maar ik neem aan dat hij niet met ene potmeter de snelheid meet.
die potmeter is waarschijnlijk voor de vaan, maar aan die schoepen zal iets van een hallsensor of encoder zitten lijkt me.

Zylar, ik heb op je verzoek nog detailfoto's gemaakt van de print.
En wat blijkt: volgens mij is er toch een component stuk.
Ik dacht eerst aan een krasje o.i.d maar nu ik de foto goed bekijk (mijn ogen worden ouder :-) is dit denk ik kapot:

http://img214.imageshack.us/img214/2164/transistor.jpg

Hier nog een detail van de groepering op de print.

http://img576.imageshack.us/img576/712/transistor2.jpg

kan dit?

Als ik 78L08 zie op dat component denk ik aan een spanningsregelaar van 8V. Zonder spanningsregelaar geen spanning.

Die vervangen door eenzelfde en ik zou de elco's die erbij zitten ook vervangen. Denk dat dit het probleem zal oplossen.

Succes

Misschien een domme vraag, maar wat zijn hier precies de elco's?
(ik ben een werktuigbouwer ;-)

Elco's zijn die grote rechtopstaande condensatoren.
Groot is uiteraard relatief :P

Liefst vervangen door dezelfde waarde, en een spanning die minstens gelijk, of hoger is.

ik zou eerst maar eens meten of er 8v uit die spanningsregelaar komt.
misschien is ie wel helemaal niet stukje.
zomaar componenten vervangen is zonde van het geld.
Ik denk niet dat die 78L08 zo kapot is aan de foto te zien.
Het ziet er mij niet uit als een van binnenuit ontstane beschadiging.

Hoi,

Hier krijg je betere antwoorden dan van de watersporters ;)

Of die 78L08 defect is is eenvoudig na te meten. (gelijk)spanning meten tussen middelste pootje en linkerpootje, daarna meten tussen middelste pootje en rechterpootje. Post hier de gegeven waardes a.u.b.

-Edit- Onzin verwijderd

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op (23%)]

Stont er spanning op de print toen je de foto maakte? lijkt wel een kleine vlamboog bij de A op de spanningsregelaar :)

Er was geen spanning hoor toen ik de foto maakte :-)

Ik zal vanavond nog even meten voor alle zekerheid.

Mocht ik hem vervangen dan denk aan dit type, wat het meest overeenkomt met de aanduiding 78L08ACP:

http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getP…

Is dit de goede denken jullie?

Oh ja, in eerste instantie dacht ik ook aan alleen een krasje op de buitenkant. Maar als je goed kijkt dan zie dat de kras ook op de top doorloopt, alsof het huis gebarsten is.

[Bericht gewijzigd door Jack001 op (21%)]

Ja, dit is de goede. De typenummers komen overeen.

Mochten die niet overeen komen had je naar een andere moeten zoeken die dezelfde pinout heeft, en zelfde voltage

Ik zou 'm hier halen. Niks tegen RS (hele fijne mensen daar zelfs), maar zij zitten ook niet te wachten op iemand die 1 component komt halen. Vervang evt. ook die elco ernaast maar ongezien. Kost geen drol, maar kan wel vervelende gevolgen hebben als-ie stuk is. Als je dat nou ook met die andere elco doet en ook meteen die LM324 mee bestelt, ben je nog steeds meer aan verzendkosten kwijt dan aan componenten en heb je wel gelijk alles in huis wat normaal gesproken stuk zou kunnen gaan.

Heb je gelijk in Eric, ik zal de verschillede compenenten erbij bestellen. De andere site heb ik bezocht maar wat ik daar mis zijn de voorraadgegevens. Ach, ik zal mezelf meteen op een nieuwe miltimeter trakteren bij RS en even denken wat ik nog meer nodig heb. Ik koop er wel vaker en dat gaat steeds prima.

Hebben ze daar dan ook spulletjes voor fietsenmakers? ;) (ik dacht alleen voor vonkentrekkers)

hahaha, ook fietsenmakers en bootwerkers houden zich wel eens bezig met electronica, dat blijkt ;-)

Forummers, de onderdelen waren binnen.

De spanningsregelaar is gisteren vervangen.
Eerst gemonteerd in dezelfde positie als de oude.
Geen resultaat, althans geen 8V spanning op de uitgaande poot.

Losgehaald, print doorgemeten. Wat blijkt: als ik de 12V correct wil aansluiten dan moet de regelaar andersom gemonteerd worden, dat wil zeggen met de platte kant andersom.

#1 Is dit gangbaar?

Vervolgens staat er 8V op de uitgaande poot. Het werkt correct.
Helaas gebeurt er verder niets als de rotor van de gever laat draaien.

Dan nog maar de Elco's vervangen. Ook dit geeft geen resultaat.

