hallo ieddereen,
ik heb hier thuis een kenwood stereo installatie, maar sinds kort heeft de versterker het begeven, nu zou ik hem graag willen herstellen, heb hem opengedaan, maar zie al niets dat mis is, heb ook wel al hier en daar wat componentjes uitgemeten, maar weet niet goed hoe eraan te beginnen, kan iemand mij hiermee helpen? heb al geprobeerd de schakelaar uit te meten, maar die doet niets maar ik zal hier een foto posten van die schakelaar want ik weet ook niet goed hoe hij werkt, kan er mij iemand wat uitleg geven van zo'n schakelaar, en hoe ik moet beginnen aan het uitmeten van die versterker? alvast bedankt.

ik kan jammergenoeg geen foto oploaden. omdat dit via internet moet, en weet niet hoe het moet via mijn fototoestel. maar het is een klein schakelaartje (drukknopje) met 4 aansluitingen

type van het toestel zou ook al erg handig zijn.
We weten dat het een kenwood is maar wat is het type.
mvg danny

haha aja ok dus het is een kenwood computer controlled lw/mw/fm stereo synthesizer tuner T-7LX

kan er mij iemand helpen? alvast bedankt

gewoon de aan uit knop even overbruggen en zien wat hij dan doet.
danny

ja, maar hoe moet je dat overbruggen? er vertrekken 3 kabels vanuit de schakelaar, hoe weet je welke je moet overbruggen?

Tip: Breng hem weg voor reparatie als je kennis beperkt is.
Mishandeling komt vaak voor, met nog grotere schade, of niet meer herstelbaar.

ja, maar ik leer in school ook elektronica in mijn 6e jaar, en zo wil ik eerst zelf ook wat uitmeten, omdak ik ook eruit wil leren, heb dus die schakelaar overbrugt, maar het gaat nog altijd niet, vlak voordat hij stuk ging, tikte het relais constant aan en uit, en dan heeft de tuner het begeven, heb het relais getest, en die gaat nog altijd, nu nog de fout vinden wat kapot is. maar dat is niet zo gemakkelijk

Als het al niet lukt het juiste typenummer te geven, en je verder niet aan de versterker kunt ontdekken, dan zeker de boel snel weer dichtschroeven.

Verder kan je ook eens de zoekfunctie gebruiken.

En het zomaar overbruggen van een schakelaar is het domste wat je kunt doen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

en van wat is dat dom om een schakelaar te overbruggen? maar kan iemand mij een tip geven hoe ik moet beginnen met uitmeten, ik kan grotendeels alle componenten uitmeten, maar waar moet je mee beginnen?

het is moeilijkzomaar ergens te beginnen

als het een voeding heeft check deze dan al eerst

als je de schakelaar vermoed meet dan eens alles met alles (een voor een alle combinaties)

verder kan je nog de transistors controleren en de poentiometer van het volume en dergerlijke maar zoals al gezecht als je weinig verstand hebt van zake is het moeilijk zoeken en als je ons niet kan voorzien van afbeeldingen wordt het bvoor ons ook moeilijk om te helpen met info

( ps geen kabel om gsm aan pc te hangen of geheugenkaart of blautouth of ir)

en schakelaars als deze is dom om te overbruggen omdat er bv enerzijds 5V en anderzijds 40V doorgaat, het foute op het foute hangen kan een klein probleem snel een heel groot fiasco maken

[Bericht gewijzigd door jokohoko op (15%)]

ik heb de fout gevonden in de stereo, het was dus namelijk als ik een vijsje van het printplaatje vastdraaide, dan ging hij constant aan en uit automatisch, nu heb ik die vijs eruitgelaten, en nu gaat hij, maar ik heb wel een probleem, ik kan dus namelijk die stereo niet uitleggen, nu nog dat zien op te lossen. morgen zal ik eens foto's oploaden. grtjs

stereo niet uitleggen?!? zoude ge bedoelen ik kan hem nu niet uitschakelen?,zeg dat dan we hoeven niet op taal te puzzelen!
overigens een schroef uitlaten lijkt me niet goed(hond),de fabrikant zal dit niet zo bedoelt hebben.
je hebt nu dus een andere fout gekregen.

gr, weetal

Op 27 augustus 2010 13:45:14 schreef tarsam:
ja, maar ik leer in school ook elektronica in mijn 6e jaar

