levensduur spaarlampen: 18.000 uur of 18.000 minuten...

Dag allemaal!

Kort: schrijf eens op elke nieuw geinstalleerde spaarlamp (liefst van gerenomeerde merken, want er bestaat nogal wat brol) de aankoopdatum met een marker. Zo weet je na een tijdje hoelang die in werkelijkheid meegaat! Men zegt te gemakkelijk "spaarlamp die hééél lang meegaat...". Ik geloof er niets meer van... Het zijn te dure dingen ZONDER garantie....

En wat vinden jullie?

Groeten,
Marc

Het zullen wel SL-lampen zijn, die kunnen het behoorlijk lang uithouden.
Thuis inderdaad ook al wat slechte ervaringen gehad met (electronische)spaarlampen.

[Bericht gewijzigd door bjokal op (37%)]

De enige spaarlampen die bij mij zijn stukgegaan zaten in een buitenlamp met schemerschakelaar. Andere ( van supermarkt, Ikea, bouwmarkt ) gaan al jaren mee. Tl lampen in de garage branden al 16 jaar ( niet continu ). Dus eigenlijk valt het mij niet tegen. Waarom heb je trouwens geen garantie ?

Op 23 november 2010 13:25:00 schreef Sponcebert:
De enige spaarlampen die bij mij zijn stukgegaan zaten in een buitenlamp met schemerschakelaar. Andere ( van supermarkt, Ikea, bouwmarkt ) gaan al jaren mee. Tl lampen in de garage branden al 16 jaar ( niet continu ). Dus eigenlijk valt het mij niet tegen. Waarom heb je trouwens geen garantie ?

Hangt er van af of je een mechanisch(-relais) schemerschakelaat hebt of eentje met een solidstate rlais. Bij het laatste ervaar ik kortere levensduur.

een spaarlamp levensduur is behoorlijk afhankelijk van de opstart temperatuur en de ruimte in het armatuur . een pl-s heeft ook maar 6000 branduren en de vsa in die armaturen kan ook vaak 7 , 9 , 11 watt aan en dus gaan 7 en 9 watt sneller stuk als de 11 watter.

een sox lamp haalt een 18.000 uur als deze veel uren aaneen brandt steeds . voor buitenlampen heb je echt aparte spaarlampen nodig voor buiten , anders wordt het opstartten met kou uiteindelijk de reden van doorbranden . de huidige philips master lampen , konden eerst nog 15.000 uur halen volgens verpakking , nu staat er al 20.000 uur op . de goedkope spaarlampen van de bouwmarkt , dus merkloos en de philips lampen met groene doosjes halen niet meer als 6000 uur , wat er vaak niet opstaat idd. zitten deze in armaturen die een 5 uur per dag branden gaan ze nog geen 3 jaar mee . vaak is de electronica ook eerder stuk als de fluor buis zelfs .

overigens zijn schemerschakelaars en bewegingsmelders ook geen levensduur verlengend iets , daar aangaan met beweging en na 3 minuten weer uitgaan erg slecht is voor een spaarlamp .

Ik denk dat er veel van die China-dingen zijn, die niet in de nuldoorgangen schakelen en daar houden spaarlampen niet van.

Ik gebruik al een heel lange tijd zoveel mogelijk spaarlampen, goedkope, dure; kleine, grote; binnen, buiten; sommige 24/7, andere intermitterend.

Mijn persoonlijke observatie:
- kleine (3-7 watt) hebben een korte levensduur (<5k uur, 9-23 watt doen het allemaal ongeveer even goed)
- "Ikea" kwaliteit is niet noodzakelijk slechter dan "Osram" kwaliteit, prijs zegt niks over de te verwachten levensduur. Ik heb een reeks Ikea lampen die er al minstens 30k uur (buiten!) op hebben zitten sinds 2000, en die gewoon onverwoestbaar blijken te zijn.
- 10% faalt in de eerste 500 uur, de rest doet minstens 15k uur. De spaarlampen die ik niet "onmiddellijk" vervang, kom ik jaren niet meer aan. Ik zie een echte badkuip-curve.
- een lamp die niet minstens 30 minuten aan een stuk brandt, hoort geen spaarlamp te zijn

En de post-mortems die ik gedaan heb, suggereren het volgende: vroege uitval is bijna altijd te wijten aan de elektronica (halfgeleiders, elcos); late uitval is te wijten aan een opgebruikte buis. Je kan een lamp hebben die 10 jaar, 30k uur, in weer en wind gewerkt heeft, en de ping wong chang elcos zijn nog helemaal goed als het buisje eindelijk het loodje legt.

