Hallo,
Ik heb een Denon 825 tuner versterker die wanneer je hem aanzet en naar de tuner gaat de frequentie niet goed meer pakt.
Ervaring leert dat wanneer je even wacht en de frequentie 1 stap lager zet de zender wel te beluisteren is.
In het schema staat een methode om het af te regelen maar dit werkt niet goed meer.
Wanneer hij een tijdje aanstaat en ik hem uit en aanzet en gelijk de frequentie 1 stap naar beneden zet doet hij het gelijk.
Het lijkt erop dat wanneer de Denon "koud" is en dus net aangezet is dit verschijnsel optreedt.
Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Bij voorbaat dank,
Robert
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de tuner dient afgeregeld te worden , er zitten 2 metalen spoeltjes die instelbaar zijn voor de afc goed te stellen . die verlopen weleens en een draai van een mm of 2mm zou al zat zijn , check dan de hele band of de zoekfunctie werkt en overal de ontvangst goed is en klopt met de zender freqentie . pas inregelen als het ding warm is en daarna met de kap erop even laten aanstaan om te zien of het verloop terugkomt , zo ja weer een beetje bijstellen . let wel op de instelschroeven die zijn van ferriet dus geen metalen schroevendraaier gebruiken .
Bedankt voor je reactie.
Als ik het goed heb moet ik de frequentie instellen op 98 Mhz en dan met T701 de spanning tussen T.P 1,2 met een multimeter afregelen op 50mV.
Dit kan ik toch doen zonder speciale apparatuur?
Voor het afregelen met T702 moet ik een speciale distortion meter hebben of is deze aanname onjuist?
Is mijn procedure hierboven juist?
Gr,
Robert
Ik denk eerder dat de spanning op het testpunt zo dicht mogelijk bij 0V moet zijn, met een afwijking van +/- 50mV.
Een distortion meter is niet perse nodig, spoel T702 zou ik gewoon met rust laten.
Onder in het andere spoeltje zit als het goed is een klein condensatortje, die wil wel eens gaan oxideren. Ik weet helaas niet de waarde van dat condensatortje, mischien dat iemand anders hier het wel weet.
[Bericht gewijzigd door bjokal op (17%)]
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Zoals Bjokal het omschrijft is het correct.
Blijf van T702 af en (indien nog verkrijgbaar) vervang T701 (discriminator trafo)en regel hem af op een zender zoveel mogelijk in het midden van de afstemschaal. meestal 98 Mhz maar mag ook 99 Mhz zijn.
Regel dan T701 af op 0 volt gelijkspanning op het genoemde testpunt
Mag een afwijking hebben van plus of min 50 millivolt zoals Bjokal ook vermeldde.
Het beste kun je het app afregelen als het opgewarmd is.
Het vervangen van T701 is dus het beste want als je dit niet doet blijf je aan het afregelen en wordt het euvel in verloop van de tijd alleen maar erger.
Mocht T701 niet kunnen verkrijgen dan zul je T701 moeten demonteren en voorzichtig het inwendige keramische buis condensatortje verwijdern, dan de spoel weer monteren en dan uitwendig een parallel condensatortje op de printaansluiting van de spoel monteren.(tussen de buitenste aansluitingen van de 3 pootjes)
Helaas is mij de waarde ervan ook niet bekend maar misschien weet iemand op dit forum een richtwaarde.
Groeten,
Mac.
Ik heb dat laatste ook wel eens gedaan, is wel erg lastig hoor, je zit aldoor te klooien door de temperatuurcoëffiecient van dat externe condensatortje.
Ik had misschien een andere type condensator moeten nemen, maar ik weet ook niet precies wat er oorspronkelijk in zat.(ik had iets genomen wat toevallig in de onderdeelbak zat.) 
Dacht dat de waarde in de buurt van de 100pF zat.
Bedankt voor de hulp zover.
In mijn service manual staat bij de T-701
Partnummer: 2312072009
Part Name: IF DET TRANS (P)
Iemand enig idee hoe ik aan dit partnummer kan komen of wie tegenwoordig de service doet van Denon in Nederland?
Vroeger was dit Penhold maar dat bestaat volgens mij niet meer.
Gr,
Robert
Het apparaat is nog in nieuw staat.
Ik voel er weinig voor om het bij het grof vuil te zetten.
Is er echt geen mogelijkheid voor een vervangend onderdeel of ben ik aangewezen op het demonteren en daarna over de spoel parallel aansluiten van een 100pF condensator?
