DealExtreme & Privacy

Valt dit al op voorhand te berekenen?
En moet dat via overschrijving betaald worden of handje-contantje?

Op 16 november 2010 13:12:46 schreef Roland van Leusden:
Bij mij is het bij EMS altijd raak, dat doe ik dus niet meer.

Bij mij ook. Maar ik heb het na 1x dus niet meer geprobeerd, en ben ondertussen ook het sjaakie geweest met de normale zendingen.

Bij dealextreme bestel ik niet zoveel, meestal veel minder dan 22 Euro.

En daar is het makkelijk om het onder 22 euro te houden omdat je het "
"gratis" kan opsplitsen in meerdere zendingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

[Offtopic, maar ik schat in dat het wel informatief is voor de lezers van dit topic]

Op 16 november 2010 14:06:02 schreef watchout3:
Valt dit al op voorhand te berekenen?

Ze gaan uit van de totale waarde van het pakket + verzendkosten.
- Bedrag lager dan 22 euro --> geen kosten
- Bedrag hoger dan 22 euro --> wel kosten, namelijk 19% BTW over het totaalbedrag (inclusief verzendkosten) + inklaringskosten voor TNT (€ 12.50 voor standaard zendingen, en € 17 voor een EMS zending). Het totaal moet contant betaald worden aan de postbode.

Daarnaast moeten er boven een waarde van € 150 nog "douanerechten" betaald worden voor bepaalde productgroepen. Dit kun je (proberen) op te zoeken op deze pagina van de douane. Over deze douanerechten moet ook nog eens BTW betaald worden.

Over de 'pakkans': er is echt geen touw aan vast te knopen wanneer je pakketje wel of niet aan de beurt is. Echter, grote pakketten en/of EMS zendingen lopen procentueel een wat grotere kans om gecontroleerd te worden (let wel, procentueel. Ik heb weleens moeten betalen voor een klein pakje van € 30, maar heb ook wel eens een EMS pakket van 70*70*70 met een waarde van € 1500 zonder verdere kosten binnen gekregen).

Ps. Nog even voor de correctheid: bij aankopen buiten de EU moet je altijd in je achterhoofd houden dat er nog 19% bij komt. En als je nu moet betalen terwijl dat de vorige keer niet moest, dan ben je nu niet genaaid maar dan had je de vorige keer gewoon geluk :)

Oei, ik had met EMS een gsm gekocht bij dealextreme, niets moeten betalen, geluk gehad dus.

Stond er "gift" op de doos? :+

Of werkt die truuk niet meer bij de doane?

En hoe zit het nu met die mogelijke taxen, moeten die betaald worden als het geleverd word of krijg je een factuur?

[Bericht gewijzigd door watchout3 op dinsdag 16 november 2010 18:22:42 (44%)

BTW ontduiking is zowat een nationale sport :p. Het is toch altijd fijn om een hele hoop kleine gele envelopjes in de bus te krijgen.

Betalen bij ontvangst/afhalen op postkantoor, paar maanden later krijg je (kreeg ik) betalingsbewijs.

Op 16 november 2010 09:48:06 schreef vdbeke:
Dat is niet ongewoon bij een eerste betaling via paypall met zo'n "groot" bedrag.

paypall en paypal uit elkaar houden is trouwens ook wel van belang als je het gaat gebruiken :)

Op 16 november 2010 18:21:58 schreef watchout3:
Stond er "gift" op de doos? :+

Net gekeken, nee, maar er staat op:
MP4 Player 512MB
Value: 12$

Sine

Moderator

Op 16 november 2010 09:37:19 schreef rew:

Cookies zijn als het goed is beperkt tot 1 domein. De website kan daar dingen inzetten als: deze user heet piet en z'n wachtwoord is XXX. Dan hoef je de volgende keer dat je daar komt niet opnieuw in te loggen. Als je dat niet wilt, kan je het uitzetten, en zul je zien dat eea niet meer werkt. Eigen keus. Het is niet zo dat "de brief die jij naar de gemeente hebt gestuurd om.... " in de cookiebestanden staat.

