Hallo,
Ik wil graag een labvoeding maken. Ik zat zelf te denken aan die van elektuur december 1982. Ik heb hier op het forum gelezen dat het wel een goede voeding is, klopt dit?
Ik heb thuis al een trafo van 2*12Volt 12.5 A liggen en die wil ik er voor gebruiken. Ik heb even berekend wat voor voeding ik hier uit kan halen:
U = √2 * 24 / 2 * 0.7 = 32.54 Volt
Idc = IAc * 0.62
= 12.5 * 0.62
= 7.75 A
P = U * I = 32.54 * 7.75 = 252.185 W
Dus ik heb 252.185 W / 50 W = 5.04 2N3055 nodig. (de 50 W komt uit het artikel van elektuur)
Voor de koelblok:
Rth h-a = (Tmb - Ta) / (PTn * 5) - (Rth mb-h / 5) = (125 - 35) / (50 * 5) - (1.5 / 5) = 0.3 K/W
Klopt mijn berekening wel?
Voor de buffercondensatoren wou ik graag 4 condensators van 10.000 uF gebruiken. Alleen ze zijn 35 Volt dus dat is net op het randje van de dood. Dat is dus te link, dus ik moet er twee in serie zetten. Of ik moet een paar nieuwe kopen. Hoeveel uF heb ik eigelijks nodig?
Als ik met het nog goed kan herinderen dan kan ik voor Tr1 ook een trafo van 2x 9 V 83 mA gebruiken omdat de 2x 12 V een beetje te dicht bij de maximale spanning van de opamp is.
Met vriendelijke groet,
Brandon Mulder
Op 21 oktober 2010 17:33:45 schreef Brandon:
Hallo,Ik wil graag een labvoeding maken. Ik zat zelf te denken aan die van elektuur december 1982. Ik heb hier op het forum gelezen dat het wel een goede voeding is, klopt dit?
Het een hele goede voeding zonder fratsen.
Voor de koelblok:
Rth h-a = (Tmb - Ta) / (PTn * 5) - (Rth mb-h / 5) = (125 - 35) / (50 * 5) - (1.5 / 5) = 0.3 K/W
Klopt mijn berekening wel?
Dat klopt wel als je uitgaat van een maximale temperatuur van 75°C.
Maar dat is alleen bij kortsluiting waarbij de volledige spanning over de transistors komt te staan, ik kan er mee leven want dat kan zo langdurig.
Bij normaal gebruik is er een stuk minder warmte, maar bedrijfszekerheid zegt ook wel wat. Vele verkrijgbare voedingen zijn het niet.
Voor de buffercondensatoren wou ik graag 4 condensators van 10.000 uF gebruiken. Alleen ze zijn 35 Volt dus dat is net op het randje van de dood. Dat is dus te link, dus ik moet er twee in serie zetten. Of ik moet een paar nieuwe kopen. Hoeveel uF heb ik eigelijks nodig?
Niet meer dan 2200µF/A, 2 elco's van 10000µF is ruimschoots voldoende. Bezuinig niet op de maximale werkspanning, 35V zou ik niet adviseren, eerder 50V.
Als ik met het nog goed kan herinderen dan kan ik voor Tr1 ook een trafo van 2x 9 V 83 mA gebruiken omdat de 2x 12 V een beetje te dicht bij de maximale spanning van de opamp is.
Dat kan idd een probleem zijn als de trafo bij lage belasting een wat te royale spanning aflevert, kan bij kleine trafo's zo 20% extra of zelfs meer zijn.
Edit: Elektuur geeft een 2*12V/400mA trafo aan, 83mA is dan wel heel erg krap... En hou dan ook gewoon 2*12V aan.
Zal deze koelblok groot genoeg zijn? Ik wil de 2n3055 via een L profiel aan de koelblok bevestigen. Of is het beter als ik 6 stuks van 2n3055 neem om de koelblok minder te belasten.
Moet ik de emitter weerstanden ook veranderen, kwa Watt en waarde?
Dus moet ik zoon trafo gebruiken voor Tr1. Hij is wel wat te sterk maar goed.
Voor de potmeters wil een Multiturn potmeter gebruiken. Om de stroom en spanning te regelen.
Voor weerstand R4 en R5 kan ik ook een instelpotmeter gebruiken om de waarden vast te stellen, had ik ergens gelezen.
Niet meer dan 2200µF/A, 2 elco's van 10000µF is ruimschoots voldoende. Bezuinig niet op de maximale werkspanning, 35V zou ik niet adviseren, eerder 50V.
Dus voor de buffercondersator is 2 van deze goed.
Op 22 oktober 2010 18:11:43 schreef Brandon:
Zal deze koelblok groot genoeg zijn?
0.4K/W is slechter dan 0.3K/W, trek je conclusies
Ik wil de 2n3055 via een L profiel aan de koelblok bevestigen. Of is het beter als ik 6 stuks van 2n3055 neem om de koelblok minder te belasten.
Een koelblok belast je niet, die neemt alleen warmte op en staat het verspreidt weer af. Gebruik een dik aluminium L-profiel (>=3mm), anders is er geen warmteoverdracht.
