hallo allemaal,
ik was van plan een boom box te maken aangezien ik dan makkelijk overal muziek kan luister van mij ipod,
ik heb nu een marquant versterker mca-200
en marquant speakers mcs-13
maar nu staat er in het aansluitschema van de vermogen versterker dat hij moet worden aangesloten op een auto radio.
is dat te omzeilen, of moet ik een autoradio aan schaffen en die in mijn boom box (ipod box) bouwen.
het aansluitschema (voeding) ziet er alsvolgt uit.
___ het begint met dat symbool (daar gaat maar 1 draad naartoe)
-
die gaat naar de min pool van de accu.
de min pool van de accu gaat ook naar de/het/een GND
de plus pool van de accu gaat naar de/het/een B+(12v)
dan gaat er (uit dat zelfde blok een draad van de/het/een REM naar de auto radio
(ik hoop dat het schema duidelijk is)
alvast bedankt
p.s. over een accu moet ik nog nadenken.
[Bericht gewijzigd door joni op (21%)]
nee hij kan ook op een ander apparaat als het goed is.
wat voor aansluiting zit er op de line in?
vaak zijn dit simpele tulp stekkers.
en je moet van de versterker de V+ aan de plus hangen(logisch) en ook de REM (remote) draad. anders doet hij niks
[Bericht gewijzigd door timberleek op (30%)]
Je kan direct je ipod er op aansluiten lijkt me.
Zorg voor een accu met voldoende capaciteit. Reken maar op een verbruik van ca. 1a als het ding op normaal volume staat te spelen, en 5a bij vollast.
Zorg bij gebruik van loodaccu's voor een diepontlaadbeveiliging of gebruik accu's die daar tegen kunnen (duur!)
ja 2 tulp stekkers voor low input
en 4 klemmetjes om draaden aan te sluiten.
wat is het verschil?
en voor de rest moet het aansluiten lukken.
heel erg bedankt
ik kom uit op 13,33 amphere
als spanning=12v
en vermogen=160 watt (2x80watt)
[Bericht gewijzigd door joni op (18%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jongens, dat ding is geen 2x 100w. Als er 2x 25w uitkomt, mag je al blij zijn. Waarschijnlijk blijft ie met 4 ohm speakers steken op ca. 2x 18w.
Verder is muziek geen continu signaal en zal het gemiddeld verbruik veel lager liggen dan het maximaal verbruik.
Als je het vermogen precies wil weten: openschroeven en de datasheet van de versterker IC's opzoeken.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Wat voor zekering zit er in deze versterker? Dat geeft een beetje een reële schatting van het te verwachten vermogen.
in de datasheet staat max stroom 8A.
dus een kleine 100w. neem dat met een korrel zout en dan nog het rendement eraf.
en zoals henry al zegt. op 12v alleen kun je nooit veel vermogen kwijt.
en dat is misschien maar goed ook, want dat soort speakers zijn daar totaal niet geschikt voor. Er staan vaak wel bijzondere waardes op, maar dat wil je er niet in sturen. dan komt er geluid uit, geen muziek
maar behalve dat.
mp3 moet op de tulp stekkers (even een stereo tulp - jack 3.5mm kabeltje kopen), dan de speakers op de rood/zwarte klemmen. En de schroefcontacten zijn voor de voeding.
de min van de versterker aan de min van je accu.
de plus van de versterker aan de plus van je accu
De REM van je versterker ook aan de plus van je accu. hier kun je evt een schakelaar tussen zetten om hem aan en uit te kunnen zetten.
@tommyboy: een oranje. 'fase' heet dat ding klopt dat?
@ timberleek: bedankt voor de remote tip ik wist absoluut niet wat ik daar mee moest
ik zat te denken aan deze accu:
conrad energy 12v 7ah
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…
moet daar nog een diepontlaadbeveiliging op?
p.s. iedereen bedankt voor de goeie adviezen, zo leer je nog eens wat!:D
Die remote draad wordt in de auto normaal gesproken gebruikt om de versterker uit te kunnen schakelen als je je auto uitzet. Je versterker sluit je direct op de plus en de min van je accu aan. dan zou hij constant aan blijven staan en je accu dus langzaam leeg trekken. Maar in veel gevallen loopt er teveel vermogen doorheen om hem via het ccontactslot te laten lopen. Daarvoor is het Remote draad. Die komt dan aan het contact slot. Daardoor loopt maar een heel klein stroompje die de versterker in en uitschakelt.
zo'n accu zou je kunne gebruiken, die zie je heel veel in dat soort apparaten.
een diepontlaadbeveiliging is wel handig ja. In het begin deed ik dat (heb ook eens zoiets gemaakt) door er een multimeter op aan te sluiten. Maar op je vakantie ben je dat snel zat. Met als gevolg dat je hem heel snel te ver ontlaad.