Het wordt toch nog iets spannender dan dat ... bekijk maar eens wat tracking cookies inhouden, vooral advertising figuren als doubleklik.net enz zijn daar ERG goed in.

Maar dan nog, allemaal niets om je al te druk over te maken. Die disclaimer van DE is spannender dan wat het eigenlijk is.

Op 16 november 2010 10:34:07 schreef watchout3:
Meen je het? :s (heb idd EMS gekozen)
Das wel vree klote :(

Ik heb niets moeten betalen bij het ontvangen van mij rigol scoop. Er staat een waarde van 80HKD op met de vermelding van "my grant" :p.

We wachten rustig af :)
Momenteel heb ik nog projecten genoeg om me in op te jagen :p

Op 16 november 2010 20:00:43 schreef Sine:
[...]

Maar dan nog, allemaal niets om je al te druk over te maken. Die disclaimer van DE is spannender dan wat het eigenlijk is.

Precies, dat was ook een beetje de strekking van de laatste zin van mijn verhaal.

Zo doet Google voor zover bekend ook geen evil, terwijl ze daar in hun disclaimers wel alle voorbereidingen voor hebben getroffen en de door hen beheerde gegevens daar ook alle mogelijkheden toe bieden. Het betekent zoiets als we doen ons best, maar "garantie tot de deur". Niet bedrijven waar ik heel graag zaken mee doe, want vroeg of laat gaat het mis en dan heb je geen poot om op te staan.

Is dus in geval van zaken als dealextreme handig om jezelf een beetje in te dekken. Creditcardmaatschappijen werken daar voor het financiele deel heel aardig aan mee, en wat voor koekjes en andere gegevens je verstrekt daar kun je zelf ook op letten.

Alleen dus uitkijken met reisjes naar China als je zelf net 10kg splijtstof of ander gevoelig materiaal gekocht hebt daar (maar dan moet je wel wat verder zoeken dan dealextreme vermoed ik ;))

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je splijtstof gekocht hebt (0.1kg, 1kg, 10kg, maakt niet uit), moet je volgens mij al bij je voordeur gaan uitkijken. Daar hoef je niet voor naar china. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je in China aankomt met 10 kg splijtstof zeggen ze, denk ik, "Danke wel meneel! :-) " en ze geven je gratis logies....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 15 november 2010 16:22:56 schreef rew:
Same here. Maar ik heb een "normaal" email adres gebruikt wat al reeds bij de spammers bekend is.

Hoi, zou ik dat 'normale'emailadres van jou mogen, want als ik hen wil mailen moet overal een ordernr. invullen en die heb ik juist niet.

gr. Wezz

meten is weten. gissen is missen.

Splitst DX met opzet bepaalde zendingen (om evt inklaringskosten te mijden) of heb ik gewoon de pech dat men scoop niet op stock is? (die staat op "pending")

De verzonden zending heeft ong een waarde van 27$
En die is natuurlijk verzonden met de gewone post...

Stijnos

Golden Member

ik wacht ook al bijna een maand op een zending, die stond bij hongkongpost op verzonden ergens rond 23 oktober. Kijk ik vandaag in de mail tracking staat er verzonden 16 november :S daaag, wat een trage chinezen zeg ;)

Pers gelezen?
Twee dagen terug: "15 procent internetverkeer kwartier lang via China
" [ http://nos.nl/audio/199083-15-procent-internetverkeer-kwartier-lang-via-china.html
Het bericht kwam vanochtend weer via de radio in verband met de NATO conferentie in Lissabon. Hot item is daar o.a. "Cyberwar" en veiligheid op het internet.

Er gebeurt meer op het web dan wij denken!!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 19 november 2010 11:06:04 (31%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Niks nieuws onder de zon. Net als bijvoorbeeld het omleiden van verkeer door DNS poisoning. Het is een beetje inherent aan de manier waarop het hele internet aan elkaar hangt.

Maar heeft weinig meer met elektronica van doen. (Eigenlijk vanaf post 1 al niet.)

