levensduur spaarlampen: 18.000 uur of 18.000 minuten...

@testman
armatuur sox18 scheef hangen
Hoe bedoelt u dit?
Ik beschik over de Philips 'XWC121 - MASTER SOX-E - 18 W - Photocell included' en die is onder een hoek geinstallleerd vanaf fabriekswege.

Ik heb hier in ons nieuwe huis 30 identieke GP spaarlampen geplaatst. In 1 socket ging die telkens stuk. Socket vervangen en daarna geen enkele meer stuk gehad (lampjes moeten intussen 2000 a 3000 branduren hebben). Denderende kontakten kunnen ze duidelijk niet zo goed mee overweg.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Tidak Ada

Golden Member

@RoelP:
Ook in de lengteas mag de lamp maar onder een bepaalde maximum hoek scheef worden geplaatst.
Overigens, zijn er in het straatmeubilair, vooral in wandelgebieden, van die trechtervormige lampen, waarin de SOX lampen verticaal zijn gepaaatst (fitting onder) wat volkomen tegen de regels zou zijn...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Op 10 december 2011 12:49:55 schreef Sine:
[...]

Kooldraad ? Dat zijn eerder verwarmings elementen dan lampen ... wel mooi.

[...]

ze waren goedkoop en geven stiekem nog best wele en puist licht. Maar bedoeling was al lang plafond te hebben en normale verlichting. Echter... Tijd is schaarste goed hier in huis...

En vind het zonde om nu dure lmapen te kopen en strakjes een mooi armatuur te hebben waar die dure lampen niet in passen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kooldraad goedkoop !? Het zou mij sterk verbazen, het redement is ook echt bijna 0.

Ik vermoed dat je gewone gloeilampen bedoeld, geen kooldraadlampen.

Sine

Moderator

Zeker dat het kooldraad is ?

Die zijn namelijk zo ongeveer energie klasse Z-- en hebben een grote meestal gespiraliseerde gloeidraad.

http://farm2.staticflickr.com/1026/1364549815_288911d56e.jpg

Zo ja zou ik toch maar eens wat anders er in draaien ;) da's beter voor je energie rekening

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 10 december 2011 14:51:48 (19%)

de staande sox 18 watt zaten ook in straatarmaturen op het pad naar m'n vorige werk. dit waren antieke masten met een sox armatuur die toch erg vaak stuk waren eigelijk....

verticaal of een bepaalde hoek is juist , maar als de bijbehorende beugel krom is dan gaan de lampen erg snel stuk ( zeker als de top van de lamp omlaag hangt )

voor buiten zijn gewone vsa's beter omdat deze beter tegen de koude kunnen als evsa's . overigens is een verwarmde evsa alleen verwarmd met een vaste 230v aansluiting en had je ( tidak ) het onlangs niet over stby energieverbruik....

in buitennoodbakjes die verplicht zijn bij zalen en scholen en diverse openbare gebouwen zit er wel een warmte bron in om alles op temperatuur te houden , onlangs een aantal etap buitenbakjes gesloopt die ondanks dat ze pas 6 jaar oud waren toch een 2tal 5 watt weerstanden hadden zitten om de boel warm te houden... iets wat ivm de energie normen al 8 jaar niet meer is ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 december 2011 15:38:08 schreef testman:[....]
voor buiten zijn gewone vsa's beter omdat deze beter tegen de koude kunnen als evsa's . overigens is een verwarmde evsa alleen verwarmd met een vaste 230v aansluiting en had je ( tidak ) het onlangs niet over stby energieverbruik....

Je kunt natuurlijk ook de restwarmte van een ander stukje elektronica gebruiken. Die gaat anders nutteloos de buitenlucht in :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

je hebt er de uitvoer van een hr ketel onder zitten :) anders is het nutteloze warmte , want het gaat om het warm opstarten , een cdm evsa wordt wel heet van zichzelf als het eenmaal in werking is ....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Heb jij dan elektronische verwarming, of woon je in een magnetron? >:)

Ik ken wel mensen, die een versterker hebben staan met 4 VT129's (= Eimac 304-L) of twee stks 250-TH (Daar kan je een biefstuk op bakken) Dat is zoiets als een openhaard voor audiofielen/fools...

Ik denk dat een (voedings)trafo'tje voldoende is :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Op 10 december 2011 14:50:46 schreef Sine:
Zeker dat het kooldraad is ?

Die zijn namelijk zo ongeveer energie klasse Z-- en hebben een grote meestal gespiraliseerde gloeidraad.

[afbeelding]

Zo ja zou ik toch maar eens wat anders er in draaien ;) da's beter voor je energie rekening

Gamma verkocht ze als kooldraad lampen, in mijn optiek zijn het gewoone heldere gloeilampen. En zoals gzegd: 60 W is 60W en genoeg licht is genoeg licht.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Het voordeel is: als het stiekum wolfraamlampen zijn die een beetje rossig branden, dat ze wel eens érg lang mee zouden kunnen gaan als je ze trillingsvrij ophangt.

