Weet er iemand wat deze foutcode van deze vaatwas zou kunnen betekenen? Ik heb al uitvoerig gegoogled maar vind alleen info over foutcode 30.
Ik heb trouwens al een tijdje problemen met een aardingsfout op deze machine, deze komt zeer onregelmatig voor en is dan ook moeilijk te vinden. Ik heb trouwens ook geen megger, wat het foutzoeken er ook niet gemakkelijker op maakt.
Ik heb er nu dus ook de foutcode 50 erbij gekregen, misschien dat dat mij in de richting van de aardingsfout kan wijzen?

tenzij er een lek is dan is met een aardfout de hoofdmotor en het element al verdacht , zeker als de fout steeds gebeurt als het apparaat net 10 minuten aanstaat . wanneer komt de foutcode ? na hoeveel tijd , of wat is er nog wel gebeurd ( water gepakt , hoofdmotor draait , is al warm geworden , zeep gepakt )

Hallo testman, bedankt voor de reply,
De aardingsfout komt redelijk onregelmatig voor, maar steeds tussen de 30 en 60 minuten voor het einde programma. Ik denk dat hij dan aan het spoelen is.
De foutcode komt steeds tijdens het drogen voor, dat is de laatste 20 minuten of zo voor het einde van het programma.

het drogen is bij de moderne machines gewoon afkoelen en de condens loopt in de afvoer, sommige apparaten hebben een fan die voor uit de machine blaast , die kan vastzitten oid . maar de aardsluiting klinkt als of het element of de motor , dit is te meten met een multimeter van de bouwmarkt op de ohmse stand en de de stekker van de motor en element losnemen en meten naar aarde. dit met de stekker uit de machine.

blijft er op het moment van de storing ook water in de bak staan , in de machine bij de zeef ?

[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]

Ik heb de hele machine al uitgemeten met een multimeter, maar nergens was de fout te vinden, het moeilijke is natuurlijk dat de aardingsfout niet altijd voorkomt, soms is het 2 dagen na elkaar, soms 14 dagen niets, met een megger zou de fout wel komen bovendrijven waarschijnlijk...
Ik heb hem nu wel aan een kring gehangen met een aardlek van 300mA, vroeger zat deze op een 30mA, wat misschien wel wat overdreven was.
Maar ik zit nu natuurlijk wel nog met die foutcode verveeld, moest ik weten wat hij wil zeggen, kan ik daar ook iets aan doen...

Bij mijn machine gebeurt het drogen door opwarmen en nu en dan wat water nemen, (vocht laten condenseren tegen een koudere wand?).
Een ding is al zeker, het is de laatste AEG die hier binnenkomt, miserie dat dat ding al verkocht heeft!

als hij geen water meer pakt met het drogen is dat al een kanshebber , gebeurt de storing op elk programma ? is de machine wel warm voor het drogen begint ?

Ik heb zojuist een servicedok naar je toe gemaild, daar staan alle foutcodes van je vaatwasser in en een eventuele oplossing van het probleem.
Succes met de reparatie. Cor.

Prachtig!
Bedankt CVT, blijkbaar is foutcode 50, motortriac kortsluiting, electronica defect. Nu is de vraag of het effectief de triac is, of dat de pomp defect is, aangezien dat er ook een aardlek is...

edit: Nog even verder gelezen en er staat wat eerder in het document: "er worden tachosignalen ontvangen, hoewel de circulatiepomp niet geactiveerd is." Dus als ik het goed begrijp draait de pomp terwijl die niet mag draaien...
Wel gek, moest de triac doorslaan, zou de pomp dan niet constant draaien, terwijl dat ik de fout maar krijg op het laatste van het programma?

[Bericht gewijzigd door Billy9871 op (48%)]

als de aardfout al veel langer aanwezig was , hoeft dit probleem niet gerelateerd te zijn . de triac kan stuk zijn gegaan door een piek op de top van de sinus , maar als deze echt stuk is dan zou de storing al meteen aanwezig zijn met aanzetten , kan wel zijn dat de triac eenmaal warm geworden blijft geleiden en de motor wat laat lopen wat de storing veroorzaakt .

Nog even een update,
vandaag nog eens de kans gehad om wat te knutselen aan de vaatwas.
Ik heb eens een A meter in de aardingsdraad gestopt om het aardlek terug te vinden. Bleek dat er maar 1,3mA verlies was (netfilter misschien?). Dan maar eens een volledig programma laten lopen en nu en dan een blik werpen op de multimeter. Het verlies bleef rond de 1,3mA. Tot er plots uitschieters kwamen naar 150-200mA. Die stroom bouwde dan weer af naar 1,3mA na een minuut of 10. De machine deed niets speciaal, gewoon in de wascyclus bezig. De boel nog eens goed bekeken, en nu blijkt dat er een klein lek in de kuip is waarvan er zo nu en dan een druppeltje op de circulatiepomp valt, daardoor een aardingsfout en foutcodes van draaiende pompen die horen stil te staan...

Dus nog wat palliatieve zorgen aan de huidige vaatwas, en uitkijken naar een nieuwe...
Moest er iemand een webwinkel aanraden die vlot levert naar België, dan zou ik heel tevreden zijn...

dat is bij de c keuze merken een vaker voorkomend probleem , in dit geval wel apart gezien de lekkage maar een korte tijd per wasbeurt is . ik gok alleen als het apparaat nog koud is of als de glansspoel wordt toegevoegd .

Ja, nu je het zegt, bij de spoelfase met glansspoelmiddel en een warme kuip begint het lekken. Amper een druppel per minuut maar voldoende om problemen te hebben als die druppel net op de pomp valt...
En ik die dacht dat AEG een A merk was toen ik hem kocht, en nu blijkt dat het een C merk is? ;-(
Ik heb het wel aan de lijve ondervonden...
In ieder geval bedankt aan iedereen die heeft geholpen!

aeg is wel een goed merk , alleen de goedkope modellen zijn niet echt afkomstig van aeg zelf .