Meestal voldoet het opnieuw afstellen van de kern. Of gebruik een discrimatortrafo van een sloopprint, die mogelijk hetzelfde probleem heeft, het blijft experimenteren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]
Ok,
Ik ga hem dit weekeinde opnieuw afregelen.
Is dan de verwachting dat hij het weer gelijk doet bij het aanzetten?
Nu werkt hij door even te wachten (opwarmen) en dan de frequentie 1 stap naar beneden te zetten.
Bij juiste afregeling moet het zowel bij direkt aanzetten als na opwarming op de juiste frequentie werken.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
@weetal. Zou idd deze waarde best eens kunnen zijn.(bedankt!)
Mogelijkerwijs is een zilver/mica goed genoeg (indien nog verkrijgbaar) maar ik heb bijvoorbeeld ook wel eens styroflex condensatoren aangetroffen in de mf van tv's. Die zijn kennelijk ook wel redelijk temperatuur stabiel.
Gewone ceramische c'tjes hebben een slechte temperatuur stabiliteit uitgezonderd die hele speciale typen met een vrij dik dielectricum.
Ik kan nu met mijn tuner ook gelijk aan de slag want die vertoont het zelfde euvel.
Groeten,
Mac.
Ik heb hem gisteren opnieuw afgeregeld maar het euvel blijft het zelfde.
Wanneer hij "warm" is klopt de frequentie de hele dag maar bij het aanzetten "koude start" moet je eerst de frequentie 1 stap hoger zetten en na een paar minuten weer 1 stap lager (normaal dus.)
Er is mee te leven maar wel lastig.
@McDuff,
Kun je mij op de hoogte houden van je ervararing en vertellen welke condensator van welk type je gebruikt hebt?
Heb je ook dezelfde Denon of heb je het over een ander type?
Gr,
Robert
Anoniem
De philips cerco's met een zwart bovenkantje zijn stabiel voor dit soort fouten.. (veel vervangen in diverse radio's)
Ceramische kondensators /kleine bruintjes met
bovenop een zwart stipje.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
Anoniem
Ik heb hieer zeer toevallig zo'n denon uit elkaar,
Het condensatortje is idd 82pf zoals al genoemd,(T701)
(eruit knippen/breken en er buiten op de pcb solderen.
vervang ook in T707 de 82pf
En als je hem toch uitelkaar hebt vervang de zeners D104/106
voor 1Watt types )deze gaan defect,en bij pech kost het je wat torren en een stuk of 5 IC´s )waar moeilijk aan te komen is.. betreft 15Volt plus en min..
C'tjes volgens bjokal zijn prima..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
McDuff
@bjokal. Ahhh, bedoelde je die typen keramische condensatoren.
Goed dat ik het weet, maar de ceramische c'tjes die ik bedoelde
waren van het ronde schijftype (groen of geel) en dat zijn krengen!
@Rank. Mijn tuner is een Sony ST-S505ES. maar dat maakt voor wat betreft deze klacht weinig uit; de meeste mf trappen zijn opgebouwd met practisch dezelfde soort spoeltjes.
Je kunt het c'tje vervangen door het type wat bjokal aanraadde want ik snap nu over welke hij het heeft (staat in zijn laatste bericht).
Kan nog wel even duren voordat ik weet of het allemaal gelukt is
want het wordt een hele sloperij om de tuner tussen mijn andere apparatuur uit te halen. Als ik jou was zou ik er gewoon aan beginnen, want om een nieuwe te moeten kopen omdat een spoeltje niet verkrijgbaar is is natuurlijk zonde.
@intake. Bedankt voor de bevestiging van de waarde van het c'tje.
Groeten,
Mac.
Op 10 oktober 2010 17:26:20 schreef McDuff:
@bjokal. Ahhh, bedoelde je die typen keramische condensatoren.
Goed dat ik het weet, maar de ceramische c'tjes die ik bedoelde
waren van het ronde schijftype (groen of geel) en dat zijn krengen!
Ja die lopen heel hard weg, hoge tc.
Np0 is het enige wat nog goed te krijgen is, zowel zilvermica als styroflex is schaars.
@Rand: Jammer dat het c'tje te ver heen is.
McDuff
Jazeker, die geeft de temperatuurcoëficiënt aan.
http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/condensatoren/20081122095129…
http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/condensatoren/20081122095815…
Handige plaatjes voor het identificeren van oudere Philips condensators.
Meer info: http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/condensatoren/cond.htm
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]