Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Philips Genie 18W zopas gesneuveld. 2 jaar geleden aangekocht en geplaatst in de badkamer, waar de lamp max 2u per dag brandt, 's morgens 1 à 1,5u , 's avonds 0,5u. Weinig schakelingen aangezien de badkamer op andere momenten amper gebruikt wordt (geen toilet aanwezig in de badkamer, apart toilet op de gang).
Neem in het beste geval 2u per dag gedurende 2 jaar = +- 1460u.
Schitterende levensduur...!
Vervangen door een EcoClassic van 42W.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de philips genie serie geeft officieel maar 6000 branduren af , en ook hier geld dat 6000 de max is die 10 van de 100 lampen halen in een omgeving van 18 graden met de fitting onder zonder kap over de lamp heen .
het valt me wel op dat de generatie spaarlampen van rond 2004 gewoon de branduren haalde en de buis de geest gaf . nu zie ik er alleen nog maar die nog buisjes hebben zonder zwarte plekken maar met de electonica stuk . het lijkt wel of het rohs eraan mee werkt ....
gisteren nog een megaman gu10 7watt spotje vervangen wat al dagen niet meer brandde , bij het eruit halen was de lamp echter wel warm ?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nou, dan kunnen ze in Mexico de borst wel nat maken... Philips heeft een megadeal met de overheid gesloten, waarbij ze bij inruil van een gloeilamp tegen kleine betaling een spaarlamp meegeven aan gewillige burgers.
testman
nee maarten , dat is een manier om te zorgen dat het energienet minder last krijgt , een goedkope manier zonder kabels te verzwaren 
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Zo heb ik in de begin 90-er jaren na het doorbranden van verschillende Ph...ps PLC-E spaarlampen (Die zo vreselijk lange dingen, die lang niet in alle armaturen pasten...) ogenblikkelijk de spanning uitgeschakeld, en deze lampen vakkundig "gesloopt".
de EVSA's heb ik toen apart gehouden, en toen ik daar 2 20-ers van had, heb ik die in een voet van een 2X 15 Watt TL-D bureaulamp gebouwd.
Wel heb ik eerst het Elco'tje van beide vervangen voor een 400V 10µf 105°C, want de 85-ers die er in zaten waren al behoorlijk bol gaan staan.
Tot op de dag van vandaag, heb ik dit geval nogsteeds, en heb ik al enkele keren de TL's moeten wisselen.
Toen kostte me die spaarlamoen zo'n Fl 25,00 per stuk!! (Zo'n €11,34)
Daarom hield ik de zaak mooi apart, want ze waren me al duur genoeg...
Meestal was het de buis, dus kon ik de electronica nog goed gebruiken.
Ik heb in verschillende TL armaturen dergelijke EVSA's gekleid, en dat ijzeren-koper VSA eruit gesloopt, want dat was toch een héél stuk rustiger aan mijn ogen...
(9 Watt in een 8 Watt armatuur, 15 Watt in een 13 Watt armatuur, 20 Watt in een 15 Watt armatuur.)
Neovo.
Spaarlampen kunnen hier niet tegen deze branduren op :
http://www.staplenews.com/home/2011/2/8/livermores-mysterious-lightbul…
Hier werkend te zien http://www.centennialbulb.org/photos.htm
Kwam een tijdje geleden op discovery
110 jaar 
[Bericht gewijzigd door Xtremer op (25%)]
testman
ik gok dat er eerder sluiting komt in de draad waar de lamp aanhangt als dat de lamp stukgaat.
maar gezien het ding 4 watt is komt er weinig warmte vrij , samen met een gloeidraad die 340 volt is dan wordt zo'n ding wel oud natuurlijk .
die lampen kunnen best gemaakt worden ( al gaan ze maar 1/4e mee ) maar de fabrikanten gaan dan vrij snel falliet , als iedereen er 1 heeft zitten in alle lamphouder in huis stopt de verkoop op een evt lamp met wii ab aanvaring na .....
ik heb het voorbeeld al gegeven van de 12v halogeen met 15.000 branduren omdat deze op 6 volt branden ipv 12volt . en nog niks te zien aan de gloeidraad ook......
Nee; niet eens of hij aan staat of niet. 
