Show your projects! Part 20

Dit topic is gesloten

Je gebruikt een machine nulpunt in de vorm van eindschakelaars o.i.d. waar je hem bij het opstarten naar toe laat lopen (refereren). Vanaf dit punt geldt de maximale slag in de x, y en z die je éénmalig in je software vastlegt.
Het werkstuk kun je vervolgens overal opspannen. Je gaat handmatig naar het nulpunt van het werkstuk, bijv. een hoek van een plaatje (= nulpunt van het programma) door er optisch met het gereedschap naar toe te gaan. In de cnc software geef je vervolgens aan dat dit je x=0, y=0 en z=0 voor je werkstuk zijn.
Als je in 1 werkstuk meerdere gereedschappen gebruikt, zul je voor ieder gereedschap wel telkens opnieuw de z vast moeten leggen.

Bij 'echte' freesbanken is het verhaal van het uitklokken en gereedschaplengtes iets anders en gecompliceerder, maar ik denk dat dit voor een router meestal wel voldoet.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Op 13 december 2010 22:25:11 schreef Willis:
Je gebruikt een machine nulpunt in de vorm van eindschakelaars o.i.d. waar je hem bij het opstarten naar toe laat lopen (refereren). Vanaf dit punt geldt de maximale slag in de x, y en z die je éénmalig in je software vastlegt.
Het werkstuk kun je vervolgens overal opspannen. Je gaat handmatig naar het nulpunt van het werkstuk, bijv. een hoek van een plaatje (= nulpunt van het programma) door er optisch met het gereedschap naar toe te gaan. In de cnc software geef je vervolgens aan dat dit je x=0, y=0 en z=0 voor je werkstuk zijn.
Als je in 1 werkstuk meerdere gereedschappen gebruikt, zul je voor ieder gereedschap wel telkens opnieuw de z vast moeten leggen.

Bij 'echte' freesbanken is het verhaal van het uitklokken en gereedschaplengtes iets anders en gecompliceerder, maar ik denk dat dit voor een router meestal wel voldoet.

Klopt:p Ik heb gebruik zelf nog geen eindschakelaars. Die moet ik er nog opzetten. Ik heb nu eerst softwarematig de limieten ingesteld.

Op mijn cnc machine zitten spindels met een spoed van 3mm(Per omwenteling verschuift de moer 3mm). De spindels worden aangedreven met stappenmotors. De stappenmotors hebben 200 stappen per omwenteling, en ik gebruik een 1/16 microstep stappenmotoraansturing.
Bij de software kan ik het aantal stappen per mm instellen. Dat is bij mij dus (200*16)/3 = 1066.67.
Als de software dan bijvoorbeeld de X-as 1cm wil verschuiven dan moet hij 10*1066.67 = 10667 pulsjes geven op de X-step pin van de CNC-aansturing.

[Bericht gewijzigd door Michiel c op dinsdag 14 december 2010 09:50:06 (19%)

Shiptronic

Overleden

Een 0-punt in geven begrijp ik, maar je zal toch minimaal 2 punten op moeten geven ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Michiel c
Heel mooie machine, en stukken goedkoper dan mijn Profiler;-))

Over de nauwkeurigheid : wanneer ik een rond gat frees met diameter 25 mm, in Trespa, met een freesdiameter van 3 mm en in diepte stapjes van 0.5 mm, blijkt dit gat na opmeting een ovaal te zijn met een diameters van 24.8 mm en 25.8 mm. Een andere Profiler gebruiker ging tot een verschil van 0.07 mm. De "cirkel test" blijkt dus een eenvoudige manier te zijn om een machine te beoordelen. Heb jij ooit zelf zo'n test gedaan?
Jan

Op 14 december 2010 09:45:23 schreef jan lietaer:
@Michiel c
Heel mooie machine, en stukken goedkoper dan mijn Profiler;-))

Over de nauwkeurigheid : wanneer ik een rond gat frees met diameter 25 mm, in Trespa, met een freesdiameter van 3 mm en in diepte stapjes van 0.5 mm, blijkt dit gat na opmeting een ovaal te zijn met een diameters van 24.8 mm en 25.8 mm. Een andere Profiler gebruiker ging tot een verschil van 0.07 mm. De "cirkel test" blijkt dus een eenvoudige manier te zijn om een machine te beoordelen. Heb jij ooit zelf zo'n test gedaan?
Jan

Hee, ik heb nog niet zo'n test gedaan. Ik wil ga nog een keer een circel uitfrezen en op school na laten meten, want daar hebben ze goede meet apparatuur. Het is een goede manier om de nauwkeurigheid te testen.

