Geachte lezers,
Ik heb een 50Mhz oscilloscoop Philips PM 3244 waarvan 2 van de 4 kanalen niet werken.
Nadere studie geef dat dit zit in de attenuators.
Het blijkt dat IC met nummer 105 25162 het probleem is.
Nu heb ik gezocht op dit nummer maar ik heb niets gevonden wat hier op lijkt.
In het schema staat een IC 101 (LM208H)PrecIsion Op Amp en IC 102 (4022 105 25430) TF circuit
Dit komt niet overeen met de attenuators in mijn oscilloscoop.
Plaatje is een deel van het schema attenuator(s).
Het zal hier waarschijnlijk om een modificatie gaan.
Het deel voor RE102, RE104, RE108 en na IC102 komt wel weer overeen.
Ik heb een aantal vragen.
-Heeft iemand een verwijzing naar IC 105 25162
-Is dit IC nog te krijgen, zo ja waar of is er een vervanger.
-Is er een reden waarom die twee kanalen defect zijn (kanaal A en D)
-Is er misschien een andere manier om dit probleem op te lossen.
-Eventueel het juiste service manual of modificatie gegevens.
-Informatie waar ik het IC zou kunnen bestellen.
Elke hulp is welkom.
Vriendelijke groet
Harrie
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
IC102 is een ThinFilm weerstands netwerk (TF). Een aantal opgedampte precisie weerstanden op een drager. Dit is custom made voor deze scoop.
Als je het bij Philips niet kan krijgen zal je zelf wat in elkaar moeten prutsen.
Op 3 oktober 2010 11:48:17 schreef Hugo Welther:
IC102 is een ThinFilm weerstands netwerk (TF). Een aantal opgedampte precisie weerstanden op een drager. Dit is custom made voor deze scoop.
Dank voor de snelle reactie
Mijn vraag was niet naar IC 102 zoals op plaatje maar de modificatie met toegepast een IC "105 25162"
Het gaat om een 17 pins IC, dit zal ook wel custom made zijn.
Toch bedankt
MVG
Harrie
Op 3 oktober 2010 12:14:00 schreef Evarist:
Als je het bij Philips niet kan krijgen zal je zelf wat in elkaar moeten prutsen.
Bedankt voor je antwoord.
Misschien een adres (aanknopings punt) waar ik dit kan bestellen?
Harrie
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de philips pm32 serie is al 30 jaar oud , je zult er niks meer van vinden tenzij standaard ic's . ik meen wel dat de weerstanddecade in de pm2524 multimeter ook zit , ik heb die uitgewisseld met een ander type van dat zelfde ic en die werkte ook .
overigens heb ik ook al een ingangsunit stuk gehad van een pm3260 scope die zat in meer modellen . je kunt het bruine ic ook gewoon meten daar de weerstandwaarde er bijstaat . van die units gaat vaak een smd fet stuk die niet meer te vinden is ,dit is bij jou de on471 .
Ik heb de service manual van PM3244 hier gedownload:
http://elektrotanya.com/philips_pm3244_service_manual.pdf/download.htm…
Idd, volgens de photos, zijn de attenuators verschillend van deze van de service manual.
Zijn de 4 attenuators dezelden?
Misschien heeft men attenuators van een andere model op je scoop toegepast?
Je schrijft "het blijkt dat IC met nummer 105 25162 het probleem is.". Bent je er zeker van?
Je zal misschien een beetje "reverse engineering" moeten doen om zeker te zijn.
Gewoonlijk gaan vaker de FET TS101 en diode BAV45 GR101 defect.
Geen hoop deze IC 105 25162 (dat is zelfs maar een Philips bestelnummer, geen werkelijke referentie van een IC)te vinden.
@testman: "van die units gaat vaak een smd fet stuk die niet meer te vinden is"...een Tip: ik heb deze smd fet meerdere keren door BFT46 vervangt en ze werken zo goed als oorspronkelijke FET. Opgepast met ESD, deze BFT46 zijn zeer ESD gevoelig !!!