Gewoon een beveiliging op zetten. Kan uitgebreid en het kan simpel.
de simpelste vorm is een zenerdiode van ca 11v met een led in serie. Zolang de spanning boven de 11v zit blijft de led aan. daaronder gaat hij uit.
Misschien kun je zelfs ipv een led je remote draad kunnen gebruiken, dan wordt de versterker uitgeschakeld zodra de spanning te laag wordt, maar ik weet niet of dat goed werkt.
of je kan aan de gang gaan met comparatoren en een hele schakeling eromheen bouwen.
whatever you want;-)
de simpelste vorm is een zenerdiode van ca 11v met een led in serie. Zolang de spanning boven de 11v zit blijft de led aan. daaronder gaat hij uit.
Tel dan maar de drempelspanning van de LED bij die van de zener op, de zener zal natuurlijk al onder de 11V een beetje gaan geleiden, maar een écht nette oplossing is dit niet.
Neem liever een echte diep-ontlaad beveiliging. Eenvoudig een comparator welke een stabiele spanning (bijvoorbeeld opgewekt door een 5.6V zener, in ieder geval een stuk onder de 11V) vergelijkt met de klemspanning van de accu welke met een spanningsdeler op het juiste niveau wordt gebracht. Neem een potmeter als een van de poten van de spanningsdeler en je kunt het exacte punt instellen.
De comparator kan dan een tor schakelen waarmee weer een relais wordt in of uitgeschakeld. Zorg er voor dat eenmaal uitgeschakeld de boel ook uitgeschakeld blijft, anders gaat 'ie klapperen!
(Versterker aan -> spanning te laag -> Ontlaadbeveiliging schiet aan -> versterker uit -> spanning loopt weer op -> ontlaadbeveiliging gaat weer uit -> versterker gaat weer aan....)
Op 6 september 2010 16:33:20 schreef joni:
ik zat te denken aan deze accu:
[afbeelding]
conrad energy 12v 7ah
Je Conrad cookies hebben wij niet, gebruik de direkte link.
Zo'n accu houdt het een uurtje uit bij veel 'boom' uit je box.
Daarna mag je weer wat uurtjes laden.
hmm..
lastig allemaal ik had nooit gedacht dat het zo complex was,
anyway,
hoe kan ik aan een diepontlaadbeveiliging komen
en een schema (voor beginners)
1 uur is niet lang,
misschien een auto accu van 8kilo erin?
die accu's zijn niet echt gemaakt voor diep ontladen.
die zijn gemaakt om een korte tijd hele grote stromen te leveren en dan weer aan de lader te hangen.
een uurtje vindt ik overigens wel een erg lage indicatie. op tweakers.net hebben ze het over ca 5-6 uur met een mca-200.
neem dat eventueel met een korreltje zout en je houdt toch wel een uur of 4 over.
en anders kun je 2 van die accu's nemen.
hier staat bijvoorbeeld een mogelijkheid:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/33512873#33512873
ze hebben het daar over een minimum van 11.4v. het echte minimum is 10.8v (voor dat je in de war raakt met andere stukken tekst), maar het is wel verstandig om daar boven te blijven. Dat kleine stukje merk je amper in speeltijd maar wel in levensduur.
overig kan het (imo) een stuk simpeler.
gewoon een spanningsreferentie met eeen zener en een weerstand, samen met een spanningsdeler op een opamp zetten en je bent al een heel eind imo
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Pfff, gebruik de zoekfunctie, dit is al zo vaak behandeld...
@ronald van leusden,
sorry zal aan mij liggen maar ik word van die links niet veel wijzer.
@timberleek,
4 uur is voldoende,
maar ik weet nog niet wat ik verder met de diepontlaadbeveiliging moet, weet jij daar iets van?
en over het opladen van de accu, ik heb het een en ander gelezen,
maar met mijn boeren verstand moet het zo:
twee snoeren, adapter (12v dc), en stekker in het stopcontact
zenerdiode? is dat dit simpele dingetje en die zet tussen de remote en en de plus van de accu?
http://electrontubestore.com/index.php?main_page=product_info&cPath=68…
[Bericht gewijzigd door joni op (20%)]
Op 7 september 2010 15:45:13 schreef timberleek:
een uurtje vindt ik overigens wel een erg lage indicatie. op tweakers.net hebben ze het over ca 5-6 uur met een mca-200.
