Als de kabels gebruikt worden in de bouw dan zou ik niet te veel bezuinigen op de prijs (soepelheid) van de kabel. Ik heb goede ervaringen met vetec, maar kom ze verder nergens tegen.
Volgens NEN3140 mag je bij klasse 2 apparaten alleen maar het complete snoer vervangen en niet alleen de stekker.
Op 13 oktober 2010 16:38:32 schreef Red_Arrow:
Volgens NEN3140 mag je bij klasse 2 apparaten alleen maar het complete snoer vervangen en niet alleen de stekker.
Klopt als een bus, dus complete snoeren incl. stekker aanschaffen!!
Op 13 oktober 2010 16:38:32 schreef Red_Arrow:
Die regel heeft een praktische achtergrond. Een klasse 2 apparaat is dubbelgeïsoleerd, er moet dus een stekker zonder randaarde aan. Stekkers zonder randaarde passen niet in een geaarde wcd, dus is de verleiding groot om er dan maar een stekker met randaarde aan te zetten. En dat is verboden. Dus is er praktisch geen andere uitweg dan een snoer met aangegoten stekker aan te schaffen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ook op een dubbel geisoleerd apparaat mag een geaarde steker.
Vaak gebruik je bij industriele toepassingen ( maar ook voor gebruik in je schuur) graag rubber stekers, of stekers van een daar mee te vergelijken materiaal.
Wat NIET mag een geaard snoer aan een dubbel geisoleerd apparaat,
Dus de gewone volrubber steker met randaarde, en een snoer zonder aarde aan een boormachine is gewoon toegestaan.
Als je zo'n zeikerd heb die bij je keurt, en aan geeft dat het niet mag, vraag hem (of haar) waar dat staat.
Het staat nergens, geen enkele NEN.
Maar nu het 2e.
dubbel-geisoleeerde steker, met aangegoten snoer zijn normaal NIET in de hobby/DHZ/Praxis/Gamma... zaken te verkrijgen.
Je zult naar een elektro-groothandel (TU/Conelgro.....) moeten gaan.
Ook de industriele leveranciers van elektrisch hanDgereedschap kunnen je de gewenste snoeren leveren.
Je mag als werkgever geen geaarde stekker en of snoer aan een dubbelgeisoleerd boormachine zetten. Een keurmeester welke keurt volgens de nen 3140 zal dit zeker afkeuren
Als partukulier ben je zelf verandwoordelijk voor je doen en laten.
De uitleg is dat je een vreemd geleidend deel aan een klasse 2 toestel introduseert.
De uitleg die hiervoor gegegven wordt is spanningsversleping, waar in het verleden in de bouw diverse mensen mee verongelukt zijn.
Stel dat je een nat geregende geaarde stekker van je boormachine in een haspel steekt met aarde, in die zelfde haspel zit een geaarde betonmolen. Daarnaast is er bij de haspel een onderbreking in de aarde of de stekker zit in een niet geaard stopkontakt. De natte stekker van je boormachine geeft een kruipstroom van fase naar aarde.
Als gevolg daarvan komt de betonmolen onder stroom te staan.
Het zelfde geld met een geaarde snoer welke je bijvoorbeeld aan je boormachine maakt en beschadigd.
Velen zullen zeggen dit is ver gezocht maar nogmaals in de bouw zijn hiermee diverse ongevallen gebeurt in het verleden.
Het feit dat je geen ongeaarde stekkers kunt kopen welke je zelf kunt plaatsen maar toch in een geaard stopkontakt passen is om te voorkomen dat leken deze aan bijvoorbeeld een wasmachine plaatsen.
Zulke stekkers mogen niet verkocht worden in nederland ter bescherming van de consument.
Op 13 oktober 2010 19:48:24 schreef Toeternietoe:
Dus de gewone volrubber steker met randaarde, en een snoer zonder aarde aan een boormachine is gewoon toegestaan.
