Oké, dan zal ik morgen R15 wel even verlagen naar 4k7, en de ampere niet op het maximaal zetten want ik heb geen 0.082Ω bij 5Watt liggen.
Edit:
Is die lage weerstand wel te koop bij de conrad?
[Bericht gewijzigd door Brandon op (17%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Blijkbaar niet. Maar je kan twee weerstanden van 0.15R parallel plaatsen. Of 0.12R parallel aan 0.27R.
Ik heb even een 4.7KΩ er in gesoldeert en ik krijg er nu 5.6 ampere er uit. Dus hij wil wel
Alleen die shunt weerstand word wel goed warm. Dus die moet inderdaat verandert worden.
Ik denk dat twee weerstanden van 0.15Ω parallel zetten beter is, in plaats van een van 0.12Ω en 0.26Ω. Omdat bij twee de zelfde weerstanden de stroom gelijk verdeelt over twee weerstanden en even warm worden.
Klopt dit?
En over de stroom begrensings led.
Op 31 januari 2011 18:27:00 schreef HarmTido:
Bij mijn voeding bleek het probleem in een verkeerd aangesloten transistor te zitten. Dat blijkt een led op te leveren die altijd brand, met een heel klein verschil in lichtsterkte als de stroombegrenzing aanspreekt.
Heb ik maar even geprobeert en het werkt nu
. Blijkbaar moet hij er andersom in zitten dan op de schema staat..
dat was bij mij niet het geval. ik verving hem door een andere (bc556 omdat ik de 559 niet kon krijgen), toen ging hij wel uit. en alleen aan als ik de stroombegrenzing helemaal dicht draaide (net als bij mijn gekochte labo)
Oke, hij werkt nu in inder geval.
Als ik de stroombegrenzing helemaal dicht draai dan gaat de led aan.
En als ik een auto lamp (55 watt) er op aan sluit gaat de led eerst aan en als de lamp op zijn felst is dan gaat hij weer uit.
Ja dat klopt wel, dat komt omdat de weerstand van de koude gloeidraad lager is en oploopt naarmate de temperatuur oploopt.
Je hebt een werkende stroombegrenzing 
Dat klopt van die gloeidraad, moest ik ook op school berekenen en meten met een opdracht.
Alleen nog een andere weerstand er in en hij werkt helemaal:).