testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
mja.... het tijdperk van de lampbranduren die te kort waren is voorbij . nu is het de evsa of trafo die eerder stuk gaat als de lichtbron .
vooral de leds hebben hier last van met trafo's de grootte van 4 suikerklonten die ineens klappen door rotte elco's .
maar er zijn nu eindelijk ledspots die ook echt licht geven als een 20 watt halogeenlampje , de afgelopen jaren waren er nog niet echt vervangers voor het vergelijkbare wattage aan gloeilampen .
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Op 10 december 2010 21:38:51 schreef dawmast:
@6502:
[...]Zou een spaarlamp dan brand kunnen veroorzaken als die kapot gaat?
Meh, kan, ja, maar wat zou er voldoende lang voldoende veel vermogen kunnen dissiperen om brand te veroorzaken in een EVSAtje? Het lijkt me weinig waarschijnlijk.
Een falende gloeilamp die bij zijn zwanenzang een vlamboog trekt kan eveneens behoorlijke vonken veroorzaken, en niet alleen in de lamphouder.
Dus stel dat de brugceldiodes, of de schakeltransistoren in doorslag gaan, dan heb je een kortsluiting die de bonddraden moet verdampen. Vergeleken met een vlamboog met verdampt wolfraam is dat niks..
De schakeltransistoren zouden eventueel heet maar nog niet destruktief heet kunnen worden, maar dan nog denk ik dat de transistor het loodje legt vooraleer bijvoorbeeld het plastic ontbrandt.
testman
bij spaarlampen heb ik ook al gezien dat een weerstand doorbrandde met de aansluitdraden ipv de koolbaan . en evsa's gaan helemaal ver soms , dan zorgt een defecte lamp voor een knetterscenario in de evsa . maar de grotere natrium of kwiklampen kunnen spontaan klappen als deze ouder worden . ik krijg vaker collega's in het magazijn die een lamp moesten vervangen die gewoon is geklapt in het armatuur bij de klant .
@fred , de spaarlampen in de tuin bij jou die staan in de kou , waar de lamp in de keuken zeker hing met de spaarlamp fitting omhoog ?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb nu al jaren 2 Mazda spaarlampen van 15 Watt in m'n kamer hangen.
Zijn een jaartje of 14 geleden gebruikt bij de verbouwing van m'n pa's werk, en hebben toen een maand of 2 (of nog langer, ik weet het niet precies meer) als alternatieve verlichting gewerkt: elke dag inschakelen en branden voor een uur of 8-9.
Daarna zijn ze in een doos verdwenen en stonden ze klaar om weggegooid te worden: m'n pa heeft ze gered en thuis op de zolder opgeslagen. Ze hangen nu al zo'n 10 jaar in m'n kamer... en lijken werkelijk onverwoestbaar.
Ook de andere types van Mazda die we hebben (een spaarlamp met sierbol eromheen) houden het nog steeds prima uit: die van de keukentafel, die toch vaak gestart wordt en lang brand, houdt het vaak 4 tot 5 jaar uit.
Er is er maar 1 geweest die na 2 weken de geest gaf: een vrij dikke elco was bol gaan staan en had wat inhoud gemorst: met een nieuwe elco deed hij het weer prima (met als mindere bijkomstigheid dat de lamp alleen te openen was door het plastic volledig te mollen)
De nieuwste spaarlampen zijn van de Hema, en zitten nu in m'n knik-arm lamp: starten heel prima, en zijn snel op sterkte (ongeveer anderhalve minuut)
Het enige is dat ik denk dat 'ie sneller overlijdt omdat 'ie nu eenmaal nogal opgesloten zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mazda kan een Philipsmerk geweest zijn. Wijst de typeopdruk daar ook op? (fabriekstekentje naast datumcode van 2 tekens) 14 jaar geleden denk ik dat die buisjes in dat geval ook de bekende dode uiteinden (H-vorm) aan de bovenkant gehad moeten hebben.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik ben er ook van overtuigd dat de spaarlampen die nu al jaren in gebruik zijn,hun duurzaamheid tot nu toe bewijzen. Ik vraag mij echter af of de huidige die NU geïnstalleerd worden, het ook zo lang zullen uitzingen, vandaar de vraag om de installatiedatum met een marker ergens op de voet te schrijven 
Groeten,
Marc
[Bericht gewijzigd door Tele@ReVision op (23%)]
testman
de huidige lampen zijn niet zo degelijk , heb er onlangs een paar defecte globe spaarlampen van osram meegenomen van t werk , die hadden nog goede buisjes en gloeidraden , maar hadden last van vele losse solderingen op de print in de lampen . het blijkt te komen doordat er wel met rohs is gesoldeerd , maar niet alle componenten zijn vertind met rohs af fabriek , dus hecht de soldeer niet op de pootjes van weerstanden ed.
dit probleem is vaker aan de hand bij electronica en gaat pas weg als alle componenten rohs zijn vertind .