[Bericht gewijzigd door Emilien op zondag 3 oktober 2010 14:28:21 (15%)]
Op 3 oktober 2010 14:06:09 schreef Emilien:
Ik heb de service manual van PM3244 hier gedownload:
http://elektrotanya.com/philips_pm3244_service_manual.pdf/download.htm…
Deze had ik reeds gedownload.
Op 3 oktober 2010 14:06:09 schreef Emilien:
Idd, volgens de photos, zijn de attenuators verschillend van deze van de service manual.
Zijn de 4 attenuators dezelden?
Misschien heeft men attenuators van een andere model op je scoop toegepast?
Je schrijft "het blijkt dat IC met nummer 105 25162 het probleem is.". Bent je er zeker van?
Ze zijn allemaal exact hetzelfde.
Bij de niet werkende staat op de ingang en uitgangen 6V.
Bij de werkende staat op de ingang 0.3V.
Als de ingang en de uitgangen ontkoppeld zijn staat er op R108 dezelfde spanning als bij de werkende (ca 0.3V).
Ik heb ze ook uitgewisseld en dan werkt het desbetrefend kanaal wel.
Bij de ontkoppelde uitgangen is de Y uitgang zichtbaar als een lijn.
Hij is dan ook in te stellen met de positie potmeter R10.
Als zodanig ben ik bijna zeker dat het aan het IC ligt.
Ik zou het IC van de goede attenuator (verzwakker?) moeten uitruilen om er 100% zeker van te zijn.
Het gaat hier om een dubbellaags print en het eruit solderen is een hele klus.
Is er toevallig een techniek om dit klusje (desolderen van 2 laags print) makkelijk te klaren?
MVG
Harrie
Op 3 oktober 2010 14:01:54 schreef testman:
de philips pm32 serie is al 30 jaar oud , je zult er niks meer van vinden tenzij standaard ic's . ik meen wel dat de weerstanddecade in de pm2524 multimeter ook zit , ik heb die uitgewisseld met een ander type van dat zelfde ic en die werkte ook .overigens heb ik ook al een ingangsunit stuk gehad van een pm3260 scope die zat in meer modellen . je kunt het bruine ic ook gewoon meten daar de weerstandwaarde er bijstaat . van die units gaat vaak een smd fet stuk die niet meer te vinden is ,dit is bij jou de on471 .
Dank voor je antwoord.
Helaas zit er geen smd fet in.
Is denk ik geintegreerd met het IC.
MVG
Harrie
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als ik het goed begrijp zit in jou scoop dat hele stuk electronica in dat weerstand netwerk achtige ding meegebakken ?
Je zou met smd onderdeeltjes een klein printje kunnen maken en het origineel nabouwen.
@ZeHa:
Ik zou het IC van de goede attenuator (verzwakker?) moeten uitruilen om er 100% zeker van te zijn.
Neen, doe dat niet, er zijn te veel risicos meer IC's te beschadigen.
Helaas zit er geen smd fet in.
Is denk ik geintegreerd met het IC.
Zo is het duidelijker te begrijpen waarom zijn deze 2 IC's stuk gegaan.
Deze IC's zal je niet vinden te kopen.
Betere oplossing is naar 2 attenuators van een defecte PM3244 te zoeken, zelfs de andere model van attenuators met smd fet...connectoren en beklabering zijn waarschijnlijk dezelfden.
Edit: ik zie op een service manual van PM3240 dat ze gebruiken inderdaad een IC101 "Impedantie converter" in de attenuators, maar hier is het een 105 25160.
Ik heb ook de inwendige schema van deze IC gevonden: dat is geen eenvoudige IC, met 2 fets, 5 transistoren, een twintigtal weerstanden en 4 condensatoren.
