levensduur spaarlampen: 18.000 uur of 18.000 minuten...

ken het probleem met die lampen , op de zaak repareer ik allerlei armaturen van winkels die stuk zijn . er staan weleens armaturen op me te wachten die een collega al heeft getest ( de vorige lamp was stuk dus even testen ) dan zetten ze er een stekker aan en zo op een c16 afgezekerde groep terwijl er dan 5 man staat te kijken of het ding weer werkt .

bij reparatie zet ik de originele kap erop of een magazijn bak over de lichtbron heen , want als zo'n lamp klapt dan kunnen de scherven overal vandaan geplukt worden .

400watt son-t of hpi armaturen die bij grote parkings hangen zijn niet zeldzaam , dus daar let ik zeker mee op. komen er met opstarten al teveel bijgeluiden dan de stekker eruit , dat duidt meestal al op een defect.

van de week nog een laserlicht , zeggen ze de zekering klapt eruit met aanzetten . blijken er 2 24v 250watt lampen in te zitten ipv 2 300watt 120v lampen , dat werkt fijn in serie op 230v..

het komt weleens voor dat een lichtbron echt stuk gaat , want vaker komen mensen met een hand glasscherven terug van een klus waar de lichtbron uiteengespat in het armatuur lag ( en dan zeggen ik wil zo'n lamp :) ) . een nieuwe lamp erin en weer prima werken...

Aangezien het steeds moeilijk is om lampen te vergelijken onder identieke omstandigheden, leek het toch nuttig om dit topic nog eens omhoog te schoppen.

Schets : appartementsgebouw met een aantal identieke gangen, telkens 6 lichtpunten. Zijn allemaal aangesloten op 1 schakelklok, met een cyclus van 2,5 minuten. Als de drukknop ergens geactiveerd wordt, gaan alle lampen op alle verdiepingen branden op hetzelfde moment.

Ideaal dus om verschillende lampen te gaan vergelijken gedurende een lange periode.

Vanuit het verleden waren alle gangen uitgerust met 60W-gloeilampen. Met het verbod van de 60W uitgekeken naar alternatieven : 40W gloeilamp, 42W Philips EcoClassic halogeen, spaarlampen, LED-lampen. Om de kosten te drukken begonnen met de 40W gloeilamp en de 42W EcoClassic halogeen. 2 volledige gangen werden op hetzelfde moment vervangen.

De resultaten na exact 6 maanden zijn gekend : op de gang met 40W gloeilampen nog geen enkele defect, op de gang met 42W EcoClassic zijn er reeds 2 defect geweest.

Dit met hetzelfde aantal branduren en schakelingen. Dus het veelvuldig schakelen is hoogstwaarschijnlijk funest voor de halogeenlampen.

Met het verbod van de 40W gloeilampen dienen we verder in de toekomst te kijken. De halogeens zijn duurder en niet betrouwbaarder. Spaarlampen die direct licht geven en veelvuldig kunnen schakelen zijn waarschijnlijk een utopie. Zijn de LED's al voldoende geëvolueerd om dit aan te kunnen? Of slaan we nog ergens een grote restpartij 40W gloeilampen in?

er worden nog overal gloeilampen verkocht van 40 en 60 watt. alleen de matte lampen zijn er niet meer en het zijn alleen nog b/c merken. de philips vervanger met die gu9 lampjes erin kunnen veel slechter tegen vervoer of een ondergrond die wiebelt. er zijn ook al philips vervangers voor de 150watt gloeilamp , daar zit een 120 watt r7s staafhalogeen in :)

wil je overigens dat gangverlichting lang meegaat die wordt geschakeld met een pir , zet er een dimmer tussen welke je op 85 % licht instelt . dat zijn zeker 50% meer branduren , en als je een slow turn on dimmer gebruikt nog wel meer , die inschakelpiek tig maal op een dag nekt de gloeidraad uiteindelijk ..

bij spaarlampen gaat vaak de gloeidraad stuk als de lamp veel moet starten . heb al een voorraad van printen voor 18 watt lampen welke een defecte lamp hadden , die ruil ik om als er weer een batch lampen komt met defecte print . de elco's zijn ook berucht in de lampen welke wel veel branden...

Je hebt geen ongelijk, maar in mijn ervaring zijn er sommige LED-lampen die weliswaar gelijk starten maar in het begin niet zo'n prettige kleur afgeven, terwijl je dat eigenlijk niet zou verwachten van LEDs.

