Goeden middag allen,

Op het internet zie je overal van die leuke RGB les strip sets, met een afstandbedieningkje erbij, alleen behoorlijk prijzig. Daarnaast zou ik het dolgraag een keer zelf ontwikkelen, alleen ontbreekt de nodige kennis bij mij.

Programmeren is geen probleem en wil dus ook graag beginnen met een uC die ik in mijn dashboard plaats. Daar moet een paneeltje komen met een aantal knopjes zodat ik verschillende modus kan selecteren.

Dit kan ik nog overzien en bedenken , maar dan komt het volgende:
Ik wil met high power rgb leds gaan werken en die wil ik kunnen faden/dimmen. Ik snap redelijk hoe ik dat in software voor elkaar kan krijgen, maar er zijn vast nog andere opties. Ik lees dingen over een IC (555) en over schuif-registers. Daar komt direct mijn probleem, ik heb zo weinig ervaring en kennis met dat soort componenten..:( WAT, doet een schuifregister en is dat logisch om in zo`n schakeling te gebruiken?

Het gaat bij mij om 10 van die leds. Als iemand dit leuk vind , zou ik graag wat uitleg krijgen over het geheel. In principe mogen alle leds het zelfde functioneren, maar het lijkt mij uiteindelijk ook leuk om ze in een cirkel te laten lopen (looplicht etc.)

Ik ben benieuwd, wie kan mij inzicht geven:)

Gr. Tom

begin eerst eens met het uitzoeken hoe je een led kan dimmen .... vervolgens een highpower led ....

een highpower led is een led die meer lichtopbrengst heeft en dus meer verbruikt.
zoveel verschil zit er niet in

een led dimmen kan met een serieweerstand of pmw lees ik net en at principe snap ik wel, maar is het met een powerled niet hetzelfde dan(methode)..

en wat betreft het uitzoeken, dat doe ik toch op het forum hier nu..? :P

alvast bedankt

Exact hetzelfde, alleen is de stroom en/of de spanning hoger. Een enkele low power LED kun je direct met een microcontroller aansturen in de meeste gevallen, bij power LEDs heb je transistoren/FETs/drivers nodig...

Ik zou gewoon een microcontroller met 10 uitgangen gebruiken in plaats van een schuifregister, dan maak je het jezelf een stuk makkelijker.

Die schuifregisters zijn om meer outputs aan een "te kleine" microcontroller te koppelen.

Fase 1a: Koop een "arduino" en sla aan het programmeren.

1b: Zorg dat je een paar ledjes aansluit, en maak een programma om ze te laten knipperen.

1c: Maak een programma om ze te dimmen.

Fase 2: zorg dat je je high-power dingen koopt, aansluit en kan laten knipperen.

Combineren 2, en 1c: dimmen highpower leds....

bednkt voor de antwoorden tot dusver!

Ik heb inderdaad een arduino! (2x zelfs)
Die lag alleen in m`n kast en heb er helemaal niet aan gedacht daarmee te kunnen oefenen ..:S

Ik ga het direct doen!

Heeft iemand een link naar een site of FAQ hoe ik kan berekenen hoe ik de power leds strax kan aansluiten (incl. drivers en uitleg daarvan?)

Tom

Wat voor "high power leds" heb je nu?

Noem de voedingsspanning Vsup.
Noem de (nominale) voorwaartse spanning van de led Vfnom
Noem de nominale stroom van de led Iled

Reken dan uit:

n = [ 0.8 * Vsup / Vfnom ] 

Dat is het aantal leds in serie. (de vierkante haken zijn "rond af naar beneden tot een heel getal).

Daarna reken je uit:

Vweerstand = Vsup - Vfnom*n

En dan simpel met de wet van ohm:

R = V/I = Vweerstand /Iled

Rond R af naar boven tot een beschikbare waarde om een subtiel lagere stroom te verkrijgen.

Als je lowpower leds hebt, kiest men normaliter voor een Vsup van 5V. Heb je highpower leds, wordt het vaak efficienter om een grotere voedingsspanning te gebruiken. Bijvoorbeeld 12V.