If you want to succeed, double your failure rate.

Overigens, 3 februari is het weer Chinees nieuwjaar. Betekend dat de productie nu op volle toeren draait en in de weken rond 2 februari bijna alle bedrijven dicht zijn!

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Wat is het grote probleem als bedrijven weten: waar ik woon, wat ik koop, en hoe ik te bereiken ben?

Als het bedrijf waar je zaken mee doet dat weet, is het probleem vrijwel afwezig. Het probleem ontstaat wanneer gegevens hun eigen leven gaan leiden, en dat doen ze, aangezien ze geld waard zijn voor de partijen die er iets mee willen. Waar je woont, wat je koopt en hoe je te bereiken bent is dan opzichzelf meestal nog steeds niet zo spannend, maar wel de basis voor een uitgebreid profiel.

Het voert wel erg off-topic om daar dieper op in te gaan, maar zie onder andere met enige regelmaat de discussies onder een privacygerelateerd nieuws-item op tweakers.net. Steevast duikt daar wel iemand op die niets te verbergen heeft, en dan wordt er met wisselende kwaliteit (er zitten briljante stukjes tussen, maar ook redenaties die niet echt overtuigen) uitgelegd waarom dat toch wel handig kan zijn.

@Tidak Ada hieronder: Internationaal-politiek gezien heb je zomaar een goed punt als je zou zeggen dat we onze tijd nu verdoen aan de verkeerde 'vijand', of die tijd minstens wat beter moeten verdelen. Of gegevens over individuele burgers de Chinezen daarbij zouden helpen vraag ik me dan weer wel af, daar zocht ik het gevaar altijd dichterbij (onze eigen overheid of toekomstige politieke bewegingen en het westerse bedrijfsleven).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 19 november 2010 12:27:37 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Al eens van stromannen(vrouwen) gehoord? Voor WO-II waren het Duitse dienstmeisjes, waarom dan nu geen Chinese webshops?
Ik vertrouw die Chinezen voor geen cent. (zou met mijn Indonesische roots te maken kunnen hebben ;-) ).

Ik wil dus alleen waarschuwen dat je in je handel en wandel met Chinezen voorzichtigheid moet betrachten. Zou je overigens ook tijdens het eten bij de Chinees moeten doen.

Uitgangspunt was dat ik vond dat DealExtreme nogal "Extreme" happig op het opslaan van je gegevens is. Weet jij wat voor banden zij (of een medewerker van ze) met de overheid hebben?
Bovengenoemd bericht ondeschrijft het een en ander wel.

Maar ja, weet jij wat ze in de firmware van je router, computer enz., stoppen. Zou je zo langzamerhand helemaal niks meer kunnen, want die dingen worden vrijwel geheel in China gemaakt.
Alert blijven, zonder overdrijving is nog geen paranoia.

OK, niet direct elektronica, maar de 'bedrading' is wel gekoppeld

@Jan Klaasen:
Je moest eens weten wat ID's daar allemaal mee kunnen.

Op 19 november 2010 12:13:28 schreef Tidak Ada:
Zou je overigens ook tijdens het eten bij de Chinees moeten doen.

Neeeeeeee, dat zie je verkeerd. Tijdens het eten van chinees moet je juist niets anders doen dan gewoon lekker opeten wat er op je bord ligt, als je erover na gaat denken komt het nooit meer goed :D

If you want to succeed, double your failure rate.

[leesvoer voor de Paranoïde mensen :+]
Net iets geinig voor gehad.

Ik wou weten of de rest van men zending al verzonden is ja of nee en ging dus ff DX sjekken :p.
Ik klik op "Invoice" om te zien wat de status is van welk pakketje en plots (na nog geen halve minuut) een BSOD :+

[/leesvoer voor de Paranoïde mensen]

Moraal van het verhaal, zelfs al heb je een legale versie van windows, t'blijft rommel.
Ik had enkel visual C open staan voor school (programma was niet aan het lopen, voorheen wel maar dat was al zeker een half uur geleden) en IE voor DX.