[Bericht gewijzigd door Emilien op zondag 3 oktober 2010 18:22:07 (22%)]
testman
ik heb even gezocht maar heb de foto's niet meer van de dmm die ik bedoelde , maar wel het topic gevonden http://www.circuitsonline.net/forum/view/76863/1/pm2522a ik heb in deze oudere led dmm ook dat ic gezien en geruild met een pm2524 maar dit ic zat ook in de pm2522a met een ander typenummer .
Op 3 oktober 2010 17:51:56 schreef Emilien:
Edit: ik zie op een service manual van PM3240 dat ze gebruiken inderdaad een IC101 "Impedantie converter" in de attenuators, maar hier is het een 105 25160.
Ik heb ook de inwendige schema van deze IC gevonden: dat is geen eenvoudige IC, met 2 fets, 5 transistoren, een twintigtal weerstanden en 4 condensatoren.
Je zou mij een plezier doen als ik dat inwendig schema zou kunnen inzien.
Ik denk dat ik de suggestie van fred101 maar moet gaan uitzoeken.
Nogmaals mijn dank
Harrie
Op 3 oktober 2010 21:07:53 schreef testman:
ik heb even gezocht maar heb de foto's niet meer van de dmm die ik bedoelde , maar wel het topic gevonden http://www.circuitsonline.net/forum/view/76863/1/pm2522a ik heb in deze oudere led dmm ook dat ic gezien en geruild met een pm2524 maar dit ic zat ook in de pm2522a met een ander typenummer .
Waar zijn de service manuals te downloaden
Harrie
testman
die zijn vrij zeldzaam en de pm2524 is het niet , moet de a versie zijn .ik heb ze zelf ook niet.
Op 3 oktober 2010 22:39:30 schreef ZeHa:
[...]
Je zou mij een plezier doen als ik dat inwendig schema zou kunnen inzien.
Ik denk dat ik de suggestie van fred101 maar moet gaan uitzoeken.
Nogmaals mijn dank
Harrie
Service manual van PM3240 met schema van deze IC kan je hier downloaden. (zoek pm3240)
http://www.eserviceinfo.com/
Suggestie van fred101 is niet mogelijk, dat is een IC dus waarden van inwendige componenten zijn niet bekent. Dat staat niet op de schema.
U zou een defecte PM3244 (of PM3243) moeten kopen en attenuators van deze scoop herbruiken...
EDIT: men gebruikt heel weinig de 4 kanalen samen. Een eenvoudigere oplossing zou de twee goede attenuators voor kanaal 1 en kanaal 2 gebruiken, de kanalen 3 en 4 met defecte attenuators zal je niet meer kunnen gebruiken.
Dat zal toch wel een bruikbare twee kanalen scoop zijn.
Elektronno
Groetjes, Onno
Beste Harrie,
Op zoek naar gegevens over een raar onderdeel dat ik in een laatje vond, kwam ik op deze 12 jaar oude post.
Waarschijnlijk heb je hem niet meer nodig. Maar als wel, ik heb er een voor je.
Mvg
Onno
Echt ongelovelijk dat men dit soort spullen nog gewoon heeft liggen zeg. Hopelijk heeft na al die jaren de TS er nog iets aan.
Het is een levenswerk geworden
Uiteindelijk heb ik 3 van de 4 thinfilm componenten opengewerkt en de fets vervangen met hulp van HenkD die me geweldig heeft geholpen
Alle 4 kanalen werken weer waar er 3 stuk waren
Kanaal D is niet helemaal perfect maar deze gebbruik ik bijna nooit
Zie topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/125749/last
Maar als je er niets mee doet wil ik ze eventueel wel hebben
Mail me maar
Mvg
Harrie
Elektronno
Groetjes, Onno
Een indrukwekkende klus inderdaad, reparaties aan hybride schakelingen.
Op de "rontgen" foto kun je goed de weerstanden zien, waarin kleine hapjes zitten. Dat moet van het lasertrimmen van de weerstanden zijn.
Ik stuur je een mail.