je moet die spanningsregelaar iig zo aansluiten dat op de ene poot 12V staat en op de andere 8V. Heb je niet iets om pulsen te meten, want zoals ik al eerder heb gezegd is zomaar componenten vervangen vrij omslachtig

Hmz... Dat zou impliceren dat de regelaar er verkeerd om in gezeten heeft. Dat is raar... Weet je zeker dat de aansluitingen zoals jij ze hebt om te voeden correct zijn?

Te koud om op de boot te klussen, vanavond maar weer aan de meters gegaan :-)

Het zit zo:

Gegeven:
Uit de gever komen twee extra draden, zie eerder schema, zwart en grijs. De andere twee draden uit de gever, Groen en geel/groen zijn verbonden met de print, waarbij groen/geel gecombineerd is met een rode draad van de voeding van de sensor van de richtingsmeter. (+)

De spanningsregelaar zit met 3 pootjes op de print, laten we het gaatje het dichtst bij het midden nummer 3 geven, de middelste 2 etc.

In de oude situatie zat de regelaar met de platte kant naar me toe, pootje 3 (volgens de nummering van de documentatie van het component) komt in gaatje 3. De geregelde voeding gaat dan naar pootje 1.

Pootje 1 is aangesloten via de print op de draden rood en geel/groen. Dat kan ik zien. Deze draden gaan naar de gever.
Ze moeten ook wel zijn van de richtingsmeter en van de snelheidsmeter, immers, de meters moeten steeds gelijke waardes aangeven ongeacht of er een laad- of accuspanning is: ze werken met een constante spanning.

Ik heb de regelaar van de print verwijderd.
Vervolgens gemeten.

Zonder extra draden aansluiting:
# staat er geen spanning tussen 1 en 2 of 2 en 3

Bij extra draden aansluiting:
# zwart = +
# grijs = -
staat er geen spanning tussen 1 en 2 of 2 en 3

Bij extra draden aansluiting:
# zwart = -
# grijs = +
staat er spanning 12V tussen 1 en 2

Hiermee is dus aangetoond dat zwart niet op de min moet. Immers, op 1 moet de stabiele uitgangsspanning komen en niet 12V/14V van de accu staan.

Conclusies:
# De voedingsdraden naar de gever waren verkeerd om aangesloten, zwart moet niet op de min
# De regelaar was dus verkeerd om geplaatst
# De oorspronkelijke regelaar zat (natuurlijk) goed

Maar .... als ik de regelaar nu dus correct plaats dan is er geen voeding op de regelaar (gaatjes 3 en 2) terwijl dit wel zou moeten.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven ;-) Maar ik ben er nog niet uit. Nu zoeken waarom de regelaar geen voeding krijgt?

Beste forummers,

Even een vraag:

Ik ben het circuit naar de spanningregelaar aan het doormeten.

De 12V+ voor de spanningsregelaar komt via de (volgens mij) diode die op 12:00 uur zit in het rode vakje van de foto op de vorige bladzijde, zie de posting van Zylar.

De ingaande accuspanning (aderkleur wit) komt op het rechter pootje van de diode binnen.

Het pootje met de brede witte band (links dus) gaat via een printbaan naar ingaande 12V+ poot 3 van de spanningsregelaar.

Poot 2 van de spanningsregelaar is verbonden via een printbaan met de min ader (donkerblauwe ader)

Echter, ik meet wel 12V+ aan de rechterkant van de diode maar meet geen spanning aan de andere kant van de diode. Klopt dit, refererend aan de dikke witte band die op de diode zit?

Zou dit ook een ompoolsituatie zijn? Het lijkt me heel vreemd als rood en wit aan de min moeten en donkerblauw aan de plus. Bovendien, als ik dat doe dan krijg ik 12V op alle drie aansluitingen van de spanningsregelaar.

Wie helpt?

Jep die zal overleden zijn, probeer maar met een multiemeter op ohmstand te meten en de pennen te wisselen, de diode zou naar 1 kant moeten sperren denk dat het een in4002 of 1 is?

Zylar, het was een 4004, nu vervangen door een betere is me verzekerd door een collega.

Het blijkt: ik krijg goed 8V op de sensor, windmeters werken OK, snelheidsmeter nog niet.

De sensor van de snelheidsmeter hierna doorgemeten: dit gaat om de 2 overblijvende draden grijs en zwart. Hiervan dacht ik eerst dat ze op de voeding moesten, dat is niet zo. Ze geven een puls bij het draaien van de cups: of 12V, of 8V of kunnen werken als een (puls)schakelaar.

Grote vraag is nu: waar moeten ze op worden aangesloten. Ik kan geen ingangen vinden op de meters of de print. De mastkabel heeft geen aders over voor deze draden.

Jack001, waar woon je? Als het in de buurt is dan zou ik je wel willen helpen met het uitzoeken van het probleem.

Groetjes,
Joop

Da's heel aardig Joop. Ik woon in Noord-Holland, ongeveer 13 km boven Alkmaar.

Jack,

Ik woon in het Westland (Zuid Holland).
Even heen en weer rijden tussen het Westland en Alkmaar vind ik te ver om te doen. Sorry.