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Even een oude koe uit de sloot halen omdat ik hier ineens twee spaarlampen er tegelijk het bijltje bij zag neerleggen.
Toegegeven, het waren niet dimbare CCFLs die, uiteraard, op een dimmercircuit zijn aangesloten. Het is een huurhuis met domotica, en ik kon de x10 module nog niet eens vinden, laat staan vervangen, dus heb ik het maar op goed geluk geprobeerd. Werkte goed, hoewel als de kinderen of mijn vrouw het licht bedienden, gebeurde het wel meer dan eens dat de dimmer niet op 100% stond (te merken aan het afkeurende gezoem van de lampen).
Ze draaien véle uren per dag (keuken, in de winter meestal van 07:00 tot 23:00 of zo, zomer heel wat minder).
En ineens was er geflikker. Lamp opengebroken:
Wat een chaos... En dan zullen we het maar niet hebben over het aroma dat eruit kwam. Foutzoeken stelde niet veel voor, dus dan maar een paar nieuwe elco's besteld. De elco's kosten het driedubbele van een complete lamp, maar ik ben ecologisch, dus ik kocht de elco's van een eBay verkoper in Shenzen, en op 2 minuten was de klus geklaard:
En we zijn weer goed voor een jaar of drie "dimmermisbruik".
Trouwens, ik kan niet geloven dat men 26W door die kleine "audio" transformatortjes jaagt...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Hmm, eigenlijk moet je ze uitsolderen voor je meet, maar volledig onderbroken kan niet veroorzaakt worden door een onderdeel wat eraan parallel staat. Dus tenzij je meetpen geen contact maakte, is die diode inderdaad stuk.
Die volledig kortgesloten hoeft niet per se de diode te zijn, die moet je buiten circuit meten.
En dan nog is het de vraag of de andere onderdelen nog goed zijn, volgens mij zijn diodes behoorlijk robuust...
Ik heb inmiddels van diverse famielie leden die de postcode ledlamp hebben onmtvangen dat deze inmiddels gesneuveld is. Die dingen zijn dus amper 2 jaar oud.
Bij de meeste branden deze gemiddeld 5 uur per dag.
Beschamend, en de regering maar puschen aangespoord door fabrikanten dat deze bla bla beter voor het milieu zijn.
Mijn eigen ledlamp van de postcode loterij is na destructief onderzoek de elektronica kapot, de leds zelf deden het nog wel.
Hier wordt hetzelfde ***verhaal opgehangen als bij zonnepanelen. Ik moet de omvormers nog zien die 25 jaar meegaan. Ook hier al meerdere mensen in de wijk ( deze wijk waar ik woon is destijds opgezet als "eco wijk") die de omvormer binnen 10 jaar kapot hebben. Daar gaat je terug verdien model. De garantie van 25 jaar is natuurlijk alleen voor de panelen.
Wat mij betreft past de regering de claim cultuur van de ledlampen maar aan, 25 jaar levensduur roepen is ook 25 jaar garantie geven.
Tenslotte, mijn pa heeft nog 2 stuks good old philips spaarlampjampotten die zijn nu denk ik 25 jaar oud en werken nog steeds. Licht opbrengst is wel minder maar toch.
testman
spaarlampen die buiten zitten gaan sneller stuk . de gewone spaarlampen kunnen er eigenlijk niet tegen en starten zichzelf verrot . als ze aan de gevel hangen gaan ze wat langer mee als in een paalarmatuur vanwege de afkoeling door wind rondom. voor buiten zijn er spaarlampen met een jampot eroverheen en een andere ontsteking die tegen -10 kan.
heb al diverse spaarlampen uit de lampenbak op t werk gevist , en de meeste hebben 1 van de gloeidraden stuk . daardoor loopt de ontsteekspanning zo ver op dat de 2 torren in de ontsteking meteen doorslaan . het rare is dat vaak de buisjes zelf niet echt zwart zijn maar toch de gloeidraad het begeeft. dit hangt ook vaker samen met de primaire elco die al flink in capaciteit is afgenomen door de hitte in de voet van de lamp .
hier zitten er in de kast 2 tl 8watt met evsa . die tl's branden niet meer als 3x 1 minuut per dag en gaan door het vele ontsteken ook maar 1 jaar mee , met vrijwel geen branduren ( nog geen 15 ) dan zijn de buisjes helemaal zwart aan het einde ...
ik heb hier sparlampen hangen die bijna elke dag een goede 5uur branden,
ik denk toch dat deze nog maar 1 maal zijn vervangen sinds die gehangen hebben, denk dat die een jaar of 8 zijn meegegaan
Zolang de regeringen bedrijven niet gaan verplichten om duurzame componenten te gaan gebruiken zal er niks veranderen.
