Ik heb een vraag.
Ik ben maandag met een collega bezig geweest met een actieve speakerbox van het merk samson???
De klacht was dat de relais steeds de speaker uit schakelde zomaar willekeurig dan weer aan en dan weer uit.
Mijn collega heeft de box opengeschroefd en de box deed inmiddels helemaal niets meer.
(Het relais schakelde niet in)
Ik heb de versterker van de box doorgemeten en vond een aantal slechte soldeerverbindingen.
Verder kwam ik kon ik meten dat de spoel van de relais verbrand was.
Het relais was 12 volt en mijn collega had eenzelfde relais van 6volt.
Met een 1 wat weerstand in serie moest dit te doen zijn.
Maar nu het probleem!
Ik ben naar huis gegaan en zou 2 dagen later weer aan de versterker gaan werken omdat ik koelpasta nodig had wat thuis lag.
Mijn collega heeft de versterker een dag later toch aangezet endeze heeft ongeveer 10 sec gewerkt zonder de koelplaat.
Daarna is een deel van de eindtorren gesneuveld.
Kan dit doordat de koelplaat er af lag (na 10 seconden)of zou er meer aan de hand zijn geweest?
dus kort samengevat eindversterker zonder koeling na 10 sec stuk is dat normaal?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobbyelektro
zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
zonder koelribben geraakt het boeltje uit balans. De ruststroominstelling doet het dan niet, en er gaat op den duur een veel te grote stroom door je eindtorren, dit ten gevolge van het opwarmen van je eindtorren.
Normaal gezien is dit heel miniem, maar zonder een koelrib kan dat vrij snel gaan. Meestal wordt de Hfe van een transistor groter naargelang de temperatuur stijgt, dus gaat deze meer in geleiding. Hierdoor gaat een nog grotere stroom door je eindtrap waardoor de temperatuur nog meer stijgt....
Met gevolg dat deze het op den duur begeven.
wanneer er een koelrib gemonteerd is, worden alle torren even warm, en meestal is er 1 tor die de ruststroominstelling regelt, en dit zo: naar mate de temperatuur stijgt, daalt de ruststroom, waardoor de koelribben minder opwarmen. Zo blijft het zaakje dan in balans. (tenzij je je versterker gaat overbelasten door verkeerde impedanties, oversturen, ....)
10sec in onbelaste toestand lijkt me wel heel snel. Maar langer dan 1 a 2 minuten zou hij het nooit zonder koelribben volgehouden hebben.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
ok heren bedankt voor de snelle reactie.
Ik weet ook echt wel waarom eindtorren op een koelplaat zitten gemonteerd.
Maar het vervelende van deze versterker is, dat je de de torren moet losschroeven om aan de soldeerzijde van de print te kunnen meten.
Bovendien heeft mijn collega de versterker aangezet zonder de koelblok. (niet dat het iets uitmaakt wie het doet)
Alleen 10 sec. is toch niet echt lang.
Vandaar ik deze vraag hier stel.
Ik heb de eindtorren plus de drivers voor de zekerheid alvast besteld en ben bijelkaar nog geen 10 euro kwijt.
Is toch een goed leermoment geweest voor weinig geld.
In ieder geval bedank voor de support
Als de torren los van de koelplaat zitten en binnen 10 seconden zo warm worden dat ze door slaan is er echt iets anders aan de hand.
In rust loopt de rustroom weg na enkele minuten, zeker geen seconden.
je kan prima meten zonder koelblok voor korte tijd.
De vraag is natuurlijk of het echt 10 seconden was en geen 10 minuten...
Kijk dat bedoel ik nou,
Ik stel een vraag op het forum en binnen een uur krijg ik twee maal een ja dat is normaal en twee maal nee niet na 10 sec.
Ik was er niet zelf bij toen mijn collega de versterker aan zette.
Ik ken mijn collega echter wel zo goed dat ik wel zeker weet, dat dit om en nabij de 10 sec is geweest.
Mijn gevoel is eerlijk gezegd ook dat een eindtor ongekoeld het wel meer dan 10 sec. uitmoet kunnen houden.
Maar ik zeg er ook meteen bij dat ik niet kundig genoeg ben op dit punt om het theoretisch te kunnen onderbouwen.
Het is een normaal simpel push-pull einversterkertje met twee parallel eindtorren voor de positieve en twee parellel torren voor de negatieve pad.
Zoals eerder gemeld heb ik de torren al besteld en als ze binnen zijn monteer ik ze en start ik de versterker op met een variac.