Als we het over de levensduur van lampen hebben, bedoelen we denk ik lampen die zoveel licht geven dat je er iets bij kunt zien.
Het 'geheim' van de Livermore lamp is dan ook weer niet zó mysterieus vind ik.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zeker niet als je bedenkt dat er in de levensduurfunctie van een lamp een 13emachtsfunctie van de aangelegde spanning voorkomt... Een gloeilamp is altijd een afweging tussen alle parameters en daar is niets samenzweerderigs aan (hoewel ze best 2000 of 4000 uur in hadden mogen plannen als practische levensduur inplaats van de gebruikelijke 1000 uur, maar daar hebben we dan weer halogeen voor).
Heb naar aanleiding van dit topic ook maar eens een overleden spaarlamp uit elkaar getrokken. Vermoedelijke doodsoorzaak: een slecht soldeercontact naar de bufferelco die de gelijkgerichte netstroom moet afvlakken. Helaas heb ik de boel nu zo sterk uit elkaar getrokken dat ik 'm niet meer kan testen.. Al kan ik de buis nog wel aansturen m.b.v. een oude flitser 
Op 15 mei 2011 10:42:23 schreef Caesar2:
Philips Genie 18W zopas gesneuveld. 2 jaar geleden aangekocht en geplaatst in de badkamer, waar de lamp max 2u per dag brandt, 's morgens 1 à 1,5u , 's avonds 0,5u. Weinig schakelingen aangezien de badkamer op andere momenten amper gebruikt wordt (geen toilet aanwezig in de badkamer, apart toilet op de gang).Neem in het beste geval 2u per dag gedurende 2 jaar = +- 1460u.
Schitterende levensduur...!
Vervangen door een EcoClassic van 42W.
Ook de volgende Philips Genie 18W is vertrokken naar de eeuwige jachtvelden, nu een 2,5 jaar oud. Was gemonteerd in de hall op de verdieping. +- 4 à 5 schakelcycli per dag, maximum 1u per dag (heel ruim gerekend). Komt daarmee op nog geen 1.000 branduren.
Vervangen door een goeie ouwe 60W gloeilamp.
Ik heb zelf in een tuinlamp meerdere spaarlampen gehad. Hielden het maar een paar maanden uit met rond de 4 branduren per dag ... nu zit er een halogeenlamp in die het gewoon blijft doen
Ik heb inmiddels van diverse famielie leden die de postcode ledlamp hebben onmtvangen dat deze inmiddels gesneuveld is. Die dingen zijn dus amper 2 jaar oud.
Bij de meeste branden deze gemiddeld 5 uur per dag.
Beschamend, en de regering maar puschen aangespoord door fabrikanten dat deze bla bla beter voor het milieu zijn.
Mijn eigen ledlamp van de postcode loterij is na destructief onderzoek de elektronica kapot, de leds zelf deden het nog wel.
Hier wordt hetzelfde ***verhaal opgehangen als bij zonnepanelen. Ik moet de omvormers nog zien die 25 jaar meegaan. Ook hier al meerdere mensen in de wijk ( deze wijk waar ik woon is destijds opgezet als "eco wijk") die de omvormer binnen 10 jaar kapot hebben. Daar gaat je terug verdien model. De garantie van 25 jaar is natuurlijk alleen voor de panelen.
Wat mij betreft past de regering de claim cultuur van de ledlampen maar aan, 25 jaar levensduur roepen is ook 25 jaar garantie geven.
Tenslotte, mijn pa heeft nog 2 stuks good old philips spaarlampjampotten die zijn nu denk ik 25 jaar oud en werken nog steeds. Licht opbrengst is wel minder maar toch.
testman
spaarlampen die buiten zitten gaan sneller stuk . de gewone spaarlampen kunnen er eigenlijk niet tegen en starten zichzelf verrot . als ze aan de gevel hangen gaan ze wat langer mee als in een paalarmatuur vanwege de afkoeling door wind rondom. voor buiten zijn er spaarlampen met een jampot eroverheen en een andere ontsteking die tegen -10 kan.
