Voor een caravan ben ik op zoek naar een 230V AC omvormer naar 12V DC. Ik kwam uit bij een schakelende voeding die meer dan voldoende stroom kan leveren en ook best goedkoop is; zie link. Een niet schakelende voeding van 20A heb ik ook gevonden, zie link.
Wat er met de 12V zou gebeuren:
- 5 à 6 lampjes aan 21W
- 2 pompjes voor het water van ongeveer 15W per stuk
- eventueel een autoradio
Totaal zou dus als alles aan staat uitkomen op 156W zonder de radio zijn. Een maat kleiner in voeding was 150W, daarom dat ik de 300W bekeek. De kans dat alles tegelijkertijd ingeschakeld zal zijn is klein, maar ik ben er liever op voorzien.
De vragen natuurlijk; is het een goed idee om voor zo'n toepassing een schakelende voeding te kiezen? Iemand vertelde me dat de voeding erg snel zou stuk gaan omdat de belasting niet constant zou zijn, je schakelt al eens een lampje aan, weer uit, enz enz. De gevraagde stroom zal dus regelmatig variëren. Ik vind dit wel nergens terug, dus ik weet niet of dat klopt? Met welke voeding ben ik dus het beste af? De ene kost wel bijna het dubbele van de andere (meerkost ringkern?) maar als ze stuk is na een paar keer gebruiken is het ook maar niets...
Bedankt voor het meedenken!
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik denk dat de schakelende voeding prima zal voldoen.
Wel even nagaan of hij niet een minimum belasting nodig hebt.
Voordeel ervan is dat de ingangs spanning behoorlijk mag varieren.
En dat kan in sommige landen heel handig zijn.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Een voordeel van schakelen waar je niet zo snel aan denkt, maar in een caravan wel relevant kan zijn: het bromt niet. Een trafo, zeker die dikke, trillen toch altijd een beetje op 50 Hz en dat kan storend zijn , vooral 's-nachts.
Dus het is niet schadelijk voor de voeding (kortere levensduur oid?) dat de belasting constant wijzigd? Een minimum belasting zie ik niet staan bij de specificaties dus dat is al positief dan.
Het steekt me wat dwars dat in een elektrowinkel me dit ontraden werd, maar de persoon kwam eigenlijk alles behalve 'zeker' over. Was het de bedoeling om een duurdere voeding te verkopen, of gewoon een twijfel en het niet toegeven, of ... Ik weet het niet.
het enige negatieve over schakelende voedingen dat ik hier heb gehoord is icm autoradios.
namelijk dat het soms problemen zou geven met radioontvanst (een smps voeding heeft altijd een HF rimpel). Maar hoe erg dat is weet ik niet. Alleen van horen zeggen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bijna alle moderne apparatuur is tegenwoordig voorzien van een schakelende voeding. Een goede schakelende voeding is overal voor bruikbaar. Een slechte stoort radio en tv ontvangst over de halve camping. Ik heb voor een zend-ontvanger welke in de woonkamer staat ook een schakelende voeding gekocht en deze stoort absoluut niet, hij was toch niet duur. SPA8230 van K-PO hij komt bij PD0JAN in Nijmegen vandaan. Er hangt een 50W amateur zender aan en hij kan 23A leveren.
Een vergelijkbsre voeding met trafo zou 5x zo groot en vooral zwaar worden. Daarnaast zit je op veel campings met 4 A en een zware trafo voeding zou wel eens vervelende inschakelproblemen kunnen geven. Nu heb je niet zo zwaar nodig maar vergeet niet dat halogeen bij opstarten tot het warm is blijkbaar de dubbele hoeveelheid stroom trekt,
Ik heb na afgelopen vakantie bij onze caravan de accu uit de disselbak gehaald en vervangen voor een 12v 12,5a voeding. De TL-balkbalkjes branden goed en het waterpompje doet het prima. De 12v verlichting in de keuken trekt wel een beetje aan de voeding, maar ja daar is ook 230v verlichting beschikbaar, dus dat zal in de praktijk geen probleem opleveren.
Wel heb ik een laag vermogen ventilatortje in de behuizing gemonteerd voor wat luchtcirculatie. Waarschijnlijk niet nodig, maar ik hou niet van warmteophopingen op plekken waar ik er niet continu zicht op heb.
http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categories_…
http://www.scythe-usa.com/product/acc/016/sy124010l_detail.html
Je kan ook altijd nog voor een 25A versie gaan, daar zit de ventilator al in...
http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categories_…
Een schakelende voeding kan dat prima aan. Af en toe eens een lampje aan of uitzetten kun je niet eens een wisselende belasting noemen, ga maar eens na wat een pc allemaal met zijn voeding doet, dat is vele malen erger voor wat betreft variërende belasting.
