levensduur spaarlampen: 18.000 uur of 18.000 minuten...

gloeilampen die een b16 automaat laten knallen klinkt als een wolfraam lamp , gu10 spots hebben er ook vaker last van... tevens de gloeilamp vervangers van philips die een halogeenlamp in de bol hebben zitten .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ja, kooldraad valt er buiten, omdat die ook als warmtelamp worden gebruikt en daar zijn ze nu juist erg goed in >:)

@ Testman, ik geloof dat HMH niet de lamp bedoelde maar dat z'n ega de oorzaak was. Die was volgens HMH aan het breakdancen alsof ze teveel Duracellen had geslikt. Heb ik wel eens bij de "Vieze Man" (Kees van Koten) waargenomen; die stak ze in zijn rectum.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 12 december 2011 21:27:12 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

de vrouw stond de breakdancen vanwege de inductieve klap schat ik zomaar.

het insect op de lamp was ook op slag dood.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Inductieve klap? Snap ik niet.. Ze trok vonken dwars door de isolatie van de schakelaar ofzo???

GU10 laat inderdaad vaker wel dan niet een automaat trippen bij het doorbranden. De laatste keer dat dat gebeurde kwam net de bijna complete Rosmalen-crew m'n hok bewonderen. Licht aan, klik - pats. Sorry jongens, even terug naar beneden :)

Mijn ouders hebben hun allereerste spaarlamp in een PGEM (nu Nuon) kerstpakket gehad geloof ik. Dat ding is (wegens z'n lengte en vervelende kleur) gelijk de buitenlamp in gegaan. In tegenstelling tot de huidige generatie spaarlampen, heeft dat ding het zo lang volgehouden als ik me kan heugen. Het zal me niet verbazen als hij het nog steeds doet.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

idd hij sloeg door de wip van de schakelaar heen. En ook door het glas van de lamp dus. Want ook het insect op de lamp had een beste tik gehad.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 11 december 2011 20:40:41 schreef kombucha:
mijn spaarlampen in de hal gingen 2 a 3 dagen mee, sinds een jaar of 5 laat ik ze continu branden en moet ik nauwelijks nog lampen vervangen.
Vele soorten getest, bracht niks op. Ik heb een 3 x 220v leiding rechtstreeks van de transfo aan de overkant van de straat.
Verbruikt wat meer, maar tja...

Besparingsdrang als een kip zonder kop leidt tot Kafa toestanden.
Enkele jaren geleden pas werden veel privé opritten de ganse nacht verlicht door meerdere 500W halogeenarmaturen. Vandaag hangt men op het toilet en in de muurkast spaarlampen, wat al even onzinnig is.

Wat helemaal gek is, tenzij je een ontuchthuis uitbaat, is spaarlampen in de gang plaatsen met de bedoelng te sparen en ze dan dag en nacht aanlaten. Weet dat elke Watt die permanent opstaat 8,7 kWh/jaar consumeert.

GJ_

Moderator

Ik snap je post niet GD. De spaarlampen op het toilet kunnen dan onzin zijn maar als deze bespaardrang voor zowel deze (onzinnige) lampen heeft gezorgd als voor het verdwijnen van die 500W lampen is het per saldo toch een enorme besparing.

En als men in de hal normale lampen de hele dag aanhad en deze nu vervangt voor spaarlampen is dat ook een besparing.

Dat er verbetering mogelijk is en dat er wat weeffoutjes in het hele plan zitten maakt dan niet uit, dat geeft hoop voor de toekomst, toch?

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat een accijns op gloeilampen efficiënter is en dan blijf je bovendien de keus houden om op plaatsen waar je het wilt, van aangenamer licht en kortere wachttijd te kunnen genieten...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

GD doelt waarschijnlijk op een spaarlamp die nu 24 uur brandt waar hij voorheen alleen brandde als het donker of nodig was.

Uitgaande van een factor 5 vermogensverschil, ligt het break-evenpoint tussen de oude en de nieuwe situatie dus bij 4,8 uur per dag de oude lamp aan. Brandde die langer, dan loont het qua verbruik om een spaarlamp continu te laten branden. Financieel ligt het omslagpunt nog iets verder, laten we zeggen bij een uur of 5.

