SVG
Elke dag meer, leer je steeds ook bij
Op 11 april 2011 20:24:53 schreef Sine:
[...]Mijn arei mag wat roestig zijn, maar voor gemengde kringen mag het iirc
Dat mag nog in bestaande gebouwen, dat klopt. Daarom worden ze ook afgezekerd op 16A ipv 20A
Huizen voor 1982 als ik goed voorheb.
Hier geef ik Sine gelijk 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 11 april 2011 21:38:06 schreef Sine:
Zoals ik al zei, mijn AREI kennis is wat roestig ...Het ging iig over de 'doodzonde' van 1,5mm2 op 16A.
In het AREI staat ook dat je 1,5mm2 op 16A mag zekeren en de Duitsers plakken alles achter 1,5 dus zo rampzalig als iedereen het hier vind is het naar mijn mening niet.Na een stekker is het overigens geen deel van de installatie meer ( in nederland dan toch ) en heeft het helemaal niets meer met de norm te maken.
Then again ... een stukje XMVK of soepel snoer was wel zo netjes geweest.
volgens mijn herinnering van het AREI mag je 1.5mm op 16 ampere smeltveiligheid of 20 ampere als het om een automaat gaat ..
2.5 is dan repsectievelijk 20 en 25
SVG
Op 11 april 2011 22:53:57 schreef free_electron:
[...]volgens mijn herinnering van het AREI mag je 1.5mm op 16 ampere smeltveiligheid of 20 ampere als het om een automaat gaat ..
2.5 is dan repsectievelijk 20 en 25
nee fout
nominale stroom
doorsnede van de
draad smeltveiligheid automaat
1,5 mm² 10A 16A
2,5 mm² 16A 20A
je lag beetje te hoog, dichtbij maar niet goed
kijk maar op pagina 11 van die arei huishoudelijk
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
20a snel wel ja , maar geen 25a over 2,5mm2 . een 2,5mm2 met 20amp eroverheen wordt behoorlijk heet , en 20amp op een c automaat gaat vlot uren goed .
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Geen enkel punt. Bovendien zijn die draaddiktes bepaald rekening houdend met 5 aders in een pijp, niet 3 los op een plank. Daarbij: als jullie op locatie waren geweest, dan had je begrepen die enkel geisoleerde aders daar prima op hun plaats zijn, en dat er misschien zelfs beter 0,75mm2 toegepast had kunnen worden. Het moet gewoon een beetje risico uitstralen.
Ik herinner mij Fred z'n woorden NADAT ik de 220-110V trafo-constructie-op-plankje-met-blote-contacten had proberen te verplaatsen (ging niet, snoer zat klem). "Oh, het zou kunnen dat die nog onder spanning staat." Bedankt Fred. 
Maar on-topic: Fred, waar blijven de 'na' foto's!!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ach, dat waren maar twee 800 W trafo's parallel. Een beetje vent vindt dat hooguit een beetje kriebelen 
dat had ik misschien beter even van te voren kunnen controlleren.
Foto's kunnen nog niet, waardenburg ligt blijkbaar in Belgie en er ligt nog van alles op de vloer. Ik ben al zwaar in overtreding volgens de Belgische wet met die 1,5 kwadraat en je mag daar vast ook geen spullen op de grond hebben liggen ivm struikelgevaar. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bij deze wat foto's.
Deze is groter en recht van voren waarop is aangegeven wat elk apparaat is. Dit is nog even tijdelijk. Er staan nu nog wat dingen even om wat gaten op te vullen. Er komt rechts nog een stapel hulp apparatuur voor de calibrators en links bij de VNA's komt nog een HP 5MHz Frequentiestandaard. Er staat daar ook een thunderbold maar die zie je niet op de foto.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/10/shacklegenda.jpg
SVG
wow, zeker geen scoop en dergelijks te weinig. Om te scopen moet je bij Fred zijn 
mooie werk kamer is het geworden fred, gefeliciteerd
Jochem
Prachtig! Ik vind dat "fred's hok" voortaan wel "fred's lab" genoemd mag gaan worden. Het ziet er heel werkbaar uit. Op de laatste foto zie je ook goed dat buro dat lekker naar voren is getrokken; geeft een mooie ruimte voor je projecten.
Die 'kar' is ook mooi. Past die, als je een keer bij de zenders moet, nog rechts naast het middelste bureau?