De IKEA LEDARE lampen zijn uitstekend, mits ze al enige tijd branden. Vlak na het aanzetten vind ik ze een beetje rozig, wat er later (en niet doordat ik er aan gewend raak) wel afgaat.

In de keuken heb ik een armatuur met drie lampen. Twee spaarlampen die los een beetje "groenig" lijken en een LED lamp die net te warm is. Samen is dat werkelijk een geweldige combinatie: direct licht door de LED, en na een minuutje opwarmen is de kleur van het geheel echt niet verkeerd te noemen.

gloeilampen verdwijnen idd niet snel , op t werk staan er nog zat . zelfs vervangers voor r7s staaflampen zijn niet altijd nodig , de originele 1000w en 500w staven zijn er van andere merken ook nog..

toevallig zaten we thuis afgelopen weekend ineens in het donker. Groepschakelaar uitgevlogen. Na enig zoekwerk bleek het dus de spaarlamp in de buitenlamp te zijn. Ding opengemaakt en jawel hoor een lekkende elco.
Toch best zonde dat de elektronica eerder aan zijn eind is dan de lamp zelf.

Op 4 februari 2013 17:31:19 schreef testman:

heb vandaag een gang op t werk van led voorzien om en om met t5 bakken als voorbeeld . dan zie je wat het verschil is tussen een t8 kleur 840 tld en een t5 kleur 840 tl , veel witter licht..

Nogmaals, het is niet de witheid van het licht wat bepaalt of een lamp aangenaam of niet is, maar de kleurweergave.
Een lamp dient niet om in te kijken, maar om de omgeving te verlichten.

Dit gezegd zijnde, deze week , na een redelijk interval weer 2 spaarlampen veel te jong gestorven in mijn luster.

Het zijn vooral die 8W kaarslampjes die sneuvelen.

Theorie1: de lampen in een luster helpen elkaar om zeep met hun transients tijdens het starten.

Theorie2: bij spaarlampen die omlaag wijzen in een lampkap wordt de voet en dus de elektronica veel heter.

Dat probleem met 7W kaarsvormige spaarlampen heb ik ook gehad.
Ze zijn horidontaal geplaatst en ik kon ze om het half jaar vervangen. Heb eens gekeken hoe de lichtspreiding van kaarsvormige ledlampjes was, maar dat bleek uiteindelijk niet te voldoen.
Dus maar weer de gloeilampjes er in gezet.
Groeten,
Mac.

Op 4 februari 2013 11:21:10 schreef meander:
toevallig zaten we thuis afgelopen weekend ineens in het donker. Groepschakelaar uitgevlogen. Na enig zoekwerk bleek het dus de spaarlamp in de buitenlamp te zijn. ....

O.a. Philips heeft speciale spaarlampen voor buitengebruik in het assortiment. Wel duur, maar starten ook met koud weer (tot -20 gr.celcius!), en gegarandeerde lange levensduur (10.000 uur).

ik heb hier afgelopen 3 jaar dus boven 1 led lamp van philips, 2 led lampen van nedis (hq of megaman dus)
beneden had ik kooldraadlampen omdat ik die toen goedkoop kon krijgen.

in die 3 jaar zijn er wel 4 kooldraadlampen geneuveld. De LED lampen doen het nog prima.
2 ervan zijn vervangen door nieuwe kooldraden.
2 ervan zijn vervangen door spaarlampen.

inmiddels heeft de beneden verdieping een plafond.

nu zitten er benden allemaal CCFL spots. (sinds 2 weken) ook in onze bedlampjes zitten nu spaarlampjes van nedis. er is nog niets gesneuveld maar zit er pas 2 weken in. houd jullie op de hoogte.

yep , dat zijn die lampen met een jampot erop . op t werk heb ik dat ook al vaker gezegd als klanten standaard spaarlampen buiten willen gebruiken.

@ gd , de ledbakken geven irritant licht af . als je door die gang bent gelopen en ook maar een seconde naar de lichtlijn hebt gekeken zie je nog 4 minuten gele strepen overal. het verschil in lichtkleur was overigens tussen tl-d en tl5 , daar zit ook een behoorlijke lichtkleur verschil tussen dezelfde kleuren buizen. ik heb de ombouw nog niet helemaal af, de oude bakken moeten nog eraf .