Heb hier een CFL die al ongeveer 5 jaar dienst doet, instant koude start, wel met de fitting omlaag in een open armatuur (schemerlamp)

In de schuur TL-D lampen van '93..

In de voorraadkast een lijnlamp van 60W van 18 jaar oud.

Ik denk dat lampen van vroeger gewoon veel degelijker zijn dan die troep van nu. Vooral doordat fluorescentielampen maar 2 mg kwik bevatten tegenwoordig en je in de oude lampen gewoon de kwikbolletjes kon zien zitten.

by the way komen ikea lampen ook van philips af , net als mazda en hema lampen . de electronica is idd vaak goedkoop en gaat sneller stuk met warme omgevingen in een armatuur.

spaarlampen kunnen ook gedimd worden , zij het de modellen waar het op staat vermeld .

ook de niet dimbare zijn dimbaar , maar niet met een dimmer . een dimtrafo werkt prima icm de master lampen van philips . heb dat zo gemaakt met spaarlampen van 27 watt als vervanger van 150watt gloeilampen . deze branden een 8 uur per dag en nog alle lampen werken . de dimtrafo geeft 200v en 180v en 150v af en daar werken ze prima op , en een minder hete fluorbuis is ook levensduurverlengend .

ik koop nooit spaarlampen , heb nog een doos vol aan afkeurlampen die het toch lang doen voor zooi :P en ik vis regelmatig op t werk de spaarlampen uit de chemo fluorlampenbak die er nog goed uitzien en ruil de goede fluorlampen met lampen waar de electronica van stuk is gegaan . het is ook vaak groepsvervanging en dan had de klant er al 1 vervangen ....

Op 23 november 2010 13:04:22 schreef echtepino:
[...]
24 jaar?!? Ben je niet in de war?

Nou... ik heb hier ook nog de allereerste dikke spaarlampen, 'merk' Hema(ook Philips?).

Had er drie, nu nog maar een goede. Een is helaas van de tafel afgerold, en een tweede begon te knipperen.

Verder heb ik een stel wat smallere spaarlampen die een paar jaar jonger zijn en die het allemaal nog perfect doen.

Geen last van gehad :)
Ik denk dat er hier sterkere stoorbronnen aanwezig zijn: Walradar luchtvaart radar industrie, enz.
En wat met de "lange draden" van een gewoon EVSA???

FET:
Als het om storing gaat maakt de frekwentie niet altijd uit, die is er gewoon en ik merk dat ik hier nu eenmaal een beroerde ontvangst heb van ALLE frekwenties (EVSA's of niet).
Ik weet niet wat de bron(nen). is/zijn Het kunnen ook de 380kV lijnen hier zijn, of gewoon piraten. Ik moet misschien eens een SA van fred101 lenen...

@Henri S.: spaarlampen van de HEMA waren vroeger altijd van Philips. Het slopen van zo'n SL lamp kan eigenlijk niet zonder schade; of de ballon moet eraan geloven of de kunststof lampschaal moet ingescheurd of ingeknipt worden om de ballon eraf te krijgen. En als ie knippert is het echt einde verhaal vanwege einde levensduur van een van de electrodes.

Op dit moment zijn er nog twee types Philips fluorescentie spaarlampen: die uit het Poolse Pila (kenmerk: ingestanst of opgedrukt pi-teken als fabriekslocatie met datumcode). Dit zijn de echte en betere Philips lampen. En er is de Chinese P.R.C. subcontractormeuk met slechte tot middelmatige kwaliteit, ook met Philips opdruk. In mijn ogen geen echte Philips produkt ondanks de Philips 12NC code op het doosje

Op 24 november 2010 09:58:08 schreef Tidak Ada:
Als het om storing gaat maakt de frekwentie niet altijd uit, die is er gewoon ...

