kan het zijn dat een toerenteller niet meer werkt als er geen laadstroom wordt geleverd? het betreft een klassieke austin healy, met electronische toerenteller (1965)
Laad stroom lijkt me niet zo belangrijk, maar de meter moet natuurlijk wel gewoon zijn voedingspanning krijgen.
Waarom is er geen laadstroom meer ? ... dat kan wel de reden zijn dat je toeren teller is gesneuveld.
heb je iets meer info ? spanning 6 of 12V, + aan chassis ?
komt het -1 signaal nog wel op de toeren teller terecht, heeft de teller een stabiele voeding?
De auto (Austin Healy) heeft 12 V voeding. Er zit op de meter een groene (aardings) draad, die verbonden is met de naastliggende meters. De 2 witte draden gaan naar a. de bobine en b. naar contactslot. Verder nog twee zwarte draadjes die op de klemmoer van de bevestigingsbeugel (achter het dashboard) zijn aangesloten. van
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Volgens mij zijn er 2 manieren van meten met de oude smiths meters. Zoals je zegt 1 draad naar massa, 1 naar contact en 1 naar klem15 van de bobine. Het verlies over voedingsdraad wordt door de teller gemeten. En de andere is gewoon de normale manier +12v en massa en de andere naar klem1 van de bobine. In het eerste geval kan de laadstroom daar wel mee te maken hebben. In het andere geval zou de toerenteller stuk kunnen zijn. Dat zou weer kunnen als de boordspanning veel te hoog geweest is door de kapotte dynamo.
Zo te horen moet ik eerst weten of de dynamo of spanningsregelaar nog werken. Moet ik de dynamo testen met draaiende motor en dan het voltage meten op de twee kabels die op de dynamo zijn aangesloten? Moet het voiltage dan ruim boven 13 V liggen? En wat geeft de voltmeter aan als de dnamo kapot is of in slechte conditie?
Hoe meet ik de werking van de spanningsregelaar?
In ieder geval is de spanning op de accupolen bij draaiende motor nauwelijks 12 V en dat lijkt me weinig.
ja, met een beetje verhoogde toeren zou de spanning rond de 13.4 volt moeten zijn. als je geluk hebt kun je de spanningsregelaar eruit halen, wel de accukabels los nemen.
Paul Welther
weet niet of het een wissel of gelijkstroomdynamo is. Wel heb ik geconstateerd dat het lampje van het contact was doorgebrand en na meting ruim 14 volt aangaf. Wijst dit op een kapotte spanningsregelaar? Ook de accu laadt niet op.
Paul Welther
Die 14v waar heb je die gemeten? 14v is wat aan de hoge kant maar mag nog geen probleem zijn. Gaat het lampje nu wel uit als de motor loopt? Kan ook nog een onderbreking zijn in de + kabel van de dynamo.
Eventueel een foto van de dynamo?
Als het lampje defect is kan het zijn dat de dynamo niet werkt, doordat de rotor zijn opstartspanning niet krijgt.
Ik ga eerst even met Zylar mee, zet de auto op contact stand II, alle controle lampjes op het Dashbord moeten branden , en zeker het laadstroomcontrolelampje! Als die het niet doet:
1) controleer eerst of het lampje goed is,en goed contact maakt met de "fitting"
2) 1 kant van het lampje moet voeding krijgen via contactslot stand II (bij het meten lampje verwijderen)
3) de anderkant van het lampje ligt via de spoel in de dynamo aan massa.
Ook dit kan je na meten.Accuspanning (via contact)= +12.+V , spoel, gezien als hele lange draad, naar massa = 0V :lampje brand
4) als de dynamo spanning gaat leveren, staat op dit punt de laadspanning>
Normaal is de laadspanning(A) min. 13.8 V, via contact naar accu = 13.8 V (zie punt 2)
[edit] helaas heeft u uw profiel niet ingevuld, als je dichter bij Zwolle zit wil ik er ook wel eens een keer na kijken,en een paar simpele metingen uitvoeren.
