Show your projects! Part 20

Dit topic is gesloten

Toemaar, 1206, is dat niet een beetje groot? Dat zijn zo'n beetje de buizen onder de smd weerstanden.

Maar wel leuk dat het werkt natuurlijk!

Het lijkt wel of je het koper geschuurd hebt, ik ben hier zelf niet zo'n fan van. Met aceton krijg je het meestal wel schoon.

Stukje staalwol kan ook nog als het nodig blijkt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Of je de koper-oxide er af krijgt met aceton weet ik niet. Even schuren schijnt handig te zijn.

Maar hoewel het dus met 150 schuurpapier best gaat, krijg je dan opmerkingen van andere mensen dat er krassen in je koper zitten.....

je moet als je weer eens bij de gamma bent, gewoon wat 400 schuurpapier kopen. Heeft geen haast, gaat prima zo. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er bestaan speciale gummetjes om vervuilde printplaat op te poetsen. Nogal prijzig voor zo'n blokje, maar het is effectief en gaat lang mee.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zoals Jochem als zegt: fijn staalwol (wat moeder de vrouw gebruikt om het RVS aanrecht/fornuis te ontkrassen) werkt prima en dan naborstelen met een koperborsteltje op je dremel.

We gebruikten ook wel fijn puimsteen op het lab, maar kan je dat nog krijgen....?

VIM® werkte ook goed ("Schuurt en kan niet krassen") Maar of Jif® nog voldoende schuurt betwijfel ik.

Misschien is er ook wel een bruikbaar Scotch-Brite® (De witte is te zacht).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101

Golden Member

Ik ben net bij de DHZ zaak geweest omdat een stuk plexieglas te halen voor mijn klok en siliconenkit voor mijn etsbakje ( met lucht en verwarming) Toen ik zat te wachten zag ik jullie reactie :-) nu heb ik dus het fijnste staalwol want zonder schuren duurt het etsen twee keer zo lang heb ik gemerkt. Nu is het bij 30-40 graden een minuut of 8 en dan is er minder tot geen onder etsen. Maar ook een flesje aceton, tri en alcohol. Dat wil ik al lang masr vergat het steeds dus bedankt voor de tips. Persoonlijk lig ik niet wakker van de krasjes, ze lijken door het licht ook veel erger dan ze zijn. Dit was met heel fijn nat schuurpapier gedaan.

Pientertje, als dit de buizen onder SMD is dan past dat weer heel goed bij mij ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Toch jammer dat SMD buisjes zo moeilijk te verkrijgen zijn.
In Oost Duitsland hebben ze er aan gewerkt http://www.hts-homepage.de/Silizium/Silizium.html.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Tidak Ada: Beslist een hele mooie techniek, jammer dat dit het niet gehaald heeft door de snelle opkomst en de fabricageprijs van de transistor.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

De AudioColorizer heegt er een broertje bij gekregen:

http://prosje.be/CO/Fotos/AdSpAnAchter.jpg

Dezelfde opzet, maar ditmaal zijn het LED-balken die het audio-spectrum weergeven.

Onderaan ziet het er zo uit:
http://prosje.be/CO/Fotos/AdSpAnOnder.jpg

En dit is de voorkant:
http://prosje.be/CO/Fotos/AdSpAnVoor.jpg
Daar komt nog een zwart masker voor, dat alles behalve de LED's voor het oog verbergt.

Tot slot nog een kort filmpje van belabberde kwaliteit.

De AVR draait op een 20MHz-kristal, ook al merk je daar niets van. Dat zit netjes verborgen onder de AVR; plaats in overvloed voor een low-profile kristal...

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 10 december 2010 21:01:54 (11%)

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka

Absoluut. Zeer zuiver gebouwd, maar dat is de traditie hé Pros!
Fred: speciaal en mooi!

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op vrijdag 10 december 2010 20:00:55 (13%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Pros, waar haal je hemelsnaam de tijd... het koper krijgt nog niet eens de kans om te oxideren... :)

Aan de schuurpapierfans: de beste manier om koperoxide te verwijderen is die niet-mechanische manier. Ik gebruik gewoon koperpoets. Probeer het eens... werkt geweldig, behalve als de laag zeer oud en dik is, maar een jaar oxidatie bijvoorbeeld veeg je in 1 seconde weg.