Nu nog het rechter hoekje aanvullen met het spul dat binnenkort komt, en dan hopen dat je nooit meer wat erbij krijgt.. 
[Bericht gewijzigd door Jochem op (13%)]
@fred,
dat je nog geen naamkaartjes aan al die stekkers hebt gemaakt.
als het ooit een keer voor komt dat hij eruit moet weet je ten minste welke het is (scheelt weer)
voor de rest: phoe wat heb jij daar veel aparatuur staan!!!!

Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Dat ziet er goed uit Fred! Ik ben toch wel een beetje trots op het gedane werk.
Het is een enorme verbetering t.o.v. de oude situatie!
Ik neem aan dat er her en der nog wat contactdozen gelegd moeten worden. Want nu zit je hele rail al mutje vol 
Ik kom in ieder geval nog eens langs voor een gezellige meetmiddag 
Veel plezier met je nieuwe shack!
p.s. vergeet je tl-balk niet aan te sluiten haha.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Daar is flink gewerkt, dat zie je zo.
Netjes en overzichtelijk, in zoverre dat je een dergelijke verzameling overzichtig kan houden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is idd wel verbeterd nu met de verbouwing . wel een zeldzame laptop die je hebt , 1 meter breed zie je niet veel 
kun je de tubelicht niet aan de wcdplank hangen , dan zit je niet in je werklicht . heb dat zelf ook gemaakt maar de standaard krulsnoer was geen 1,5mtr lang rekbaar dus hangt er nu een contragewicht met katrollen aan het snoer 
ik zie dat je al 5 apparaten hebt die jonger als 5 jaar zijn , dat gaat de verkeerde kant uit fred 
Wow Fred, daar is hard gewerkt. Ziet er super uit. Dit mag met recht wel een meetlab genoemd worden. Dat werkbureau in het midden is ook mooi, lekker diep werkblad.
Hee ...
Vrij vloeroppervlak EN ruimte op de werkbank ... ongelofeloos.
( which reminds me ... ik moet de bezem er ook nodig weer eens doorheen halen )
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
goed grootschaklig huis gegouden zo te zien. stukken beter zo! Voor mensen die nog heel grote scopes zoeken kan je misschien nog wat met fred regelen, ik heb er toen een paar naar de garage gesleept (groot, blauw en een dikke fan achterin).
Die witte tafel is die je eerst onder je zenders wilde zetten? Volgensmij heb je die kant expres van de fotos gehouden
(daar staan namelijk ook MODERNE dingen tussen)
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Fred, is de andere muur die niet op de foto staat nu leeg dan?
Is wel opgeknapt zeg...
-edit- Misschien is ook wel iets voor Tidak Ada op deze manier, heeft ook zo'n schuine wand.
[Bericht gewijzigd door chuckie op (36%)]
Jochem
Op 13 april 2011 11:46:18 schreef chuckie:
Fred, is de andere muur die niet op de foto staat nu leeg dan?
HAHAHAHAHAHAHAHAHA
fred101
Golden Member
Nee, hoor die andre kant staat er nog. Er is wel een deel af (dat heeft Martijn al eerder gedaan) waardoor de deur weer open kan
Er zijn ook wat sets weg. Dus er is daa wel meer ruimte. De volgende stap is dat stuk opruimen. De laadkastjes efficienter indelen, die bakken met kabels en printplaten naar de garage. Dan heb ik daar plek om bv (delen) van werk in uitvoering neer te leggen, maar ook niet vaak gebruikte kleine meetapparaten, breadboard enz.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Wat een goeie groot hoek al niet vermag in het scheppen van
r____u___i__m_te 
@Chukie:
Daar ben ik ook wat mee bezig. Ik wil van die bouwmarktstellingen gebruiken boven op m'n bureau en misschien wat voedingkjes en generatoren tegen het schuine deel aan 'plakken' (á la een cockpit) als dat te doen is. Verder moet er zo'n stelling rechts van m'n bureel komen om wat grotere bakken neer te zetten.
Ik hoop dat ik dan eindelijk eeens wat kan gaan doen....
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Mooi hoor, nog wat digitaal spul erbij en ik zou graag tot levenslang veroordeeld worden in dat hok.
PS, hoe zit het met de werkelijke afmetingen? Ik probeer me er een beeld van te vormen.