Gewooin een plak koper op iedere bil en evenzo op je zadel?
Dit topic is gesloten
Gewooin een plak koper op iedere bil en evenzo op je zadel?
Energieverspilling! Ene Guust Flater had een beter systeem: waterbuisjes doorheen zijn motorpak, en dat aansluiten op de waterkoeling van zijn motor.
Lijkt me lastig met een luchtgekoelde motor
Op 29 november 2010 18:47:48 schreef testman:
@jochem , de accu's gaan volgens specs 5 uur mee .
met de -6 donderdag overdag en de -15 donderdag en vrijdagnacht
5 uur bij -15? Mijn ervaring is namelijk dat een mobiele telefoon op de ski-piste soms al moeilijk doet. Maar misschien is die li-ion van jou al dusdanig overkill dat het niet zo nauw komt, vroeg me enkel af of het bleef werken.
dat zou ook kunnen , ik heb er waterkoeling op . maar een 50cc benzine motor watergekoeld in de winter is niet eens een warmtebron te noemen . zelfs een 1,4 benzine 4 cylinder is na 40km nog niet warm als de motor continu over de radiateur loopt .
het blijft werken , het is maar voor max 40 minuten , en de accu's zijn voorgewarmd thuis.
op de bouw geven de accumachines al problemen met dit weer , dus snap je redenatie wel .
De accu's heb je ook warm opgeborgen in de handschoenen? Voorkomt al een gedeelte van het probleem. Je kan overstappen op LIPO(?) volgensmij houden die het langer vol. Hier was een tijdje terug iemand die een pongsat had gemaakt en die was blijven werken. (edit: in SYP part17 page 32)
In het kader van de Klahaaas een keukenwekker voor mijn meissie.
Bevat een Pic1825K20, een MAX1724-3v3 voor de batterijvoeding, de displays, de nodige transistoren, diodes, weerstanden, condensatoren en een spoel.
De MAX1724 is nodig om de buzzer en de displays te sturen. De 25K20 doet het op 1,8 volt ook nog, maar dan zijn de displays onleesbaar en de buzzer doet het ook al niet. Dan heb je dus een keukenwekker die het op zich wel doet maar waar je nix aan hebt.
Het geheel in een plexiglas behuizing.
De batterijen zitten onder de printjes. Eén van de zijkanten is gedeeltelijk open om de batterijhouder er uit te kunnen halen en de batterijen op te laden.
De print valt er dan niet uit, maar kan er wel uit worden gehaald mochten er hersteloperaties nodig zijn.
De verschillende, verplichte, aanzichten:
Zijkant met connector
Onderkant van het geheel met dradenzooi
Bovenkant van het geheel met up/down buttons voor uren resp minuten, een start/stopknop en de buzzer
En de print
De drie pintplaten zitten in een U-vorm aan elkaar gesoldeerd.
Nauwkeurigheid beter dan 0,5 sec/uur.
ziet er leuk uit hadv, vind het wel wat hebben die 3 printjes zo aan elkaar. Maar zou je er geen 4e aanmaken voor de stevigheid?
Daar heb ik nog wel aan gedacht, maar het bleek niet nodig te zijn. Mocht het toch niet stevig genoeg blijken te zijn kan ik het altijd alsnog doen.
Maar het solderen van een 4e printje is wel heel erg lastig (ik heb het een keer gedaan, kostte me toch wel flink wat tijd om het goed te krijgen).
Ik overweeg nu al twee gaatjes te boren in de hoofdprint en daar een gewikkelde massieve koperdraad door naar de displayprint te laten gaan. Een soort van zelfgewikkelde afstandsbus dus.
Je kunt er twee stripjes printplaat voor gebruiken als vebindingsbrugje. Hoeft geen hele print te zijn
Golden Member
Ik rij al jaren met electrisch verwarmde handschoenen. Eerst met handvatverwarming, daarna electrische handschoenen op de boardspannimg. Dat was niet handig. Steeds in en uitpluggen en bij zoiets als tanken koelde ze weer te ver af ( bij echt lage temperatuur, zeg maar onder de -10) de laatste drie jasr heb ik ze met ingebouwde accu. Deze zitten buiten op de handschoen dus ik was ook bang voor de werking maar het valt erg mee. Ik ben een half uur onderweg en dat doen ze probleemloos. Ik laadt ze meestal eens per week op.
