Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Heb hier een 646C vaatwasser uit 2000 met het volgende probleem.
Het programma start, de pomp begint te draaien en pompt het resterende water in de bak keurig weg.
Dan gaat de klep voor het kraanwater open en loopt de bak vol. Op het moment dat de bak volzit gaat de machine spoelen.
Dit gaat even goed, tot net na het opengaan van het klepje met het vaatwasblokje erin.
Dan stopt de machine met spelen en knippert het lampje water toevoer/afvoer.
De toevoer&afvoerslang zijn bekeken en schoongemaakt.
Ook de spoelbak, terugslagklep en pomphuis zijn schoongemaakt.
Ik heb ook gekeken of de onderbak niet vol water stond, maar deze was kurkdroog.
De vlotter werkt ook prima, maar schakelt in dit geval de boel niet af.
Het probleem ontstaat dus tijdens het rondpompen van het water in de bak. Mijn gok is daarom ook dat de hoofdpomp een probleem heeft.
Alle sproeiarmen zijn losgehaald, maar ook dan blijft het probleem zich voordoen.
Het water wordt in ieder geval wel flink door de machine heen geblazen, dus de pomp werkt nog wel.
Voordat ik het hele keukenblok uit elkaar ga halen de vraag of iemand weet wat de oorzaak kan zijn.
Is het een defecte sensor, of trekt de pomp op een of andere manier teveel stroom?
Of zijn er nog meer dingen die gemeten worden rondom deze pomp (flow, druk, etc.)?
Het waterniveau is volgens gebruiksaanwijzing aangepast, maar ook dit baat niet.
Alvast bedankt!
Piet elektro
Uiteindelijk het hele apparaat uitgebouwd en uit elkaar gehaald.
De druksensor welke op de pomp zit is losgehaald en zag er erg vies uit.
Deze schoongemaakt en nogmaals geprobeerd. Tevens de slangen rondom de hoofdpomp bekeken, maar deze zagen er schoon uit.
De pomp-motorstroom was rond 320mA op 230V, en de bedrijfscondensator was ook nog in orde.
De fout was helaas nog steeds aanwezig.
Nadat ik ging meten op de connector van de drukschakelaar ging het fout.
Mijn meetpen viel uit mijn hand en maakte contact met het chassis terwijl deze nog in de connector zat.
Gevolg een grote flits en knal en het was over..
Op het controllerboard zijn een aantal printbanen uitgefikt.
En na een hele dag gespendeerd te hebben aan het apparaat gaan we toch maar een nieuwe aanschaffen.
Dit omdat de fout na schoonmaken en inspectie nog steeds aanwezig was!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik denk dat de zeepbak het veroorzaakt met het opendoen , koppel de stekker eens los van het zeepbakje en kijk of het apparaat dan wel doorloopt .
de puls kan het processoric van slag brengen , ook kan de aansturing met triac voor het bakje stuk zijn , deze wordt rechtstreeks gestuurd door de processor vaak.
Piet elektro
Bedankt voor je reactie Testman!
Dit heb ik wel getest alleen niet vermeld!
Helaas bracht dit ook geen verbetering.
Later dacht ik dat misschien de spanning teveel inzakte (pompen en verwarmingselementen aan) en i.c.m. slechte elco's op het board de processor misschien de kluts kwijt zou raken.
We hebben echter tweedehands een zelfde exemplaar kunnen vinden.
Gaan morgen even kijken of dit wat is.
Deze kan hopelijk met de spareparts uit de oude nog vele jaren mee 
Een andere invalshoek:
Is de vaatwasser op warm water aangeloten, reden dat het waterventiel slecht sluit en langzaam vol water loopt (druppelt) en dan schakelt de elektronica op max hoogte niveau.
Ander idee: indien de vaatwasser op zo'n kop heb gezet kan en water in de max niveauschakaal zitten en verkeerd schakelt (kan ook een als deze schakelaar defekt is, de computer kontroleert alleen in enkele programma stappen). Vroeger stond in dit beschreven in het schema (tenminste op oude modelen)
Succes
testman
ik meen dat de hoofdmotor al gaat draaien als de bak nog niet helemaal vol is , dus als de motor loopt is het niveau nog niet bereikt en dat eindniveau zou de reden van vastlopen weleens kunnen zijn .
ook kan het element wel pas aangaan als de motor loopt anders is het water in het element alleen heet . het element zit vaak met een relais geschakeld , komt dit in voor dat het apparaat vastloopt ?
had dit weekend een miele wasmachine uit 1985 die steeds hing op het hoofdwasprogramma , dit bleek te komen door een defect ( hoofdwas )waterventiel waardoor de machine geen niveaustijging zag en dus hing .gemaakt door de defecte klep continu open te laten staan en er een donorklep in te zetten in serie met de oude .
