Hoi André (en de rest),

Hier hetzelfde, al opgelost??

Hier 2 x defecte cd.
Nog tips?

Mvg, Dirk

Mr. Flip,

Heeft u nog misschien 2 cd spelers of een tip hoe ik er aan kom?

Beste Andre,meestal staat er op de laser unit een nummer ,aan de hand daarvan kun je gewoon een laser unit bestellen,kijk op classic-serviceparts.de .Ps na het instaleren van een nieuwe laser uinit niet vergeten het soldeer brugje te verwijderen,deze zit op het printje ter beveiliging tegen statise ontladingen die dus je laser diode om zeep helpen.

Hallo,
Even beter gekeken het betreft een
KSL 2101ABM oftewel een sony cd laser unit met mechanism.
Heeft iemand nog tips om hier (goedkoop) aan te komen?

Weet iemand ook welke lampjes ik moet hebben ter vervanging.
Het zijn kleine lampjes met schroefdraad (lijken wel fietslampjes van "vroeger") maar staat niks op.
Nog tips?

Ik heb er nog 14 ligggen laser units, maar welke versie jukebox heb je, wat er zijn er wel verschillende gemaakt met verschillende lasers.

maak anders ff een foto.

Wat de lampjes betreft, 6,5 v 0,1 ampere, moet er ook bij jou opstaan, net onder het glas (van de sier randverlichting)

lampjes achter de tuner indicatie 6 volt, hoe veel watt, weet ik niet meer.(was wel heel weinig anders zakte de spanning in)

Als het een enkele cd player betreft is het meestal de laser unit uit begin van deze post.

Als het de wisselaar is dan is het meestal de kss213 c of Q
maar die gaan bijna nooit stuk, meestal gaat de sturing van de spindelmotor er eerder aan dan de laser....

Als je in de buurt van eindhoven woont of komt, kunnen we een afspraak maken, moet je wel je jukebox mee nemen, omdat ik niet de kwaliteit kan garanderen, (lees voorgaande posts).

het betreft een (sony) KSL 2101ABM (1 cd) unit
heb reeds 1 vd 2 weer werkend, iets met het mechanisme wat de laser en de aandrijving omhoogdraait. En een HEUL vieze lens.
Zijn 6 volt ipv 6.5 volt lampjes ook goed?
Heb er net 50 besteld nl...

bij mij staat er niks op de laser unit, zou ik toch een foto moeten zien om te vergelijken.

Wat die lampjes betreft.... die halve volt zal het lampje wel overleven.....

Het gaat er om dat de lampjes allen tensamen niet te veel stroom trekken, anders gaat de voeding plat.

creeer 6,5 volt zet er een werkend orgineel lampje op, zet er een multiemeter tussen, en meet de stroom...

doe dit nog een keer met het bestelde lampje, en reken uit wat er gebeurd.

oja mocht het een probleem worden, lampjes heb ik ook :P

suc6 mvg flip

hoi Flip
Bedankt voor je hulp.
Heb een nieuwe:
de 2 lampjes bovenin werkte niet (achter dat liedjesboek en die zgn. platenspeler).
Alles weggehaald (wat een karwei) bleken de draadjes (?) los te zitten.
Alles weer vastgesoldeerd. Dus de 2 lampjes in serie met rood en wit vanaf het printje aan de kant vd "platenspeler". Vervolgens de lampjes erin (oude, originele) en die branden vervolgens veel feller als de rest en daarna (na 15 sec. ofzo) stoppen ze ermee.
Ra ra??
En verder is die 0,5 v. nu een probleem of nie (want heb juist zaterdag 50 stuks besteld...)

Je hebt aanwijzingen over hoe je kan zien of het wel of niet een probleem is... Dus even wachten tot je ze binnen hebt en dan meten, ervan uitgaande dat je de bestelling niet meer af kan zeggen.

ik heb ff de schema's opgezocht, bij het model dat ik heb, zijn de tuner indicatie lampjes 5v, indien dat die spanning hoger is bij jou
eventjes op het moederboard ( grote print met de eindtrap erop ) de zener diodes checken.

dit doet men met alle voorzichtigheid !! spanningsval over de zener meten vdc
als het goed is moet er een zener van 5,1 volt in zitten, die moet je hebben, die loopt naar een transistor q5, een 9024 (checken)en een 2 watt weerstand r66 (checken) en dan komt hij van de voeding af.

------------------------------------------------------------------

Even over die 50 stuks, als je kan anuleren, doen!
het zekeren voor het onzekeren.

