Hallo,
Ik heb nog een link van het schema van het eberspacher project.
Ik denk dat het hier wel op zijn plaats is en wellicht heeft iemand anders er zo ook iets aan;) Verbeteringen zijn uiteraard welkom.
gr jeans
Foto van het eindresultaat;

Beschrijving en link naar schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/eberspacherb-d1lombouwsche…
(zie verder voor aanpassingen en nieuw schema)
Het schema is opgebouwd uit 3 aparte delen.
1 De beveiliging voor de kachel met relais 1,2,3.
2 Een timer schakeling die de kachel uitschakelt als deze niet binnen een ingestelde tijd aanslaat.
3 Een instelbare knipperschakeling die een puls opwekt voor de aansturing van het plunjerpompje.
Op het moment dat de thermostaat wordt aangezet gaat er via klem 8 een stroom vloeien naar de spoel van relais 3. Deze is permanent met massa verbonden en zal het contact sluiten. Als de contacten van relais 1 ook gesloten zijn kan er nu een stroom vloeien naar aansluiting 8 van de knipperschakeling die het brandstofpompje aanstuurt. Dat is echter afhankelijk van de timerschakeling.
Met het inschakelen van de thermostaat wordt T1 van de timerschakeling van basisstroom voorzien die via weerstand 10k en B en E van T2 en de weerstand naar de massa vloeit. T2 gaat daardoor in geleiding waardoor T1 ook in geleiding gaat. Er kan nu een stroom vloeien door de spoel van Relais 1 en aansluiting 7 naar de massa waardoor de contacten sluiten. (Er vloeit ook nog een stroom via weerstand 4,5k en potmeter 500k naar condensator C1 waardoor deze afhankelijk van de ingestelde tijd zal opladen) De contacten van relais 3 waren reeds gesloten waardoor er nu een stroom kan vloeien naar aansluiting 8 van de knipperschakeling. Het brandstofpompje voert te brandstof naar de kachel. Vanaf relais 1 kan via klem 3 en 2 ook stroom vloeien naar de motor en gloeibougie waardoor de kachel zal gaan branden(opwarmen). Het opwarmen moet (afhankelijk van de timer) lang genoeg duren zodat de temperatuurschakelaar zich kan openen en de spoel van relais 2 via klem 2 van stroom wordt voorzien en via klem 5 en gloeibougie naar massa vloeit. Op dat moment moet relais 2 de stroomvoorziening overnemen omdat relais 1 na de ingestelde tijd van de timerschakeling zal afvallen (ongeveer 80sec) Dat gebeurt als de condensator C1 voldoende is opgeladen en de spanning over basis en emitter van T3 voldoende is om T3 in geleiding te laten gaan. Als dat gebeurt wordt de basis en emitter van T 2 kortgesloten en zal sperren. Hierdoor zal T1 niet meer van basisstroom kunnen worden voorzien waardoor deze ook spert. De spoel van relais 1 krijgt daardoor geen stroom meer en valt af. De kachel kan zijn werk doen door de stroomvoorziening van relais 2. Als de ingestelde temperatuur van de thermostaat is bereikt schakelt relais 3 direct uit waardoor de brandstoftoevoer stopt. De motor moet echter blijven lopen zodat de kachel koud kan draaien (veiligheid) Dit kan zolang de temperatuurschakelaar open is en de spoel van relais 2 van stroom wordt voorzien. Zodra de kachel koud genoeg is en de temp.schakelaar sluit wordt de spoel van relais 2 weer kortgesloten en de kachel schakelt uit. Het proces herhaalt zich zodra de thermostaat weer inschakelt.
Mocht de kachel om welke reden dan ook te heet worden dan springt de thermische beveiliging uit en onderbreekt de massa van de knipperschakeling zodat de brandstoftoevoer stopt en de kachel gaat koud draaien. Zolang de thermische beveiliging niet wordt ingeschakeld kan de kachel niet meer worden ingeschakeld omdat de massa van relais 1 ook onderbroken is.