Even wat lichtvoorlichting:

Het "wit" zijn van de lamp is de kleurtemperatuur. Dit is de verhouding tussen de basiskleuren Rood Geel(!) en Blauw die ons oog ziet. Tegenwoordig maakt iedereen de lamp wat geel want men schijnt te denken dat mensen dat leuk vinden omdat in de jaren 20 van vorige eeuw de lampen niet erg goed en dus geel waren en dat het gezellig was. Men noemt dit "warm".

Met kleurweergave heeft dit NIETS te maken.

Kleurweergave is de juistheid van het spectrum. Ons oog kan veel meer dan puur RGB, we kunnen ertussen ook een hoop zien. Daarom geven halogeenlampen voor ons een goede kleurweergave. Daarom hebben leds een probleem: het zijn allemaal korte naalden in het spectrum. Leds met fosforiserende stoffen doen dat dan wel weer een stuk beter.

Vergelijking met versterker:
Temperatuurkleur is de bandbreedte van je versterker, loopt hij van (telefoon) 300 Hz tot 3000 Hz, of van 50 Hz tot 20.000 Hz? Mis je hoog? Dan klinkt hij "warm". Wat dus "gezellig" is.
Kleurenweergave is de vlakheid van het spectrum, het mooie diagram dat luidspekerfabrikanten niet graag laten zien (kuch). Middentonen die niet goed staan, paar resonantiepiekjes, geven akelig geluid ook al is het er wel.

Vergelijking met TL buizen:
Wil je wit goedkoop licht, kies 33
Wil je warm goedkoop licht, kies 34
Wil je wat beter (80% kleurweergave) kies 830
Wil je wat beter warm licht kies 840
Wil je echt goed wit (of buiten-) licht kies 930
Wil je echte goed warm licht kies 940
930 en 940 zijn bij de betere zaken te halen, oa Piet Kennis in Tilburg. Deze buizen zijn zeker nodig als je fotografie doet, of schildert. Als je ze vergelijkt met 830 en 840 val je echt achterover van de mooiere kleuren. Laat staan een vergelijking met led lampen.

Overigens zijn led-lampen echt veel zuiniger, want ze geven veel minder licht...

Kan je onderbouwen waarom de basiskleuren in dit geval rood, geel en blauw zouden zijn? Als je iets ter voorlichting (mooie woordspeling) nog eens op een rijtje zet, is dat een goede plaats om omstreden (want van een uitroepteken voorzien en elders als onjuist beschouwd) zaken wat nader te bekijken.

Met die laatste oneliner ben ik het overigens hartgrondig eens. Die houden we erin.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]

ik denk eenieder wel: LED lampen zijn al vaker weggezet als VEEL zuiniger dan TL,maar TL straalt rond en led maar in een bepaald hoek. dus zelfs al zou het binnen die hoek feller zijn, moet je eigenlijk de TL met een spiegel bekijken om tot een vergelijk te komen. je moet dus ipv lumen eigenlijk candela bekijken.

Ik zou 4000K inderdaad niet als warmwit beschouwen. In Afrika doen ze dat wel, maar daar is het licht anders. Daglichtlampen >5000K (met beroerde groen nalichtende poeders) zijn standaard op de plaatsen die ik bezocht heb in die buurt. In onze regio geldt dat warmwit 3000K is en warmwitdeluxe 2700K of 2800K. 4000K is standaardwit.

Overigens zijn kleur 33 (Philips) en 20 (Osram) opgevolgd en vervangen door kleur 640. Welke kleur 34 was, weet ik niet zeker. Zal wel overeenkomen met 630, maar die zijn al een tijd niet in de handel gesignaleerd dacht ik. Blijkt 840 te zijn.

Voor een interieur lijkt me 930 ideaal of eventueel 840/940 bij indirecte verlichting, maar voor het goedkope en het gemak doe ik het meestal met 827.

kleur 34 is er idd niet meer , net als alle andere kleuren met maar 2 cijfers , het zijn er allemaal 3 geworden die ook kloppen met de echt afgegeven kleurtemperatuur. kleur 33 is de oudste tl kleur die er was , zeker nog jaren 50 of 60 ..

het meeste gaan de 840 tl's in bakken bij bedrijven . door het extra rood in de buis geeft deze meer lichtopbrengst als 640 830 of 827 buizen. dat kleur 840 geen fijne buizen zijn om een krant onder te lezen in huis komt omdat het voor het gevoel te wit licht is. net als 940 950 en 965 dat is wel daglicht , maar die zitten alleen maar op plekken waar de kleurechtheid belangrijk is. bijv spuiterijen en in spuitcabines of in drukkerijen boven de persen ..