Ook de elektronica in spaar en ledlampen is vaak van inferieure kwaliteit, goedkoop goedkoop goedkoop ... en het liefst nog iets goedkoper is het motto.
Ondertussen gaan we zeiken dat gloeilampen energievreters zijn maar we vergeten even wat het kost om een spaarlamp milieuvriendelijk te verwerken. En als de levensduur van zo'n ding dan ook nog ver onder de maat is vraag ik me af waar we ingodsnaam mee bezig zijn.
Dit geld overigens ook voor alle andere elektronica die geimporteerd word uit goedkope lageloonlanden. Door bezuinigingen op duurzame componenten en slechte ontwerpen blijft de bult e-waste maar groeien omdat de doorlooptijd van nieuw naar schroot tegenwoordig niet meer dan twee jaar is. Dan is het product ofwel defect ofwel "verouderd".
ben ik dan de enige die positief is over LED lampen?
ik heb er in huis hier 5 hangen waarvan
1 philips 5W
2 Hq (nedis brol)
2 philips MR11 spotjes
verder heb ik huis overal 60 W kooldraad lampen hangen, daar ik nog geen plafond heb, dus hangeng ewoon aan de fittingen.
Enfin gevolg is dat nu na 1 jaar er wel 2 kooldraadlampen gesneuveld zijn, maar de led's nog werken.
Opmerking hierbij is wel dat de HQ led's geen mooi kleurbeeld geven. Over de philips ben ik ZEER content!!
testman
de philips ledlampen zijn erg goede lampen , op t werk zit er 1 op kantoor die net zoveel licht geeft als de andere 20watt halogeenspots. deze led zit er dik een jaar in en heeft er nu een 3000 uur opzitten . 6watt en ook een gele lichtkleur . helaas heeft deze serie geen rand aan de led zitten dus de klemring in het armatuur doet niks , het ding staat los op het armatuur in het plafond.
veel ledvoedingen zijn idd rommel , er zijn er bij die zo groot zijn als 3 klontjes suiker . zeker de grondspots waar led inzit geven storingen vanwege de ledtrafo die niet tegen de lage temperaturen kunnen met opstarten .
verder heb ik huis overal 60 W kooldraad lampen hangen, daar ik nog geen plafond heb, dus hangeng ewoon aan de fittingen.
Kooldraad ? Dat zijn eerder verwarmings elementen dan lampen ... wel mooi.
Ik heb nu aan de voordeur een drietal china MR11 spotjes hangen (12V dingetjes van dealextreme) ben benieuwd hoe lang ze het uithouden, maar ik was positief verbaasd over de kleur en de lichtopbrengst.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Had pas een LED lampje van IKEA gekocht. Type schakelbordlamp om een 7W controlelampje (licht aan in het tuinschuurtje) te vervangen.
- Er kwam onvoldoende licht uit.
- Het middencontact stak te weinig uit, zodat ik de fitting moest aanpassen (lipje buigen)
- Toen ik het lampje uiteindelijk in de inbouw controle lamp van de vliering stopte, bleef het branden ondaks dat het licht (TL) uit was en brandde 30 seconden later door.
Dat van die spaarlampen (PL, zowel als CCFL), buiten in de kou, kende ik al jaren. Ik heb wat lampen (met aankoopbon) teruggebracht bij V&D ! (die verkochten toen nog elektra).
Nu heb ik een SOX 18 lamp in de poort hangen en voor wat LED-lampjes van exact dezelfde kleur (490 nm) bij de voordeur.
Verder ben ik enthousiast over metaal halide lampen. Twee stuks 35W boven m'n werkplek. Een zee van licht en een redelijke kleur weergave (kleur 830). Ik kan nu weer veel zonder loep doen. Nieuw wel duur, maar op eBay heel betaalbaar, ook Philips en Osram. Nu nog kijken of ze die 15000 - 20000 branduren waarmaken.