Hangt van je soort muziek en volume af. Gabber of kamermuziek, volume op 5 of volume op 10...
Op 7 september 2010 21:03:26 schreef joni:
@ronald van leusden,
sorry zal aan mij liggen maar ik word van die links niet veel wijzer.
Dan heb je ze niet gelezen... daar worden precies dezelfde vragen gesteld.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dan nog maar wat links:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/86137/1/
http://www.circuitsonline.net/forum/view/69744/1/
Zoek de kern woorden...
Klasse D versterkers, Hoog rendement speakers en LiPo accu's.
nee geen 12v.
zo'n loodaccu heeft een nominale spanning van 12v. leeg is hij ca 10.8v vol is hij 13.8v.
en als oplader kun je ook gewoon een loodacculadertje kopen. die zijn er ook gewoon in adaptervorm. zo duur zijn die ook weer niet +/- 15,-. en dan weet je meteen dat het goed gebeurt
Hoe bedoel je wat je ermee moet?
En dat is inderdaad een zener, maar die manier van aansluiten kan niet. ik had het fout.
ik denk dat dit wel een mogelijkheid is:
kort uitgelegt
met s2 kun je het geheel in en uitschakelen
dan wordt er met de 1k weerstand en de zener een stabiele 5.1v referentie gemaakt (waarde is niet heel erg van belang, neem ongeveer de helft van de accuspanning)
daarnaast staat een potmeter die je zo af moet regelen dat er bij 11v accuspanning dezelfde spanning op 'het pijltje' staat als de referentiespanning.
die 2 gaan in een comparator. en zolang de referentie lager is dan de potmeter spanning is de accuspanning hoger dan 11v. draaien de rollen om dan geeft de comparator een hoog signaal uit.
daarachter heb ik een geheugenpoortje gezet. zodra de accuspanning onder de 11v komt schakelt die in en maakt de rem draad laag. de versterker gaat dan uit. Deze situatie blijft totdat je op het knopje drukt (s1), dan wordt de geheugencel gereset. Lijkt mij persoonlijk wel handig. stukje persoonlijke controle. En het stukje, versterker aan - accu leeg, versterker uit - spanning loopt weer op en versterker gaat weer aan verdwijnt.
Ik zie overigens wel een foutje, de rem draad moet aan de andere uitgang, met het bolletje.
Vindt je dat wat?
Op 7 september 2010 22:40:12 schreef Henry S.:
[...]
Hangt van je soort muziek en volume af. Gabber of kamermuziek, volume op 5 of volume op 10...
heb jij weer gelijk in;-)
@henry s.: nee ik heb ze niet grondig doorgelezen. en daar word er met termen en dergelijken gepraat die ik niet begrijp, want als het nog niet duidelijk is. ik snap nog langer niet alles.
@roland van leusden
ja, hetzelfde eigenlijk.
daarbij, je kunt hoog of laag springen maar zo'n klaar helder antwoord als timberleek geeft vind ik nergens.
@timberleek
ok dankje wel, ik heb eindelijk het gevoel dat ik het snap, ik ga met alle spullen (versterker, speakers, accu enz. maar eens langs bij een natuurkunde docent, die kan me voor de rest wel helpen heb ik in iedergeval alle spullen.
als ie af is stuur ik wel een fotootje 
Op 8 september 2010 20:18:16 schreef joni:
@henry s.: nee ik heb ze niet grondig doorgelezen. en daar word er met termen en dergelijken gepraat die ik niet begrijp, want als het nog niet duidelijk is. ik snap nog langer niet alles.
Dan moet je gerichtere vragen stellen, Google of de zoekfunctie gebruiken en niet zeggen dat jer niets wijzer van wordt. We zijn geen helderzienden die niet meteen weten wat jij wel of niet weet.
Roland van Leusden
En wat is hier niet simpel aan dan:
Klasse D versterkers, Hoog rendement speakers en LiPo accu's.
Als je de door mij gegeven links gelezen had was je tot de volgende inzichten gekomen:
Klasse D versterkers -> energie zuinig, hoog rendement.
Hoog rendement speakers -> geen zware versterkers nodig, laag stroom verbruik.
LiPo accu's -> Licht van gewicht, klein van formaat,grote capaciteit.
Jouw versterker, speakers en accu zijn dus niet de beste keuze voor een portable boom box...
In het tweakers kratradio topic komen ze op dezelfde conclusie uit:
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.