heb al diverse spaarlampen uit de lampenbak op t werk gevist , en de meeste hebben 1 van de gloeidraden stuk . daardoor loopt de ontsteekspanning zo ver op dat de 2 torren in de ontsteking meteen doorslaan . het rare is dat vaak de buisjes zelf niet echt zwart zijn maar toch de gloeidraad het begeeft. dit hangt ook vaker samen met de primaire elco die al flink in capaciteit is afgenomen door de hitte in de voet van de lamp .
hier zitten er in de kast 2 tl 8watt met evsa . die tl's branden niet meer als 3x 1 minuut per dag en gaan door het vele ontsteken ook maar 1 jaar mee , met vrijwel geen branduren ( nog geen 15 ) dan zijn de buisjes helemaal zwart aan het einde ...
ik heb hier sparlampen hangen die bijna elke dag een goede 5uur branden,
ik denk toch dat deze nog maar 1 maal zijn vervangen sinds die gehangen hebben, denk dat die een jaar of 8 zijn meegegaan
Zolang de regeringen bedrijven niet gaan verplichten om duurzame componenten te gaan gebruiken zal er niks veranderen.
Ook de elektronica in spaar en ledlampen is vaak van inferieure kwaliteit, goedkoop goedkoop goedkoop ... en het liefst nog iets goedkoper is het motto.
Ondertussen gaan we zeiken dat gloeilampen energievreters zijn maar we vergeten even wat het kost om een spaarlamp milieuvriendelijk te verwerken. En als de levensduur van zo'n ding dan ook nog ver onder de maat is vraag ik me af waar we ingodsnaam mee bezig zijn.
Dit geld overigens ook voor alle andere elektronica die geimporteerd word uit goedkope lageloonlanden. Door bezuinigingen op duurzame componenten en slechte ontwerpen blijft de bult e-waste maar groeien omdat de doorlooptijd van nieuw naar schroot tegenwoordig niet meer dan twee jaar is. Dan is het product ofwel defect ofwel "verouderd".
ben ik dan de enige die positief is over LED lampen?
ik heb er in huis hier 5 hangen waarvan
1 philips 5W
2 Hq (nedis brol)
2 philips MR11 spotjes
verder heb ik huis overal 60 W kooldraad lampen hangen, daar ik nog geen plafond heb, dus hangeng ewoon aan de fittingen.
Enfin gevolg is dat nu na 1 jaar er wel 2 kooldraadlampen gesneuveld zijn, maar de led's nog werken.
Opmerking hierbij is wel dat de HQ led's geen mooi kleurbeeld geven. Over de philips ben ik ZEER content!!
@ henk:
nee hoor hier is nog iemand die tevreden is met ledlampen,
heb hier en daar waar ik nieuwe verlighting ging hangen ineens ledlampen geplaatst, zitten er nog niet lang in maar ben wel tevreden.
testman
de philips ledlampen zijn erg goede lampen , op t werk zit er 1 op kantoor die net zoveel licht geeft als de andere 20watt halogeenspots. deze led zit er dik een jaar in en heeft er nu een 3000 uur opzitten . 6watt en ook een gele lichtkleur . helaas heeft deze serie geen rand aan de led zitten dus de klemring in het armatuur doet niks , het ding staat los op het armatuur in het plafond.
veel ledvoedingen zijn idd rommel , er zijn er bij die zo groot zijn als 3 klontjes suiker . zeker de grondspots waar led inzit geven storingen vanwege de ledtrafo die niet tegen de lage temperaturen kunnen met opstarten .
maartenbakker
Golden Member
Dat is een kwestie van de juiste lamp op de juiste plaats. LED op de plaats van een ouderwetse spot. Het valt ook op dat je maar liefst 6W nodig hebt op een plaats waar 20W hing. Dan was 20W dus ook al een juiste lamp voor die plaats. De factor 10 die soms genoemd wordt, wordt gehaald omdat de conventionele verlichting verkeerd gekozen was.
Dan nog de kwaliteitsbelofte waarmaken, wat in jouw geval ook lijkt te lukken... En dan weet je dat degene die ze ophing wist wat hij deed, en de fabrikant ook. Een zeldzaamheid als het woord milieu eenmaal valt, lijkt het bijna.
verder heb ik huis overal 60 W kooldraad lampen hangen, daar ik nog geen plafond heb, dus hangeng ewoon aan de fittingen.