De anderkant is nu de laad spanning = 13.8 V , spanningsverschil over het lampje = 13.8 - 13.8 = 0V ==> lampje gaat uit.
Het is laat en in Jip & janneke taal, maar ik hoop dat je het idee begrijpt.
Met een paar simpele metingen weet je exact wat er aan de hand is.Als je er ook nog een schema bij hebt , kan je nog eea. aan zekeringen/relais ed. nalopen die in dit circuit zijn opgenomen. Anders even bij Paul binnen brengen , die is er met een paar simpele metingen wel uit wat er aan de hand is 
Beste Paul en Zylar, bedankt voor jullie reacties, het is geweldig. Ik ben niet helemaal a-technisch maar moet al deze gegevens eerst bestuderen om weer eens wat metingen in de praktijk te doen. Ga eerst wat krokodillenklemmetjes kopen want met de pennetjes van het voltmetertje kun je moeilijk bij de meetpunten op de dynamo met een draaiende motor etc.
Wel is het zo dat het laadlampje doorgebrand was en gemeten 14 Volt spanning aangaf(nadat lampje verwijderd was). Ik heb een ander lampje erin gezet en dat werd gloeiend heet en dat lijkt me te heet daar het lampje in het huis van de toerenteller zit (in een soort van richtkokertje om het rode indicatie glaasje/viziertje op de meterwijzerplaat op te lichten.
Ik woon in de buurt van Roosendaal/Brabant om dan even naar Paul te rijden in een 45 jaar oude klassieker wordt nog een hele toer.
Nog een vraagje: hebben jullie al een idee waardoor die toerenteller plotseling helemaal is uitgevallen. is zo dood als een pier.
Overigens heb ik een wiring diagram van de bedrading Austin Healy op grond waarvan ik de aanwijzingen van Paul helemaal kan volgen
wat me erg verbaast is dat de autoaccu met de - (min) pool is verbonden aan het chassis en de + (plus) pool aan de startmotor. Als ik het schema (wiring diagram Austin Healy) volg zie ik dat de + pool op de massa (chassis) is aangesloten en de - naar de startmotor loopt. Er staat sinds een twee maanden een nieuwe accu in, heeft de monteur deze verkeerd om geplaatst? wat is hier aan de hand, weet u raad?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Paul Welther
Oei, nu wordt het moeilijker. Het kan zijn dat de auto reeds omgebouwd is naar - aan massa, dat wordt veel gedaan. De vraag is kreeg je die problemen toen de accu vernieuwd was? Slaat de motor ook aan als je start? Als de accu verkeerd omzit dan draait de start motor verkeerd om en zal de motor niet aanslaan.
Maakt de fitting van het laadstroom lampje geen korsluitig met het huis van de toerenteller?
Met de ompoling van de accu zijn verder geen problemen, auto start goed. Ik zal de polen van de accu dus maar niet omwisselen, bedankt voor het advies en het wiring diagram.
Het laadstroomlampje lampje wordt gloeiend heet buiten het huis van de toerenteller, dus van kortsluiting met toerenteller huis kan geen sprake zijn.
Verder kan ik melden dat de bedrading van het laadstroomlampje niet rechtstreeks naar de dynamo gaat maar via de spanningsregelaar. Zie het schema, dat Zylar toevoegde.
waarom dan dat hoge voltage op het laadstroomlampje (14 volt?), het brandt na enige tijd gegarandeerd door (gloeiend heet)
Paul Welther
Schema even bekeken het zou dus een gelijkstroom dynamo moeten zijn.
Alleen die 14v kan ik niet thuis brengen, heb je die gemeten met lopende motor? Met contact aan motor uit moet er +/- 11v staan over het lampje. Aan de ene kant 12v de andere ongeveer 1v. Lampje is toch wel een 12v 1,2w type?
Als je met erg heet bedoeld dat je hem niet meer vast kan houden klopt dat, nu zijn vingers een erg slechtte temperatuur indicatie, maar heet worden is een feature van gloeilampen