Luidsprekers in helm op printplaat met twee stereo invoeren.

Ik rijd al jaren dagelijks met headsets op mijn motor rond. Ik heb 3 bluetooth sets versleten en nog veel meer gewone sets. De overeenkomst is dat ze vroeg of laat er mee stoppen. Wil je fatsoendelijk geluid dan moet je aardig wat electronica toevoegen. Dat wordt erg lastig te plaatsen en je zit ook met de stroomvoorziening. Het storings nivo neemt ook toe. Ik rij een 6 cilinder 4 takt. Deze heeft al een audio installatie en interkom dus muziek is het probleem niet. Tenminste via de kabel. Maar de andere apparatuur pikt een hoop gegier en gefluit op van de dynamo. Ik ben aardig thuis in electronica maar zelfs voor mij was dat een hele klus.

Bluetooth bleef een drama van waardeloos geluid en natuurlijk mono. Daarnaast is de accu altijd net leeg tijdens het rijden. De modules hebben niet genoeg power om goede speakers aan te drijven. De impedantie van mijn sets was ook onbekend. Ik ben bezig daar wat voor te bedenken maar dat zal niet universeel zijn omdat de headsets dat ook niet zijn. Ik moet wel want mijn arai met orginele set ingebouwd wil niet meer. Deze deed het prima gedurende anderhalf jaar maar ook deze is nu overleden. Ik ben al 4 kabels verder maar nu is het onrepareerbaar. De dichtgegoten connector heeft een intern probleem dus de microfoon werkt niet meer. ( ik schakel tussen cd speler, radio, intercom en amateur zender) daarom ga ik weer richting bluetooth.

Even ter verduidelijking en verder zeg ik er nooit niets meer maar over ik voel me nu even in een negatief hokje gedrukt waar ik niet in wil, niet alle autisten zijn zo als de TS, ik kan wel prima auto en motor rijden, ik ben niet agressief maar ik schrijf wel net zo graag lange lappen maar dan houdt het vergelijk wel op ;-)
Ik pas wel vaak het zelfde principe toe. Muziek om niet afgeleid te worden door andere geluiden maar ook zonder ben ik een veilige weggebruiker.

Fred, (adhd en Syndroom van asperger, ook een vorm van autisme)

ik meen dat ergens in die lappen tekst van de ts stond dat hij een hoofdtelefoon had gesloopt en de oortjes in z'n helm had gebouwd . standaar is een hoofdtelefoonoutput op een versterker 32 ohm , ik heb net m'n eigen grote hoofdtelefoon gemeten en die is 25 ohm per oortje.

waarom kun je niet gewoone 'oordoppen' kopen?

en om maar in het [ot] rijtje te blijven, ik heb ook een (mildere) vorm van autisme en ik ben het met ts en fred eens. ik heb het liefste muziek aan, anders wordt ik helemaal gek en kan ik me niet concentreren. hou trouwens niet van het typen van lange lappen teks dus wees niet bevreesd

er is helemaal niets mis met het geluid als ik ze wil samenvoegen alleen krijg je een mono uitgang daar waar een stereoingang vertrekt naar 2 luidsprekers en dat dan zonder versterker in de helm. ik snap niet waar jullie steeds blijven vandaan halen dat ik iets zou kapot maken. het werkt alleen gemixt niet.

en dat wil ik maken. en nogmaals gezegd het is een stereo-headset wat u ook beweert over monogeluid van de headset die bestaat maar ik heb een stereoversie dus stereo en stereo mixen moet toch zeer compact kunnen bij mij weten.

het stelt mij diep teleur trouwens dat jullie zo kort van stof blijven op dit forum.

lange lappen tekst zijn toch geen zonde dacht ik?

in lange teksten kan je veel details schrijven die ik wil verkrijgen maar ik kom ze niet tegen omdat er teveel over geoordeelt wordt ipv over nagedacht hoe het kan gesoldeerd worden.

oordelen doe je maar op een ander forum. dus ik stop hier met heel dit topic want veel hulp moet ik blijkbaar niet echt in schemadetails verwacht. als ik een vraag stel wijken jullie ervan af. sorry maar dat is niet vriendelijk en ook niet behulpzaam. dus als je dan toch niet zo correct wilt reageren reageer dan niet!

ik sluit dit topic en zal er nooit meer op terugkomen hoewel het een mooi project kon worden als de communicatie van beide kanten goed zou lopen waar ik nu merk dat hoe meer details ik zelf geef hoe minder reactie ik er op krijg, bizar niet?

....

welbedankt voor dit vreemde maniertje van iets op te lossen. als jullie beweren da thet niet kan zeg dat dan gewoon onmiddellijk
ik haat rond de pot draaien en dat gebeurde heel de tijd hier...

Nogmaals je bluetooth verbinding is niet stereo. Er zit een stereo FM radio in de scala rider ingebouwd maar de bluetooth overdracht van andere signalen is mono.

En verder begrijp ik absoluut niet wat je nu allemaal bedoeld. Je weet wat je wil maar blijkbaar niet veel van electronica. Daarnaast geef je geen antwoord op vragen (of het zit goed verstopt ergens in je teksten) en neem je niets aan.

Als je die lange lappen tekst nu van wat meer leestekens en hoofdletters zou voorzien werd het ook leesbaard. Als je de zinnen dan wat minder warrig en lopend maakt kunnen we er ons wat meer bij voorstellen. Je moet nu alles 4 x lezen en dan nog gokken wat je bedoeld.

ik denkdat hij gewoon een kant en klaar schema wil... en het liefst met de print layout er bij....

trouwens ik mankeer niets... ben een beetje te zwaar... :-)

Op 30 september 2010 21:54:38 schreef wimpauwels:
... het werkt alleen gemixt niet.

