Stuurunit eberspacher hetelucht kachel

Hallo,
Ik heb me voorheen aangemeld. Ik heb een probleem met een eberspacher heteluchtkachel (B1L). Er zit een elektronische stuurunit op die vrijwel altijd hapert. Ik ben dat erg moe maar wil ook geen nieuwe unit. (Natuurlijk zijn ze ook veel te duur;)

Nu blijkt dat de voornaamste functies van de unit ook met 2 simpele relais zijn te regelen; Het voorgloeien, de elektromotor van de aanjager aansturen en het kouddraaien nadat de thermostaat uitschakelt. De thermische beveiliging doet ongewijzigd zijn werk. Het enigste is als de brandstof opraakt dat de kachel dan koud zal blijven draaien maar dat is niet zo'n probleem.

Het probleem is alleen dat ik nog niet weet hoe ik het brandstofpompje moet aansturen. Het is een plunjerpompje dat ongeveer 2 tot 3 x per seconden moet gaan pulseren (12v 9,5 Ohm). Om de juiste mengverhouding te krijgen moet ik dat eenmalig kunnen afstellen met een potmeter of zoiets. Ik heb al gezocht naar een knipperlicht e.d. maar weet niet hoe je dat instelbaar maakt (en of het genoeg vermogen heeft voor een pompje aan te sturen) Heb dus ook niet veel verstand van de mogelijkheden die er zijn. Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen? (ik heb geen haast) gr jeans

Ps (hoe kan ik een afbeelding hierbij voegen?)

hoi,

bekijk dit eens bij de schakelingen van CO.

zoek ook wat op over de regelaar die erop staat, de ne555
daarbij is google uw vriend

daaruit zal je leren dat hij instelbaar wordt door 1 van de weerstanden als een potmeter te kiezen

!overload! to much information in this signature!

Hallo,
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik heb geloof ik die ne555 al eens gezien maar ging ervan uit dat het ding niet zo'n pompje kan schakelen. Ik ben er nog niet achter hoeveel stroom hij kan schakelen. meld me nog.. gr

Hallo,
Het blijkt dat die ne555 slechts 225mA kan schakelen. Het pompje vraagt max 1,3 Ampere. Zijn er nog andere opties zodat ik 1 compleet kastje(schema) heb dat een vermogen kan schakelen van ongeveer 20W?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 21 september 2010 21:38:49 (32%)

Henry S.

Moderator

Combineren met http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Op 20 september 2010 23:16:04 schreef Jeans:
Ps (hoe kan ik een afbeelding hierbij voegen?)

Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq

En tijdens het stellen van die vraag was het volgende ook te lezen:

Je kunt UBB-codes gebruiken voor onder andere afbeeldingen. Kijk hier voor een overzicht.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo,

Ik heb nog een link van het schema van het eberspacher project.
Ik denk dat het hier wel op zijn plaats is en wellicht heeft iemand anders er zo ook iets aan;) Verbeteringen zijn uiteraard welkom.
gr jeans

Foto van het eindresultaat;
http://www.uploadarchief.net/files/download/eberprintoverzichtingebouwd.jpg

Beschrijving en link naar schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/eberspacherb-d1lombouwsche…
(zie verder voor aanpassingen en nieuw schema)

Het schema is opgebouwd uit 3 aparte delen.

1 De beveiliging voor de kachel met relais 1,2,3.
2 Een timer schakeling die de kachel uitschakelt als deze niet binnen een ingestelde tijd aanslaat.
3 Een instelbare knipperschakeling die een puls opwekt voor de aansturing van het plunjerpompje.

