na het overlijden van mijn soundbar hsb 2313 had ik flink de balen.nu ben ik geen expert maar toch de unit open gedraaid en dat ding was gesmolten.de sub die erbij zat was geweldig, wat een bas. in de kast zit een 3 ohm 150 watt subwoofer die door een versterker in de kast werd aangestuurd, de aansturing werd door de unit gedaan.
nu wou ik de sub los gebruiken maar toen begon het gezoek. de sub leverde ook de spanning voor de hoofdunit dus uit de sub kwamen 2 kabels. 1 adapter kabel voor spanning op de hoofdunit de andere was de subkabel maar een koptelefoonstekker met 4 ringen, de kast open gedraaid en de stekker opgezocht.wat ik ook doorverbind ik krijg geen geluid uit de sub. de volgorde van de stekker aan de binnenkant is stb,mute,fr,gnd,pg,vcc.de pg en de vcc aansluiting is de stroomvoorziening voor de hoofdunit die ook de sub in en uit moet schakelen.nu krijg ik de sub wel aan, teminste zover dat de led lampje gaat branden door even contact te maken met vcc(de pluskabel dus)en stb.dan gaat de sub aan.maar als ik audiosingaal op de fr en grn zet komt er geen geluid uit de sub.ik heb overal naar een schema gezocht mar niets gevonden.iemand en idee hoe ik de sub moet schakelen dat ik de sub gewoon kan gebruiken?

dus ik wil graag de sub gebruiken zonder de hoofdunit die de sub in en uitschakeld.ik moet dus de volgorde vinden van in en uit schakelen zonder de hoofdunit en weten waar het audio singaal in gaat
ik hoop dat de foto's duielijk zijn. het gaat om de 6 polige stekker, de andere 2 zijn voor led lampje en ventilator.
de 6 polige heeft de volgende volgorde van boven naar beneden.
1=stb (standby neem ik aan)
2=mute(neem aan mute stand)
3=fr (plussingaal audio neem ik aan)
4=gnd (massa audiosingaal neem ik aan)
5=pg (massa stroomtoevoor neem ik aan)
6=vcc (plussingaal stroomvoorziening neem ik aan)
als ik 1 en 5 even contact laat maken gaat allen de led lamp branden ik heb dan audio singaal op 3 en 4. geen resultaat.
de versterker is een dvd amp pow260a.
hoop zo voldoende info te hebben gegeven.en uiteraard dat iemand raad weet
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Duidelijk verhaal ik kan er geen touw aan vast knopen.
Zet het nog eens neer en dan niet als een lange regel, dat leest wat lastig.
En het zal een heel stuk schelen als je er wat foto's bijvoegd.
Dan kunnen we zien wat je bedoeld.
Hallo.
Zoals ik denk dat het werkt moet je de Mute pin aan massa hangen en de Stby pin met VCC verbinden. FR is je signaal ingang, GND en PG zijn de massa aansluitingen.
Groeten, Ron.
geprobeerd maar geen reactie.wel per ongeluk 2 draden tegen elkaar gekregen wat in tot een kleine explosie leide.nu is de ic tegen het koelblok naar de maan, volgens mij de versterker ic.druk op zoek gegaan online welk type erop moet omdat de nummers op de ic niet meer te lezen zijn,deel uit de ic geslagen.
philips gebeld maar die zeggen geen documentatie te hebben omdat ze klanten niet willen aanmoedigen om zelf te gaan experimenteren.dus nu op zoek naar welke ic erop moet en waar ik die kan krijgen.info bij de fabrikant wordt lastig, geen email adres. en mijn chinees is niet zo goed dat ik ze kan bellen. mischien weet iemand wat erop moet.dan kan ik verder proberen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
Als je dan eerst de sub moet repareren en dan alsnog aan de praat moet zien te krijgen, kun je dan niet net zo makkelijk een andere versterker in de bestaande sub hangen?
dan hou je de speaker en de kast en vervang je de elektronica.
als ik eerlijk ben, nee.
ik ben nogal eigenwijs zegt me wederhelft en wil dit graag voor elkaar krijgen.juist een leuke uitdaging,alleen die expolsie was niet voorzien.het gaat me er alleen om dat ik het werkend krijg.
en daarbij is een inbouw versterker voor een 150 watt 3 ohm sub best wel prijzig neem ik aan.het mooie van de pow260a vind ik dat hij 210 watt leverd, teminste volgens de fabrikant. als ik hem weer aan de gang krijg wil ik hem bij me zoon op de pc aansluiten. ik heb ook nog 6 speakers 15 watt 9 ohm ligen uit de soundbar en 2 speakers 5 watt 3 ohm.daar wil ik 2 satelieten voor maken. oftewel recyceling van de soundbar.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]
hoeft op zich niet zo prijzig te zijn
maar ik ben het wel met je eens dat het leuker is om het te fixen
jee ben je snel, super.ook nog een idee waar ik die kan bestellen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 17 augustus 2010 11:55:41 schreef paul-z:
[...]
philips gebeld maar die zeggen geen documentatie te hebben omdat ze klanten niet willen aanmoedigen om zelf te gaan experimenteren.dus nu op zoek naar welke ic erop moet en waar ik die kan krijgen.info bij de fabrikant wordt lastig, geen email adres. en mijn chinees is niet zo goed dat ik ze kan bellen. mischien weet iemand wat erop moet.dan kan ik verder proberen.
