ruitenwissermotor + 12v

Ja sorry mensen, het is inderdaad een ouwe thread. Maar het schema van Lambik is perfect. Dus hierbij mijn dank.

Ik loop een beetje in het donker te tasten. Ik geloof dat ik twee TC427 drivers hebt opgeblazen. Alleen weet ik niet precies waarom. Hier is het schema wat ik heb toegepast:
http://i50.tinypic.com/33p4rdj.jpg
Als voeding gebruik ik twee ATX UPS's uit PC's. Eentje voedt de Arduino, de ander staat 20meter verderop het circuit te voeden. Deze zijn via één stekkerdoos aangesloten op het net.
Kan het zijn dat de TC427 opgeblazen zijn, omdat ik de ground niet aan elkaar geknoopt hebt?

Shiptronic

Overleden

Heb van die 20M telfoon/Lan kabel , wel de GND's aan elkaar zitten ?

OP de tekeing in iedergeval niet

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik begrijp je vraag niet helemaal? Van de kabels gebruik ik momenteel maar 1 ader, de rest hangt er los bij.

Heeft die stekkerdoos wel een randaarde? Gewoonlijk hangt de ground van een ATX voeding aan de randaarde, dus zouden die grounds alsnog wel met elkaar verbonden moeten zijn.

Ik zou in ieder geval de Arduino uit een 5V adapter of zo gaan voeden. Daarbij is het waarschijnlijk handig om aan beide einden van die lange kabel een weerstand (zoals die 100 ohm) op te nemen, met daarvoor een paar clamping diodes naar de ground en de voeding, zodanig dat ze gewoonlijk allebei sperren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste,

Bij deze kaap ik het topic, ik weet niet of het toegestaan is, maar als ik een nieuw topic open, dan is het naar mijn idee een dubbelpost.

Deze week ontvang ik mijn Picaxe-28X1 project board vanuit engeland. Ik heb het een en ander besteld bij conrad en nog een andere duitse zaak.
Oh, voordat ik verder ga, waar kan ik deze kopen in NL?: http://shop.chip45.com/WebRoot/Store/Shops/es10644620/4E71/F4A0/6463/4… Ps. Hier heb ik ze ook besteld.

Oke, hetvolgende, ik heb dus 2 ruitenwisser motoren. Zware robot, "zware" (test) motoren.

Het probleem is dat ik niet erg veel verstand van electrinica heb maar ik toch mijn 12Volt motoren met 5V wil aansturen zondar dat er iets overbelast raakt.

Iemand een goed, werkend voorbeeld? Dit kan toch niet zo heel moeilijk zijn?

Ps. als ik een nieuw topic dien aan te maken, laat het dan even weten.

Het is hier gebruikelijk dat je een nieuw topic opent voor een dergelijke vraag. Daarbij zijn motorregelingen voor ruitenwissermotoren hier al zo ontzettend vaak langs gekomen, dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat je vraag niet al tientallen keren beantwoord is. Het lijkt me dan ook een goed idee om eerst de zoekfunctie te gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Op 15 augustus 2012 22:13:05 schreef AntonMadness:
Ik begrijp je vraag niet helemaal? Van de kabels gebruik ik momenteel maar 1 ader, de rest hangt er los bij.

dan 1 ader die er los bij hangt gebruiken om de beide grounds aan elkaar te hangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt Shiptronic, ga ik doen (en wat nieuwe drivers bestellen)!

Mijn excuses, zal het onthouden voor de volgende keer.

Uiteraard zoekfunctie gebruikt. Maar daar kwam ik niet veel wijs uit. Enkele onopgeloste topics en topics wat niet van toepassing zijn.

Ik heb het schema van Lambiek eens uitgeprint, eens kijken of het werkt.

Als ik het goed begrijp kan ik dus ook de 24V 20A Motordriver (MD03) gebruiken van http://www.antratek.nl/Motordrivers.html (5V input voor de logica en 12V voor de motoren).

Ik vind de oplossing maar moeilijk te vinden, lijkt me sterk dat iedereen 5V motoren gebruikt..

Maar bedankt voor de informatie!

Je moet even in de datasheet kijken. Daar in staat wel wat een logische 1 en een 0 in voltage is. Dat is dus niet direct gerelateerd aan de voedingsspanning.

Ik gebruik Lambik's schema ook, maar met een paar aanpassingen en het werkt prima.