Kooldraad ? Dat zijn eerder verwarmings elementen dan lampen ... wel mooi.
Ik heb nu aan de voordeur een drietal china MR11 spotjes hangen (12V dingetjes van dealextreme) ben benieuwd hoe lang ze het uithouden, maar ik was positief verbaasd over de kleur en de lichtopbrengst.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Had pas een LED lampje van IKEA gekocht. Type schakelbordlamp om een 7W controlelampje (licht aan in het tuinschuurtje) te vervangen.
- Er kwam onvoldoende licht uit.
- Het middencontact stak te weinig uit, zodat ik de fitting moest aanpassen (lipje buigen)
- Toen ik het lampje uiteindelijk in de inbouw controle lamp van de vliering stopte, bleef het branden ondaks dat het licht (TL) uit was en brandde 30 seconden later door.
Dat van die spaarlampen (PL, zowel als CCFL), buiten in de kou, kende ik al jaren. Ik heb wat lampen (met aankoopbon) teruggebracht bij V&D ! (die verkochten toen nog elektra).
Nu heb ik een SOX 18 lamp in de poort hangen en voor wat LED-lampjes van exact dezelfde kleur (490 nm) bij de voordeur.
Verder ben ik enthousiast over metaal halide lampen. Twee stuks 35W boven m'n werkplek. Een zee van licht en een redelijke kleur weergave (kleur 830). Ik kan nu weer veel zonder loep doen. Nieuw wel duur, maar op eBay heel betaalbaar, ook Philips en Osram. Nu nog kijken of ze die 15000 - 20000 branduren waarmaken.
Er moet er nog een voor bij het hek komen, maar daar moet ik een betaalbare glasblazer voor vinden....
testman
cdm of hqi-t ( osram )lampen gaan lang mee bij weinig schakelen . deze lampen hebben de handigheid om steeds uit te vallen en weer aan te gaan als ze eenmaal op zijn . pas nog een armatuur gereviseerd uit een kledingwinkel wat steeds stuk ging , bleek er een cdm70 watt te zitten in een armatuur wat voor 150 watt gemaakt was 
overigens gaat bij cdm-t wel vaker de ignitor stuk , pas nog zo'n ding open gehakt . er zitten 2 mkp's in 1 weerstand en een spoel . 1 mkp zit tegen de 5watt weerstand aan , handig ontwerp.....
je bent er zeker wel al achter dat bij per ongeluk uitzetten het een 7 minuten duurt dat de lampen weer aangaan... dat is standaard bij kwiklampen.
de sox18 armaturen zijn ook goede philips armaturen maar de lampen halen geen 10.000 uur helaas . hangt het armatuur scheef dan gaan de sox lampen eerder stuk ( staat op de doos van een vervangende lamp ). er zit een vsa in met 3 aansluitingen wat gelast zit aan het armatuur ( ook niet los aan te komen ) dus bij een defect vsa wordt het een e27 fitting met spaarlamp monteren...
Tidak Ada
Ik heb zo'n Philips armatuur van kunststof, met ingebouwde EVSA/schemerschakelaar. Wilde het ding aanvankelijk in de doka gebruiken (fotopapier is ongevoelig bij 590 nm), maar dat heeft de digitale revolutie verholpen.
Die armaturen hebben automatisch de juiste brandstand, mits goed waterpas opgehangen. Ze kunenn in ieder geval goed tegen de kou... en ik vindt dat gele licht, buiten, iets magisch hebben.
Dat van dat uitzetten wist ik. Ik heb op het terras achter een HQL lamp hangen, komt uit mijn terrarium. Verder kon ik kortgeleden op een beurs die SOX18 En HQL 70 Watters voor € 2,- /stuk (NIEUW) kopen. Heb er dus maar een paar reserve aangeschaft 
Voor korte duur verlichting heb ik mijn 40W TL laten hangen.
Voor de HDI 35W lampen heb ik magnetische VSA voor binnen (bij Luminace armaturen) en een EVSA voor buiten. Toervallig beide van het Zwitserse merk TRIDONIC, schijnt een goed merk te zijn. (Het EVSA komt in een waterdichte (IP67) en verwarmde behuizing.