Wel belangrijk dit gat op een hoek van het freesbed uit te frezen, daar zijn bij mij de fouten het grootst.
Jan
ps heb jij zo'n machine gebouwd zonder dat je zelf een schuifmaat hebt? Chapeau !

Op 14 december 2010 09:41:58 schreef Shiptronic:
Een 0-punt in geven begrijp ik, maar je zal toch minimaal 2 punten op moeten geven ?

Zoals Willis zij stel je voor dat je begint te vrezen handmatig het x=0 y=0 en z=0 punt van het werkstuk in. In het softwareprogramma wat je cnc aanstuurt laad je een G-code bestand in. Hierin staan allemaal commando's met daarachter coördinaten. De software voert die commando's uit. En freest zo dus je werkstuk uit.
De G-code genereer je weer met een ander programma. Daar laad je bijvoorbeeld een Autocad bestand in. En dan kan je instellen welke vectoren je wilt uitfrezen, met wat voor bitje, hoe diep enzovoort.

http://nl.wikipedia.org/wiki/G-code

[Bericht gewijzigd door Michiel c op dinsdag 14 december 2010 10:11:48 (18%)

Op 14 december 2010 10:02:00 schreef jan lietaer:
Wel belangrijk dit gat op een hoek van het freesbed uit te frezen, daar zijn bij mij de fouten het grootst.
Jan
ps heb jij zo'n machine gebouwd zonder dat je zelf een schuifmaat hebt? Chapeau !

Ik heb wel een schuifmaat gebruikt bij het bouwen, maar ik ben em kwijtgeraakt:p Bij ons op school hebben ze een machine die heel nauwkeurig coördinaten kan meten, dat apparaat lijkt wel wat op een cnc machine.

Als je ovale gaten krijg, betekend dat 1 as spelling op het draadeind heeft...

dat is op te lossen met een dubbele moer, of kogelomloopspindels....

Mijn nieuwe machine krijgt kogelomloopspindels...

http://77.163.63.165/forums_pictures/nieuwe_machine/Dscn1470_klein.jpg

http://77.163.63.165/forums_pictures/nieuwe_machine/Dscn1541_klein.jpg
even testen tuusendoor.

http://77.163.63.165/forums_pictures/nieuwe_machine/Dscn1553_klein.jpg
bijna klaar..

hij ligt nu weer helemaal uit elkaar, omdat alles na/vlak gefreest wordt... en het frame gaat eerst in de oven (om alle lasspanningen er uit te krijgen) en word daarna ook op een grote frees bank vlak en evenwijdig gefreest....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

@Arjan Swets

Mooi man. Kogelomloopspindels waren mij te duur. Ik heb trapeziumspindels gebruikt, en daar zelf delron moeren voor getapt. Dit werkt goed genoeg voor mij. De speling valt wel mee.
Onderstuunde assen vond ik ook te duur. Ik ben maar een student:p maar ik denk dat ik later nog wel een keer de assen vervang door ondersteunde assen. Want het doorbuigen van de assen viel me wel wat tegen. Vooral op de x as, die zijn 700mm lang.

Michiel

Ik heb echt bewondering voor die CNC machine's. Het moet zalig zijn dat je gewoon even een behuizing kan frezen.

@ Michiel c: meeste heb ik hier gekocht:
http://stores.ebay.nl/linearmotionbearings?_rdc=1 zelfs met verzendkosten nog veel goedkoper....

maar inderdaad tis allemaal een hoop geld....

Ik heb ook nu bij deze machine de zijkanten omhoog gehaald....
me vorige machine leek op die van jouw.... ook zo rijdende brug...

Maar zoals nu bevalt me beter.... die U construktie kan je zo sterk maken als je zelf wil, die hoeft toch niet te bewegen... de Y-as is veel makkelijker... gewoon een rechte oversteek....

nog een voordeel is dat je geleidingen, en je draadeinde verder van de frees af zitten, dus worden minder stoffig....

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op dinsdag 14 december 2010 13:10:18 (54%)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 14 december 2010 13:04:19 schreef Arjan Swets:
@ Michiel c: meeste heb ik hier gekocht:
http://stores.ebay.nl/linearmotionbearings?_rdc=1 zelfs met verzendkosten nog veel goedkoper....

maar inderdaad tis allemaal een hoop geld....

Okee, geen last gehad van invoerrechten enzo? Ik heb ook aanbiedingen op ebay uit china gezien van lineare geleidingen, en kogelomloopspindels. Maar ik wou het risico niet nemen dat ik invoerrechten moest betalen. Ik heb dat namenlijk al een keer eerder gehad bij een groot pakketje. Moest wel 50% extra bijbetalen. Mijn geleidingen heb ik bij www.slidesandballscrews.com besteld, hier vond ik het ook wel goedkoop vergeleken met andere sites.