Deze motor heeft helaas geen handvatverwarming. Dat zou er bij de laatste beurt op gezet worden maar zijn ze vergeten. De combinatie met electrische handschoenen is perfect. Bij -20 nog warme handen. Ik heb ook een electrisch verwarmde binnenjas ( en met wol gevoerde laarzen) vandaag met de auto geweest maar dat is kouder dan op de motor
NASA verkooopt soms ook verwarmde pakken Hermetisch gesloten
ja tidak , dat trekt wel de aandacht met een pak van 1.000000 euro door de stad rijden . zijn wel gemaakt om tot -100 te verwarmen en ook koelen met hitte . maar bewegen MET zwaartekracht is minder....
@reddevil ben blij dat'k een soldeerspons onder me bout heb liggen, anders kon ik niet gouw genoeg bij me emmer komen... XD
Op 30 november 2010 18:31:32 schreef testman: [....] maar bewegen MET zwaartekracht is minder....
Maar je ligt wèl vaster op de weg
Moderator
Boem is ho ...
Ik heb wat gesnoeid.
Vandaag ging ik naar de lokale elektronicaboer voor een 4047.
Ik heb er een LCD Tester (Elektuur schema) mee gemaakt:
Ik wil er de pinout van een LCD uit een auto dashboard mee uitzoeken...
In plaats van een prinje heb ik 's voor een andere methode gekozen
Op de toonbank van de zaak stond een bouwpakket voor een SMD kerstboompje. Toen ik vroeg naar de prijs, werd ik aangenaam verrast met: "Neem er maar 1-tje mee!" TOP!
Gelijk even in elkaar gezet:
Op de achterkant is plaats voor een batterij, maar het ding kan ook met een mini USB worden aangesloten (ik heb de connector niet geplaatst, maar zit er wel bij):
Tja, zo kun je je diode ook gebruiken
Haha, die diode zag ik pas na Fredjuhh z'n opmerking
Wat moet ik me precies voorstellen bij die LCD-tester rondom een 4047?
Kan je evengoed diode's in de kerstbomen gaan hangen . Maar waarom zitten daar eigenlijk gaatjes in die print?
Gaatjes voor de schakelaar, de rest zijn via's (hoewel ik me sterk maak dat dit wel enkelzijdig had gekund, maar machinaal gefabriceerde PCB's zijn enkelzijdig (bijna) niet goedkoper dan dubbelzijdig).
Gaatjes voor vias en connectoren vast te zetten. Ik heb ze ook zien staan op de toonbank, maar stond E5 bij, hou maar..
Wat voor tester is het? Lijkt mij voor intelligentieloze lcd's. Iets met een blokgolfje en backplane sturing?
Ik heb het schema erbij geplaatst.
Gepubliceerd in Elektor nummer 417, juli 1998
LCD's zijn er in vele soorten en uitvoeringen. Ook de aansluitingen variëren, dus om het ding fatsoenlijk te kunnen gebruiken is de fabrieksdocumentatie onontbeerlijk. Helaas blijkt die op het kritieke moment maar al te vaak onvindbaar en dan is het handig om over een klein testertje te beschikken waarmee men de aansluitingen uit kan vissen.
Het is inderdaad dus voor intelligentieloze LCD's, zonder controller of andere hulpelectronica.
Eerste prototype van de drumcomputer die ik aan het maken ben:
(filmpje op men facebookpagina) http://www.facebook.com/RobotsInSpace
Wordt uitgebreid naar 16 steps 4 tracks met midisync en als ik genoeg I/O pinnen vindt en nog wat meer multiplex 64 steps 8 tracks.
In de eerste helft van 2010 heb ik samen met mede student collega's een LCD expansie bord gemaakt ontworpen voor een BF561 backfin evaluatie bord. De BF561 is een dual core DSP processoren die ontworpen is voor media applicaties (audio en video verwerking). Dit was in het kader van een 6-weekse opdracht. Zowel de code (driver) als hardware is van scratch opgebouwd.
Zie hier het resultaat:
Het blackfin bord met het LCD in werking. De multimeter geeft het verbruik in mA van het bord met de LED achtergrondverlichting op maxium.
Een real time FFT (radix2) op het LCD van een ingestuurde 12kHz sinus. De code (in C) is ook volledig zelf geschreven. De verschil frequentie tussen elke ouput bin is 750Hz (FFT is lineair).
Specs van de TFT-LCD:
3,5''
240 x 320 pixels
260k kleuren
LED achtergrondverlichting
Dit topic is gesloten