#2 Heeft iemand een idee?

je moet die spanningsregelaar iig zo aansluiten dat op de ene poot 12V staat en op de andere 8V. Heb je niet iets om pulsen te meten, want zoals ik al eerder heb gezegd is zomaar componenten vervangen vrij omslachtig

Hmz... Dat zou impliceren dat de regelaar er verkeerd om in gezeten heeft. Dat is raar... Weet je zeker dat de aansluitingen zoals jij ze hebt om te voeden correct zijn?

Te koud om op de boot te klussen, vanavond maar weer aan de meters gegaan :-)

Het zit zo:

Gegeven:
Uit de gever komen twee extra draden, zie eerder schema, zwart en grijs. De andere twee draden uit de gever, Groen en geel/groen zijn verbonden met de print, waarbij groen/geel gecombineerd is met een rode draad van de voeding van de sensor van de richtingsmeter. (+)

De spanningsregelaar zit met 3 pootjes op de print, laten we het gaatje het dichtst bij het midden nummer 3 geven, de middelste 2 etc.

In de oude situatie zat de regelaar met de platte kant naar me toe, pootje 3 (volgens de nummering van de documentatie van het component) komt in gaatje 3. De geregelde voeding gaat dan naar pootje 1.

Pootje 1 is aangesloten via de print op de draden rood en geel/groen. Dat kan ik zien. Deze draden gaan naar de gever.
Ze moeten ook wel zijn van de richtingsmeter en van de snelheidsmeter, immers, de meters moeten steeds gelijke waardes aangeven ongeacht of er een laad- of accuspanning is: ze werken met een constante spanning.

Ik heb de regelaar van de print verwijderd.
Vervolgens gemeten.

Zonder extra draden aansluiting:
# staat er geen spanning tussen 1 en 2 of 2 en 3

Bij extra draden aansluiting:
# zwart = +
# grijs = -
staat er geen spanning tussen 1 en 2 of 2 en 3

Bij extra draden aansluiting:
# zwart = -
# grijs = +
staat er spanning 12V tussen 1 en 2

Hiermee is dus aangetoond dat zwart niet op de min moet. Immers, op 1 moet de stabiele uitgangsspanning komen en niet 12V/14V van de accu staan.

Conclusies:
# De voedingsdraden naar de gever waren verkeerd om aangesloten, zwart moet niet op de min
# De regelaar was dus verkeerd om geplaatst
# De oorspronkelijke regelaar zat (natuurlijk) goed

Maar .... als ik de regelaar nu dus correct plaats dan is er geen voeding op de regelaar (gaatjes 3 en 2) terwijl dit wel zou moeten.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven ;-) Maar ik ben er nog niet uit. Nu zoeken waarom de regelaar geen voeding krijgt?

Beste forummers,

Even een vraag:

Ik ben het circuit naar de spanningregelaar aan het doormeten.

De 12V+ voor de spanningsregelaar komt via de (volgens mij) diode die op 12:00 uur zit in het rode vakje van de foto op de vorige bladzijde, zie de posting van Zylar.

De ingaande accuspanning (aderkleur wit) komt op het rechter pootje van de diode binnen.

Het pootje met de brede witte band (links dus) gaat via een printbaan naar ingaande 12V+ poot 3 van de spanningsregelaar.

Poot 2 van de spanningsregelaar is verbonden via een printbaan met de min ader (donkerblauwe ader)

Echter, ik meet wel 12V+ aan de rechterkant van de diode maar meet geen spanning aan de andere kant van de diode. Klopt dit, refererend aan de dikke witte band die op de diode zit?

Zou dit ook een ompoolsituatie zijn? Het lijkt me heel vreemd als rood en wit aan de min moeten en donkerblauw aan de plus. Bovendien, als ik dat doe dan krijg ik 12V op alle drie aansluitingen van de spanningsregelaar.

Wie helpt?

Jep die zal overleden zijn, probeer maar met een multiemeter op ohmstand te meten en de pennen te wisselen, de diode zou naar 1 kant moeten sperren denk dat het een in4002 of 1 is?

Zylar, het was een 4004, nu vervangen door een betere is me verzekerd door een collega.

Het blijkt: ik krijg goed 8V op de sensor, windmeters werken OK, snelheidsmeter nog niet.

De sensor van de snelheidsmeter hierna doorgemeten: dit gaat om de 2 overblijvende draden grijs en zwart. Hiervan dacht ik eerst dat ze op de voeding moesten, dat is niet zo. Ze geven een puls bij het draaien van de cups: of 12V, of 8V of kunnen werken als een (puls)schakelaar.

Grote vraag is nu: waar moeten ze op worden aangesloten. Ik kan geen ingangen vinden op de meters of de print. De mastkabel heeft geen aders over voor deze draden.

Jack001, waar woon je? Als het in de buurt is dan zou ik je wel willen helpen met het uitzoeken van het probleem.

Groetjes,
Joop

Da's heel aardig Joop. Ik woon in Noord-Holland, ongeveer 13 km boven Alkmaar.

Jack,

Ik woon in het Westland (Zuid Holland).
Even heen en weer rijden tussen het Westland en Alkmaar vind ik te ver om te doen. Sorry.