Gezien je Scala Rider mono is heb je een kans dat deze intern is doorverbonden voor L+R, als je hier nu parallel een stereo versterker bij zet wordt deze dus ook doorverbonden in je Scala en draait mono.

Ga voor de opamps en "mix" het daar...

@Fred: bluetooth stereo bestaat hoor, en werkt erg goed, is zelfs standaard op de meeste telefoons heden ten dage. Je moet maar eens op A2DP zoeken.

Ik heb hier een BH-905 op leen gehad (is niet alleen een noise cancelling hoofdtelefoon, maar ook een headset, dus je kan er ook mee bellen), en heb hier ook een AD-42W wireless audio gateway. Heeft gewoon twee RCA in pluggen... Je mixt wat je wil.

Zeker, stereo bluetooth bestaat. Vroeger hadden weinig telefoons de ondersteuning daarvoor, nu praktisch elke. Vervolgens moet je natuurlijk een stereo headset erbij hebben, dat zijn ze lang niet allemaal, zeker niet die met 1 oortje :)

Op 30 september 2010 21:54:38 schreef wimpauwels:
oordelen doe je maar op een ander forum. dus ik stop hier met heel dit topic want veel hulp moet ik blijkbaar niet echt in schemadetails verwacht. als ik een vraag stel wijken jullie ervan af. sorry maar dat is niet vriendelijk en ook niet behulpzaam. dus als je dan toch niet zo correct wilt reageren reageer dan niet!

ik sluit dit topic en zal er nooit meer op terugkomen hoewel het een mooi project kon worden als de communicatie van beide kanten goed zou lopen waar ik nu merk dat hoe meer details ik zelf geef hoe minder reactie ik er op krijg, bizar niet?
....
welbedankt voor dit vreemde maniertje van iets op te lossen. als jullie beweren da thet niet kan zeg dat dan gewoon onmiddellijk
ik haat rond de pot draaien en dat gebeurde heel de tijd hier...

Sinds het 'ingrijpen' van GJ_ (moderator) is er eigenlijk in elke post gewoon inhoudelijk gereageerd, met misschien wat kleine uitstapjes (die je zelf in de hand werkt).

Jij bent degene die vervolgens niet ingaat op de aangedragen oplossingen en geen antwoord geeft op tegenvragen. Er zijn inmiddels echt een heel aantal mogelijke oplossingen gegeven. Doe er je voordeel mee.

Bert, op de site van dat apparaat van hem staat stereo in de algemene beschrijving maar bij de specs staat dat dat geldt voor de radio die is ingebouwd. Er staat dat de bluetooth mono is.

Ik zelf hoef geen stereo bluetooth, probleem wat ik met bluetooth had bij gebruik voor een zender is het het snel leegzijn van de accu maar vooral het povere geluid. Het klonk erg blikkerig. Ik hoor ook erg veel, en nog steeds meer dan 16.5 KHz maar kan niet filteren. Als zo'n ding dan zo b
Ikkerig klinlt versta ik niets boven het windgeruis uit. Ik hoor het wel, het is hard genoeg maar ik versta het niet. Die arai speakers zijn prima maar daar kan het bluetooth ampje wat ik heb niet mee overweg. Helaas is deze set nu ook weer defect, kon ook niet zo goed tegen pekel denk ik dus dat wordt weer een nieuwe a 250 euro. Maar om de kabelslijtage op te vangen wilde ik het weer via bluetooth doen. Het bereik was prima, zelfs als ik afrekende bij tanken kon ik het nog horen dus een meter of 20 haalt hij wel.

Zoals gezegd ben ik dus bezig met zoiets als de TS zoekt. Tenminste iets wat bruikbaar zou zijn. Maar hij leest zelf blijkbaar zelf niet zo goed en is nu weg, en weg is pech ;-)
Ik wil een accu packje uit de modelbouw koppelen aan de bluetooth set met daar een audioversterker bij. Daar plug ik dan de headset in en dat geheel stop ik dan in mijn jaszak. Mijn helm heeft uitsparingen voor de speciale speakers anders vind ik het te gevaarlijk. Dat schakelingetje wordt wel mono maar zou natuurlijk bij een stereo bluetooth set ook in stereo kunnen. Het moet ook klein worden want ik wil geen grote harde bult voor in mijn jas ivm de veiligheid. Het voordeel van zo'n accupack is dat je er een tweede van mee kunt nemen.

Op 1 oktober 2010 07:36:04 schreef fred101:
Bert, op de site van dat apparaat van hem staat stereo in de algemene beschrijving maar bij de specs staat dat dat geldt voor de radio die is ingebouwd. Er staat dat de bluetooth mono is.

Ah zo, dat specifieke apparaat ondersteunt geen stereo op bluetooth.

TS wil een kant en klaar antwoord:

van mono kun je geen stereo meer maken. Je kunt er wellicht als je heel ingewikkeld gaat doen een soort van pseudo-stereo van maken (gelijk surround processors soms doen met stereo geluidsbronnen, middels DSP), maar dit vereist een sterke DSP en is zeker niet weggelegd voor 90% van de mensen op dit forum.

Geluiden samenvoegen gaat wel: someerversterkertje en klaar is kees.
Nadeel is dat je dan alles wel door elkaar hoort. Om iets te maken wat het ene dimt als het andere geluid geeft (zoals bijv een carkit doet; die zet de radio uit) is even andere koek!