D.W.
DW
Ik heb in mij stofzuiger de klixon beveiliging vervangen. Deze klixon is gesoldeerd op een printplaatje dat zowat in de uitgaande luchtstroom zit van de motor. Hierdoor wordt bij te hoge temperatuur dus de motor stop gezet.
Gedurende een volgende stofzuiger-beurt, valt de boel weer stil.
Het blijkt dat mijn klixon soldering is losgekomen.
Ik kan het niet exact terug vinden maar ik denk dat de klixon schakelt bij 133°C
Ik meen ook te weten dat "normale" soldeer een smelttemperatuur heeft van zowat 70/80°C. Zou het kunnen dat fabrikanten voor zulke toepassing soldeer gebruiken met een hogere smelttemperatuur ?
Bij een bekende fabrikant (Stannol) vindt ik geen soldeer met hogere smelttemperaturen.
Wie weet meer ?
[google] De soldeertemperatuur van loodvrij is 34 graden hoger dan met het klassieke lood-tin soldeer (smeltpunt van loodhoudend soldeer 183°C) en deze hogere temperatuur moet ook langer toegepast worden, waardoor een grotere kans op beschadiging van component en printplaat ontstaat.[/google]
dus jouw soldeer kan onmogelijk zijn gaan smelten omdat die klixon eerder schakelt
[Bericht gewijzigd door roel999 op (13%)]
Het lijkt me toch niet heel aannemelijk dat het soldeer (loodhoudend of niet) in de hete luchtstroom kan smelten zonder dat die clixon eruit gaat. Nog maar eens solderen, en dan zorgen voor een echt goede las. Als de lucht zo warm blijkt dat het soldeer inderdaad smelt, zou ik me ook zorgen gaan maken over de printplaat en de bedrading erom heen - kan het me haast niet voorstellen, eerlijk gezegd.
D.W.
DW
Mijn gegevens over de smelttemperatuur van soldeer zijn fout, het is het vloeimiddel dat smelt bij 70/80°C. Foutje.
Het zal wel juist zijn dat mijn soldeer een smelttemperatuur heeft van 183°C.
Toch is de las "gesmolten"
De rest van de print, waarbij de thyristor vlak in de buurt zit van de klixon en die dus ook de 183°C heeft gevoeld, heeft geen enkele schade. Het gewoon overbruggen van de klixon doet het spul weer werken.
Ik was al niet zeker van de originele klixon temperatuur (133°C ?),
en heb er iets ingestopt waarvan ik de uitschakeltemperatuur eigelijk niet ken. (verhit met de punt van een soldeerbout, na ong 5 sek schakelt het ding uit)
Heb voor alle veiligheid wat "beter" gesoldeerd.
Toch nog volgende opmerking: In de industrie worden motoren gewikkeld volgens verschillende isolatiekassen (A/E/B/F/H).
Klasse H is de hoogste en is geschikt tot 180°C.
Ik kan me niet voorstellen dat zulke isolatie klasse wordt gebruikt voor een huis-tuin en keuken stofzuiger.
D.W.
DW
Geen 133°C dus (eigenlijk wel begrijpelijk)
Weet iemand waar ik de gegevens van de te gebruiken klixon kan vinden voor mijn Miele stofzuiger, zonder dat de "reparateur" moet langskomen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ah , die klixon op de print met de toerenregeling . die gaat er erg moeilijk uit , maar loopt de motorstroom erover dan wil zo'n ding bij inkomen meteen de contacten verbranden . ( houden niet van inductief ) ik meende dat deze klixon ook weleens tegen het blikpakket van de motor zat , en in andere merken onder de koolborstel . als deze echt in de lucht meet , dan zal hij er sneller uitgaan als 100 graden .
zit er ook geen slangetje vanaf de ruimte met de stofzak die naar het koelblokje loopt van de motorregeling ? die koelt de regeling door de zuiglucht uit het motorcompartiment te halen .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bij soldeer-temperaturen op de hele print, gaat volgens mij je print snel verkleuren. "geen verdere schade" doet bij mij het gevoel opborrelen dat er mogelijk toch wat anders aan de hand is. Bovendien is de boel dan al heel hard onderweg om kapot te gaan. De "beste" motor-wikkel-draden kunnen zo'n 180 graden aan. Dus als de lucht al 180 graden is, dan zijn die wikkel draden ruimschoots daarboven en vast en zeker kapot. Bovendien ruik je dan ontzettend die verbrande lak.
D.W.
DW
Inzoverre allemaal bedankt, maar ik kom er toch niet uit.
De totale motorstroom loopt door de klixon, dan gaat de spanning naar de toerental regeling.
De print met zijn diodes, weestanden, thyristor en klixon zit gewoon met 1 cm afstand, tegen de motor aangeschroefd, waarbij dan de uitblaaslucht van de motor tegen de niet-componenten kant van de print aanblaast.
De motor ruikt niet verbrand en werkt naar behoren met kortgesloten klixon (getest gedurende 15 minuten)
Wat evtl mogelijk is geweest is dat de motor door een sterk vervuild voorfilter (voor de motor) gedurende korte tijd toch extreem oververhit is geweest en daarbij gelukkig de klixon heeft doen schakelen zonder verdere schade.
Ik zou het meeste geholpen zijn om de temperatuur van de klixon te kennen.
Weet iemand hoe ik aan die gegevens geraak ?
Haal ik er de fabrikant bij, die gaat me waarschijnlijk de hele mikmak (motor en regelkaart) leveren en faktureren. Die houden zich niet bezig met het vervangen van een weerstandje of klixon.
D.W.
DW
Inzoverre allemaal bedankt, maar ik kom er toch niet uit.
De totale motorstroom loopt door de klixon, dan gaat de spanning naar de toerental regeling.
De print met zijn diodes, weestanden, thyristor en klixon zit gewoon met 1 cm afstand, tegen de motor aangeschroefd, waarbij dan de uitblaaslucht van de motor tegen de niet-componenten kant van de print aanblaast.
De motor ruikt niet verbrand en werkt naar behoren met kortgesloten klixon (getest gedurende 15 minuten)
Wat evtl mogelijk is geweest is dat de motor door een sterk vervuild voorfilter (voor de motor) gedurende korte tijd toch extreem oververhit is geweest en daarbij gelukkig de klixon heeft doen schakelen zonder verdere schade.
Ik zou het meeste geholpen zijn om de temperatuur van de klixon te kennen.
Weet iemand hoe ik aan die gegevens geraak ?
Haal ik er de fabrikant bij, die gaat me waarschijnlijk de hele mikmak (motor en regelkaart) leveren en faktureren. Die houden zich niet bezig met het vervangen van een weerstandje of klixon.