P.S. 60W is dan absoluut geen 60W. Waar een gewone gloeilamp met 60W al gauw 750lm produceert kan het zomaar zijn dat er hier 500lm uitkomt. Zoals gezegd, als ik de situatie goed inschat, is dat best gunstig voor de levensduur.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 11 december 2011 14:19:04 (41%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Als je het zeker wilt weten, gloeilampen zijn PTC's kooldraadlampen NTC's

Op 10 december 2011 21:07:04 schreef Tidak Ada:
Heb jij dan elektronische verwarming, of woon je in een magnetron? >:)

Ik ken wel mensen, die een versterker hebben staan met 4 VT129's (= Eimac 304-L) of twee stks 250-TH (Daar kan je een biefstuk op bakken) Dat is zoiets als een openhaard voor audiofielen/fools...

Ik denk dat een (voedings)trafo'tje voldoende is :)

die buiten bakjes doen een 2 tot 5 watt continu aan verwarming. je zegt dat het een tridonic is . dat is berekend op zwitserse winters . jij woont in zeeland , ofwel de warmste plek in nl in de winter :) als je al een relais zoekt met 1 picowatt stbyvermogen moet je deze sluipverbruikers ook niet laten liggen ....

op een zonnige winterdag hoeft hier de cv niet aan idd . de pc en tv geven zat warmte :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 11 december 2011 14:17:27 schreef maartenbakker:
Het voordeel is: als het stiekum wolfraamlampen zijn die een beetje rossig branden, dat ze wel eens érg lang mee zouden kunnen gaan als je ze trillingsvrij ophangt.

P.S. 60W is dan absoluut geen 60W. Waar een gewone gloeilamp met 60W al gauw 750lm produceert kan het zomaar zijn dat er hier 500lm uitkomt. Zoals gezegd, als ik de situatie goed inschat, is dat best gunstig voor de levensduur.

ik bedoelde dus te zeggen: 60 W is 60 W in verbruik, ik mag aannemen dat ze daar neit over liegen.. Dus qua stroom verbruik weet je waar je aan begint.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Ik meen ergens gehoord te hebben, dat kooldraadlampen juist in ruige omgevingen (trillingen en schokken) toeegepast worden. Klopt dat?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

@tidak ada: jij bent hier thuis geweest en hebt ze zien hangen...

is mijn huishouden ruig genoeg???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 december 2011 08:36:29 schreef Caesar2:
[...]

Ook de volgende Philips Genie 18W is vertrokken naar de eeuwige jachtvelden, nu een 2,5 jaar oud. Was gemonteerd in de hall op de verdieping. +- 4 à 5 schakelcycli per dag, maximum 1u per dag (heel ruim gerekend). Komt daarmee op nog geen 1.000 branduren.

Ik dien mijn excuses te maken : deze spaarlamp heeft zijn vermelde levensduur bijna perfect behaald! Philips meldt in hun technische fiche een 5.000-tal schakelcycli.

Tel eens even mee?

+- 150 schakelcycli per maand @ 32 maanden = 4.800 schakelcycli

Grmbl.

mijn spaarlampen in de hal gingen 2 a 3 dagen mee, sinds een jaar of 5 laat ik ze continu branden en moet ik nauwelijks nog lampen vervangen.
Vele soorten getest, bracht niks op. Ik heb een 3 x 220v leiding rechtstreeks van de transfo aan de overkant van de straat.
Verbruikt wat meer, maar tja...

veel schakelen nekt de buis vrij snel door het vele ontsteken . het hangt ook af van het ontwerp , voorgloeien of meteen ontsteken.

en dat noemt philips dan spaarlampen ( kwa stroom dan alleen ) , ik heb nog 12v halogeen spotjes in gebruik die in bijna 8 jaar tijd 2900 cycli hebben gehad en 13.000 branduren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 december 2011 20:06:22 schreef High met Henk:
@tidak ada: jij bent hier thuis geweest en hebt ze zien hangen...

is mijn huishouden ruig genoeg???

Meer dan dat !! >:) ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

UPDATE: zojuist is hier gamma lamp nummer 3 op BIJZONDER spectaculaire wijze eruit gevlamd!!!

gevolg was een kortstondig breakdancende vrouw waarvan nu de arm nog trekt. (ondanks een fatsoenlijke gira schakelaar)

de schneider automaten die chuckie geleverd heeft blijken toch niet helemaal vastgelast (hij tripte dus meteen)

De rookmelders gingen ook meteen in paniek omdat die ook geen spanning meer kregen (nood accu)
Al met al... Spannend actie.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

En die kooldraadlampen zijn heel gebleven ?? ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat een verschil dan met de Mazda lampen waar ik het eerder over had.

Een paar maanden terug is de eerste daarvan na dik 16 jaar gebruik overleden: hij begon ineens in helderheid te fluctueren, en naarmate dat erger werd ging hij ineens als een nachtkaars uit: geen sluiting, geen geurtjes, geen vlammen, niets.

Nu wachten tot de tweede de geest geeft :p

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
High met Henk

Special Member

de gamma lamp was een zgn. kooldraadlamp...

nummer 3 dus al. MAar de vraag is gerezen of dit wele en kooldraadlamp is.

Ik heb nu een philips lamp gekocht: die ziet er identiek uit (kwam bij de formido vandaan... Mochten ze die nog wel verkopen??)

enfin philips 60W order code 354563xx Kooldraad of wolfraam?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???