Toch maakt het uit. Als jij storing hebt, dan is dat doordat jouw ontvanger die storing ontvangt.
Dus òf de storing zit (ook) op jouw ontvangstfrequentie, òf je ontvangt onbedoeld (ook) de frequentie waar de 'storing' (die op die frequentie misschien geen storing is) zit. 't Is een van tweeën, en anders heb je geen storing.

Als de walradar de hele band zou vervuilen, dan zouden we dat weten; de verkeersleiding zou slechte verbindingen hebben. En een 50 of 100W zendertje op 120 MHz die jouw HF onderstoort is ook niet goed denkbaar.
Elektriciteitsleidingen kunnen wel storing veroorzaken, maar dan is er bijvoorbeeld iets mis met een isolator (denk aan een hinderlijke corona-ontlading aan een barst of andere oneffenheid). Omdat dat ook vermogens- en dus geldverlies betekent, zijn de maatschappijen wel in meldingen geïnteresseerd.

Dit kan nonsens zijn, maar ik had ooit aan een SSR relais gemeten en op het stukje van 0 tot +15V en 0 tot -15V liet die niks door, dat lijkt me misschien nogal hoge piekstromen te geven, gezien zo'n spaarlamp toch een capacitieve last is?

Op 24 november 2010 10:14:48 schreef Gadjo Dilo:
Op dit moment zijn er nog twee types Philips fluorescentie spaarlampen: die uit het Poolse Pila (kenmerk: ingestanst of opgedrukt pi-teken als fabriekslocatie met datumcode). Dit zijn de echte en betere Philips lampen. En er is de Chinese P.R.C. subcontractormeuk met slechte tot middelmatige kwaliteit, ook met Philips opdruk. In mijn ogen geen echte Philips produkt ondanks de Philips 12NC code op het doosje

De 12NC op het doosje is precies dat, namelijk de 12NC van het doosje ;-) Aan het 3e en 4e cijfer kan je zien dat het doosje soms zelfs in China is ontworpen, er staat dan iets in de 40 inplaats van 22 (weet iemand welk getal Polen heeft? ik gok een van de getallen uit de reeks 24 t/m 27, maar nog nooit bij een lamp aangetroffen dus zal onder Nederlandse supervisie zijn). Als er op het lampje zelf geen teken staat (zoals de gestyleerde pi maar dan een ander figuurtje) dan is het vermoedelijk echt inkoop. Staat er wel een teken dan is het in China gemaakt door een fabriek van Philips en dus mogelijk ook naar Philips-ontwerp. Althans dat is tot nader order mijn indruk van hun systeem.

Ik heb hier toch spaarlampen die al erg lang meegaan. De gewone gloeilampen gingen hier vaak binnen 3 maanden stuk (in de hele styraat trouwens). Kennelijk zijn spaarlampen niet zo heel gevoelig voor snelle spanningswisselingen.

Op 23 november 2010 14:01:23 schreef Stefaan Van Slycken:..'t Is een beetje zoals de verbruikswaarden van een auto...

Die kunnen anders akelig nauwkeurig zijn, het is maar net of de fabrikant erover wil liegen. Mijn auto's halen het opgegeven verbruik zonder voorzichtig te rijden moeiteloos (Chrysler, Pontiac en Mini CooperS). De hybrides van Toyota en Honda wijken meer dan 25% af (in de verkeerde richting). Dat is geen afwijking maar een leugen van zowel Toyota en Honda (foei dus).

Op 24 november 2010 11:48:35 schreef testman:
dat van die philips lampen uit china en polen klopt wel . op het werk jaren de noodverlichting gedaan , 5 jaar lang waren het de chinese tl5 8 watters . die gingen na 11 maanden al stuk en waren dan helemaal grijs aan de binnenkant van de buis . rond 2006 kwamen de philips tl's uit japan ( daarna na polen gegaan ) en die haalden 24 maanden in dezelfde noodbakjes , en waren ze eenmaal op , was de coating nog wit middenin de buisjes . nu is kleur 640 eruit ( vroeger kleur 33 ) dus moet alles naar kleur 840 tl's toe , dit ivm de lichtsterkte van kleur 640 die sterk afneemt naarmate de buizen ouder worden .

hebben jullie trouwns nooit opgelet als een spaarlamp aan het opwarmen is , dat er diverse ir ontvangers in de buurt op reageren , en soms ook het apparaat niet wil reageren op de ab tijdens het opwarmen ?