Moet ik de emitter weerstanden ook veranderen, kwa Watt en waarde?
Nee, waarden in het schema aanhouden.
Dus moet ik zoon trafo gebruiken voor Tr1. Hij is wel wat te sterk maar goed.
En kost weinig, als je de ruimte hebt doen.
Voor de potmeters wil een Multiturn potmeter gebruiken. Om de stroom en spanning te regelen.
Spanning sowieso met een multiturn regelen, bij de stroomregeling is dat van minder belang.
Voor weerstand R4 en R5 kan ik ook een instelpotmeter gebruiken om de waarden vast te stellen, had ik ergens gelezen.
Dat kan als je heel precies wilt zijn, of een bepaalde weerstandswaarde niet te krijgen is.
Dus voor de buffercondersator is 2 van deze goed.
Dat kan, en ook niet duur.
Oke.
Over de koelblok dat wist ik. Maar bij conrad kan ik niet een vinden van 3K/W.
Volgens mij heb ik de formule verkeert ingevult:
Als ik dit regelrecht in mijn rekenmachiene invoert, wel met haakjes dan krijg ik dit
Rth h-a = (Tmb - Ta) / (PTn * 5) - (Rth mb-h / 5) = (125 - 35) / (50 * 5) - (1.5 / 5) = 0.06 K/W Dat lijkt me wel heel erg weinig.
Maar ik kan het ook zo doen:
Ik bebruik even in de voorbeelt A, B en C.
A
------
(B - C)En dan krijg ik er 0.36 K/W er uit. Wat me logier lijkt.
Alleen ik weet niet welke de goede is?
Ik denk dat de koelblok die ik eerder noemde wel goed is. Omdat Turbokeu in zijn labvoeding een koelblok van 200x140x40mm, 0.4K/W gebruikte. En ik wil een van 200 x 150 x 40 mm, 0.4K/W. Die ik wil kopen is iets groter.
Voor de L profiel wil ik 3 van deze gebruiken. Onze lokale bouwmarkt heeft geen dikke L profiel.
Voor de brugcel wil ik die gebruiken. Moet ik die ook geisoleert op de koelplaat bevestigen of kan ik die er zo opschroeven.
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Die kun je er zo opschroeven, geen van de aansluitingen maken elektrisch contact met de behuizing. Meet dat wel even na overigens.
Op 23 oktober 2010 14:46:15 schreef Brandon:
Ik denk dat de koelblok die ik eerder noemde wel goed is. Omdat Turbokeu in zijn labvoeding een koelblok van 200x140x40mm, 0.4K/W gebruikte. En ik wil een van 200 x 150 x 40 mm, 0.4K/W. Die ik wil kopen is iets groter.
Iets groter maar met dezelfde warmteweerstand. Zoals eerder gezegt is deze lage weerstand bij normaal gebruik geen probleem.
Zorg voor een goed contact tussen koel- en L-profiel, meerdere schroeven en wat koelpasta.
Ook tussen diodebrug en koelprofiel (of de metalen behuizing) een beetje koelpasta.
Op 23 oktober 2010 15:10:45 schreef mr.stijntje:
Die kun je er zo opschroeven, geen van de aansluitingen maken elektrisch contact met de behuizing. Meet dat wel even na overigens.
Oke, ik meet nog wel even naar.
Dit is de koelpasta die ik heb. Is wel goed toch.
Ik wil de 2n3055 isoleren van de koelplaat. Welke isolatie plaatje kan ik het beste gebruiken:
-Mica TO3
-siliconen TO3
-Siliconen TO-3 (goedkoper)
Is het verstanding om een ventilator in de behuizing te maken. Ik zat aan deze te denken, in is nog best stil ook.
Ik wil de ventilator sneller laten regelen als het warmer word in de kast. Kan ik de stroom "aftappen" van Tr1, of kan ik daar beter een andere trafo voor kopen.
Nog even over de R5/R6 en R15/R16, welke waarde moet de instelpotmeter ongeveer hebben?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Dat kan wel als je trafo ruim bemeten is, de meeste fans trekken niet meer dan 100mA. Let wel op dat je er dan een weerstand of liever een 7812 voor moet zetten, aangezien de DC spanning anders 17v is.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Met een ventilator kun je met een veel kleiner koelblok al toe, zeker als je een 12 cm fan pakt, en die vanaf een graad of 30 op 7 volt inschakelt en naar 12 volt opregelt als het zaakje warmer wordt.
De 7812 was ik al van plan. De trafo is wel sterk genoeg.
@Fuzzbass
Dus dan kan ik deze koelblok al uit, met een 12cm fan deze doet 69m3/h dat lijkt me wel genoeg.
[Bericht gewijzigd door Brandon op (67%)]
plano
Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/
Brandon,
Eigenlijk is het opzetten van een voeding met (ringkern) trafo een beetje ouderwets. Zelfs de duurdere voedingen hebben intern een geschakelde voeding. Misschien kun je ergens een dergelijk ding op de kop tikken en hiermee een regelbare voeding van maken. Er zijn er die zelf al regelbaar zijn. Bepaalde modellen van Meanwell.