Echt niet. Je mag nooit ten onrechte de indruk wekken dat een apparaat geaard is.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 13 oktober 2010 23:47:15 schreef snameroc:
Het feit dat je geen ongeaarde stekkers kunt kopen welke je zelf kunt plaatsen maar toch in een geaard stopkontakt passen is om te voorkomen dat leken deze aan bijvoorbeeld een wasmachine plaatsen.
Zulke stekkers mogen niet verkocht worden in nederland ter bescherming van de consument.
Als ik jou uitleg goed begrijp kan je dus geen ongeaarde stekkers voor zelfmontage kopen: die kan ik bij de 'electronicazaak' hier in de stad gewoon krijgen hoor...
Snameroc heeft het bij het rechte eind en met het klassieke voorbeeld erbij!
Dat is de achterliggende gedachte en daarom wil ik het eenenander goed oplossen.
Waar ik niet bij stil had gestaan is dat de slechte verkrijgbaarheid eigenlijk te maken heeft met een stukje zelfbescherming.
Hier is wel een voorbeeldje van zo'n stekker:
http://www.lichtaudiostore.nl/prod-145-sub-C600206M0-prod-CO2ASTG28.ht…
Maar eerlijk gezegd heb ik liever een kabel met de aangegoten stekker eraan en die heb ik nog helemaal geen gevonden.
Wat me eigenlijk wel weer verbaasd is dat die bewuste stekker bijna altijd in een adem wordt genoemd met par-spots......
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Op 13 oktober 2010 23:47:15 schreef snameroc
tel dat je een nat geregende geaarde stekker van je boormachine in een haspel steekt met aarde, in die zelfde haspel zit een geaarde betonmolen. Daarnaast is er bij de haspel een onderbreking in de aarde of de stekker zit in een niet geaard stopkontakt. De natte stekker van je boormachine geeft een kruipstroom van fase naar aarde.
Als gevolg daarvan komt de betonmolen onder stroom te staan.
En als het haspel volgeregend is staat er ook een spanning op de buitenkant van de betonmolen.
Wiens schuld is het dan?
Degene die de natgeregende stekker insteekt, of degene die het haspel in een ongeaard stopcontact gestoken heeft, of degene die het ongeaarde stopcontact op de werkplek voorzien heeft?
Of zijn ze allemaal niet zo slim bezig om met 230V apparatuur in een natte omgeving te gaan werken..?
Met het verbieden van randaarde stekkers aan een 2-aderig snoer creer je gewoon schijnveiligheid.
Er moet gewoon gezorgd worden dat er een fatsoenlijke goede aarde beschikbaar is in een haspel.
Steek je dan een natte stekker in klapt meteen de zekering eruit.
En niet je collega bij de betonmolen!
Naar mijn weten is stofzuigersnoer met aangegoten stekker gewoon in iedere hobby-shop te krijgen.
Als haspel volregent heb je ook dat gevaar,MAAR de theorie is dat jij met je zelf gerepareerde boormachine de betonmolen gebruiker in gevaar brent.
Dus in plaats van veiliger (geaarde stekker) ben je gevaarlijker.
Draka levert onder de naam "aansluitsnoer 2x1" snoeren van 3 en 5 meter via de reguliere groothandel.(ze zijn van neopreen)
Iedere installateur kan ze voor je bestellen.
Nogmaals Piet er zijn diverse mensen zo gestorven, als jij een aannemer aan je huis laat verbouwen gaat die echt niet in jouw meterkast kijken of een en ander in orde is en al helemaal niet de betonmolen operator.
De regel is wel degelijk doordacht.
Je kunt wel losse stekkers zonder randaarde kopen maar die passen niet in een geaard stopkontakt.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Als haspel volregent heb je ook dat gevaar,MAAR de theorie is dat jij met je zelf gerepareerde boormachine de betonmolen gebruiker in gevaar brent.
