benleentje
Golden Member
Ja die boilers bestaan. Een normale boiler is vaak van het doorstroom type en en daar kan de volle druk van de waterleiding op. Je hebt ook boilers die je zelf moet bijvullen, maar ik heb geen idee hoe dat type heet.
Een vriend van me in Duitsland had zo een ding. Dan moest je elke keer als het ding leeg was een kraantje opendraaien om de boiler bij te vullen. Als je dat kraantje open laat staan dan liep het water er ergens aan de bovenkant uit.
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik zou zoeken in de caravan onderdelen. In een luxere caravan heb je ook warm stromend water onderweg.
Allemaal,
Bedankt voor alle ideeën.
Allereerst even uitleggen waarom ik graag het boilertje wil neerhangen.
Neen, geen koffie of spelen met voeten...

Ik ben een (pas gecertificeerd) nagelstyliste en wil in de (luxe) blokhut proberen een nagelsalon op te zetten.
Daar heb je niet veel water voor nodig, maar het zou wel heel makkelijk zijn om warm water beschikbaar te hebben voor bv handen wassen.
Daar kun je dus geen waterkoker voor gebruiken, omdat je graag alletwee je handen tegelijk wil wassen en een waterkoker dan niet erg handig is.
@Joof: bedankt voor de link. Dit is een goed idee. Daar was ik nog niet opgekomen. Iemand toevallig nog zo'n ding werkeloos op zolder staan die ik voor een zacht prijsje kan overnemen?

@Benleentje: Helaas heb je voor zo'n model ook een waterleiding nodig. Als je boilertje namelijk leeg is, draai je het kraantje van de waterleiding open, waardoor je boilertje weer vol loopt.
Het zal echt met de hand gevuld moeten worden.
De caravanpompjes had ik al bekeken, maar die zijn niet geschikt.
In ieder geval iedereen bedankt voor de inbreng zover. Nieuwe
ideeën zijn altijd welkom.
Groet,
Eva
Als je een voorraad vat hoog kan plaatsen die je met een koppeling kan koppelen aan een waterleiding dan zou je normale kranen en boilers kunnen gebruiken.
In zo'n bak met stilstaand water kunnen wel bacterien gaan groeien zelfs tot pakweg 60 graden (legionella). Zeker als je het voor klanten gaat gebruiken denk ik dat je daarvoor wel erg moet oppassen. Als een klant veteranenziekte krijgt en een dergelijke installatie wordt bij jou geconstateerd dan heb je wat uit te leggen.
Dan zou je het water moeten chloreren of toch maar een fatsoenlijke waterleiding aanleggen.
EricP
mét CE
20 jaar terug wist niemand wat legionella is. Nou hebben we 1x een missertje gehad... en nou is opeens alles levensgevaarlijk... Tevens ga je van je handen wassen in 'besmet' water de ziekte niet oplopen, sterker nog... als je het drinkt is de kans daarop nog steeds minimaal.
Het is niet 1x een missertje. Ellende met legionella komt regelmatig voor. Afgezien daarvan is het helemaal niet interessant of dit soort regeltjes redelijk zijn. Het gaat om aansprakelijkheid. Die is afhankelijk van of jij je als bedrijf aan de regels hebt gehouden. Hoe onredelijk die ook (lijken te) zijn. De Amerikaanse claimcultuur komt steeds dichterbij. Wen er maar vast aan.
Daar heb je in principe gelijk in, het is alleen gevaarlijk als je het in vernevelde toestand inademd.
Maar je kan het toch beter voor zijn, dan achter de feiten aanlopen.
Als er iets gebeurd kan ze der nagelstudio wel vergeten.
EricP
mét CE
inademt en gebeurt. Als je alles beter voor kunt zijn, kun je beter thuis blijven. In de kelder wel te verstaan, want er zou wel eens een vliegtuig op je dak kunnen landen.
Punt is dat je een niet bestaand probleem niet moet oplossen. De kans dat iemand een allergie heeft tegen een product wat je bij nagel-behandeling gebruikt is vele, vele malen groter. Kun je ook niet oplossen... Als je die waterketel op een normale manier schoon houdt, is er niks aan de hand.
