Ik zit vast met mijn project om mijn motorfiets (een yamaha yzf750) om te bouwen naar injectie. Deze motoren hebben een exup klep in de uitlaat die ik ook door de nieuwe ECU wil laten aansturen.
De microsquirt ECU die ik wil gaan gebruiken kan een 0-12V PWM signaal uitsturen om de klep positie te regelen. De klep wordt bediend met een analoge servo waarvan de positie wordt geregistreerd met een pot meter. De DC motor krijgt +/- 12V afhankelijk van de richting, de pot meter wordt gevoed met 5V en als feedback wordt dan de (verandering van de) weerstand of stroom gebruikt.

Mijn vraag is of iemand mij kan helpen met een schema voor deze toepassing. Zelf ben ik wel handig genoeg om wat in mekaar te solderen van een schema, maar als het over H-bruggen etc gaat, begint het deze chemicus een beetje te duizelen.

Oh ja, hoe de standaard ECU werkt: Als de spanning ingeschakeld wordt, draait de exup eerst circa 2 seconden tot de klep volledig open staat, en daarna weer 2 seconden tot hij weer dicht staat. Dit omzeker te zijn dat de klep dicht staat bij starten, maar ik kan me ook voorstellen dat deze initialisatie ook gebruikt wordt om de open en dicht posities te bepalen.

Als iemand mij kan helpen met een schema, dan zou ik al zeer geholpen zijn.

mvg,

Harm

Je zou een servo uit de model-robot bouw kunnen gebruiken, heb geen schema voor je maar met google kom je zat tegen.

Daar heb ik naar gekeken maar afgezien van het mechanische deel (behuizing en kabels), wat nog wel op te lossen zou zijn, kom ik bijna alleen maar 4,8-6V servo's tegen. En wat ik aan 12V servo's kon winden is gewoon te duur.

Op zich zou een modelbouwservo, of alleen de elektronica uit een forse modelbouwservo best kunnen volstaan, maar het lastige daarvan is weer dat het ding een ingangssignaal van 1-2ms nodig heeft, en geen PWM signaal 0-100% van 12V.

Je zou het natuurlijk wel in een microcontroller kunnen maken, waarbij je de pulsbreedte of de gemiddelde spanning (gedeeld) inleest, samen met de motorpositie, en met een PID regelaar een H-brug aanstuurt. Op zich niet echt moeilijk, zeker niet als je iets weet van proces technologie / meet- en regeltechniek, maar als je nog nooit iets met een microcontroller hebt gedaan, is het best een uitdaging.

Wat je zou kunnen doen, is zelf een 0-100% bipolair PWM signaal maken aan de hand van het signaal van de potmeter. Dit signaal zet je op een aansluiting van de motor, en de andere gaat dan naar de uitgang van de Microsquirt. Zolang de klep niet in de gewenste positie staat, zal er netto een spanning over de motor staan, en zou deze moeten draaien. Wanneer beide signalen precies aan elkaar gelijk zijn, wordt deze effectieve spanning 0V en stopt de motor.

Het nadeel hiervan is wel dat de spanning over de motor vrij klein zal zijn, en dat deze mogelijk niet genoeg koppel zal kunnen leveren om de gewenste positie te bereiken.

Je kunt ook een analoge P(ID) regelaar maken, waarbij je de het signaal van de Microsquirt door een low-pass filter haalt, vergelijkt met de spanning van de potmeter, en hiermee weer een PWM signaal maakt om de H-brug aan te sturen. Het voordeel hiervan, ten opzichte van de vorige oplossing, is dat je de P(ID) gain(s) wel instelbaar kunt maken.

Op 20 augustus 2010 00:58:12 schreef SparkyGSX:

Je zou het natuurlijk wel in een microcontroller kunnen maken, waarbij je de pulsbreedte of de gemiddelde spanning (gedeeld) inleest, samen met de motorpositie, en met een PID regelaar een H-brug aanstuurt. Op zich niet echt moeilijk, zeker niet als je iets weet van proces technologie / meet- en regeltechniek, maar als je nog nooit iets met een microcontroller hebt gedaan, is het best een uitdaging.

Dat lijkt me de oplossing, maar zoals je zegt nogal een uitdaging....

Het lijkt erop dat de open servo controller (www.openservo.com) zo ongeveer kan wat ik nodig heb, dus ik ga er maar eens 1 bestellen om te experimenteren. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Kijk ook eens naar de controllers van Gecko Drives, misschien dat daar ook wel iets bruikbaars voor een redelijke prijs te vinden is.