AEG wasmachine storing CA

Ik heb een storing op mijn wasmachine en krijg deze er niet uit.
Hij geeft aan CA in de diplay.
het is een oko lavamat 75720 update.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want geld voor een andere is er even niet.
Ps ik heb hem gereset en dan draait hij even stopt dan draaid weer even en springt in de zelfde storing.

van diverse sites uit mijn favorieten geven onderstaande uitleg/oplossingen

CA is bij aeg meestel motor storing

CA means there is a problem with the motor. no signals are being sent back to the electronc board to say that it is turning, possable carbon brushes worn or electronic module u/s

Betekent dat er sluiting zit in de triac van de motorsturing op de print.

De officiele oorzaak, zoals AEG die voor foutcode CA opgeeft in de service documentatie, is dat de besturingsmodule van de motor defect is: Mos-Fet transistor van motorelektronica defect. De gehele besturingsmodule moet dan vervangen worden
Dat is een zodanig duur onderdeel dat reparatie bij een ca 8 jaar oude machine niet echt meer loont.

Het komt echter wel eens voor dat deze melding veroorzaakt wordt door koolborstels die zijn versleten. Ben je heel handig, of ken je iemand met die kwalificatie, dan zou daar zelf naar gekeken kunnen worden.
- Plaatschroeven van achterwand los schroeven en achterwand verwijderen
- Motoraansluiting losnemen
- Aandrijfriem verwijderen (van de motoras)
- Schroeven van de motor losdraaien en motor eruit halen
Aan de achterkant van de motor bevinden zich de koolborstels aan weerszijden, zitten in houders. De koolbortsels zelf dienen minimaal ca 1,5 cm lerngte te hebben en goed tegen de motorcollector aan te veren.

Waren de koolborstels echt helemaal op en hebben de koperen houders tegen de collector aan gedraaid, dan is meestal de motor onherstelbaar beschadigd en heeft daarbij soms ook de aanstuurtransistor meegenomen. Ook in dat geval is reparatie niet lonend.

Je kunt dan het geld voor de monteur beter bij een nieuwe machine stoppen...

Lekker dan dit is mijn 2e aeg die snel stuk gaat.
Ik krijg ook mijn was er niet meer uit.
De deur blijft op slot zitten.
ik ga wel even kijken naar de koolborstels,raar is wel dat als ik hem reset hij zo nu en dan snel gaat draaien??
nu nog de deur open krijgen??

nu nog de deur open krijgen??

Handmatig ontgrendelen kan onderin achter het klep bij de pomp met een muntstuk.

http://www.askanowner.com/_upload/1_2/attachments/lavamat-noodontgrendeling.gif

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zaterdag 2 oktober 2010 18:10:08 (27%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als de machine heel snel gaat draaien is vaak te terugkoppeling naar de electronica niet goed. Achter op de motor zit een spoeltje welke defect is, moet ongeveer tussen de 24 en 200 Ohm zijn. indien dit ok, lijkt het er anders op dat er een draadbreuk naar de electronica is. meet dit of laat een handig persoon ff doormeten met een multimetertje. Deur blijft dicht, is beveiliging omdat machine niet weet of motor wel of niet draait

ok bedankt ik ben bang dat ik hem even weg moet brengen??

Op 2 oktober 2010 19:44:24 schreef erwin7:
ok bedankt ik ben bang dat ik hem even weg moet brengen??

Neem even contact op met mij via mail. Als je in de buurt woont kan ik je misschien helpen.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Ja, is IDD wel sneller als de kennis/multimeter etc niet in huis zijn, ik weet allen niet waar je woont. dichter bij mijn of anders bij Chefke, mailen kan altijd...