@plano
Dat kan ik ook doen, alleen ik weet niet echt waar je die dingen kunt kopen. Als je ik zelf een geschakelde voeding zal bouwen is dat makkelijker dan die ik nu wil bouwen, en is het goedkoper of duurder?
Ik heb thuis al een trafo liggen dus die hoef ik ook niet meer te kopen.
plano
Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/
Brandon -
Ik heb ook nog een stuk of wat (ringkern) trafo's liggen, zelfs nog een compleet Elektuur bouwpakket voor een dubbele in een 19" kast. Met de intentie hier een voeding van te maken. Maar als ik zie dat tegenwoodig alle voedingen bestaan (zelfs de duurdere) uit een geschakelde unit, dan is dit niet voor niets. Weinig koeling, grote stromen mogelijk. Ik zou eens kijken of er iets te koop is in de dump.
Af en toe koop ik hier wel eens wat leuks.
http://www.regenboog-electronica.eu/index.php?id=2
Op 24 oktober 2010 12:28:12 schreef Fuzzbass:
Met een ventilator kun je met een veel kleiner koelblok al toe, zeker als je een 12 cm fan pakt, en die vanaf een graad of 30 op 7 volt inschakelt en naar 12 volt opregelt als het zaakje warmer wordt.
Maar zorg er voor dat de luchtstroom goed is. Zomaar een fan erbij hangen gaat niet goed, de hele luchtstroom moet door het koelprofiel heen.
Op 24 oktober 2010 13:44:00 schreef plano:
Eigenlijk is het opzetten van een voeding met (ringkern) trafo een beetje ouderwets. Zelfs de duurdere voedingen hebben intern een geschakelde voeding. Misschien kun je ergens een dergelijk ding op de kop tikken en hiermee een regelbare voeding van maken. Er zijn er die zelf al regelbaar zijn. Bepaalde modellen van Meanwell.
Ook met regelbare stroombegrenzing, en 0-30V?
En waar is die regenboogspam voor nodig?
@Brandon: Kicken binnen 24 is niet zo netjes, gebruik dan de edit.
Als ik een kleinere koelblok neem, met een 12cm fan, dat is goedkoper dan een grote koelblok met een fan. De voordeel van met de fan is dat als je maar 1 tot 3 ampere gebruikt de koelblok het nog kan redden. En als je tot het maximale gaat dat je de fan er bij aanzet.
(verbeter me als ik het verkeert heb)
Ik heb de koelblok, L Profiel, 12cm Fan en nog wat dingen bij conrad besteld. Altijd handig die 10 procent korting.
Om een geschakelde voeding te maken heb ik denk ik nog niet genoeg ervaring mee, dit namelijk mijn eerste voeding die ik ga bouwen. Mischien iets om later te maken.
@Brandon: Kicken binnen 24 is niet zo netjes, gebruik dan de edit.
Oke, ik zal er op letten.
Kan ik voor R4/R5 en R15/R16 een instel potmeter van 22KΩ gebruiken of is de waarde niet goed?
Ik wil de 2n3055 isoleren van de koelplaat. Welke isolatie plaatje kan ik het beste gebruiken:
-Mica TO3
-siliconen TO3
-Siliconen TO-3 (goedkoper)
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik zou voor R5 en R15 de opgegeven waarde gebruiken, en daarnaast plaats voorzien voor een vaste weerstand, of voor een combinatie van weerstanden. Mogelijk zijn R4 en R16 overbodig, heb je ze wel nodig, hang dan tijdelijk een instelpot van 500k over R5 en/of R15 en verdraai die tot het OK is. Vervolgens kan je de instelpot vervangen door een vaste weerstand of een combinatie daarvan.
Siliconen isolatieplaatje is OK. Het verschil tussen beiden weet ik ook niet...
Voor R4/R5 is 22 k misschien wat aan de kleine kant. Maar je kunt er een weerstandje van bijvoorbeeld 4k7 mee in serie zetten, dan kun je daar altijd nog mee spelen.
Voor R15/R16 is 22k wel goed.
Aangezien je behoorlijke vermogens moet wegstoken zou ik voor de isolatieplaatjes met de laagste warmteweerstand gaan.
In mijn 12A versie van deze voeding heb ik geen 2n3055's gezet maar 6 stuks BD249C. Veel makkelijker te bevestigen 
Oke, Wat zou ongeveer de waarde van de R4/R5 moeten zijn. Die instelpotmeter kan maximaal een 470KΩ kopen.
Kan je die BD249C zomaar voor de 2n3055 gebruiken of moet je wat veranderen er voor.
Dus een van die siliconen ilsotieplaatje kan ik het beste kopen.
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Op 27 oktober 2010 09:51:26 schreef pros:
Siliconen isolatieplaatje is OK. Het verschil tussen beiden weet ik ook niet...
Siliconen heeft een beter warmte geleiding dan mica.
Bij mica 'moet' je nog steeds een warmte-geleidende pasta gebruiken terwijl dit voor siliconen niet nodig is.