hallo,

ik ben bezig met een temperatuurmeter te maken om de watertemperatuur van mijn auto te meten. hiervoor gebruik ik een lm35 temperatuursensor die een spanning geeft lineair met de temperatuur.deze zou ik willen met een krimpkous aan de leiding krimpen die van de waterpomp naar de radiator gaat. De aflezing gebeurd door een lcd panneelvoltmeter die gevoed wordt door een spanningsregelaar (l7809cv) die van de 12 volt accu van de auto naar 9 volt maakt, die tevens ook de lm35 voed, maaaaaaar... 1 probleem de voeding van de lcd panneelmeter en de meetingang dienen gescheiden te zijn... eerst dacht ik het lcd panneeltje met een apparte 9 volt batterijtje te voeden maar deze zullen niet zo lang meegaan en niets is irritanter of iedere termijn andere batterijtjes te plaatsen. weet er iemand anders een oplossing om 2 gescheiden voedingen te maken die 9 volt leveren met de spanning van de autoaccu? ik zou er goed mee geholpen zijn!

ken dit component niet echt, zijn de 2 voedingsuitgangen gescheiden van elkaar ?

is toch hetzelfde als de l7809 dezelfde massa van de autoaccu zal toch terug gebruikt worden ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]

Nee, dat is niet hetzelfde (tenminste... als ik je post goed gelezen heb, de volgende mag wel wat duidelijker).

En gebruik de edit.

Zo'n dc-dc converter moet je in dit geval even vergelijken met een trafo.

als je een trafo aan het stopcontact hangt is de secundaire spanning wel 'afkomstig' van de 230v, maar ze zijn verder niet gerelateerd aan elkaar.

dat is hetzelfde met zo'n dc-dc converter. er is inderdaad een 9v die voortgekomen is uit de 12v. maar die 2 zijn gescheiden van elkaar en je krijgt hier dus geen problemen mee.

Ik ga er trouwens van uit dat je de paneelmeter al hebt. Er zijn namelijk ook types die het kunnen met 1 en dezelfde voeding. anders had je die kunnen zoeken

dus de ingangsspanning en de uitgangsspanning van een DC/DC converter is galvanisch gescheiden van elkaar? ik ben namelijk een leek in elektronica vandaar de vele vragen :-)

ja de lcd panneelmeters heb ik al, wist ik niet dat er waren met dezelfde voeding, volgende keer andere nemen dus. Bedankt voor de informatie!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

Die met dezelfde voeding weet ik ook nog maar net. heb ik een tijdje geleden van iemand hier op het forum geleerd.

volgens mij is zo'n dc-dc galvanisch gescheiden, maar even kijken wat de rest daarvan vindt

DC/DC converter is galvanisch gescheiden.

Op 22 augustus 2010 15:46:16 schreef andré ampere:
ik ben namelijk een leek in elektronica vandaar de vele vragen :-)

Geen reden om http://www.circuitsonline.net/forum/faq niet te lezen. Je hebt het verzoek gekregen de edit te gebruiken. Vervolgens ga je gewoon op de oude voet door. Geen aanrader.

heb de FAQ al 2 maal doorgelezen begrijp niet echt wat je bedoeld met de edit functie....

Als je iets hebt toe te voegen aan een topic terwijl je zelf de laatste bent die geantwoord heeft wordt je geacht de edit functie te gebruiken. Deze regel vervalt als de laatste reply ouder is dan 24 uur.

Dus als je een reactie geplaatst hebt (als laatste) en je wilt nog iets toevoegen (binnen 24 uur) dan mag je niet een nieuwe reactie eronder plaatsen maar moet je de vorige reactie aanpassen (dus het nieuwe deel toevoegen)

dat kan dmv de edit knop rechtbovenin het bericht (het potloodje op het papiertje)

anders wordt het forum nog al snel een ongeorganiseerde chaos.