840 en 830 buizen zijn ook een stuk goedkoper als de daglichtkleuren .
van de week kwam er nog een klant die niet wist dat er een tl-m 65w in d'r tl bakken moest , toen ze over een koper strip op de oude buis begon was het meteen duidelijk ..

Maarten,

Rood, geel en blauw zijn de kleur"papillen" in onze ogen.

Daglichtbuizen moet je echt eens gezien hebben. Dan weet je wat het verschil is. Dat is echt groot.

Als die rood, geel en blauw zijn, hoe kunnen we dan de kleuren zien die we zien? Hoe kan de televisie een fatsoenlijk beeld geven? Dat bestaat immers uit rood, groen en blauw en zou er dus fors naast moeten zitten qua kleurweergave. En de kleurenprinter? Die werkt met de wit-complementen van rood, groen en blauw en zou er dus ook fors naast moeten zitten.

Ik denk dat jouw uitspraak misschien klopt voor rood/groen-kleurenblinden (de grootste groep kleurenblinden), maar normaal ziende mensen kunnen wel degelijk groen onderscheiden (iets dat onmogelijk zou zijn als het oog zou werken als jij zegt).

Voor de volledigheid: http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_oog#Waarnemen_van_kleuren

P.S. Ik ken daglichtbuizen >5500K en het verschil is inderdaad groot. Zou ik ooit een hutje in Afrika betrekken, dan neem ik de lampen van hier mee.

Eenvoudig rekesommetje:
Geel = groen - blauw

Hier zie je de gevoeligheid van de kleurstaafjes in de ogen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/Spectrale_gev…

Dat laat zien dat de groene/gele staafjes best een breed gebied omvatten. Echter ligt het wat meer tegen rood/geel aan dan tegen blauw.

Onze hersenen maken van de informatie van de staafjes een kleurenplaatje.

Je kunt op 2 manieren kleuren maken: additief en subtractief, wikipedia staat er vol mee.

Hier zie je de basis- en mengkleuren:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Synthese-.svg… als je verf zou mengen.

Wat we doen als we kleuren maken is mengen tot we een spectrum zien dat de 3 soorten ogenstaafjes triggert op een niveau dat bij een bepaalde kleur hoort. Dat kan een vreemd spectrum zijn met pieken en dalen, als de niveaus maar kloppen. Dat kan met heel goed met meerkleurenleds met scherpe pieken in het spectrum. Het gaat erom die drie staafjes op het juiste niveau aan te spreken.

Echter: als de kleur van een voorwerp ook pieken in het spectrum heeft (is altijd zo) die niet door de pieken van de leds wordt geraakt zie je heel die kleur niet. Dat is de reden van de slechte kleurweergave van leds. De led is wit, de led kan een goede kleurtemperatuur hebben maar toch een slechte kleurweergave. Leds met fosforiserende stoffen zijn al veel beter.

Overigens werkt mijn printer met geel (en cyaan en maganta).

Eenvoudig rekesommetje:
Geel = groen - blauw

Dat klopt helaas in geen enkel kleurensysteem. Het opvoeren van geel als basiskleur naast rood en blauw komt eigenlijk altijd door het doorelkaar halen van het additieve en het subtractieve kleurensysteem. In het additieve kleurensysteem geldt: geel = rood + groen terwijl in het subtractieve systeem geel een basiskleur is en bestaat uit het ontbreken van de andere basiskleuren cyaan en magenta op een plaats die anders zwart was geweest. Niet toevallig dus dat jouw printer met die kleuren werkt (die ook niet toevallig de complementen van rood (complement cyaan), groen (complement magenta) en blauw (complement geel) zijn, wat allemaal ook uitgelegd wordt op de wikipediapagina's waar de plaatjes instaan waarje naar verwijst en wat je ook heel mooi kunt zien op het tweede plaatje (***) en op het negatief van een kleurenfoto).