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat de brandstof opraakt of de gloeibougie defect is.
In het eerste geval draait de kachel koud zoals boven omschreven. Daarna geldt voor beide gevallen hetzelfde dat de timer de stroom door de spoel van relais 1 onderbreekt en de kachel na één maal starten blijft staan. In het geval dat er een brandstof lekkage zou zijn is dat toch wel prettig om te weten.. Om beveiligingsredenen heb ik dan ook het hele schema uitgewerkt en het geheel ondergebracht op een universeel printplaatje dat even groot is gemaakt dan het originele. Zo paste het in de standaard behuizing van de stuurunit en kon het makkelijk achterop de kachel gemonteerd worden. Hoewel het nog meer plaats had bespaart heb ik i.p.v. de relais geen gebruik gemaakt van vermogenstransistors. Door de hoge stroomsterkte (en hitteontwikkeling) die er bij het opstarten geleverd moest worden werd het zeer onbetrouwbaar. Wellicht kan dat verbeterd worden maar dat laat ik liever aan een echte elektronicus over. Omdat de frequentie van de puls die het pompje aanstuurt makkelijk in is te stellen kan men het brandstofmengsel dat in de verbrandingskamer wordt gepompt iets vetter of armer maken zodat ook andere brandstof te gebruiken is (b.v. paraffine, petroleum of diesel, uiteraard met eigen risico:) In principe zou men met bovenstaande schakeling iedere 12v heteluchtkachel aan kunnen sturen (eventueel na kleine aanpassing) Voor wie het sneller of goedkoper wil kan ook twee standaard autorelais nemen b.v. 12vdc150M en deze met de aansluitingen 30, 87 schakelen zoals in dit schema. De spoel van relais 1 kan ook rechtstreeks door de thermostaat van stroom worden voorzien. De aansluiting van spoel 2 blijft gelijk. Er is echter geen ontkomen aan dat men ongeveer 2 tot 3 12volt pulsen per/sec nodig heeft voor de aansturing van het brandstofpompje. In principe zou daarvoor de simpelste knipperschakeling (led fietsverlichting) al geschikt zijn indien men het signaal versterkt en de knipperfrequentie kan instellen. De timerschakeling is dan nog het enigste wat ontbreekt maar deze kan men ook kant en klaar bestellen bij conrad.
Ik vond het vooral een leuke uitdaging om het complete verhaal zelf te maken en het op een betrouwbare manier aan het functioneren te krijgen. Hoewel ik ook af en toe hoofdpijn kreeg heb ik er geen minuut spijt van gehad. Ik heb de kachel bijna 1 jaar met enige regelmaat in gebruik en ik kan wel zeggen, ze functioneert als nooit tevoren. Met dank voor de tips van Circuitsonline. Groet Jeans
Aanpassingen:
Bij intensief gebruik bleek het plunjerpompje erg warm te worden.
Door een diode over potmeter P2 te zetten kon de on-tijd van de puls verkleind worden zodat er minder warmteontwikkeling ontstond. Om toch een krachtige puls over te houden is de npn transistor Bd243c vervangen door de mosfet IRF9540.
Het omslagpunt van de timerschakeling bleek onstabiel bij het inschakelen van andere gebruikers. Relais 1 werd daardoor regelmatig ingeschakeld waardoor het zaakje onnodig warm werd. Door weerstand R2 te vervangen door 50K (was 10K) werd het euvel verholpen. Om de instelbare tijd wat op te rekken is weerstand R3 door 100K vervangen (was 4,5K)
Uit voorzorg om de NE555 te beschermen tegen ongewenste spanningen/inductie, is nog een kleine condensator geplaatst tussen vcc(8) en de massa (C4, 100uF).
De verbeterde versie:
http://www.uploadarchief.net/files/download/eberspachermodi1.jpg
Via deze link zijn vele gegevens te vinden van verschillende type uitvoeringen:
http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html