Piet elektro
Het apparaat heeft ongeveer 2 weken stilgestaan ivm vakantie.
Daarna begon na 2x een programma gedraaid te hebben het gezeur.
Daarvoor werkte alles prima zonder problemen.
Het apparaat heeft dus niet op de kop gestaan.
Wel hebben wel veel vuil uit de afvoerslang gehaald, maar dit hielp ook niet.
Verder heb ik de twee drukschakelaars (werken op luchtdruk) uit de machine gehaald en getest (met fietspomp en Ohm-meter).
De ene met rubber slang zag er erg netjes uit, maar degene die op de pomp zit was erg vies.
Deze is zo goed als mogelijk schoongemaakt, maar daarna was er nog steeds een probleem.
Ook het NTC element heb ik losgehaald en gemeten.
Hierbij verliep de waarde van 17,5KOhm netjes naar beneden als ik mijn vingers tegen de voeler hield.
Het apparaat zit gewoon op de koudwaterkraan.
Bij het opengaan van de klep voor waterinvoer liep het water met een flinke stroom de spoelkamer binnen.
Dit stopte op een gegeven moment en dan startte de rondpompcyclus dus dat moet het probleem niet geweest zijn.
Ik gok er gewoon op dat er iets mis zat in het controllerboard.
Want er was mechanisch niets verstopt of slecht.
De fout was wel zeer goed reproduceerbaar.
Op het moment dat het klepje van het vaatwas blokje openging duurde het exact 15 seconden alvorens de machine afsloeg.
Vandaag een Miele 975 opgehaald welke in prima staat verkeerd.
Deze staat nu als vervanger van de 646C en werkt prima 
De 646C strip ik voor onderdelen aangezien deze praktisch hetzelfde is!
testman
het duurt een aantal minuten eer de zeepbak opengaat , heb je nog gemeten of het element wel heet wordt/ spanning krijgt ?
Piet elektro
Dat heb ik helaas niet meer gemeten.
Zoals al eerder gezegd is het nu niet meer mogelijk aangezien de logica aan diggelen is.
Misschien kom ik nog wat vreemds tegen bij het ontmantelen van het apparaat.
Dan laat ik het nog wel even weten 
Piet elektro
Machine volledig gestript en eigenlijk niets vreemds tegen gekomen.
Alleen uit de hoofdpomp kwam een pinda en een klein stukje plakband.
Wel viel het me op dat de pomp redelijk 'stroef' liep.
In de zin van, ik moest veel kracht op de as zetten om hem rond te kunnen draaien.
Terwijl de pomp aangesloten op 230V het water met veel geweld door de machine rondpompte.
Zou de besturingsprint ook een stroommeting doen van alle componenten (pompen en overige actuatoren)?
Alle slangen rondom de pomp zagen er nog netjes uit, dus ook daar heeft geen verstopping ingezeten.
In ieder geval staat er nu een doos met reserve onderdelen gereed voor de 975 mocht die ooit problemen gaan geven!
testman
die pompen lopen vaker zwaar , maar met water erin scheelt het daar dat ook de pomp wat smeert ( bij loos laten draaien gaan ze ook stuk )
testman
haar om de as , gebeurt ook veel dat laat een geul in de as slijten . ik heb dat al vaker gehad met vijverpompen die geen vermogen overhielden daarom .
Piet elektro
elastiek of haar, het kan maar dan blijft het nog vreemd.
De vaatwasser blies het water met een flinke kracht de spoelruimte in.
Dat was gedurende de 15 seconden tot de machine in storing ging.
Ik denk dus niet dat een eventueel elastiekje dusdanig op spanning gekomen was dat de hele pomp stopte!
Overigens heb ik de pomp met water in de spoelbak direct op de 230V gehangen en een paar minuten laten draaien.
Dit ging zonder problemen en de motor bleef constant 300mA opnemen uit het net!
Maar als ik tijd heb zal ik de pomp nog eens openhalen en kijken of ik iets vreemds tegenkom.
Piet elektro
Pomp opengehaald maar niet veel bijzonders tegengekomen.
Op een halve pinda (welke vastzat in de 'waaier') zat er niets in de pomp.
Zal altijd een raadsel blijven, maar ik hoop dat dit topic voor andere problemen een bron van informatie is 
Iedereen bedankt voor het meedenken!