Prachtige dingen.
@Michiel: trapeziumdraad zelf getapt in Delrinmoeren? Met draaibank of bestaan daar tappen voor?

@Arjan: die ziet er superstevig uit man, lijkt me ook al wel wat te wegen? En ik zie op de achtergrond nog een hele rits Rittalkasten staan, de hobby wordt professioneel.

Wat ik me ook nog afvraag, welke kracht kunnen jullie steppers leveren? Meestal geven ze het houdkoppel op, hoe hoog ligt dat bij jullie?

Voor het frezen van vele zuivere ronde gaten heb ik ooit al wel eens hetvolgende gedacht: in plaats van een 3as wordt het een 5as: X/Y/Z/draaias/excenterslede: de spindel met tool kan d.m.v. een excenterslede een beetje uit het center van de Z-as worden geplaatst. Doordat de hele Z-as op een draaias staat en 1 toer kan ronddraaien rond zijn center gaat de tool een circel beschrijven rond de Z-as en kan de tool een perfecte circel uitfrezen. Ik heb al dergelijke construkties gezien.

Hoeveel assen kan een Mach 3 zo aan? En hoe vertel je hem wat die as doet?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Petje af voor zoveel preciesiewerk!
Ik heb de klokpomp aan moeten zetten anders krijgen de buren last van natte voeten!! :9~

Ik moet hen met m'n Unimatje doen, waar ik helaas geen spantangen meer bij kan krijgen :'(

@Arjen: als ik zo iets moois kon maken, zou ik toch nog naar een mooie naaldgelagerde elektromotor en en een goie spamtanghouder kijken, inplaats van die 'Dremel' (of wat het ook is).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Is volgens mij een Kress spindel, die wordt vrij veel ingezet bij deze CNC zelfbouwmachines. Ik dacht dat naaldlagers gebruikt werden bij lage snelheden dat geldt volgens mij niet voor deze spindels.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Op 14 december 2010 14:55:07 schreef big bang:
Prachtige dingen.
@Michiel: trapeziumdraad zelf getapt in Delrinmoeren? Met draaibank of bestaan daar tappen voor?

Ik heb zelf een tap gemaakt:p stukje trapezium in de boorstandaard, dan met de flex puntig maken, niet te schuin. Beetje bijschuren. En dan uit de boorstandaard halen, en er dan 3 of 4 gleuven in flexen. Weer een beetje bijschuren. Wel zorgen dat de randjes scherp blijven.
En dan tappen:p werkt wel goed. En is een stuk goedkoper als moeren kopen. Delron staven kan je goedkoop op ebay krijgen. Delron is net glad als teflon, maar dan veel harder. En daarom heel geschikt voor moeren.
Het is beter om 2 moeren per spindel te gebruiken en daar dan een sterke veer tussen te zetten die je kan verstellen. Hierdoor krijg je minder backlash(zorgt wel weer voor meer wrijving). Dit moet ik zelf ook nog doen:p

Wat ik me ook nog afvraag, welke kracht kunnen jullie steppers leveren? Meestal geven ze het houdkoppel op, hoe hoog ligt dat bij jullie?

Het koppel van mijn stapppenmotoren is 3Nm. En voor de Z-as 2Nm geloof ik.

Op 14 december 2010 14:55:07 schreef big bang:
Prachtige dingen.
@Michiel: trapeziumdraad zelf getapt in Delrinmoeren? Met draaibank of bestaan daar tappen voor?

Ik gebruik ook delrin moeren, op marktplaats is er iemand die vaak rest staf materiaal van zijn bedrijf verkoopt voor een zacht prijsje.

http://link.marktplaats.nl/404571031

http://link.marktplaats.nl/404571709

Heb zelf bij hem gekocht en het zijn grote ronde stukken waar heel goed moeren van te maken zijn.

Trapezium tappen zijn lastig te vinden en vrij prijzig, maar uiteindelijk toch bij deze shop uitgekomen:

http://www.worldofcnc.com/products.asp?recnumber=190

Hier een stel filmpjes van mijn machine (om het nog een beetje in de show topic te houden) :

http://www.youtube.com/watch?v=Vf3rNnUOcSI

http://www.youtube.com/watch?v=zAgzpho4gQc

Ik gebruik mijn CNC voornamelijk voor boren van printplaten, dus dat de X as een oude keukenla is voor mij geen probleem :) (frezen is niet echt mogelijk, althans nooit geprobeerd). Ik ga voornamelijk voor precisie.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Die rital kasten, nou ik heb voor een groot deel die machine op me werk gebouwd... IVM de machines.... grote boormachine en zaag enzo...

