Goedemorgen,
Ik heb een ventilator van Itho, model WKV 130 TS. Ik heb wat met de bedrading zitten knoeien, maar ik weet nu niet meer hoe ik hem goed aangesloten krijg.
Normaal heeft de fan twee standen, langzaam en snel, wordt geregeld met een trekschakelaar. Hij kan niet uit.
Het volgende is in het apparaat aanwezig.
Motordraden zwart, rood en blauw.
Een trekschakelaar
Condensator 1 µF
Condensator 2 µF
Aan deze laatste zit aan een draad een weerstand gesoldeerd van 15Ω
En er komen twee 230V AC voedingsdraden binnen blauw en bruin.
Er zit ook een kroontje in met 2x3 aansluitpunten.
Wie kan voor mij een schema tekenen waaruit blijkt welke draad aan welke moet worden verbonden?
Ik heb op de website wel een soort schema gevonden, maar daar kwamen die condensatoren niet eens op voor.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de draden even uitmeten is het beste , daar rood en zwart even hoog ( in ohms )moeten meten naar de blauwe draad toe , zoniet is blauw niet de nul . de condensator van 2uf is als dimfunctie en zit in serie met de lage stand . de 1uf is een aanloopcondensator .
blauw
|--------------------------.
| o--------| |
| | | FAN |
| rood| o--| |
| | | '--------'
| | |zwart
| | |
| | o---o
| 1uf --- | --- 2uf
| --- | ---
| | | |
| | hoog| |
| | o /o laag
| | /
| | /
| | o
| | |
| o-----o
| |
| |
| |
| |
o o|
N L
nee, sorry, het is een enkelvoudige schakelaar...
Dan moet ik zeker de 2 µF direct op de rode draad zetten?
testman
een enkelvoudige schakelaar overbrugt alleen de 2uf om harder te gaan draaien.
blauw
|--------------------------.
| o--------| |
| | | FAN |
| rood| o--| |
| | | '--------'
| | |zwart
| | | |
| | o-------o
| 1uf --- |
| --- |
| | |
| | |
| | |
| | hoog |
| | sw1 --- |
| | o-o o-o |
| | | || | |
| o-----o-||--o-|
| | ||
| | 2uf
| |
| |
o o|
N L
Hij doet niets helaas, beide standen niet.
Ik zal voor de zekerheid de nul bepalen, alleen weet ik niet hoe ik nu veilig kan werken met geladen condensatoren en zo (heb eerder al is een oplazer gekregen van 'm).
De nul is dus de draad die naar elk van de andere twee eenzelfde weerstand geven. Die moet ik als 'blauw' beschouwen in je schema, toch?
Wat ik ook niet helemaal begrijp is waarom de hoge stand één condensator nodig heeft (alleen om aan te lopen), maar de lage gebruikt eentje extra. Hoezo heeft de hoge stand geen extra nodig, of waarom kan de lage stand niet af met alleen een aanloop?
Overigens lijkt obv metingen de zwarte draad de nul. Wat vreemd is, want ik weet zeker dat de zwarte draad oorspronkelijk aan de schakelaar zat.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]
testman
bij deze motoren is er 1 draad die een fase heeft , en 1 draad die de aanloopcondensator heeft en 1 nul draad.
de aanloopwikkeling en hoofdwikkeling zijn normaal ongeveer gelijk van waarde , dus zou je de 2 omdraaien loopt de fan gewoon de andere kant op . de condensator van 2uf heeft in ac spanning een weerstandfunctie . aanlopen zou op de hoge stand moeten werken , als de condensator stuk is dan zou een keer aangoooien ook zat moeten zijn . het ding bromt ook niet ofzo ?