Nou klopt het inderdaad dat het oog een groter dynamisch bereik heeft dan een redelijk optimaal 3-kleurensysteem (*), maar dat maakt alsnog de groene kegeltjes niet geel. Dan zou je immers groen niet of slecht kunnen onderscheiden (een beetje als "die onduidelijke tint die tussen geel en blauw inzit", op dezelfde manier waarop nu mensen het over het algemeen erg lastig vinden om tinten tussen blauw en groen consistent te beschrijven).

Zoals je op wikipedia duidelijk uitgelegd ziet, wordt het bereik gehaald door het overlappen van de gevoelige golflengtegebieden van de kegeltjes, vooral de rode en groene. De hersenen bepalen aan de hand van de mate van aansturing of iets geel is (meer groen dan rood), oranje (meer rood dan groen) of dieprood (iets minder rood maar helemaal geen groen) (**). Daaruit volgt ook dat je tussen rood en groen in veel nuances kunt waarnemen, en dan kom ik weer terug op de voetnoot (*)

(*) er bestaan (naast vele andere experimentele systemen door de jaren heen) LCD-panelen met gele pixels om een klein extra stukje van dat dynamische bereik te benutten, maar dat betekent alsnog niet dat onze groene kegeltjes stiekum geel zijn. 540nm, waar ze pieken, is gewoon lichtgroen.

(**) Op basis van de gevoeligheidscurves zou je eigenlijk ook wel kunnen zeggen dat de rode kegeltjes stiekum geelkegeltjes zijn die per ongeluk nog wat verder doorlopen in de langere golflengtes.

(***) De cirkels hebben de basiskleuren van het subtractieve systeem, de overlappende stukjes hebben de basiskleuren van het additieve systeem en zijn het complement van de kleur van de tegenoverliggende cirkel.

P.S. Met je een-na-laatste alinea over de kleurweergave-index ben ik het overigens volledig eens.

Het sommetje is wat anders, zie ik nu ook. Het gaat ook erom of iets reflecteert, of dat iets andere kleuren reflecteert, ook dat scheelt.

Zoals je echter kunt zien zijn we zeer gevoelig voor geel, en dan vooral voor geel richting groen. Dat is ook de reden dat neonlampen zo zuinig zijn: we zien dat licht gewoon goed en hebben er weinig van nodig. Met blauw zou het niet werken.

De juiste kleurcodes van fluorescentielampen staan gewoon op Wikipedia, zijn we daar voor eens en voor altijd uit :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluorescentielamp#Kleuren-codes

Op 12 februari 2013 22:07:26 schreef testman:
bij lcd tv's is onlangs de stap al genomen naar 4 kleuren meen ik op t nieuws te hebben gehoord.

Klopt, da's de gele 4e pixel die ik noemde. Sharp heeft zulke panelen uitgebracht (Panasonic Quintrix suggereerde dat ooit al maar was gewoon RGB). Omdat we daar zo'n grote overlap hebben in gevoeligheid van de kegeltjes kan je met die extra pixel een extra stukje gamut (kleurbereik) halen.

@Hoeben: Als je het zo stelt: Volledig accoord. Het reflecteren of absorberen is overigens precies het verschil tussen het additieve en het subtractieve systeem.

@testman: de (gas)temperatuur in de buis heeft ook invloed op de kleur van het licht. En Philips en Osram kennen inderdaad constructieverschillen, dus misschien ook wel net iets andere poeders.

@testman hieronder: Ik doelde op Quintrix beeldbuizen, het logo op het toestel bestond ook uit 4 gekleurde puntjes maar het waren echt gewoon 3-straalsbuizen. Mogelijk oorspronkelijk met een iets langgolviger groen, maar zeker geen andere verschillen. Op LCD's heb ik eigenlijk nooit Quintrix zien staan, maar dan zouden ze met een Sharp-paneel uit de juiste serie wel aan de naam kunnen voldoen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

klopt , als er bij een klant al osram buizen zitten worden de vervangers ook osram buizen , er zit zelfs kleurverschil in buizen van verschillende fabrieken die toch van hetzelfde merk zijn . ook de kwik vrije buizen tov de kwik houdende buizen is een klein kleurverschil .

bedoel je de panasonic quintrix lcd's of de beeldbuizen ? panasonic had naar mijn idee altijd al geler beeld als philips dat had , ik vind het naar geel toe gaande wit in beeld juist fijner , van een pc scherm met een zuiver witte achtergrond krijg ik koppijn .