Ronald45
Golden Member
Beste allemaal,
Indesit W165XL NL
*80247640130
type LB2000c
Machine is werkend weggezet, en 3 jaar later wil ik hem in gebruik nemen.
Machine blijft water innemen en stroomt over uit het zeepbakje als de kuip vol is.
Niet altijd trouwens, op t ene programma gelijk en op een ander programma begint ie goed, maar gaat later alsnog teveel water innemen.
Vervangen: Pressostaat, pressostaatslang en luchtkamer onderaan de kuip.
Geen verstoppingen of lekkages in de machine (heb alle slangen los gehad en gecontroleerd).
Als ie zo vol staat pompt ie hem ook niet in 1 keer leeg, moet dan paar keer pompprogramma draaien.
Ik verdenk dan ook de besturingsmodule.
Moet ik die in zn geheel vervangen, of moet ik eerst een nieuwe eeprom proberen?
Of heeft iemand een andere tip?
Vr groet, Ronald.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de bekabeling naar de pressostaat die kan slecht zijn , zeker als er connectoren direct op de print gestoken zitten . ook kan het waterventiel weleens open blijven staan . gebeurt het overstromen steeds door hetzelfde ventiel ? meet de spanning op de klep eens tijdens een wasbeurt , blijft deze 230v of tijdens overlopen .
de module vervangen is vrij prijzig en alleen interesant bij een vrij nieuw apparaat , gezien indesit al keuze c is .
Ronald45
Golden Member
Beste testman, dank voor je reactie!
Ik neem niet aan dat het ventiel blijft hangen, want zodra ik de knop op "uit" zet stopt ie ook meteen met water innemen.
Heb je ervaring met kapot gaan van de bedrading?
Het blijft me toch onduidelijk waarom een werkende machine na 3 jaar stilstaan ineens kapot is.
Module + eeprom kost 150 incl BTW bij Aswo.
De machine heeft weinig gedraaid in zn "leven" dus ik ben op zich wel bereid dat uit te geven, maar alleen als het daarmee opgelost is.
Trouwens nog iets - de schokbrekers lekken wat olie op de chromen stangen. Is dit normaal of moet t kurkdroog zijn?
Ik dacht dat Indesit wel een goed merk was trouwens, maar heb jij er slechte ervaringen mee?
Wat zou een goed alternatief zijn qua merk (goedkope nieuwe machine)?
Sorry dat ik veel vraag maar probeer het even helder te krijgen.
Vr groet, Ronald.
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Ik zou aan een idesit ( krot) nog geen 50 euro meer uitgeven. Het zijn gewoon echt slechte machine`s.
Schokdemper is normaal dat er beetje vet aanzit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik hou er zelf al een tijdje eentje draaiend, maar dat is nog een volledig mechanisch getimede en wordt niet extreem gebruikt. Ik heb daar voornamelijk cosmetische delen (deur, knop, pootjes) aan vervangen tot nu toe en een keer de luchtkamer van de niveauregeling uitgebaggerd. Ik zou de grens zelf ergens rond 50 a 75 euro leggen, want voor die prijs heb je ook wel weer een ander tweedehandsje.
Na 3 jaar stilstaan zou ik denken aan:
- geoxideerde connectoren
- opgedroogde elco's
- mechanische klem zittende onderdelen
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Ronald45
Golden Member
Ik ben stom geweest... 
Had per ongeluk de oude pressostaat terug geplaatst. Echt een achterlijke vergissing.
Maar goed, ik heb nu de nieuwe geplaatst.
Heb gelijk toch ook maar de electronica doorgesoldeerd, er zaten niet echt slechte plekken, maar de aansluitingen waar de stekkers op de print komen heb ik iets extra tin gegeven, sommige waren heel lichtjes ingebrand.
Machine lijkt nu perfect te werken.
Geen idee of t nou de pressostaat was of de electronica, de oude pressostaat klikt en schakelt ook, misschien niet meer bij de goede druk?
Morgen/straks draai ik een hele was en laat ik weten hoe het is afgelopen.
Vr groet, Ronald.
Ronald45
Golden Member
Heb net de definitieve oorzaak gevonden.
De oude slang van de pressostaat naar de kuip blijkt lek te zijn, juist op de plek waar er een beschermings ring zat.
Dit topic mag dicht!
Vr groet, Ronald.
testman
de slang stuk , ja dan zakt de druk steeds in de pressostaat . maar dat is nog wel te doen . de indeshit van tegenwoordig ( en nog vrijwel alle andere merken ) hebben een plastic kuip die nog eens wil gaan lekken of de lagers gaan snel stuk .
ik zou er ook geen 75 euro meer aan uitgeven . beter een siemens , aeg of miele van mp af plukken als je weinig budget hebt . en let dan meteen op het huishouden waar deze vanaf komt , lopen er 5 kinderen rond en het apparaat is 8 jaar oud dan is het ding wel op , en kun je beter een jonger apparaat kopen van een inboedel of mensen die naar een verzorgingstehuis gaan .
Nergens om, maar een Mieltje is voor mij de beste. Van Siemens (ook Bosch en Constructa ) en AEG heb ik echt niet zo'n hoge pet op.
testman
heb zelf een aeg , en heb ook een 30 tal aeg's van diverse leeftijden onderhouden . dan zijn de problemen met een machine al bekend met een 2e hands aankoop .
de mijne was gratis ( retourapparaat van mensen die een nieuwe kochten ) ik heb er toen meteen 2ehands koolborstels ingezet , en een pompje ( bleef hangen bij 70 graden was ). vorig jaar gingen de motorlagers stuk en waren de borstels op 1 beurt na op ,voor 60 euro was de motor weer als nieuw .
Ronald45
Golden Member
Deze Indesit was wel een relatief duurdere versie (550 Euro)
Heeft RVS kuip en volledig electronische programma besturing.
Overigens was de pressostaatslang doorgeschuurd omdat die iets te kort was. Als de kuip dan naar beneden zakte, door t gewicht van de natte was, stond de slang strak en schuurde tegen de kuip.
De nieuwe slang is dan ook 10 cm langer dus t probleem zou niet mogen terug komen.
Al met al durf ik het nog wel even aan met deze wasmachine.
Vr groet, Ronald.
Indesit = In de sjit. Niet te veel aan verspijkeren. Maarja, RVS kuip, die je niet kan openen. Meestal trommelkruis gebroken??? einde machine. Maargoed: hij doet het weer, je kan nog jaren geluk hebben. dat beetje olie uit de dempers kan niet zoveel kwaad.