Hallo,

Ik zou graag wat hulp hebben. Een vriend van me vraagt me een dienst. Deze heeft een spoiler die verstelbaar is door een elektromotor, waarvan de gegevens "niet" bekend zijn. Hij zou graag hebben dat hij met een 3standen schakelaar (neutraal,stand1,stand2) zijn spoiler handmatig naar onder of boven kan plaatsen. Nu had ik gedacht aan een H-brug schakelingetje, en deze te dimensioneren voor ongeveer 2A omdat de draadsectie niet zo groot is, doet het me vermoeden dat het motortje niet zo veel vermogen vereist.

Nu ik heb gouw het volgende schema in elkaar gestoken.

12V
      -----o-------------------o---o----------o--.
           |                   |   |          |  |
           |           ___   |/    -          -   \|   ___
           |       1 -|___|--|     ^          ^    |--|___|- 2
           |                 |>    |          |   <|
          ---                  o---o--      --o--o
          ---                  |   |          |  |
           |           ___   |/    -          -   \|   ___
           |       3 -|___|--|     ^          ^    |--|___|- 4
           |                 |>    |          |   <|
       ----o-------------------o---o----------o--'
        0V

12V
                                                    |
                                                    |
                                                  |   |
                                               1  |   | 2
                                               4        3

Met de standenschakelaar zal ik ofwel 1en4 12V geven om de motor dan aan te sturen en anders 2en3. Nu ik heb wel een kennis van basiselektronica, maar wat zouden jullie doen? Misschien een kant en klare oplossing, of zou dit volstaan? Zoja welke onderdeeltjes zou je gebruiken.

Alvast bedankt voor het lezen.

Je kan het ook met relais doen, en de standen af laten schakelen door middel van eindschakelaars.

is al een goed idee, eindschakelaars staan er zelfs al op gemonteerd, en met relais is natuurlijk ook een optie zoals jij aangeeft.

Je kan het ook aan de snelheid linken bv boven de 80Km spoiler omhoog, en onder de 80Km spoiler omlaag.

Wordt wel iets ingewikkelder, maar is wel mooier. :)

Maakt het veel mooier, maar die functie gaan we niet integreren :-).
Anders moet ik nog gaan werken met analoge signalen, en deze verwerken met analoge elektronica of µC. Het was voor hem voldoende dat hij dit handmatig kon verstellen.

Ik zou dan een servo nemen van een model auto, die zijn ook al sterk genoeg.

Als ik het goed begrijp, zit de motor er al op, en als die het nog doet lijkt dat me veel gemakkelijker.

Een H-brug aansturen met een schakelaar lijkt me een beetje zinloos. Je kunt een relais gebruiken, maar je zou het ook met alleen een schakelaar kunnen doen. Dit is natuurlijk afhankelijk van het type schakelaar dat je kunt of wilt gebruiken. Een schakelaar met 2 wisselcontacten die terug veert naar een middenstand, waarbij er helemaal geen contact gemaakt wordt, is alles wat je nodig hebt.

Als je zo'n schakelaar niet kunt vinden, of vanwege esthetische redenen niet wilt gebruiken (de keus zal wat beperkt zijn), kun je natuurlijk ook 2 relais gebruiken.

Je kunt de eindschakelaars in serie zetten met de relaisspoelen, zodat het relais afvalt wanneer de schakelaar bedient wordt (aangenomen dat het een verbreekcontact is).

Als je alleen een schakelaar wilt gebruiken, kun je de eindschakelaars met een diode parallel in serie zetten met de motor; wanneer de schakelaar gesloten is, kan de motor in beide richtingen draaien, maar wanneer de schakelaar geopend wordt, kan de stroom maar in 1 richting door de diode, zodat de motor alleen nog de andere kant op kan lopen.

Je eerste schema gaat trouwens niet lekker werken, omdat je de bovenste transistors op die manier niet goed open krijgt. Er moet een stroom lopen van de basis naar de emitter, en daar heb je een spanningsverschil van ongeveer 0.7V voor nodig. Wanneer de transistor in geleiding gaat, zou de emitter ook 12V moeten worden, waardoor er geen spanningsverschil meer is. Op deze manier komt de emitter niet boven de 12V - 0.7V (of 1.4V voor een darlington), waardoor deze koeling nodig zal hebben om niet te heet te worden.

Voor wat voor merk auto is het?

Volkswagen corrado heeft dit systeem ook. Bij snelheden boven 90 km/u komt de spoiler zelf omhoog of je kunt deze handmatig naar boven en onder laten gaan.

Ik denk dat ik die stelmotors en bedrading nog heb liggen.

Het is onzinnig om een H-Brug te maken voor deze toepassing, er hoeft niets geregeld te worden. Je gaat ook niet 100x per minuut de stand van de spoiler veranderen.

Gewone (auto)relais kunnen dit prima uitvoeren. Neem een mooie schakelaar met 2 standen en een 'dode' middenstand. Schakelaar omhoog: spanning op relais waarmee je de boel omhoog laat gaan. Zet de eindschakelaar in serie met de relaisspoel zodat de motor stopt op het juiste punt. Schakelaar omlaag: spanning op relais waarmee je de boel omlaag laat gaan, wederom met de eindschakelaar in serie met de relaisspoel. Het leuke van de dode middenstand is dat je de spoiler ook een stukje omhoog / omlaag kunt doen en halverwege kunt laten staan. Wil je dat niet, dan neem je een gewone omschakelaar.

Misschien dat een voldoende zware schakelaar het ook wel aankan, in dat geval zet je de eindschakelaars in serie met de polen van de schakelaar.

Bedankt voor de reacties.

Bedankt "SparkyGSX", hier heb je natuurlijk gelijk in, had dit probleem niet gezien. De schakelaar heeft ie al, eentje die past in de auto (estetisch), dus moet ik zien of deze 2 wisselcontacten heeft. Moet ik even nagaan, anders zal het dus een schakelaar zijn met 3 standen zijn(midden,links,rechts) in combinatie met relais.

@duc748 Bedankt voor je voorstel, maar ik zal het dus gewoon bouwen met relais zoals ook "mbbneon" aangeeft. Het is een Porsche, eentje die dit normaal niet heeft.

Hoe ga ik het denkelijk doen:
Dus eigenlijk de eerste schakeling, maar dan in plaats van 4 thyristoren, 2 relais, maar ook met de diodes in parallel.