Hallo allemaal,
ik heb opnieuw een vraag mbt brommers. Omdat er vaak op de brommerforum wordt gevraagd naar een schakeling die verschillende 12VDC apparatuur kan laten opereren.
Met de zoekopdracht heb ik een paar schakelingen kunnen vinden, de simpelste genomen en deze nagemaakt op multisim.
De VAC bron is dus in principe de lichtspoel van de brommer. Deze levert 6VAC ~20W. Op volle toeren, dus rond de 6000RPM ofwel 100Hz (std brommer) kunnen de spanningspieken tot 20V oplopen! Een opgevoerde brommer tot wel 30/35V!
Mijn vraag... klopt de schakeling, kloppen de condensator waardes enzo?
ZONDER spanningsregelaar:
MET spanningsregelaar:
Opmerkingen:
1. ik vond het wel vreemd dat die van 7.9VDC ineens 12.5VDC uit het niks kon halen....
maar zoals ik al eerder zei, de pieken kunnen tot wel 30V oplopen.. Dus het zit er niet helemaal naast.
2. wat doen de waardes van de condensator precies? bij een zeer hoge waarde krijg ik een kleinere spanning en bij een lagere, een hogere spanning... maar snap niet helemaal wat die doet. Ik werd aanbevolen een minimale waarde van 2200uF.
Ik hoor jullie mening graag,
Bij voorbaat dank, Jay
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
het klopt bijna,
de onderste 'C' weglaten en de lijn doortrekken.
en verder nog 2 100nF tussen IN en GND, UIT en GND van de spanningsregelaar.
mvg,
noone.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 3 november 2010 23:40:32 schreef noone:
de onderste 'C' weglaten en de lijn doortrekken.
Dan krijg je elke halve cyclus kortsluiting door D2
Topicstarter: kijk nog eens goed naar hoe een spanningsverdubbelaar werkt. Maar verwacht geen wonderen, de schakeling die je voor ogen hebt kan niet veel stroom leveren.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (11%)]
Als je het zo doet:
werkt het ook in "the real life".
Greinacher voltage doubler.
@Fuzzbass.
Bij een brommer hangt één zijde van de lichtspoel meestal standaard aan de GND. Deze aansluiting is niet naar buiten uitgevoerd.
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Op 4 november 2010 00:02:15 schreef ohm pi:
Kan dat IC-tje wel tegen 60 à 70 V van een opgevoerde brommer?
Dat gaat hem inderdaad niet worden 
Op 3 november 2010 23:47:20 schreef Fuzzbass:
[...]
Dan krijg je elke halve cyclus kortsluiting door D2Topicstarter: kijk nog eens goed naar hoe een spanningsverdubbelaar werkt. Maar verwacht geen wonderen, de schakeling die je voor ogen hebt kan niet veel stroom leveren.
Als ik hieruit 1~1.5A uit kan halen, dan is dat prima.
Op 3 november 2010 23:51:05 schreef Hugo Welther:
Als je het zo doet:
[afbeelding]
werkt het ook in "the real life".Greinacher voltage doubler.
@Fuzzbass.
Bij een brommer hangt één zijde van de lichtspoel meestal standaard aan de GND. Deze aansluiting is niet naar buiten uitgevoerd.
Een zijde van de lichtspoel staat idd aan de GND (het motorblok).
Dus deze geeft in "real life" een zuivere 12VDC? Of toch maar een spanningsregelaar erachter hangen? Te veel spanning en dan sloop je het apparatuur, dacht ik...
Op 3 november 2010 23:57:26 schreef noone:
ja tuurlijk,ik vergat een condesator
[afbeelding]
mvg,
noone.edit Hugo was mij net voor.
Dit snap ik dus niet helemaal.Het lijkt op een totaal ander schakeling dan wat ik heb.. 
Maar wat betreft de condensator waardes, kloppen deze of moet/mag ik een lagere/hogere waarde hebben?
[Bericht gewijzigd door cruelman84 op (17%)]
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
heb ik ook al eens gemaakt voor een led achterlamp, zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/66557
[Bericht gewijzigd door theove op (13%)]
Ik snap het al! 
De schakeling van "noone" is de juiste
Die van Hugo ook, maar dan zonder regelaar.
Thx mannen 
Iets schoot me net te binnen: deze schakeling werkt perfect op een motorblok met één lichtspoel (meeste contactpunten ontstekingen of 2 spoels elektronische ontsteking).
Maar op sommige motorblokken, komen er 2 draden (3 spoels) of 3 draden (4 spoelsontsteking) uit het blok. Allemaal met 6VAC, maar één voor de koplamp, dus waarschijnlijk met meer vermogen, en de 2 anderen voor RAW, rem/achterlicht en toeter. Is het mogelijk deze "bronnen" direct op de plus ingang van de schakeling te koppelen? Lijkt me niet, maar als niet, hoe dan wel?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (69%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
cruelman84, mag ik nog even wat waarschuwen. De spanningsverdubbelaar die hier genoemd wordt, moet je niet te veel van verwachten. Als ze roepen: "niet te veel stroom" denken ze aan 50-100mA. Da's dus 10x te weinig voor jou toepassing. Het zal perfect werken als je de grote koplamp niet aanzet, maar zakt enorm in als je dat wel doet.
Nu kan je best voldoende grote condensatoren gaan nemen dat de boel wel gaat werken. Ik kan de benodige capaciteiten uitrekenen als je me vertelt op welke frequentie die 6V uit je spoel komt.
Verder blijf je zitten met het probleem zitten dat je spanning te ver oploopt als de brommer op heel hoge toerentallen draait. Het chipje (7812) gaat dan kapot.
En als je 1.5A wilt trekken en de ingang van de 7812 is 30V, dan trek je dus 1.5A * 30V = 45W uit je spoel.... Dat is dan weer wat veel voor die spoel die voor 20W is bedoeld..... Verder stook je 27W in de 7812, hetgeen ook behoorlijk veel is.
Dit is niet een eenvoudig, "doe ik wel even" projectje.....
Das balen zeg...
Ik had al zo'n idee, vandaar dat ik alle 3 spoelen wil gebruiken als bronnen om er meer vermogen van te halen. Maar dat zal de schakeling wss niet aankunnen. Ik ga iig 2x LEDlampen gebruiken van 12V 3W, dat is dus 500mA en dan nog een felle LEDachterlamp, dat zal niet meer dan 1W zijn, dus max 100mA. In totaal 600mA dus. Maar dit is alleen in mijn geval... het kan zijn dat anderen andere apparatuur eraan willen sluiten die meer vermogen vragen.
De freq kun je volgens mij nooit precies weten, want dit is afhankelijk van de toerental van je krukas, en dat veranderd de hele tijd natuurlijk. Maar een opgevoerde setup (wat ik rij) haalt wel makkelijk de 8000-9000rpm. En de pieken van 30V zijn onbelast zover ik weet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
Die 3 spoelen is op zich niet zo'n probleem.
Het probleem is dat er hele korte 'piekjes' bij zijn die veel hoger zijn dan 30 Volt, en de grote variatie in spanning afhankelijk van je toerental en de belasting.
Om daar een degelijke schakeling voor te maken die dat kan verwerken doe je niet 'even'.