Mach3 kan 6 assen aan.... maar het is niet mach3 welke vertel wat de assen moeten doe...althans, hij geeft wel de pulzen. maar de g-code verteld wat die echt moet doen... en je heb dus cam-software nodig welke G-code maakt voor bijvoorbeeld voor meer dan 3 assen.... ik geloof dat bijvoorbeeld Mastercam dat kan...

@tidak ada: Dit is een betrekkelijk goede freesmotor hoor... het is een KRESS 800
ik heb er eerst ook andere freesmotors ingehad...van die bij de lidl vandaan, maar die hielden het niet zolang uit.... Heb er zelfs eentje gehad die vloog helemaal in de brand...
http://www.damencnc.com/damencnc.php?dir=cpt&idComp=42&langId=…

en nee ik heb niets hoeven betalen voor de douane.... ik geloof als ze er iets van sample op zetten dat het dan niet hoef? of ik heb gewoon mazzel gehad...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 14 december 2010 18:33:28 schreef Squant:
[...]
Ik mijn CNC voornamelijk voor boren van printplaten, dus dat de X as een oude keukenla is voor mij geen probleem :). Voornamelijk precisie was het belangrijkste voor mij.

Mooi gemaakt, maar boor jij alleen de gaatjes in de printplaat? of frees je de printjes ook uit?. Want anders lijkt het mij haast onmogelijk om na het etsen de prinplaat goed neer te leggen zodat alle gaatjes op de goede plek komen.

of boor je eerst en belicht en ets je dan?:P

Op 15 december 2010 11:58:14 schreef Michiel c:of boor je eerst en belicht en ets je dan?:P

Zo doe ik het, en ook de professionele huizen doen het zo.

PS indrukwekkend stuk hardware dat je daar hebt. Dit gaat mijn mechanicavaardigheden VER te boven, dus http://www.avatare-messenger.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=21021&g2_serialNumber=3

Suffering from wiseass oneliner blackout

Mijn laatste project: Een kastje die winamp bestuurd met een usb aansluting.

http://www.elektrobasic.nl/pictures/usb_front_0.jpg
http://www.elektrobasic.nl/pictures/usb_open_0.jpg

Er zitten 6 knopjes op 3 voor pauze en vorig/volgend nummer, en 3 voor een internetstream. Er zit ook een led op die gaat knipperen als ik mail heb.
Meer info Hier

Op 15 december 2010 11:58:14 schreef Michiel c:
[...]

Mooi gemaakt, maar boor jij alleen de gaatjes in de printplaat? of frees je de printjes ook uit?. Want anders lijkt het mij haast onmogelijk om na het etsen de prinplaat goed neer te leggen zodat alle gaatjes op de goede plek komen.

of boor je eerst en belicht en ets je dan?:P

Ik boor inderdaad, en dan belicht en ets ik. Nadeel is dat ik momenteel last heb van braamvorming, maar dat heb ik nu onder controle. Grote voordeel van eerst boren en dan belichten en etsen is dat het een fluitje van een cent is om de 2 zijden goed op elkaar aansluitend te krijgen.

@big bang:

Inderdaad, ik gebruik altijd widia (wolfram carbide) boortjes voor printplaten, HSS is denk ik zo bot (nooit gebruikt). Ik heb gisterenavond even beetje zitten spelen met feed rates en boor snelheid, formule gebruikt die op wikipedia is genoemd (Hier). Deze heb ik nu veel beter afgesteld en ik heb een harde boor ondergrond als boorstop. Ik had eerst bij 1.5mm gaatjes flinke bramen, maar nu zijn ze bijna niet zichtbaar (klein beetje van de zijkant). De kleinere gaatjes had ik amper braam problemen, nu totaal niet.

[Bericht gewijzigd door Squant op donderdag 16 december 2010 08:50:11 (31%)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Squant: braamvorming rond de boorgaatjes kan je vermijden door te boren met goede, scherpe (bij voorkeur nieuwe) wolframcarbide boortjes. Op hoog toerental boren ze zich snel en haarscherp door FR4 en koper. En ze blijven echt heel lang scherp.
Ze kosten wel wat maar je komt er lang mee toe en je probleem is weg.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ziet er mooi uit Dutchboy! Kun je nog meer mogelijkheden toevoegen later? Bijvoorbeeld streamripper in- en uitschakelen met 1 knop en een LED voor de status? En bijvoorbeeld een IR-ontvanger.

Is het display nou beschadigd (dode pixels) of ligt het aan de foto?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Dit topic is gesloten