Dus in plaats van veiliger (geaarde stekker) ben je gevaarlijker.
Ik ben expres over de theorie van de boor met nieuwe stekker heengestapt en laten zien dat werken met elektriciteit ALTIJD gevaarlijk is!
Het verhaal met de stekker is maar een zeer kleine schakel in een veel groter geheel.
De betonmolen kan immers ook onder spanning komen te staan door laten we eens zeggen een lekkende controlekast aan het apparaat.
Nogmaals Piet er zijn diverse mensen zo gestorven, als jij een aannemer aan je huis laat verbouwen gaat die echt niet in jouw meterkast kijken of een en ander in orde is en al helemaal niet de betonmolen operator.
De regel is wel degelijk doordacht.
Ik wil best meegaan dat die regel er niet voor niets is. Maar wat heeft het voor zin als de rest van de installatie ook niet deugt, in dit geval het haspel zonder goed werkende aarde?
Weer OT:
Misschien is dit iets voor de TS:
http://www.keraf.nl/aansluitsnoeren.htm
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Er wordt veel gezegt,
Maar waar staat dat dan??
Niet in de NEN3140. De NEN1010 heeft er niets mee te maken.
Waar dan wel.
K heb al eens met zo'n keurder om tafel gezeten.
Ik heb hen uiteindelijk maar gelijk gegeven MITS hij aan kon geven waar ik het vinden kon. Na een half uur, heb ik hem maar gezegd dat hij maar een keer terug moet komen om het te laten zien.T is inmiddels al een jaar of 10 geleden, maar je raad het...
Een dubbbel geisoleerd apparaat mag je niet aarden.
Inderdaad spanningsvesleping bij slechte aarde etc.
Daarom mag je ook geen aarde in het toestel hebben ( afgeisoleerd, niet aangesloten)
Maar de steker, daar kan je gewoon een randaarde steker aan doen.
Maar het snoer mag dan geen aarde hebben.
Dus een 2 aderig snoer of een 3 aderig, en aan beide uiteinden de aarde wegknippen.
Zijn er wel rubber stekers, gewoon los, zonder randaarde die je zelf aan een boormachine kunt zetten??
K heb ze nog niet gezien. Ja wel aan een aangegoten snoer, maar los??
Je kunt je zelf natuurlijk afvragen wat veiliger is:
Een deugdelijk rubber steker, met randaarde, niet aangesloten, of
een bakelieten steker zonder randaarde die bijeen keer vallen al weer kapot is.
Bij sommige rubber stekers met ranaarde kun je de aardlipjes er aan de buitenkant afbreken. Dan heb je geen geaarde steker meer, maar dan vervalt het CE keur weer.....
En, beter dan de NEN mag altijd.
Op 14 oktober 2010 19:29:41 schreef Toeternietoe:
Maar de steker, daar kan je gewoon een randaarde steker aan doen.
Nog maar een keer: nee, dat mag niet. Je wekt dan ten onrechte de indruk dat het apparaat geaard is, terwijl het helemaal niet geaard mag zijn.
Losse stekkers zonder randaarde, die je in een geaarde wcd kan steken, die bestaan inderdaad niet. Is in een van de berichten al uitgelegd waarom die niet verkocht (mogen) worden.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Ik blijf bij mn mening dat een volrubber steker, die dan wel voorzien is van een randaarde, maar niet aangesloten, vele malen veiliger is dan een bakelieten steker zonder randaarde.
Zeer zeker zoals bij ons in een konstruktie-werkplaats. Zware omstandigheden.
Ik ben met je eens dat een rubber steker met randaarde de indruk wekken dat.....
Aan de buitenkant van het snoer kun je vaak zien hoeveel aders er in zitten, dat wek geen indruk....
Maar zo is er wel meer.
Graag hoor ik van je waar ik het vinden kan.
NEN..... VDE.....???
Ik keur zelf, of laat anderen keuren onder mijn toezicht.