Philips gebruikt enkel voor de Mini T5'jes (4-13w) nog kleur 33-640 puur en alleen omdat deze goedkoper zijn dan de Super 80 lampjes. Echter TL-D met 33-640 en al die andere halofosfaat coatingen worden sinds 9-2009 niet meer geproduceerd.

Zou inderdaad meer zin hebben.
Ik gebruik al gauw 25 jaar spaarlampen en heb er absoluut geen klagen over. Een drietal PLletjes in de keuken zijn in 20 jaar tijd allen precies eenmaal vervangen. Dit is geen keuken waar de halve dag het licht brandt, dus heel veel branduren maken ze niet, wel gaan ze vaak genoeg aan en weer uit. Andere lampen (elektronisch etc.) gaan ook jaaaren mee: op de gang bijv., vaak aan, brandt zo'n 6 uur/dag gemiddeld. In 20 jaar tijd 3 of 4 exemplaren nodig gehad. Dik over de 10.000 uur dus! Lamp in de werkkamer, ook veel aan, gaat al 15 jaar mee en dus al aardig naar de 30.000 branduren.
Wel altijd merklampen (Philips, Osram) iets anders was er ook niet.
Paar jaar geleden een paar lampen bij de (Duitse) Aldi gekocht, maar die hebben nog maar weinig mogen doen. Zien er goed uit, maar wachten nog op echte inzet.

@testman en gajo dilo: Bedankt voor het kijken op de doosjes. 32 als eerste cijfers betekent waarschijnlijk lighting, 22 erachter betekent 100% zeker nederland, dus de Poolse lampen of minstens hun doosjes zijn in Nederland ontwikkeld, 41 betekent vrijwel 100% zeker China (waarom ze daar zowel 40 als 41 en misschien nog wel meer voor gebruiken ben ik nog niet achter).

@tidak , ik meende al dat een pl-s 7 watt zijn originele 6000 uur nooit haalt ivm de vsa die vaak zwaarder is als 7 watt. ook buiten of binnen scheelt nogal in branduren .

had van de week een 18watt tlbakje met een kapotte vsa , ik had de passende 18 watt vsa niet , dus heb ik geexperimenteerd met 2 stuks 8 watt vsa's parallel ( dus 16 watt ), dit werkte prima . zelfs op een enkele 8 watt vsa ging de buis aan , maar dan trilt de lichtsterkte van de tlbuis hevig .

Sine, het zou best eens bij DX geweest kunnen zijn, maar niet deze, want dat zijn meer SL lampen zonder jampot. Er zat ook een witte coating in de buisjes, je zag de LED's niet.

de noodbakjes met led zijn nu ook bijna dezelfde prijs als tl noodbakjes , dus zal de overgang sneller gaan .

de 100watt lamp is eruit , nu is er al een vervanger voor gekomen . de 72 watt halogeenlamp die gelijk is aan 92 watt licht . net als de 42 watt halogeenlamp die voor 55 watt aan licht geeft . wel alles heldere lampen , want matt is energieverlies .

Door de herhaalde reflecties zal het licht iets langer in het glas onderweg zijn dan bij helder glas. Driemaal zo lang of zo? In dat geval zou een matte lamp net zoveel minder licht geven als een heldere lamp met driemaal zo dik glas (en het verschil in extra warmte omzetten).
Dat verschil is vast heel klein.

hoedanook zijn de laatste serie philips gloeilampen , allen helder van glas . ook word een heldere lamp van bijv 60watt minder heet als een matt lamp van 60watt , dus wel degelijk verlies.

bij feestlampen van 15watt gaan de blauwe ook eerder stuk door de donkere coating .