Goeden middag allen,

Op het internet zie je overal van die leuke RGB les strip sets, met een afstandbedieningkje erbij, alleen behoorlijk prijzig. Daarnaast zou ik het dolgraag een keer zelf ontwikkelen, alleen ontbreekt de nodige kennis bij mij.

Programmeren is geen probleem en wil dus ook graag beginnen met een uC die ik in mijn dashboard plaats. Daar moet een paneeltje komen met een aantal knopjes zodat ik verschillende modus kan selecteren.

Dit kan ik nog overzien en bedenken , maar dan komt het volgende:
Ik wil met high power rgb leds gaan werken en die wil ik kunnen faden/dimmen. Ik snap redelijk hoe ik dat in software voor elkaar kan krijgen, maar er zijn vast nog andere opties. Ik lees dingen over een IC (555) en over schuif-registers. Daar komt direct mijn probleem, ik heb zo weinig ervaring en kennis met dat soort componenten..:( WAT, doet een schuifregister en is dat logisch om in zo`n schakeling te gebruiken?

Het gaat bij mij om 10 van die leds. Als iemand dit leuk vind , zou ik graag wat uitleg krijgen over het geheel. In principe mogen alle leds het zelfde functioneren, maar het lijkt mij uiteindelijk ook leuk om ze in een cirkel te laten lopen (looplicht etc.)

Ik ben benieuwd, wie kan mij inzicht geven:)

Gr. Tom

begin eerst eens met het uitzoeken hoe je een led kan dimmen .... vervolgens een highpower led ....

een highpower led is een led die meer lichtopbrengst heeft en dus meer verbruikt.
zoveel verschil zit er niet in

een led dimmen kan met een serieweerstand of pmw lees ik net en at principe snap ik wel, maar is het met een powerled niet hetzelfde dan(methode)..

en wat betreft het uitzoeken, dat doe ik toch op het forum hier nu..? :P

alvast bedankt

Exact hetzelfde, alleen is de stroom en/of de spanning hoger. Een enkele low power LED kun je direct met een microcontroller aansturen in de meeste gevallen, bij power LEDs heb je transistoren/FETs/drivers nodig...