De zwarte waterzak voor douchen op de camping is 's zomers een veel en veel groter risico. Om maar niet te spreken over de 'normale' waterleiding (waar nauwelijks flow is) naar een blokhut in de tuin in de zomer...
't Grappige is ook nog dat Legionella in Duitsland bij 50 graden al dood gaat, maar in Nederland pas bij 60. Of eigenlijk, je moet tot 60 graden verwarmen voordat het veilig verondersteld wordt.
Daarbij hoeft het ook niet constant die temperatuur te zijn, als het water maar tenminste 1 x per etmaal tot die temperatuur gestookt wordt.
Wat is de reden om niet gewoon een waterleiding in te graven? 't Is even een investering en wat werk, maar dan heb je tenminste een echte oplossing die ook praktisch is. En die ook nog professioneel is, het gaat tenslotte toch om een bedrijf. Als ik ergens bij een professional zou komen die vervolgens het water met een emmer naar binnen moet dragen... ik zou er nooit meer komen. Amateuristisch gedonder (niet persoonlijk).
Laat via werkspot.nl wat offertes maken, aannemers zitten nog steeds om werk te springen.
EricP
mét CE
Eh... voor zover ik weet zijn er geen regels voor een hand gevulde boiler.
Als je het nou aan de waterleiding gaat hangen... Tsja... (en dan heb ik nog nergens 'regels' gezien, alleen aanbevelingen, die een enkele ambtenaar dan weer als 'regel' ziet...)
Kortom: onzin wat je verkondigt...
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Zoals headhunter ongeveer al voorstelde, oude 80 liter boiler op blokhut zolder als buffervat (aansluitingen omgekeerd gebruiken) , met de w.w. aansluiting naar beneden uitvoerd met een gardena koppeling voor tuinslang.
Boven de wasbak een closeup of onder de wasbak een closein boiler met kraan ( kijk voor kleintjes bij daalderop) en uw systeem is compleet.
Tegen Salmonella Legionella (met dank aan Tidak Ada)om de zoveel tijd de kleine boiler leegdrukken door de grote boiler (buffervat) of de 80 liter boiler als hij elektrisch nog in orde is even opstoken tot boven de 60 70 graden.
Gr.
Peter
Op 8 december 2010 09:47:08 schreef EricP:[...]Kortom: onzin wat je verkondigt...
Straffe uitspraak. Ik begrijp dat je de besluiten van het ministerie van VROM uitvoerig bestudeerd hebt en dit geconcludeerd hebt?
Bon, ik laat het hier verder bij. Het was maar een tip. Doe er je voordeel mee, of niet.
EricP
mét CE
Op 8 december 2010 10:18:11 schreef la la lampje:
[...]Straffe uitspraak. Ik begrijp dat je de besluiten van het ministerie van VROM uitvoerig bestudeerd hebt en dit geconcludeerd hebt?
Eh.. Die van hand gevulde warmwater voorzieningen? 
Bon, ik laat het hier verder bij. Het was maar een tip. Doe er je voordeel mee, of niet.
Ik weet goedkoper vrachtwagenbanden. Jij hebt een personenwagen. Doe er je voordeel mee, of niet.
Het is veel simpeler dan dat jongens. Er is een doel waar je aan moet voldoen, namelijk: Als je als bedrijf (Nagelstudio) klanten blootsteld aan legionella of andere ziekteverwekkers, dan ben je aansprakelijk. Dus, je moet je klanten daaraan niet blootstellen.
Dan zijn er allerlei normen zoals NEN, bouwbesluit etc. die methoden bieden om dat te voorkomen. methoden om je doel te bereiken. Die methoden zijn algemeen geaccepteerd om blootstelling te voorkomen, en als je die volgt kun je de aansprakelijkheid van je afschuiven, mits je aan kunt tonen dat je aan die norm voldoet.
Dat kan een nadeel geven als je een afwijkende installatie hebt die niet in normen beschreven wordt natuurlijk. dan moet je zelf aannemelijk maken of zelfs bewijzen dat je installatie veilig is.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ben pas in de vele folders, die dagelijks de brievenbus vullen, een apparaat tegen gekomen om warm water voor thee te maken, een soort Senseo voor heet water.
Of het nu Blokker, Bouwmarkt of Kruitvat was weet ik niet meer, maar wat let je om een zaterdag gezellig in de stad te gaan shoppen? 