Maar niet 6 jaar elektronica?

haha ja sorry, ben van west vlaanderen hé :p zal mijn best doen om an te spreken:p en ik bedoel ik ga nu naar mijn 6e middelbaar hé ( elektromechanica) maar de mechanica zegt mij niet zoveel, het is juist de elektronica die mij interresseert, ook doe ik vakantiejob bij elektricien, dusja het wordt ieddere keer maar bijleren. ik doe mijn best :p enja van die stereo, dus de printplaten zijn gemonteert aan de behuizing door middel van 4 vijsjes, en die vijsjes werken als aarding. maar wanneer ik het laatste vijsje vastschroef, schakelt de stereo automatisch iederre seconde aan en uit, wat dus niet normaal is, heb nu het vijsje eruit gelaten, en nu gaat de stereo dus. maar het probleem dat ik nu heb dat ik de stereo niet kan uitschakelen.

Dan zit er nog een fout in, en al die massapunten via schroeven moeten echt allemaal gebruikt worden. Los testen kan ook alleen door zelf die doorverbindingen te maken.

Je hebt btw nog steeds niet het typenummer opgegeven...

Verder wat je opleiding betreft: Je zit nog in de beginfase, als ik het zo lees en aan (schoolvragen)topics van posters denk met dezelfde opleiding, dan denk ik dat je nog heel wat mist om dit te kunnen repareren.

En ga veel aan zelfstudie doen, er zijn boeken genoeg.

ja ik denk echt dat ik veel aan zelfstudie zal moeten doen, want dat is bijna de enige manier om het te leren. en het typenummer van de stereo is 71K10287 hopelijk weten jullie hier iets meer mee. ik zal direct de fotos posten

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsci0041-400.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsci0043-400.jpg
ziezo, dat zijn hier twee foto's, maar nu heb ik nog een vraag dat is dus de aan-uit drukknop dat je ziet op de foto, maar hoe noemt zo'n drukknop? en waarom vertrekken er vanuit die drukknop 3 kabels?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]

Waarom denk je dat er iets mis is met dat drukknopje?
Is het apparaat niet eens gevallen of heeft het een klap gehad?

Het lijkt op losse contacten, misschien een scheur in de printplaat?

Ik zou de print er eens uithalen en de onderkant goed bekijken, er kunnen ook onderdelen los zitten ( losse solderingen)

ja zal eens die losse contacten controleren, maar het is niet normaal als je dat vijsje aandraait, dan slaat heel de stereo tilt. en dat is maar bij dat ene vijsje, en die schakelaar post ik gewoon om te weten waarom dat er 3 kabels uit die schakelaar vertrekken? wat zou die derde kabel kunnen zijn? en hoe noemt zo'n schakelaar? gewoon ter info.

Tactile, maar daar zal het niet aan liggen.
Uit de schakelaar zelf zullen ook geen 3 kabels (ik zie wel 3 draden) komen, daar zit meer dan een schakelaar.

71K10287 is niet het typenummer.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

Zo aan de foto te zien zit het probleem toch in de tuner, waarvan hij het typenummer wel opgaf...

Aandraaien van een vijsje en dan problemen, klinkt een beetje alsof er een losse soldering of een printbreuk kan zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]

Het is idd de tuner, moet de TS ook niet zeggen dat het om de versterker gaat, of 'de stereo'...

Oane vroeg al of het ding misschien gevallen was, ziet er iig mishandeld uit, maar daar wordt nog geen antwoord op gegeven.

Solderingen en printbreuk, draadbreuk net boven de print is ook mogelijk.

Voedingsgedeelte ziet er ook warm geworden uit.

hallo ieddereen, de tuner is zeker niet mishandelt of gevallen hoor. hij staat hier al meer dan tien jaar in de kast waar hij ieddere dag wel eens een uurtje aanstond. dus het kan niet beschadigt zijn doordat hij gevallen is. want hij is al in tien jaar niet meer verplaatst:p en het voedingsgedeelte is niet erg zwart hoor, wel soms bij een paar weerstanden, maar heb ze doorgemeten, en ze functioneren nog goed. als ik dat 4e vijsje niet aandraai, dan speelt hij perfect, maar vanaf dat ik hem vastspan, dan slaat hij tilt (constant aan en uit schakelen van de stereo)

Hoe dan ook, je hebt een paar tips, ga ermee aan de slag!