ik ben dus op zoek naar 2 wipschakelaars die beide 2 polig zijn, voor in een normale inbouwdoos.

iemand die weet wie dit levert? Lijkt mij toch iets wat normaal verkrijgbaar is, maar kan het nergens vinden. Is om 2 groepen buitenlampen te schakelen.

een serieschakelaar maar dan dubbelpolig ?

Dat kon wel eens tricky worden, standaard is het in ieder geval niet.
Misschien dat dat Italiaanse merk waar me nu de naam even niet van te binnen schiet ze heeft.

-edit-

Buitenlampen ?

Die mag je gewoon enkelpolig schakelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Dat is ongeveer net zo moeilijk als proberen een wisselschakelaar te krijgen met gescheiden midden aansluitingen.

Als je natuurlijk de lampen op 2 groepen hebt, heb je een probleempje, misschien dan een dubbele wissel??Even aanvulling op Henri62 die zijn er gewoon o.a. naar ik dacht van Gira.

[Bericht gewijzigd door DE OLDE op (26%)]

bij buitenlampen moet je de fase en de nul afschakelen, dus moeten ze 2 polig zijn (NEN 1010)

maar om daar nu 1 volledige doos voor te nemen per schakelaar.. zo zonde

Da's nieuw voor mij, en als dat zo is ,dan zit het gigantisch vaak fout.

Kun je er ergens een 2 polig relais tussen zetten?

@DE OLDE: Point taken, zal de volgende keer bij Gira kijken als ik er weer eens tegen aan loop.

der is wel meer wat vaak fout zit, maar NEN 1010 schrijft het toch echt voor.

mijn installatie voldoet BIJNA helemaal aan NEN1010 (stiekem beugelafstand voldoent niet overal)

maarem ook rookmelders voldoen aan nieuwe bouwbesluit

het is ook zo dat alle schakelaars randaarde moeten hebben (just in case je metalen schakelaars wilt monteren, moet de draad er liggen)

tja sommige regeltjes.. maar ben er mooi mee genaaid nu, want kan die schakelaars niet vinden.

en ik moet het eigenlijk morgen bestellen :(

idee is dus om het licht op de veranda (in aanbouw) en in de tuin aan te doen met 2 schakelaars. Het mogen wel serieschakelaars zijn, want ze komen van dezelfde groep af.

Op 22 november 2010 20:43:57 schreef High met Henk:
bij buitenlampen moet je de fase en de nul afschakelen, dus moeten ze 2 polig zijn (NEN 1010)

maar om daar nu 1 volledige doos voor te nemen per schakelaar.. zo zonde

Bwuh ?

Schaft men het in Belgie af gaat men het hier weer vrolijk invoeren.

Ben je daar 100% zeker van ? Want ik weet het nergens zo zitten.

staat zelfs in les 1 van CADELIT waar ik les in geef, mag ervan uitgaan dat als het daar EXPLICIET vermeld staat dat het klopt. (anders heb ik het vorig jaar verkeerd verteld en mijn collega staat het dan al een jaar of 10 verkeerd te vertellen)

CADELIT is specifiek voor NEN1010

EDIT: blijkt dat dit WAARSCHIJNLIJK in de nieuwe NEN1010 afgeschaft is. Onze boeken zijn dus wellicht verouderd. ga hier achteraan

Zie je wel ; de praktijk loopt voor :) ;)

Als dat zo is komt het origineel wel uit een heel oude 1010

ik vroeg het vandaag aan een collega de nen van 1990 ofzo zou het instaan

BTicino is bij mijn weten de enige fabrikant die dit heeft; voor standaard-inbouwbakjes:

2x n4002
1x n4702g voor inbouwbakjes (of gn met lange klauwen), n4702 voor gyprocpot
1x n4802LB

Als je andere kleurtjes wil moet je je maar eens verdiepen in de wondere mecano-wereld van ticino :-p

Zover ik nu heb kunnen kijken is de oude regel nog van toepassing: buitenverlichting dubbelpolig schakelen.

een 2 polige serieschakelaar mag natuurlijk ook.

het spul van stefaan van slycke ziet er goed uit. Houd alleen mijn hart vast voor de prijs. Vraag me ook af of er ook koppen zijn zonder opdruk. Maar heb nog niet heel goed gezocht. (internet op een samsung b2700 is nogal behelpen)

BTicino heeft dubbelpolige schakelaars waarvan er 2 in een normale inbouwdoos passen.
Kijk in de light serie of de (oudere) magic serie.

edit: Prijs valt wel mee

Bticino is de grootste rommel die er bestaat. Als je ze kunt vermijden niet gebruiken.

