberleek op (14%)]
dan blijf ik mooi bij dit ontwerp. hartelijk dank. ik ga iets moois proberen te bouwen.
hoeveel mag ik trouwens spelen met de weerstand van 4k die over de opamp gebrugd is?
Heb even een schema in elkaar geflanst. misschien wil ik er nog wat dingen aan toevoegen zoals een 3 band eq maar dat zie ik later nog wel. heb nog wat projecten die op me wachten.
als dit goed klinkt ga ik een 8 kanaals bouwen met phatoom en 3band eq en mic preamps. maar zover is het nog niet. tegen de tijd maak ik wel een mooi topic voor het bouw verslag
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
Het schema werkt op papier, maar let wel op wat eerder beschreven is; de ingansimpedantie is slechts 1k en met een ingangs-C van 100n houd je dan niet veel laag over.
Ik zou denk ik liever gaan voor een niet-inverterende opzet.
Een andere, maar dure, optie om wat gain te krijgen zijn de eerder genoemde transformatoren. Ik ben er zelf vrij dol op, en frot ze dan zo in dit soort doosjes:
Dit kastje verzorgt 2 stereo "laptop" ingangen (Neutrik NTE-4 1:4) en een gewone sy ingang (1:1) voor een klein budget 19" Dj-setje. Bevalt prima, geluidskwaliteit en kosten zijn soms ondergeschikt aan eenvoud en probleemloosheid.
Let wel ook weer een beetje op de impedanties, lager dan 10k bij line niveau lijkt me na zo een klein trafo'tje niet verstandig.
hij moet eigenlijk dienen als een y plug voor m'n gitaar. alleen ik wil wel het volume per kanaal in stellen. en als je dat door een simpelen pot doet dan raak je vel van je geluid kwijt. en daarnaast wil ik met de crossfader gewoon een handig kastje hebben in het geval dat er een keer 2 kanalen gemixed moeten worden.
hoe duur is zo'n transformator? en waar haal je ze?
Conrad heeft ze, voor iets van E 10,- ex.
Maar voor gitaar geluid is dat niet bruikbaar. Gitaaraudio past in tegenstelling tot line audio verbindingen gewoonlijk erg hoge impedanties toe, in de honderden kohm.
Ik heb daar weinig verstand van, en denk dat u voor vragen over een dergelijk project beter een nieuw topic opent