Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 5

Dit topic is gesloten

Op 11 april 2011 07:40:04 schreef testman:
die blauwe trui had ie nog aan voor de 700 kilo aan scopes verzet werd :P

Nee, das fred. Tidak begon met z'n jas aan :)

Op 11 april 2011 01:21:11 schreef maartenbakker:
Ik zou denken dat Tidak de man in het geruite overhemd is.

Jup. En Dirkie is ook nog te zien op de tweede foto. Ik heb me aan de andere kant van de camera verschanst.

Leuk weetje: als je naar de tweede foto kijkt, zie je dat het blad uit een achterste en voorste deel bestaan. Ongelooflijk wat er allemaal in die spleet terug te vinden was :)

If you want to succeed, double your failure rate.

de thumbnail van die 2e foto verwijst overigens naar de eerste foto.

@jochem
dat met die spleten heb ik ook last van. ik heb een paneel van een palletstelling in gebruik, maar dat zijn losse planken aan de bovenkant. sommige zitten strak tegen elkaar, maar ook regelmatig een gat van een paar mm breed. daar gaat ook van alles in

fred101

Golden Member

ik was al twee jaar een tek 585 scope kwijt, maar die vonden we weer in die spleet :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 11 april 2011 12:02:47 schreef fred101:
ik was al twee jaar een tek 585 scope kwijt, maar die vonden we weer in die spleet :-)

Dan moet dat een piepklein ding geweest zijn :s
Dan is alles goed verlopen zo te leze :)

Elke dag meer, leer je steeds ook bij
Tidak Ada

Golden Member

Ach ja, in spleten, kieren en naden kom je de gekste dingen tegen, maar de vloer kan ook nog veeel archeologie oplevereen >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

gezien je nu ook het raam even open kon doen , heb je zeker ook vanalles nog gevonden op de vensterbank :)

zou me niet verbazen dat tidak in z'n camper tussen het bed ook nog z'n lang vermiste portemonee had gevonden ( met guldens nog erin :) )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Op 10 april 2011 16:05:47 schreef Piet elektro:

@Blue Sky, hoezo lekker warm?
Alles is netjes met 1,5mm2 bedraad en loopt via twee stekkers naar de vaste wcd's. Overigens vertelde Fred dat hij nooit alles tegelijk aan heeft staan.
Maar mocht Fred nog eens zijn stapel Tek buizenscopes als kachel willen gebruiken zet ik de boel graag om naar 2,5mm2.

Dat lijkt me inderdaad een beter plan. Je zegt ze niet te gebruiken maar er komt een dag dat je dat wel doet :) En dan is 2,5mm2 wel even iets veiliger.

Waar rook is, is stroom
fred101

Golden Member

Op 11 april 2011 17:47:31 schreef Blue Sky[/message]:
[...]

Dat lijkt me inderdaad een beter plan. Je zegt ze niet te gebruiken maar er komt een dag dat je dat wel doet :) En dan is 2,5mm2 wel even iets veiliger.

Die scopes zullen dan eerst in mijn hok gezet moeten worden en dan door mij gerepareerd moeten worden want ze hebben de bekende hoogspanningstrafo problemen.
Maar daarnaast. Zo'n scope trekt veeeeel meer dan het zwaarste apparaat wat ik heb staan. Zo'n scoop trekt 500W. Ik heb bv geen PC staan. Jou computer, stofzuiger, boormachine, TV, koffiezetapparaat enz thuis, zitten ook allemaal op 2,5^2. Dat lijkt me een eerste vereiste als ik het zo hoor ;-) ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

En er zit natuurlijk een 3×2,5 mm2 neopreenrubberkabel aan die stofzuiger, Senseo, strijkijzer, enz. >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Wat een gedoe om die 1,5 mm2

Kijk eens naar je gemiddelde verdeeldoos, die zijn allemaal bekabeld met 1,5.

In Belgie en Duitsland legt men hele huizen aan met 1,5 mm2 op 16A gezekerd.

Turbokeu

Golden Member

In Belgie en Duitsland legt men hele huizen aan met 1,5 mm2 op 16A gezekerd.

Enkel lichtkringen.
WCD-groepen zijn/moeten in BE in 2.5².

