hallo Allemaal

ik heb hier een versterker en daar heb ik het vermoeden van dat de eindtorren er uit liggen(gekomen door sluiting op tor).
Geeft nog wel iets krakend geluid.

Nu is het de vraag of ik de 2SA1941 + 2SC5198 (org. torren) kan vervangen voor de tip142 + tip147. Zo nee welke wel die iets makkelijker te verkrijgen zijn.
Hoor het wel.

Groeten Jan

ja,mits de voedingspanning niet boven de 100 volt komt.

gr, weetal

Check ff zeker dat het aan de eindtorren ligt.

zijn de voedings spanningen nog aanwezig op de eind trap?

Positief op de ene en negatief op de anderen?

tussen aarde en een van de 3 pootjes meten vdc

en anders gewoon de transistoren er uit halen en doormeten op diode stand. dan kun je in 90% van de gevallen concluderen of ze stuk zijn of niet.

ik ben benieuwd of vervangen door darlingtons werkt , zeker de ruststroom zal moeilijk instellen zijn met een hfe van 1000 tegen 80 van de originele torren .

Op 2 december 2010 18:54:23 schreef janes:
Nu is het de vraag of ik de 2SA1941 + 2SC5198 (org. torren) kan vervangen voor de tip142 + tip147.

Waarom zou je deze types als vervanger kiezen?
En waarom vervangers als de orginelen te krijgen zijn, in Nederland.

Bij een dergelijke startpost denk ik dat het verstandiger is de boel eens goed door te meten.

Op 3 december 2010 07:46:01 schreef testman:
ik ben benieuwd of vervangen door darlingtons werkt , zeker de ruststroom zal moeilijk instellen zijn met een hfe van 1000 tegen 80 van de originele torren .

oeps,heel niet gezien,nee dat wil niet omdat de basis spanning 1,2v is en de voortrap hierop niet is berekend.

gr, weetal

oeps geeft niet hoor, we maken allemaal wel eens een (denk)fout. Als je het niet doet, doe je ook niets , dat is veel erger. ;)