Tja ik zou er gewoon een dubbelpolige schakelaar in drukken, al zou die 1 polig zijn.
zolang je de fase maar schakelt zit je wel goed.
Want de Nul hangt toch aan de aarde. En de spanning onderbreek je als de lamp uit is al bij de schakelaar in huis.

Het is natuurlijk volgens de mensen die de NEN1010 kennen niet volgens de regels. EN als dat zo is dan hebben ze helemaal gelijk.

Maar ik zie er geen probleem in. Zo hebben wij het hier ook in huis en het werkt prima.

Het moet natuurlijk wel veilig zijn. Maar zolang je de fase onderbreekt bij de schakelaar en het afgezekerd hebt kan er weinig mis gaan.

Op 24 november 2010 19:07:53 schreef reddevil:
Bticino is de grootste rommel die er bestaat. Als je ze kunt vermijden niet gebruiken.

De kwaliteit van Btichino moet niet onderdoen voor andere merken, het installatiegemak is echter wel ver te zoeken. Maar voor allerlei speciale configuraties zijn ze nog steeds koploper.
Als alternatief kan je bij Legrand gaan kijken. In hun "Mosaic" reeks hebben ze ook losse schakelaars die je met 2 naast elkaar in 1 inbouwdoos kan plaatsen.

gira heeft ook dubbele wisselschakelaars voor in 1 doos. je bedoelt toch 2 wisselschakelaars die beide een eigen common hebben ?

die heb ik ook 1 omgebouwd naar 1 knop zodat het een wissel werkschakelaar werd . deze was wel van de oude standaard serie van gira , deze is in ~2005 gestopt .

Dan staat er mooi een fout in cadelit, Buitenverlichting hoeft nooit dubbelpolig geschakeld te worden.

Op 24 november 2010 20:00:35 schreef Solfur_:
[...]
De kwaliteit van Btichino moet niet onderdoen voor andere merken, het installatiegemak is echter wel ver te zoeken. Maar voor allerlei speciale configuraties zijn ze nog steeds koploper.

De kwaliteit is zeker niet goed. De schakelaars gaan na een paar jaar vonken en dit is veel vlugger dan niko materiaal.
En zoals je zegt het installatie gemak is niet handig dus daar is de kwaliteit ook ver te zoeken.
Voor speciale configuraties moet ik je wel gelijk geven, daar zijn ze wel handig voor.

Op 24 november 2010 20:31:53 schreef The Headhunter:
Dan staat er mooi een fout in cadelit, Buitenverlichting hoeft nooit dubbelpolig geschakeld te worden.

ben bij verschillende installateurs geweest die goed op de hoogte zijn van NEN1010. Iedereen meldt: buitenverlichting dubbelpolig! (ga zelf voor mijn eigen huis geen NEN1010 norm kopen als je het niet erg vind)

Op 24 november 2010 20:02:33 schreef testman:
[...]
je bedoelt toch 2 wisselschakelaars die beide een eigen common hebben ?
[...]

Neej ik bedoel wel een schakelaar met een dubbele wip (dus fysiek 2 schakelaars) maar die dan ook elk weer 2 polen schakelen. Het mag ook een dubbele serieschakelaar zijn, zodat dus aan 1 kant de 2 polen aan elkaar hangen.

Hello,
Wat doe je met schemerschakelaars of naderingsschakelaars, zelfs vele domoticasystemen die bijna allemaal enkelpolig schakelen?
Ik ben wel Belg en de reglementen kunnen schelen maar....
Opabob.