@GJ hieronder: Dat snap ik, en als je je gloeilamp voorheen meer dan 5 uur per dag liet branden, bespaar je wel degelijk door het gebruik van een spaarlamp. Verder zijn er natuurlijk situaties waarin 24 uur licht wel handig uitpakt en vergeet niet dat spaarlampen ook nog iets minder goed tegen een koude start kunnen dan gloeilampen. Een half uurtje tussendoor laten branden is dus ook niet per definitie verspillend.

Overigens ben ik wel van mening dat er veelteveel gehyped wordt en te weinig nagedacht over het juiste licht op de juiste plaats. Dan krijg je dus inderdaad excessen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Je gebruikt een spaarlamp om te besparen. Ik kan me niet indenken dat er mensen zo dom zijn om te willen besparen en dan die lamp 24 uur per dag te laten branden.

Tidak Ada

Golden Member

Dat is erg optimistisch, GJ_ !!

Helaas...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik had een 60W gloei lamp op de WC. Werkt prima. Die is deze week kapot gegaan. 3W led lamp er in. VEEL te weinig licht. 12W 600lm (zou moeten overeenkomen met 60W) CFL er in. nog steeds veel te weinig om te lezen. Nu een 1200lm 20W exemplaar er in. Dat ding verrast me steeds: "hey het licht is kapot" omdat ie een tijd er over doet voordat ie aangaat. En dan geeft ie een minuut lang nog steeds veel te weinig licht om bij te lezen. Kutzooi.

Het enige voordeel is dat je 's ochtends langzaam aan het licht kan wennen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 december 2011 10:45:43 schreef rew:
nog steeds veel te weinig om te lezen. Nu een 1200lm 20W exemplaar er in. . En dan geeft ie een minuut lang nog steeds veel te weinig licht om bij te lezen. Kutzooi.

.

Lezen ? Ik kom toch met een ander doel in dat hokje...
Lezen doe ik wel lekker languit op de bank met android tabletje.

maartenbakker

Golden Member

De productie inspecteren? Zien of je jezelf en het sanitair schoon achterlaat? Enz. enz.

Op 26 december 2011 10:45:43 schreef rew:
Ik had een 60W gloei lamp op de WC. Werkt prima. Die is deze week kapot gegaan. 3W led lamp er in. VEEL te weinig licht. 12W 600lm (zou moeten overeenkomen met 60W) CFL er in. nog steeds veel te weinig om te lezen. Nu een 1200lm 20W exemplaar er in. Dat ding verrast me steeds: "hey het licht is kapot" omdat ie een tijd er over doet voordat ie aangaat. En dan geeft ie een minuut lang nog steeds veel te weinig licht om bij te lezen. Kutzooi.

Het enige voordeel is dat je 's ochtends langzaam aan het licht kan wennen.

Dan heb je naar mijn idee zowel met die 12W als met die 20W een CFL die warm moet worden. Ik hing juist ergens een Philips Tornado op, en die vertrekt naar mijn gevoel wel meteen op volle windkracht. Dat je met een 3W LED nergens bent, dat klopt. Die zal ook minstens 12W moeten zijn om iets te bereiken, tenzij je hem precies op je doel richt.

Overigens heb ik het nog niet lonend gevonden om op de wc een spaarlamp te hangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb er gewoon een 60W PAR in het plafond: Leest goed en inspecteert goed. >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 26 december 2011 10:45:43 schreef rew:
Ik had een 60W gloei lamp op de WC. Werkt prima. Die is deze week kapot gegaan. 3W led lamp er in. VEEL te weinig licht. 12W 600lm (zou moeten overeenkomen met 60W) CFL er in. nog steeds veel te weinig om te lezen.

Een WC heb je om te schijten, en hoeveel licht heb je nu echt om te voorkomen dat je je anale kunstwerkje naast de pot deponeert?

