Heren,

deze versterker bromt na een hele nacht aanstaan. Na afkoelen is het weer prima. Je blijft de oorspronkelijke muziek horen ook tijdens de brom.

Aangezien het een 50 Hz brom is, kom ik tot de volgende conclusies:

1. De buffercondensatoren verliezen capaciteit na lang aanstaan.
2. De brugcel is niet helemaal ok (een keer eerder meegemaakt). Ware het niet dat ik hier met een Greatz schakeling van doen heb met 4 discrete diodes.
3. De eindtorren? Die kunnen ook brommen maar ik dacht dan heb je volledige sluiting.

Kortom uw deskundig mening wordt graag gehoord.

zit er in deze amp geen stk module ? maar de elco's in de voeding zijn ook verdacht met verergerende brom , tevens een losse massa in de versterker kan dit veroorzaken .

Nee dit is een heel leuk versterkertje zonder STK's maar met echte torren.

Oja, er zaten 2 zekeringen in van 4A die stuk waren, die heb ik vervangen. Ze blijven heel, maar dat sterkt me dus in de gedachte dat er iets in de voeding niet goed is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

Voedings elco's hoogstwaarschijnlijk.

Bedoelen jullie de bufferelco's? Er zit een verschil in een "bufferelco" en een "elco in de voeding." Ik ga er stilzwijgend van uit dat jullie aan de bufferelco's denken en minder aan een elco'tje verderop in de voeding (hoewel de wonderen de wereld nog niet uit zijn). Er staat niks bol, er lekt niets.

Ik bedoel inderdaad de elco's in de voeding (worden buffer elco's genoemd omdat deze de voeding bufferen). Kleine elcotjes kunnen ook slijten, maar de grote het snelst. Ik neem aan dat je het over beide kanalen hoort?

Ik heb mijn mening bijgesteld, ik denk dat het met het tulpsnoer van doen had. Ik rommelde eraan en het ging van brom tot raar geluid. Na het goed erin drukken was alles weg.
Ik vraag me wel af waarom de twee 4 ampere zekeringen het hebben begeven. Speakersnoer met sluiting? Teveel belasting? Veel vermogen in een te kleine speaker? Ik heb wel eens meegemaakt dat een zekering door "metaalmoeheid" ermee ophield, maar 2 stuks....vaag.

rotte tulpkabel = massa die mist , dit kan ook een connector op de print zijn die los zit in de soldeer . lage freqentie brom trekt veel stroom dus het kan de zekeringen genekt hebben . zet maar eens 60hz sinus op een versterker met boxen dan is het ding veel sneller heet als gewoon muziek of 1khz sinus .

check toch maar eens de connectoren op de print voor slechte solderingen .

Op 30 september 2010 22:09:22 schreef DJohnny:
Voedings elco's hoogstwaarschijnlijk.

Maar die hebben warm juist wat meer capaciteit, beetje tegenstrijdig.

Dat van die losse massa lijkt me ook wat anders.
Aangezien de zekeringen er ook al eens uitgevlogen zijn lijkt mij het verstandig om de ruststroom in de gaten te houden. Ik heb hier een versterker met dezelfde kwaal, spontane opoffering van zekeringen, en daarbij een rommelende ruststroom gemeten.

Op 2 oktober 2010 00:06:59 schreef Henry S.:
[...]
Maar die hebben warm juist wat meer capaciteit, beetje tegenstrijdig.

Dat van die losse massa lijkt me ook wat anders.
Aangezien de zekeringen er ook al eens uitgevlogen zijn lijkt mij het verstandig om de ruststroom in de gaten te houden. Ik heb hier een versterker met dezelfde kwaal, spontane opoffering van zekeringen, en daarbij een rommelende ruststroom gemeten.

Henry, je hebt helemaal gelijk. Ik heb de startpost verkeerd geinterpreteerd. Vroeg me al af wat die losse massa ermee te maken had! Mijn excuses!

het rommelen kan door een stuurtor komen die niet goed is , maar rommelen kan ook door een slechte signaalelco komen dat heb ik al vaker gehad . test maar eens wat er gebeurt met een losse massa van een tulpkabel, dat bromt behoorlijk .