Ik hou jullie (voor wie intresse heeft op de hoogte)
-soldeerfouten
-Met de ruststroominstelling zitten rommelen.
Normaal kan je enige tijd zonder koeling.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
nee zeker geen soldeerfout.
En ook aan de ruststroom is niet gerommeld.
Alhoewel er wel een potmetertje voor in zit om dit in te stellen.
Zo weinig verstand heb ik er ook weer niet van.
Nee het gaat hier echt alleen om aanzetten zonder koelplaat
Op 1 oktober 2010 00:38:17 schreef toots:
nee zeker geen soldeerfout.
Je zal niet de eerste zijn, ook niet de laatste.
Of 10 sec was 10 min...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
En bedenk ook dat het apparaat binnenkwam met een klacht. Wellicht was deze toch nog niet helemaal opgelost.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het hangt ook van het vermogen af. Ik heb wel eens een PC met Athlon 800 cpu aangezet zonder koeler. Die was binnen 2 seconden compleet gefrituurd... (Er gaat dan ook zo'n 40A doorheen...)
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Normaal gesproken kunnen torren zonder koelprofiel langer in leven blijven. Maar (met alle respect) Samson topkastjes is Chinees spul en ik heb het al meerdere malen gerepareerd. De torren zijn zwaar onderbemeten en kunnen hun taak net aan ten opzichte van de voedingsspanning. Dus wellicht ligt hier het antwoord in.
Djohnny dat wat jij zegt,heeft een ander mij ook verteld.
Samson schijnt een amerikaanse tegenhanger te zijn van Behringer.
Het is goed spul in verhouding tot de prijs maar zeker geen top kwaliteit.
Boxen worden bij mij op een scholengemeenschap gebruikt en zeker niet zo heel vaak.
De andere box heb ik ook al een keer te pakken gehad.
Waren twee veiligheids weerstanden van 4,7 ohm uit gegaan.
Dan denk je,die gaan er niet zomaar uit en na langer onderzoek blijkt dat ze er dus wel zomaar zijn uitgepiept.
Dus zo jouw verklaring weleens de juiste kunnen zijn, dat het hele ontwerp op zijn teentjes moet lopen.
Was het toevallig een DB500A? Daar gaan inderdaad die 4,7 ohm weerstandjes wel eens spontaan door. Ook goed uitkijken met het terugschroeven van de eindtorren en drivers op de koelplaat, je zit al snel naast het gaatje van het isolatieplaatje.
Op 1 oktober 2010 11:16:46 schreef Arco:
Het hangt ook van het vermogen af. Ik heb wel eens een PC met Athlon 800 cpu aangezet zonder koeler. Die was binnen 2 seconden compleet gefrituurd... (Er gaat dan ook zo'n 40A doorheen...)
Maar hier hebben het over 50mA oid. Wel een hogere voedingsspanning, maar dan nog.
DJohnny
Nogmaals, de kwaliteit van dit spul is niet zo heel erg hoor. Wellicht is er een stuurtor of biastor allereerst in rook opgegaan en zodoende ook de eindtorren? En idd, ik ging er iets te snel (onterecht) vanuit dat het Chinees was, maar achterop alle apparaten staat dat het ontworpen en gebouwd is in Amerika.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (32%)]
toch nog even een reactie op de versterker.
We hebbende eindtorren drivers en fasedraaier vervangen geheel gemonteerd op de koelplaat.
Daarna heel voorzichtig met variac opgestart.
Uit de speakers kwam toen bij een volt of vatnaf 10 vol een rare bromtoon
Meteen weer naar 0 volt gezet en de speakers doorgesweept met een toongenerator, omdat die eventueel de geest hadden kunnen geven met de vorige boom.
Speakers bleken gelukkig nog in orde te zijn.
Wat ik echter verdacht vond, was dat de speakers konden brommen terwijl het relais nog niet was ingekomen.
Om een lang verhaal kort te maken
Het nieuwe relais dat erin was gezet was enkel om.
het originele relais was dubbel om.
Dus het relais verbond in rust de uitgang van het hoog met de uitgang van het laag.
In afwachting van conrad (zal wel maandag worden)gaat er een goed relais in.
Alles is gelukkig nog heel.
Wat ik even wilde melden dat de torren er dus zijn uiggepiept door een verkeerd relais
Waarschijnlijk kunnen die torren normaal gesproken wel iets langer mee dan 10 sec. ongekoeld
vond het eigenlijk wel zo netjes om een reactie te geven na zoveel goede raad (zoals altijd eigenlijk)
mannen bedankt
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."