Voor losse verdeeldozen is 1.5² voldoende als je in totaal niet boven de ca. 3500W/verdeeldoos gaat (hetgeen ik persoonlijk niet zou durven met een 'made in China' verdeeldoos van 1.50-2.50€ ;)).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Blue Sky, het was uiteraard ironisch bedoeld!
Als het nodig was geweest had alles met dikkere aders bedraad geweest.
Maar laten we de discussie sluiten want niet iedereen hier is op locatie geweest immers ;)

zonder prutsen kom je nergens!
Blue Sky

Cableguy

idd :)

En eh Sine: in mijn huis zit 2,5 mm2 draad, dat is standaard. Alleen de schakeldraad is 1,5 mm2.

Waar rook is, is stroom
Sine

Moderator

Ja .. in Nederland ...

Daarom schrijf ik ook in Duitsland en Belgie

@turbokeu, er is niets wat je tegenhoud om met een 16A automaatje ook WCD's te bedraden met 1,5.

Zou het zelf niet doen als ik het zwaar zou belasten

[Bericht gewijzigd door dirkie op maandag 11 april 2011 19:45:53 (75%)

In Belgie,
volgens reglement moeten (vaste) stopcontacten zowieso 2,5 mm² , maar als je stekkerdoos gebruikt is 1,5 mm² soepele kabel goed. Er wordt onderscheid gemaakt tussen soepele kabel en stijve draad.

Maar als je 2,5 mm² gebruikt mag je als zekering max 16 A gebruiken of als automaat 20A voor vaste WCD. Dus in Belgie ben je verplicht om 2,5 voor stopcontacten te gebruiken, geen uitzonderingen.

dus maw maak wel onderscheid tussen stekkerdozen of wandcontactdozen.

[Bericht gewijzigd door SVG op maandag 11 april 2011 20:11:47 (13%)

Elke dag meer, leer je steeds ook bij

Op 11 april 2011 19:17:30 schreef Sine:
@turbokeu, er is niets wat je tegenhoud om met een 16A automaatje ook WCD's te bedraden met 1,5.

Toch wel, stopcontacten worden hier altijd met min 2,5mm² bedraad. Staat zo in het arei.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Mooie ruimte zo geworden. Ik neem zonder twijfel aan dat jullie wel weten wat wel en niet kan.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

sorry dubbel post, maar zelfde als Stynus zei.

maar je kan het ook nalezen op deze site
http://www.vincotte.be/data/PDF/en/Huishoudelijke_Elektrische_Installa…

Het AREI :)
Dat is dan voor Belgie, voor NL kan ik niet vertellen :)

[Bericht gewijzigd door SVG op maandag 11 april 2011 20:11:21 (90%)

Elke dag meer, leer je steeds ook bij
bprosman

Golden Member

met min 2,5mm² bedraad. Staat zo in het arei.

2,5mm massief, soepele kabel mag je zowiezo zwaarder belasten.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 11 april 2011 20:06:30 schreef Stynus:
[...]
Toch wel, stopcontacten worden hier altijd met min 2,5mm² bedraad. Staat zo in het arei.

Mijn arei mag wat roestig zijn, maar voor gemengde kringen mag het iirc

Volgensmij moeten we er eens een artikel over schrijven hierzo. Het onderwerp kabeldiktes komt wel vaak aan de orde.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@Sine: Gemengde kringen zijn altijd min 2.5mm²! Staat ook in de link die ik poste.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Sine

Moderator

Zoals ik al zei, mijn AREI kennis is wat roestig ...

Het ging iig over de 'doodzonde' van 1,5mm2 op 16A.
In het AREI staat ook dat je 1,5mm2 op 16A mag zekeren en de Duitsers plakken alles achter 1,5 dus zo rampzalig als iedereen het hier vind is het naar mijn mening niet.

Na een stekker is het overigens geen deel van de installatie meer ( in nederland dan toch ) en heeft het helemaal niets meer met de norm te maken.

Then again ... een stukje XMVK of soepel snoer was wel zo netjes geweest.

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 april 2011 21:38:06 schreef Sine: [....] Then again ... een stukje XMVK of soepel snoer was wel zo netjes geweest.

Maar moeilijker te wijzigen, vandaar....

Btw, die 3×2,5mm2 neopreenkabel was natuurlijk S(c)ynisch bedoeld, maar dat begreep je wel ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Dit topic is gesloten