Op het moment dat de thermostaat wordt aangezet gaat er via klem 8 een stroom vloeien naar de spoel van relais 3. Deze is permanent met massa verbonden en zal het contact sluiten. Als de contacten van relais 1 ook gesloten zijn kan er nu een stroom vloeien naar aansluiting 8 van de knipperschakeling die het brandstofpompje aanstuurt. Dat is echter afhankelijk van de timerschakeling.
Met het inschakelen van de thermostaat wordt T1 van de timerschakeling van basisstroom voorzien die via weerstand 10k en B en E van T2 en de weerstand naar de massa vloeit. T2 gaat daardoor in geleiding waardoor T1 ook in geleiding gaat. Er kan nu een stroom vloeien door de spoel van Relais 1 en aansluiting 7 naar de massa waardoor de contacten sluiten. (Er vloeit ook nog een stroom via weerstand 4,5k en potmeter 500k naar condensator C1 waardoor deze afhankelijk van de ingestelde tijd zal opladen) De contacten van relais 3 waren reeds gesloten waardoor er nu een stroom kan vloeien naar aansluiting 8 van de knipperschakeling. Het brandstofpompje voert te brandstof naar de kachel. Vanaf relais 1 kan via klem 3 en 2 ook stroom vloeien naar de motor en gloeibougie waardoor de kachel zal gaan branden(opwarmen). Het opwarmen moet (afhankelijk van de timer) lang genoeg duren zodat de temperatuurschakelaar zich kan openen en de spoel van relais 2 via klem 2 van stroom wordt voorzien en via klem 5 en gloeibougie naar massa vloeit. Op dat moment moet relais 2 de stroomvoorziening overnemen omdat relais 1 na de ingestelde tijd van de timerschakeling zal afvallen (ongeveer 80sec) Dat gebeurt als de condensator C1 voldoende is opgeladen en de spanning over basis en emitter van T3 voldoende is om T3 in geleiding te laten gaan. Als dat gebeurt wordt de basis en emitter van T 2 kortgesloten en zal sperren. Hierdoor zal T1 niet meer van basisstroom kunnen worden voorzien waardoor deze ook spert. De spoel van relais 1 krijgt daardoor geen stroom meer en valt af. De kachel kan zijn werk doen door de stroomvoorziening van relais 2. Als de ingestelde temperatuur van de thermostaat is bereikt schakelt relais 3 direct uit waardoor de brandstoftoevoer stopt. De motor moet echter blijven lopen zodat de kachel koud kan draaien (veiligheid) Dit kan zolang de temperatuurschakelaar open is en de spoel van relais 2 van stroom wordt voorzien. Zodra de kachel koud genoeg is en de temp.schakelaar sluit wordt de spoel van relais 2 weer kortgesloten en de kachel schakelt uit. Het proces herhaalt zich zodra de thermostaat weer inschakelt.

Mocht de kachel om welke reden dan ook te heet worden dan springt de thermische beveiliging uit en onderbreekt de massa van de knipperschakeling zodat de brandstoftoevoer stopt en de kachel gaat koud draaien. Zolang de thermische beveiliging niet wordt ingeschakeld kan de kachel niet meer worden ingeschakeld omdat de massa van relais 1 ook onderbroken is.