De smoezen van de commerciele afdeling worden steeds beter. Vroeger toen ze nog 06-8406 als servicenummer hadden, kreeg je als consument(!) zeer kundige mensen aan de lijn en werd ter plekke uitgezocht welke documentatie en welke onderdelen je nodig had. Die mensen moesten natuurlijk wegbezuinigd worden.
Als er daadwerkelijk geen documentatie voor het toestel is (ik kan het zo niet vinden, maar dat zegt niet alles), is de reden dat het toestel inkoop is.
ik heb ook her en der rondgesnuisterd en tot de conclusie gekomen dat het toestel volledig in china word gemaakt in opdracht van philips, de ic staat ook dus genoteerd als zijnde philips.ben dus nieuwsgierig geworden hoe philips de sub zou laten maken.ik vrmoed gwoon de hele versterker vervangen.ben dus op zoek naar de ic nu
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
Documentatie is er wel, heb je hier wat aan?
Beetje dubbel natuurlijk, geen documentatie leveren om "experimenteren" te voorkomen. Dan gaan mensen pas echt experimenteren 
dankjewel voor het schema, dit is idd de juiste.door "per ongeluk" vcc en mute te verbinden is dus de ic naar de mallemoer gegaan, das nu duidelijk. de ic die rontronix zei is idd de juiste.
als ik het schema volg zie ik dat vcc en std voor de aan en uit functie gaan,de 2 massa's is ook duidelijk.ik zit nog met de mute, die gaat idd richting de massa.dus als ik mute en gnd verbind zou het moeten werken zoals ron ook al zei.dus mijn zoektocht gaat voort voor een ic (tda8947j)tips uietraard welkom.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hoi Bjokal,
Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je toevallig een complete doc van dat ding?
En inderdaad, dat niet leveren kwam uit het smoezenboek. Zeg dan gewoon dat ze die afdeling wegbezuinigd hebben 
Edit: toet toet dat is snel, lijkt overtoom wel. bedankt Ron 
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
en daarbij is een inbouw versterker voor een 150 watt 3 ohm sub best wel prijzig neem ik aan.
dat kan met dat ic helemaal niet, lees de datasheet maar:
kan wel,zie dit schema maar eens hoe het wordt toegepast
http://www.uploadarchief.net/files/download/hsb%202313%20powerboard.pd…
ik weet niet of ik het goed zeg maar het lijkt erop dat het wordt gebrugd.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Pagina 1 datasheet:
BTL: 4 W to 50 W operation possibility
P = I^2 * R
Dus voor 150W in 3Ω heb je zo'n 7A nodig.
In het datasheet staat:
The power amplifier is a BTL and/or SE amplifier with an all-NPN output stage, capable of delivering a peak output current of 4 A.
Even naar het shema gekeken, zoals het ic daar gebruikt word staat niet in de datasheet. Uitgangen worden via 0.15Ω parallel gezet, theoretisch zou je dan wel tot 7A kunnen komen.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (23%)]
1 optie staat er in de datasheet niet bij, 2 X BTL met de uitgangen parallel 
Toegegeven, die 130W zal het zo ook niet halen.
mee eens, zal al ff te kijken in de datasheet. 100 watt tops denk ik.
maar goed, heb een ic gevonden,teminste op ebay.
moet alleen even uit amerika komen, nog een optie is een ander land waar de ic 2 euro kost en het verzenden 18 euro.moet nog verder zoeken of het dichter bij huis kan.op de tekening zie ik wel dat ze idd alle kanalen gebruiken, 1 2 en 3.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
Roland van Leusden
Van ebay zou ik ze zeker niet kopen als het uit Hong Kong of China moet komen. Mouser heeft 'm voor € 1,72
Waarschuwing wegens het constante quoten: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys wel even lezen aub.
excuus voor het quoten, ging er even teveel in op.
ik heb inmiddels een ic gevonden bij een webwinkel in nedeland.groot arsortiment trouwens,
http://www.ncnphellevoetsluis.nl/index.html
mischien intrresant voor de rest.ic dus besteld en nu even afwachten waneer die komt.ben ondertussen op zoer naar een zelfbouw versterkertje voor de andere speakers, de 15 watt 9 ohm en 5 wat 3 ohm.iemand sugesties?
maartenbakker
Golden Member
Ah een standaard Euras/Aswo shop. Die kunnen onderling nog behoorlijk in prijs verschillen (wel identiek assortiment), dus ook daar loont het om er meer te kennen.