@Athoom:
Op 8 december 2010 10:14:00 schreef Athoom: Tegen salmonella om de zoveel tijd de kleine boiler leegdrukken door de grote boiler (buffervat) of de 80 liter boiler als hij elektrisch nog in orde is even opstoken tot boven de 60 graden.
Niet Salmonella is de boosdoener, maar Legionella (nog kwalijker). Oeps, dat haddenanderen al gezien... Dagelijks opstoken tot minimaal 70°C is effectief, maar ik zou toch dat bovengenoemde apparaat prefereren.
Overigens is het niet echt moeilijk een waterleiding aan te leggen.
Je kunt daar zwarte Tyleen slang voor kopen bij de bouwmarkt, inclusief de knelfittingen. Is beter vorstbestendig dan koper (maar afsluiten is altijd beter) en ook nog eens veel goedkoper. Het mooist is een en ander in in een 85 mm afvoerbuis te laten lopen, dan kun je er nog eens gemakklijke een nieuwe slang door trekken, zonder dat er gegraven hoeft te worden. Één keer een geul graaven is dus genoeg.
Bij bij ligt het al 35 jaar zonder problemen....
Hoi Allemaal,
Oeps, ik geloof dat ik hier een hele discussie heb gestart over wat wel en niet mag (van minister en/of ambtenaren).
Ik moet zeggen dat ik geen verstand heb van technische zaken, dus ik zou écht niet weten wat de NEN norm is voor watertoevoeren in wat voor vorm dan ook.
Ik wil alleen graag een oplossing.
Er zijn hier echter wel een aantal knelpunten.
1. Het open vat/boiler op de zolder van de blokhut: helaas heeft mijn (verder luxe) blokhut geen zolder en mij lijkt de boiler buiten plaatsen 's winters niet echt handig (bevriezing?).
2. Ingraven van waterleiding: dat gaat juist niet omdat er geen waterleiding in de buurt is en de waterleiding vanuit het huis trekken is ook niet mogelijk omdat de weg naar buiten voor een waterleiding geblokkeerd is.
(ik heb die mogelijkheid al laten bekijken door iemand die er meer verstand van heeft).
3. De water"senseo" van Blokker: ook die mogelijkheid had ik al bekeken. Als we hetzelfde apparaat bedoelen dan is deze niet geschikt voor het doel waarvoor het het meest gebruikt zou gaan worden, namelijk handen wassen. De ruimte tussen water-outlet en opvangbakje is te klein om je handen onder te stoppen. Ook is de temperatuur van het water behoorlijk hoog van zo'n apparaat (theewater moet namelijk heter zijn dan koffie). Daar kun je écht je handen niet onder stoppen.
Ik bezit namelijk al jaren zo'n apparaat en heb ervaren dat het behoorlijk heet is of je moet met je vuile handen bij het apparaat blijven staan om op het juiste moment het apparaat uit te schakelen halverwege wanneer de gewenste temperatuur bereikt is.
Al met al is het niet eenvoudig om een watervoorziening te willen als er geen leiding gelegd kan worden.
Ik geloof dat het idee van Joof, namelijk, een zogenaamde grote "koffie"-ketel zoals gebruikt wordt in de catering nog het beste idee is.
Iedereen bedankt in ieder geval voor het meedenken. Het helpt echt als er meegedacht wordt om een probleem op te lossen.
Groet,
Eva
Op 8 december 2010 20:49:01 schreef Heneva:
2. Ingraven van waterleiding: dat gaat juist niet omdat er geen waterleiding in de buurt is en de waterleiding vanuit het huis trekken is ook niet mogelijk omdat de weg naar buiten voor een waterleiding geblokkeerd is.
(ik heb die mogelijkheid al laten bekijken door iemand die er meer verstand van heeft).
Die snap ik niet helemaal. Redelijk in de buurt is een huis met water waar je op zou kunnen aansluiten.
De weg naar buiten is geblokeerd....? dan boor je toch een gat
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik denk dat een beetje loodgieter in record tijd een waterleiding in de blokhut heeft zitten.
Tenzij de grond bevroren is natuurlijk.
Of een pomp slaan naar het grondwater (denk om vergunning), of regenwater van het dak opvangen en gebruiken.