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat de brandstof opraakt of de gloeibougie defect is.
In het eerste geval draait de kachel koud zoals boven omschreven. Daarna geldt voor beide gevallen hetzelfde dat de timer de stroom door de spoel van relais 1 onderbreekt en de kachel na één maal starten blijft staan. In het geval dat er een brandstof lekkage zou zijn is dat toch wel prettig om te weten.. Om beveiligingsredenen heb ik dan ook het hele schema uitgewerkt en het geheel ondergebracht op een universeel printplaatje dat even groot is gemaakt dan het originele. Zo paste het in de standaard behuizing van de stuurunit en kon het makkelijk achterop de kachel gemonteerd worden. Hoewel het nog meer plaats had bespaart heb ik i.p.v. de relais geen gebruik gemaakt van vermogenstransistors. Door de hoge stroomsterkte (en hitteontwikkeling) die er bij het opstarten geleverd moest worden werd het zeer onbetrouwbaar. Wellicht kan dat verbeterd worden maar dat laat ik liever aan een echte elektronicus over. Omdat de frequentie van de puls die het pompje aanstuurt makkelijk in is te stellen kan men het brandstofmengsel dat in de verbrandingskamer wordt gepompt iets vetter of armer maken zodat ook andere brandstof te gebruiken is (b.v. paraffine, petroleum of diesel, uiteraard met eigen risico:) In principe zou men met bovenstaande schakeling iedere 12v heteluchtkachel aan kunnen sturen (eventueel na kleine aanpassing) Voor wie het sneller of goedkoper wil kan ook twee standaard autorelais nemen b.v. 12vdc150M en deze met de aansluitingen 30, 87 schakelen zoals in dit schema. De spoel van relais 1 kan ook rechtstreeks door de thermostaat van stroom worden voorzien. De aansluiting van spoel 2 blijft gelijk. Er is echter geen ontkomen aan dat men ongeveer 2 tot 3 12volt pulsen per/sec nodig heeft voor de aansturing van het brandstofpompje. In principe zou daarvoor de simpelste knipperschakeling (led fietsverlichting) al geschikt zijn indien men het signaal versterkt en de knipperfrequentie kan instellen. De timerschakeling is dan nog het enigste wat ontbreekt maar deze kan men ook kant en klaar bestellen bij conrad.
Ik vond het vooral een leuke uitdaging om het complete verhaal zelf te maken en het op een betrouwbare manier aan het functioneren te krijgen. Hoewel ik ook af en toe hoofdpijn kreeg heb ik er geen minuut spijt van gehad. Ik heb de kachel bijna 1 jaar met enige regelmaat in gebruik en ik kan wel zeggen, ze functioneert als nooit tevoren. Met dank voor de tips van Circuitsonline. Groet Jeans

Aanpassingen:

Bij intensief gebruik bleek het plunjerpompje erg warm te worden.
Door een diode over potmeter P2 te zetten kon de on-tijd van de puls verkleind worden zodat er minder warmteontwikkeling ontstond. Om toch een krachtige puls over te houden is de npn transistor Bd243c vervangen door de mosfet IRF9540.

Het omslagpunt van de timerschakeling bleek onstabiel bij het inschakelen van andere gebruikers. Relais 1 werd daardoor regelmatig ingeschakeld waardoor het zaakje onnodig warm werd. Door weerstand R2 te vervangen door 50K (was 10K) werd het euvel verholpen. Om de instelbare tijd wat op te rekken is weerstand R3 door 100K vervangen (was 4,5K)

Uit voorzorg om de NE555 te beschermen tegen ongewenste spanningen/inductie, is nog een kleine condensator geplaatst tussen vcc(8) en de massa (C4, 100uF).

De verbeterde versie:
http://www.uploadarchief.net/files/download/eberspachermodi1.jpg

Via deze link zijn vele gegevens te vinden van verschillende type uitvoeringen:
http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html

is er ook een onderdelenlijst van het laatste vernieuwde schema in omloop.

Op 12 juni 2012 12:29:25 schreef antonneke:
is er ook een onderdelenlijst van het laatste vernieuwde schema in omloop.

De benodigde onderdelen zal men uit het schema moeten halen want het is eigen ontwerp (nummers staan erbij en google helpt verder)gr.j

Jeans,

Ik heb hetzelfde probleem (een defecte stuurunit voor een Eberspacher) maar in mijn geval voor een B1l (dus op benzine).
Kan ik je schema voor de dieselversie 1-op-1 overnemen voor mijn kachel?
Zo niet, wat zou er gewijzigd/toegevoegd moeten worden?
Ik kan wel een printje maken (denk ik ;) maar de schakeling zelf is me net te moeilijk.
Dus: aan de hand van een schema kan ik wel de schakeling nabouwen.

Kan je me hiermee verder helpen?

Alvast bedankt
Who2010 (Willem)

Hallo, dit betreft ook een B1L (staat bovenaan dit topic) maar in principe maakt het voor de schakeling niets uit of het bedoeld is voor de diesel of benzineversie. De benzineversie heb ik ook op diesel laten lopen maar het is niet ideaal. Denk dat de dieselversie iets verschilt in de verbrandingsruimte. Succes gr, J

Jeans,

Bedankt voor je snelle antwoord.
In mijn beleving heeft de benzine versie een bougie (vonkt) en een diesel versie een gloeiplug (gloeit) om de brandstof te ontsteken maar dat is kennelijk niet zo.
Ik ben niet van plan om diesel te gaan gebruiken (de bus heeft een CU blok (dus benzine).