Volrubber stekers met randaarde aan een dubbel geisoleerd apparaat keur ik dan ook gewoon als zijnde goed.
Kontroleer wel af en toe op een aarddraadje.
Kan me er niet van afmaken met tja, iemand beweerde.....
Waar staat het.
En zolang niemand me met een een of andere NEN of weet ik niet wat onder de ogen schuift, ga ik door op de ingeslagen weg.
Anders zou ik aan een apparaat waarvan de steker, of het snoer net bij de steker defekt is geeneens een nieuwe steker mogen zetten.
Want een bakelieten steker in een konstruktiewerkplaats dat mag niet bv volgens de NEN1010. Het elektrische materiaal moet bestand zijn tegen de te verwachten (mechanische, thermische, elektrische) belastingen tijdens gebruik.
Op 14 oktober 2010 19:29:41 schreef Toeternietoe:
Er wordt veel gezegt,
Niet in de NEN3140. De NEN1010 heeft er niets mee te maken.
Waar dan wel.
NEN3544, Elektronische en aanverwante toestellen met netvoeding voor huishoudelijk en soortgelijk algemeen gebruik - veiligheidseisen
Dat is een norm, of het een wet is is vraag 2. Bij mijn weten wordt deze norm niet door de wetgever aangereikt.
Je zlf als bedrijf, verzekeraar kan dit wel eisen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
Je voorbeeld van de bakeliete stekker gaat niet op.
Er is geen bakeliete stekker zonder aarde die in een geaardstopcontact past.
En in een construktie werkplaats zitten geen ongeaarde stopcontacten.
Ik ga het voor je opzoeken of althans proberen waar het staat maar de tekst is dat er geen vreemd geleidend deel aan een klasse 2 toestel mag worden toegevoegd.
In dit geval is het vreemd geleidende deel het aardcontact van de stekker.
Dat jij het goedkeurt moet je verder helemaal zelf weten maar ik vind vind het niet goed dat je andere mensen aanzet op het maken van gevaarlijke fouten.
Vaak zit de trekontlasting aan het aardcontact verbonden bij beschadiging van de isolatie of vocht in je stekker loop je het onodige risico van spannings versleping en breng je andere in gevaar met jouw aanpassing aan een klasse 2 toestel.
Ik heb de discussie op hoog nivo gevoerd met een betonmolen fabrikant.
Op het type plaatje stond het bekende vierkantje in vierkantje symbool.
Het was een 3 fase model voorzien van een rode ceeform toestelcontactdoos.
Het aardcontact was niet aangesloten demotor was opgehangen in een kunstofframe en de tandwielen waren ook van kunstof.
In eerste instantie vond ik het raar dat het metale frame niet geaard was terwijl ze een betonmolen met een slang met water vullen.
Contact gezogd met de importeur en de vraag gesteld wat is het nu klasse 2 of klasse 1.
Sindsdien is de aardpen fisiek uit de toestel wcd verwijdert.
Op 14 oktober 2010 21:02:33 schreef Peter112:
Dat is een norm, of het een wet is is vraag 2. Bij mijn weten wordt deze norm niet door de wetgever aangereikt.
Niemand heeft het hier over een wet... Ik geef alleen aan waar het oa staat.
Op 14 oktober 2010 19:49:41 schreef Toeternietoe:
Geen idee. Het zal niet de NEN 1010 zijn, want die gaat volgens mij over de vaste installatie, niet over handgereedschap.
Maar ik heb het indertijd op mijn werk aan de hand gehad. Onze eigen apparatuur werd door interne controleurs periodiek getest, en daar kregen we ook onenigheid mee over hoe je hier mee moet omgaan. Ik heb het toen nagevraagd bij de normen-expert in het bedrijf en die kwam op de proppen met het verhaal dat het onderscheid tussen geaarde en dubbelgeïsoleerde apparatuur op alle onderdelen eenduidig moet zijn. Oftewel, wat ik al eerder zei, je mag niet door de keuze van de stekker de indruk wekken dat een apparaat geaard is, terwijl het in werkelijkheid niet zo is, en zelfs niet mag.