Maar goed, mij ervaring is dat je bij een spaarlamp ongeveer een factor 4 minder Watts toe kan voor dezelfde hoeveelheid licht als een gloeilamp. En dat pas als ze op temperatuur zijn; tegen die tijd heb ik mijn darmen echt wel leeggeperst. Veel fabrikanten rekenen met een factor 5 en ronden dat naar boven af naar een gangbaar wattage van een gloeilamp; ik moet de eerste spaarlamp nog tegenkomen die dat ook echt waar maakt. Bij LED lampen zijn de claims qua lichtopbrengst per wat vaak helemaal van de pot gerukt; goede LED lampen leveren per Watt ongeveer evenveel licht als zo'n opgevouwen TL buisje.

Qua levensduur heb ik met een aantal conventionele spaarlampen zeer slechte ervaringen gehad (hooguit een paar honderd uur), zodat de spaarlampen qua gemiddelde gebruiksduur in mijn huishouden het niet beter doen dan de gloeilampen. In alle gevallen van voortijdig overlijden lag het aan de elektronica.

Lucky Luke

Golden Member

Jongens, daar zijn die "eco" halogeentjes nu voor!

Veel eco is er niet aan (Hoewel, 42W ipv 60 of 28 ipv 40 scheelt toch, al haalt het het niet bij een ccfl-spaarlamp), maar ze geven wél direct licht en passen in elk armatuur. (En zo lang brand zo'n lamp niet, dus dat er 42W hangt ipv 11 is ook niet zo'n punt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Bij m'n ouders op de gang hangen die dingen ook, inderdaad prima geschikt en zullen uiteindelijk ook wel op de WC terechtkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die halogeentjes zijn wel minder met een houten plafond waar deze aan hangen , dan knippert het licht steeds met het bewegen van de vloer erboven :)

op t werk hingen de voorgangers van 60 watt maar toen deze eenmaal stuk gingen en er de 42 watt halogeen vervangers voor terug kwamen , moesten deze eruit ivm dat constante wiebelen van de gloeidraad. er zijn toen de allerlaatste 60 watt lampen die nog bij de tu lagen ingekomen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De constructies verschillen onderling tussen de halogeenlampen ook behoorlijk. Ik meen dat Osram de in mijn ogen degelijkste constructie heeft, met een in vieren gedeelde gloeidraad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een positieve ontwikkeling. Zo heb ik al de eerste 2 kilowatt infrarood terrasverwarmer gezien. Maar, jawel, zuinig, want met spaarlampen...

De enige spaarlampen die echt lang meegingen waren die oude Philips jampotten. Tegenwoordig is overal een tendens dat elektronica niets mag kosten. En dat alles in China gemaakt moet worden. Dat zie je gewoon terug in levensduur en kwaliteit. Kijk maar naar het verschil in kleurweergave (en nee, dat is NIET de temperatuurkleur) tussen een Philips en een Chinees.

in de gloeilampen met halogeen erin zitten de g9 halogeentjes die normaal ook niet zo lang meegaan als de draad trilt. net als bij waxinelichten , deze halen de opgegeven 4 uur ook niet als de vlam steeds staat te flakkeren .

die g9 lampjes hebben het nadeel net als de gu10 dat de gloeidraad van de houders afvalt als deze wordt bewogen na enige branduren. de draad wiebelt ook steeds sneller door het uitzakken van de gloeidraad met de branduren.

vooralsnog heb ik met de gu4 en gu5,3 halogeenspotjes de beste ervaring met general electric lampen , die gaan echt lang mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

General electric werkte tot voor een paar jaar ook aan een extra zuinige gloeilamptechnologie (veel zuiniger dan halogeen). Doordat we hier eigenlijk vooral Philips en wat Osram kennen, loop je best kans dat we daar nog wat mooie techniek over het hoofd zien... Waar kan ik GE-lampjes kopen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 december 2011 17:40:23 schreef GJ_:
Je gebruikt een spaarlamp om te besparen. Ik kan me niet indenken dat er mensen zo dom zijn om te willen besparen en dan die lamp 24 uur per dag te laten branden.

Even een verlate reactie.... Nee, ik gebruik niet een spaarlamp omdat ik WIL besparen. Ik gebruik een spaarlamp omdat ik de ouderwetse lampen niet meer mag kopen van de regering.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Tijd voor halogeen dan inderdaad, die mag je gelukkig nog wel kopen. Voor zolang het duurt |:(

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."