Hallo,

Ik heb een stationsklok die zowel op 12v als op 24v aangesloten kan worden, nu heb ik met succes de module van Freddy (zie onderstaande post) gebouwd, maar de stationsklok komt niet vooruit, heb het dekseltje eraf gehaald en het blijkt dat het mechanisme (elektromagneet) niet genoeg (stroom??) krijgt.
Ik weet hier niet zoveel vanaf, maar met goede uitleg van wederzijds is het probleem hopelijk op te lossen.
Als jullie nog meer info nodig hebben, laat het me even weten.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/7601/1/klokken

Wcool2389

P.S. Ik weet zeker dat het hetzelfde systeem is als JocheL heeft.

Ik heb geen idee over wel schema je het hebt. Maar als er niet genoeg spanning uitkomt zal de transistor of die het aanstuurt wel niet goed open gaan.

Net zo'n schema gezien, klok wordt daarin aangestuurd met wat BC's. Dit zal ook zoiets zijn en het zijn niet de moeilijkste en veelvragende componenten. Idd meten of ze goed aangestuurd worden.

Ik heb ooit een stuur printje gebouwd voor zo'n klok, daarvoor heb ik toen een L293D ICtje gebruikt.
(op dat printje zat o.a. ook een 50hz stoor puls onderdrukker, en het geheel werkt perfect)

Hallo,

Ik heb ook al geprobeerd om gewoon voor te testen een 12V batterij eraan gehangen, maar de klok komt nog steeds niet vooruit.
Het ligt niet aan de module, voor het geval jullie dat dachten.

Hoop dat dit verder helpt.

Wcool2389

Volgens mij draaien stations klokken op een veel hogere spanningspuls. Dit omdat er in het algemeem zéér lange lijnen worden gebruikt.
Afwisselend pos en neg., dus als je steeds positieve (of negatieve) pulsen op de spoel geeft zal hij maar één stapje doen.

Ik heb hier ook een stationsklok liggen. De spoel die er tussen zit is volgens de gegevens op de spoel geschikt voor 12V, 24V en 60V. Wel moet je de weerstand die er aanhangt vergroten naarmate je de spanning hoger maakt. Ook dit staat bij mij op de spoel.
Bij mijn klok zit er al een weerstand in vandaar dat ik mijn klok op 24V laat lopen. Met een L298 en een microcontroller stuur ik de klok aan. Na iedere puls laat ik de L298 van polariteit wisselen. Werkt perfect.

Frysk

Hallo,

Als ik de spoel doormeet, krijg ik een weerstand van 2 KOhm.
Is er een manier om iets meer stroom door de spoel te laten lopen zodat het magnetisch veld iets sterker word?
Het probleem is dat hij hem gewoon niet rond krijgt.
Hoop dat dit verder helpt voor enig advies.

Groeten,

Wcool2389

Heb je al gemeten welke spanning eruit de module komt want als er geen spanning uitkomt zal de spoel niets doen.

Is er een manier om iets meer stroom door de spoel te laten lopen

Door er meer spanning op te zetten. De stroom is hiet het gevolg van de aangelegde spanning. Geen spanning geen stroom.

Wat gebeurt er als je direct 12V op de spoel zet en dat dan zelf elke keer de polariteit wisselt. 2kΩ lijkt me een gezonde waarde.

Wat krijg je niet rond? Op mijn klok kun het uurwerk zelf zien. In dat uurwerk zit ook een tandwiel met vliegwiel. Wanneer ik spanning van ongeveer 24V op de aansluitingen zet, dan draait dat vliegwiel 1/2 slag. Pool je de spanning om, dan maat dat tandwiel weer een 1/2 slag. Bij iedere 1/2 slag verplaatst de wijzer in mijn klok zich 1 minuut. Dus als je bedoeld dat je met een enkel aangelegde spanning het tandwiel met vliegwiel niet rond krijgt dan klopt dat.

Net als benleentje zegt is 2k een vrij normale waarde voor die spoel.

Frysk

Is het niet handig om de electronica van een standaard mechanische quartzklok te nemen, en de spoel-uitgang aan een transistorschakeling te hangen die deze "ompoling per seconde" versterkt doorgeeft?

De electronica van een quartzklok pulst namelijk ook om-en-om qua polariteit. (H-brugje?)

Iedere stationsklok die ik ken heeft namelijk een secondewijzer, dus zal het per seconde gepulst worden.
Anders een 60-deler erachter voor de minuut...

Neovo.