Heb je er toevallig ook nog ergens een schets/tekening van de printplaat/componentenopstelling van?

M.vr.gr.
Willem.

Hallo, men zou idd. denken dat de benzineversie makkelijk met een vonkje op te starten is maar dat valt tegen. Het probleem is dat de brandstof niet verneveld wordt en amper verdampt in de verbrandingsruimte als de kachel koud is. Intern zit er een klein waaiertje die verse lucht door de verbrandingsruimte wervelt dat wel voor enige verdamping zorgt maar dat is gering. Daarom biedt een gloeiplug een groot voordeel door de boel op te warmen en makkelijker te ontsteken. Nadeel is echter als de kachel aanslaat dat ze nog blijven doorgloeien totdat de buitenwand op temperatuur is en dan pas de thermo-schakelaar het gloeiproces stopt. Dat kan even duren waardoor ze vaak te heet worden en bij de volgende opstart doorbranden. (daarbij komt ook nog roestvorming als ze een tijdje stilstaan die dat proces versneld)

Mijn kachel start wel inmiddels op met een doodgewone bougie/bobine maar het sputtert nogal voordat ie aanslaat en kan toch ook gauw 1 minuut duren! Bovendien is er een vertraging van enkele seconden nodig voordat hij begint met vonken anders schiet en ploft het behoorlijk! Maar het gesputter dat overblijft heb ik op de koop toe genomen omdat ik hem toch erg betrouwbaar kon houden,, het kost geen nieuwe gloeipluggen meer en hij werkt al enkele jaren zonder hapering..

Voor de indeling van het printje te maken heb ik zelf het schema zowel gewoon als in spiegelbeeld afgedrukt. Ik wou dan ook de onderdelen 'precies' op de print hebben zoals ze in het schema staan zodat het overzichtelijk blijft. Nadeel is dat men niet perfect uitkomt met alle aansluitpunten aan de achterkant te verbinden, maar dat viel goed op te lossen met enkele kabeltjes. Maarja ik denk dat voor ieder geldt dat men het beste naar eigen inzicht kan handelen hoe men het makkelijkst werkt.. Hier is nog een foto van de bovenzijde print 1e versie, laatste wijzigingen staan aangegeven. Gr J

http://www.uploadarchief.net/files/download/printeberspacherklaaroud.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 oktober 2015 19:39:39 (12%)

Jeans,

Bedankt weer en ziet er inderdaad eenvoudig uit.
Als ik tijd heb ga ik ermee aan de slag.

M.vr.gr.
Willem.

Hallo,

Ik heb een collega die nog een goede stuurunit heeft liggen, bij belangstelling neem even contact met mij op, ik zie hem deze week nog denk ik

Dock,

Dat zou geweldig zijn! ik heb zeker interesse.
Ik weet alleen niet hoe ik kontakt met je op kan nemen behalve via dit forum.

Als je me een mailtje stuurt (w.houbraken@ziggo.nl) dan kan ik er op reageren.

Ik hoor graag van je,
M.vr.gr.
Willem.

Ja het is een oude discussie.
Ik probeer deze Eberspacher stuurunit B1L te bouwen.
Heb alle componenten en soldeerprint in huis gehaald.
Echter bij bestudering van de aansluitnummers kom ik in de problemen met de orginele bedrading.

op bijgevoegd document zit plunje pompje tussen klem 7 en 5
plus van voeding op klem 4 en de min op klem 3.

Klop de nummering op de tekening wel?

vergeten

Golden Member

Op 18 oktober 2015 22:40:11 schreef who2010:

Als je me een mailtje stuurt (x.hxubraxcn@xxx.nl) dan kan ik er op reageren.

Haal je E-mail adres weg uit het forum laat het alleen in je profiel staan. (Je kunt dat doen met de edit knop)

En verwijs eventueel daar naar je profiel in het forum maar de meesten weten dat wel.

Het kan je veel spam besparen.

Ik heb je mailadres alvast "verminkt" in de quote :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.