Denk alleen wel even na over wat voor lampjes je eraan hangt. Meanwell voedingen kunnen de inschakelstroom van halogeen niet hebben, dan denkt hij dat er een kortsluiting is en schakelt de uitgang uit. Dat is te verhelpen met een dikke weerstand in serie met je lampje en vervolgens een inschakelvertraging die de weerstand na een seconde overbrugd.
De voeding die jij in de eerste link laat zien is er eentje met ingebouwde ventilator, die draait altijd op volle kracht! Kan heel vervelend zijn.. (geeft vrij veel lawaai)
Op 10 oktober 2010 09:09:53 schreef fred101:
Een goede schakelende voeding is overal voor bruikbaar. Een slechte stoort radio en tv ontvangst over de halve camping.
[...]
Ik heb voor een zend-ontvanger welke in de woonkamer staat ook een schakelende voeding gekocht en deze stoort absoluut niet, hij was toch niet duur. SPA8230 van K-PO hij komt bij PD0JAN in Nijmegen vandaan.
[...]
Nu heb je niet zo zwaar nodig maar vergeet niet dat halogeen bij opstarten tot het warm is blijkbaar de dubbele hoeveelheid stroom trekt,
't zou inderdaad jammer zijn om iedereen te irriteren op een camping en helemaal irritant als je zelf ook een autoradio zou willen plaatsen in je caravan. Ik heb deze in zo'n catalogus gevonden en op internet staat er ook soms 'Velleman' bij. Nijmegen is redelijk ver uit de richting (130 km - België). Ik ga eens kijken of ik meer over dat type vind en of dat hier in de buurt te vinden is. [Edit]Hoor je die ventilator fel bij jou fred101? Of stopt deze volledig als de belasting zo goed als niets is (in ons geval dus 's nachts?)[/Edit]
De lampjes worden hoogstwaarschijnlijk zo'n standaard auto lampjes, daarom de 21W, die lamphouders hadden we al. Op de belangrijke plaatsen komen ook gewone lampen op 220V.
Op 10 oktober 2010 09:41:56 schreef mvdswaluw:
De 12v verlichting in de keuken trekt wel een beetje aan de voeding, maar ja daar is ook 230v verlichting beschikbaar, dus dat zal in de praktijk geen probleem opleveren.Wel heb ik een laag vermogen ventilatortje in de behuizing gemonteerd voor wat luchtcirculatie. Waarschijnlijk niet nodig, maar ik hou niet van warmteophopingen op plekken waar ik er niet continu zicht op heb.
Bij overbelasting schakelt de voeding zichzelf gewoon even uit en daarna weer gewoon in voor zover ik het begrijp, dus eigenlijk is dat ook geen echte ramp dus. De inbouw gebeurt in een kastje waar ook verluchting voorzien zal zijn.
Op 10 oktober 2010 09:59:00 schreef Rob W.:
De voeding die jij in de eerste link laat zien is er eentje met ingebouwde ventilator, die draait altijd op volle kracht! Kan heel vervelend zijn.. (geeft vrij veel lawaai)
Dat is wel een serieus nadeel dan. Normaal is 12,5A meer dan voldoende, de kans dat je alle lampjes tegelijkertijd aan doet is volgens mij heel klein. Maar het lawaai van de ventilator is dan ook weer te overwegen om de kleinere versie te nemen en daar gewoon vaker op te letten..
[Edit]
De voeding fred101 aanhaalde heeft blijkbaar ook een ingebouwde ventilator, maar die wordt wel geregeld afhankelijk van de belasting. Ook is deze voorzien van een sigarettenaansteker, klinkt allemaal wel handig..
[/Edit]
Sinds vandaag de SPA 8230 voeding aangekocht, winkelier (andere winkel dan eerste post) zei dat dit ook geen probleem mag geven. De handleiding vond ik ook hier op internet.
Daarin vind ik:
DO NOT use this power supply for high inductive load such as solenoid or motorized equipment because of the inductive kick back from the output may damage the power supply.
Moet ik me zorgen maken over mijn (kleine) 3 motortjes? 2x15W voor het water, en (was ik vorige keer vergeten) één ventilator aan de verwarming die tussen 0,3 en 1A verbruikt.
Als ik me hier zorgen moet om maken, kan ik dit dan oplossen door een diode omgekeerd (anti-parallel dacht ik dat het noemde) te plaatsen over elk motortje? Welke diode zou ik dan moeten nemen?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik lees nu je edit pas. Ik wist niet eens dat mijn voeding een ventilator had. Nooit gehoord of gezien. Ik weet niet wat een ventilator voor kwaad kan. ik gebruik hem aan een zender. Daar zit wel een ventilatortje in.