Ik heb een Indisit koelkast (type TA 5 FNF PS) van nog geen 5 jaar oud. Onlangs is hij 's nachts uitgevallen, hij koelde niet meer. Wanneer ik de koelkast opnieuw opstart hoor je een klik waarna hij uitvalt, dit blijft hij herhalen. de compressor slaat niet aan. Wat kan er aan de hand zijn en is het de moeite waard nog veel geld in deze koelkast te investeren?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als hij al snel die klik laat horen is er wrs een defect in de motor , die fixen is niet interesant . als het een combi is dan zijn er modellen bij die de vriezer en koeler met kleppen aansturen , die willen weleens blijven hangen .
Bedankt Testman voor je snelle reaktie. Het is idd een combi. Als de kleppen blijven hangen, kan ik dit dan zelf oplossen en hoe?
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
met een beetje geluk is het alleen de ptc/startrelais van de compressor, beide te vinden in het zwarte blok wat aan de compressor zit.
Het zal er van binnen dan wat gebakken uit zien.
Gr.
Peter.
Ik heb nog eens goed geluisterd naar de koelkast en ben tot de conclusie gekomen dat de klik niet bij de moter vandaan komt maar van de controlunit. betekent dit dat deze kapot is en is het zinvol deze te vervangen?
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Wat noem jij de controlunit?
Als het de electronische regelaar is dan hoor je waarschijnlijk een relais klikken, en als er dan niks gebeurt zal je toch weer bij de compressor moeten zoeken.
Als je de spanning direct op de compressor aansluit, werkt hij dan wel?
Let wel even op!! je werkt met 230Volt en als je hiermee niet goed omgaat kan er van alles gebeuren.
Gr.
Peter.
Als je met controlunit bedoelt de printplaat die de thermostaat vervangt dan heb ik slecht nieuws voor je: de print is een zwakke plek en hij kost meer dan de helft van een hele koelkast.
Er zijn dan 2 realistische opties: Een nieuwe koelkast kopen of een ouderwetse universele thermostaat op de kop tikken en die met knip- en plakwerk in je koelkast monteren.