Er moet er nog een voor bij het hek komen, maar daar moet ik een betaalbare glasblazer voor vinden....
testman
cdm of hqi-t ( osram )lampen gaan lang mee bij weinig schakelen . deze lampen hebben de handigheid om steeds uit te vallen en weer aan te gaan als ze eenmaal op zijn . pas nog een armatuur gereviseerd uit een kledingwinkel wat steeds stuk ging , bleek er een cdm70 watt te zitten in een armatuur wat voor 150 watt gemaakt was 
overigens gaat bij cdm-t wel vaker de ignitor stuk , pas nog zo'n ding open gehakt . er zitten 2 mkp's in 1 weerstand en een spoel . 1 mkp zit tegen de 5watt weerstand aan , handig ontwerp.....
je bent er zeker wel al achter dat bij per ongeluk uitzetten het een 7 minuten duurt dat de lampen weer aangaan... dat is standaard bij kwiklampen.
de sox18 armaturen zijn ook goede philips armaturen maar de lampen halen geen 10.000 uur helaas . hangt het armatuur scheef dan gaan de sox lampen eerder stuk ( staat op de doos van een vervangende lamp ). er zit een vsa in met 3 aansluitingen wat gelast zit aan het armatuur ( ook niet los aan te komen ) dus bij een defect vsa wordt het een e27 fitting met spaarlamp monteren...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb zo'n Philips armatuur van kunststof, met ingebouwde EVSA/schemerschakelaar. Wilde het ding aanvankelijk in de doka gebruiken (fotopapier is ongevoelig bij 590 nm), maar dat heeft de digitale revolutie verholpen.
Die armaturen hebben automatisch de juiste brandstand, mits goed waterpas opgehangen. Ze kunenn in ieder geval goed tegen de kou... en ik vindt dat gele licht, buiten, iets magisch hebben.
Dat van dat uitzetten wist ik. Ik heb op het terras achter een HQL lamp hangen, komt uit mijn terrarium. Verder kon ik kortgeleden op een beurs die SOX18 En HQL 70 Watters voor € 2,- /stuk (NIEUW) kopen. Heb er dus maar een paar reserve aangeschaft 
Voor korte duur verlichting heb ik mijn 40W TL laten hangen.
Voor de HDI 35W lampen heb ik magnetische VSA voor binnen (bij Luminace armaturen) en een EVSA voor buiten. Toervallig beide van het Zwitserse merk TRIDONIC, schijnt een goed merk te zijn. (Het EVSA komt in een waterdichte (IP67) en verwarmde behuizing.
Tidak Ada
@RoelP:
Ook in de lengteas mag de lamp maar onder een bepaalde maximum hoek scheef worden geplaatst.
Overigens, zijn er in het straatmeubilair, vooral in wandelgebieden, van die trechtervormige lampen, waarin de SOX lampen verticaal zijn gepaaatst (fitting onder) wat volkomen tegen de regels zou zijn...
Op 10 december 2011 12:49:55 schreef Sine:
[...]Kooldraad ? Dat zijn eerder verwarmings elementen dan lampen ... wel mooi.
[...]
ze waren goedkoop en geven stiekem nog best wele en puist licht. Maar bedoeling was al lang plafond te hebben en normale verlichting. Echter... Tijd is schaarste goed hier in huis...
En vind het zonde om nu dure lmapen te kopen en strakjes een mooi armatuur te hebben waar die dure lampen niet in passen.
Zeker dat het kooldraad is ?
Die zijn namelijk zo ongeveer energie klasse Z-- en hebben een grote meestal gespiraliseerde gloeidraad.
Zo ja zou ik toch maar eens wat anders er in draaien
da's beter voor je energie rekening
[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]
testman
de staande sox 18 watt zaten ook in straatarmaturen op het pad naar m'n vorige werk. dit waren antieke masten met een sox armatuur die toch erg vaak stuk waren eigelijk....
verticaal of een bepaalde hoek is juist , maar als de bijbehorende beugel krom is dan gaan de lampen erg snel stuk ( zeker als de top van de lamp omlaag hangt )
voor buiten zijn gewone vsa's beter omdat deze beter tegen de koude kunnen als evsa's . overigens is een verwarmde evsa alleen verwarmd met een vaste 230v aansluiting en had je ( tidak ) het onlangs niet over stby energieverbruik....
in buitennoodbakjes die verplicht zijn bij zalen en scholen en diverse openbare gebouwen zit er wel een warmte bron in om alles op temperatuur te houden , onlangs een aantal etap buitenbakjes gesloopt die ondanks dat ze pas 6 jaar oud waren toch een 2tal 5 watt weerstanden hadden zitten om de boel warm te houden... iets wat ivm de energie normen al 8 jaar niet meer is ...
Tidak Ada
Op 10 december 2011 15:38:08 schreef testman:[....]
voor buiten zijn gewone vsa's beter omdat deze beter tegen de koude kunnen als evsa's . overigens is een verwarmde evsa alleen verwarmd met een vaste 230v aansluiting en had je ( tidak ) het onlangs niet over stby energieverbruik....
Je kunt natuurlijk ook de restwarmte van een ander stukje elektronica gebruiken. Die gaat anders nutteloos de buitenlucht in