Na deze uitleg vond ik het zelf eigenlijk zo logisch, dat ik me daarna altijd aan deze regel heb gehouden.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
@SAMEROC:
Met een geaarde steker en een niet geaard snoer breng ik helemaal geen aarde in een klasse 2 toestel.
De steker zit aan het snoer, niet aan het apparaat.
Aan het apparaat zit het snoer.
tenminste zo zit het bij ons.
Wat moet je dan als je een steker aan een apparaat moet zetten.
Hier dus in zware industriele omstandigheden.
Dan pak ik een randaarde steker, twee-aderig snoer, en sluit dan de boormachine aan.
Ik zoek rubber (of daar mee te vergelijken materiaal) steker zonder randaarde die in een geaarde contactdoos kunnen.
Het verhaal van je trekontlasting is een niet terzake doende opmerking. Dat (die trekontlasting) heb je ook bij geaarde apparatuur. Daar is de kans op spanningsversleping door een fout bij je terkontlasting vele malen hoger dan bij mijn genoemde toepassing, dus met de geaarde steker, ongeaard snoer.
>>NEN3544, Elektronische en aanverwante toestellen met netvoeding voor huishoudelijk en soortgelijk algemeen gebruik - veiligheidseisen
Ik heb het niet over thuisgebruik.. Het gaat om industriele zaken. bv werkplaatsen, vooral constructiewerkplaatsen, scheepswerven, bouwwerken etc.
Niemand met een Normblad waar het verbod staat?
Niemand met een oplossing??
Dus een losse steker, goed afgesloten voor vuil en vocht, deugdelijke manier van aanbrengen van trekontlasting, niet kapot als de steker van grote hoogte valt, er wat op valt, of er op gestaan wordt, maar dan zonder randaarde.
Op 14 oktober 2010 19:35:57 schreef KlaasZ:
[...]
Losse stekkers zonder randaarde, die je in een geaarde wcd kan steken, die bestaan inderdaad niet. Is in een van de berichten al uitgelegd waarom die niet verkocht (mogen) worden.
Zoals Vaas al aanhaalde, ze bestaan wél:
"PARSAFE 2 stekker 2 polig Klasse II"
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Dat idee had ik ook al aangedragen, maar het werkt niet altijd.
Soms zit de bevestiging van de omhulling aan de binnenkant ook vast op een deel van het lipje.
Maar soms kan het wel..
Nu nog iemand die klaagt dat het CE keur dan niet meer geldig is.
Ik heb wel gevonden in de nen 3140 dat je bij elektrische gereedschappen en verplaatsbare werktuigen de "aansluitleidingen mogen niet zijn beschadigd of zijn hersteld" artikel 15.4.1
Ook heb ik in een artikel van de heer Blaauw gevonden dat je ze wel mag vervangen door een niet geaarde stekker maar dat is ook niet wat ik beweerde.
Maar ik heb ook niet gevonden dat je een geaarde stekker MAG plaatsen aan een klasse 2 toestel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet wist dat je ze kon kopen zoals hierboven genoemd.
Ik ben benieuwd naar de verkrijgbaarheid want het zou best wel wat discussie schelen die mening deel ik.
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
@headhunter, dotje silliconen er in, niet dat ik dat deed.
Op 15 oktober 2010 17:09:00 schreef snameroc:
Ik heb wel gevonden in de nen 3140 dat je bij elektrische gereedschappen en verplaatsbare werktuigen de "aansluitleidingen mogen niet zijn beschadigd of zijn hersteld" artikel 15.4.1.
Dan zou je ook het snoer niet mogen inkorten, wat vaak moet aan de zijde van de machine omdat het snoer daar beschadigd.