Suffering from wiseass oneliner blackout
pa3gws

Golden Member

@fred101
Super mooie klok dit is het echte werk. :-)
@pros
Ziet er ook perfect uit precies het tegenovergestelde van fred zijn project.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lucky Luke

Golden Member

D'r is toch een grote overeenkomst tussen fred's werk en pros werk: er is duidelijk met zorg aan gewerkt.

Alleen fred's werk heeft iets post-apocaliptisch. Alsof er ergens iemand nog stug doorhobbiet met de in een verlaten, stoffig magazijn gevonden onderdelen. De laatste mens op aarde met elektronicakennis in een samenleving die verder uit neo-holbewonders bestaat. En dan gewoon vrolijk doorhobbyen... 't ziet er prachtig uit, dat bouwsel, maar het heeft iets ruigs. En verdient inderdaad een doorzichtige behuizing. Een beetje een stoffige.

't is een complot met Testman, die accubatterij van 'm heeft 'ie ook niet voor niks...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 10 december 2010 19:02:33 (13%)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Lucky luke: geweldige verzonnen. Ik heb hem op mijn website geZet. :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb al een mooie behuizing voor je nixie-klok gevonden, fred. Hopelijk is die niet te klein... :-)

pa3gws

Golden Member

En dan ook nog een zilveren schotel da's ideaal voor zijn dode torretjes.:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Tof, dan bederven ze niet :-) maar ik heb al een stuk plexieglas. Ze hadden helaas alleen maar 3mm dik. Verder had ik bij Baco een mooi print trafotje gekocht. Na gelijkrichting mooi 12V maar met de klok er op zakt de spanning in en slaat de hoogspanningsconverter niet meer aan. (kan zijn dat een 1000uF elco te klein is, ik heb nog niet met de scoop op de trafo gemeten)

Achteraf geen ramp.
Ik hang er nu twee aan. Ik wil de hoogspanning kunnen afzetten als ik er niet ben (of later nog een PIR sensor) dus er komt ook een schakelaar met neon controllelampje op. Dan schakel ik gewoon die extra trafo af. (wat zit er trouwens een smerige driehoek rimpel op zo'n schakelend geval (50mV op 5V) Misschien een andere diode gebruiken.

Ook zijn de blauwe LEDs binnen. Ik was van plan om een kastje op zijn Pro's te maken. Maar dan met een venster voor de nixies. Dat dan verlicht met blauwe LED verlichting.
Dan iets lager een tweede venster als een soort torren boerderij. En dat dan ook verlicht met rode LEDs (denk ik).

Komt niet vaak voor dat ik iets helemaal af maak :-)

PIR sensor?? dacht eerder aan eem R.I.P. sensor :'(

Op 10 december 2010 11:25:35 schreef Tidak Ada:
Z Maar of Jif® nog voldoende schuurt betwijfel ik.

Misschien is er ook wel een bruikbaar Scotch-Brite® (De witte is te zacht).

Ouderwetse VIM werkt perfect en samen met een groen schuursponsje krijg je het keurig schoon. Ook JIF werkt goed weet ik uit ervaring.
Groet
Fred

Ik gebruik de "rode" Scotch-Brite® en dat werkt ook goed hoor ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 10 december 2010 11:12:39 schreef pros:
Er bestaan speciale gummetjes om vervuilde printplaat op te poetsen. Nogal prijzig voor zo'n blokje, maar het is effectief en gaat lang mee.

Zo'n gummetjes Pros, werkt dat goed? Want dan kan ik misschien ook eens overstappen van staalwol naar dit.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Zo'n gummetje gaat jaren mee (ik gebruik mijn 'gummetje' +/- 2x per maand)

Ja, zo'n gummetje werkt verrassend goed. Koper dat aangeslagen is (dof, donker) blinkt al snel als nieuw - zonder krassen. Voor geöxideerd koper (groen) is het minder geschikt.
Ik gebruik het ook voor aluminium.

En ja, Vim en andere schoonmaakspullen doen het ook goed. Maar zo'n blokje is handiger voor de hobbykamer - je hebt er geen water bij nodig.

2 bakjes of met een vodje: ontvetten met isopropanol, spoelen, daarna koperoxides weg met desoxidans. Zo ontstaan er geen microkrassen en kan de uizetting van je koper niet zorgen voor toekomstige scheuren. Die koperuitzetting komt uiteraard van je stroom door je banen.

Dit staat zo beschreven in fabrication guidelines van Rogers PCB's.

Dit topic is gesloten