Ik kan nooit van een afstand bepalen of het namelijk gaat werken of niet.

De weerstand van een lamp varieerd namelijk bij een verandering van werk spanning. (dus ook het opgenomen vermogen) u=ixr p=uxi

Volgensmij (het staat niet in het schema) zijn die lampjes 2 aan 2 geschakeld, maar dit zou ik zeker even nakijken...(12v)

even onder voorbehoud, want er zijn veel versies gemaakt, die allemaal kleine verschillen hebben, ik heb ze zelfs gerepareerd met neon buizen ipv lampjes :P

Foto's zouden toch makkelijk zijn
mvg flip

ik wil ook neon buizen... ;-P
Ennuh op de cd unit staat 1996 dus in ieder het model na 96...
ennuh wat bedoel je met tuner indicatielampjes?
daarna word het te tecnisch... ben geen techneut probeer dit apparaat weer netjes te krijgen... ;-)

Flip heb je nog een ab over toevallig?

jep heb ik ook nog eentje, een ab.
ik zal eens kijker of ik er 2 heb dan wil ik er best afstand van 1 tje doen.

tuner indicatielampjes: zijn die 2 lampjes die achter het glaasje zitten waar de freq op staan van de radio zenders.

http://www.manufacturer.com/cimages/product/www.alibaba.com/0326/y/112…

dit is de 3 cd versie maar heeft hetzelfde radio unit volgensmij..
daar zit de verlichting met de 2 lampjes in bij mij.

die lampjes zitten meestal met een druppel lijm achter het zender plaatje gelijmd, met een stukje schilderstape voor diffusie (spreiding) eroverheen.
ik heb ze ook wel eens vervangen door ledjes, maar dat bleek achteraf erg lelijk, omdat je dan echt 2 verlichte stipjes had ipv een mooi oplichtend indicator board...

waarschijnlijk heb je een hollywood 1 versie

tik voor de grap maar eens in op google:
jukebox hollywood

er zijn echt heel veel versies van..

neon, met i-pod aansluiting etc

staat er bij jou ook een stikkertje van kotronic op?
zo niet is het waarschijnlijk import...of dateert hij nog van voor de tijd dat alleen kotronic ze deed importeren..

kotronic heeft ze momenteel ook niet meer in hun assortiment, ik doe alleen zo nu en dan nog de service van apparaten die terug komen die in winkels stonden (D.O.A), en van mensen die het apparaat willen laten repareren en dan doorgestuurd worden..

het zijn best grappige dingetjes, en zo verkeerd klinken zo ook weer niet.

ps, ik heb ook nog een hoop sier randjes en pootjes, mochten die ooit stuk gaan.

mvg flip

Hoi Flip,

Nope. geen stickertjes. Alleen 5 (waarschuwing)stickers.
elec. shock, hazardous lazer, class 1 laser, avoid exposure, CE

Zelfs geen made in... oid...
Heb wel 1 ab, baby juke box 1884.

Heb jij een nette voor een nette prijs?

Lampjes werken perfect. Bovenin ook, misschien gingen ze steeds kapot omdat deze alleen branden dat het piekspanning gaf?

Denk zelf model jaar rond 1997. Mk. 1 of mk.2 ?

Lampjes fijn geknepen en toen kreeg ik ze er wel uit... ;-)

Alvast voor je tips.
Nu weer opbouwen. Kleine schroefjes scoren, sierchroom uitgeboord, budgetschroefjes...

Ik hoop volgendeweek tijd te hebben (bij het gebrek aan stagiares)om de doos juke box onderdelen onderste boven te keren.
Dan weet ik of ik nog een ab heb.

Vreemd dat je lampjes nu wel werken.
Het zijn ooit rare klachten die voorkomen in deze jukeboxen.

Het was zo, dat toen ze mij vroegen om die dingen te repareren ik daar geen heil in zag.
Maar toen ze vertelden dat het misschien wel over meer dan 75 stuks ging, en door europa heen, had ik er wel oor naar. :P
Ik ben volgensmij ook de enige die ooit naar een ander land is gevlogen om chinese jukeboxen te repareren....lol
Dat was een best leuk snoep reisje.

laatse vraag, heb je nog een cassette deck aan de zijkant zitten?

Ik laat wat horen als ik een ab heb.

Mvg Philippe

Bij dit soort leesfouten, zoals in de openings post van gesproken wordt, KAN het ook zijn dat het geleide asje (waar de laserunit over schuift) te droog/vuil is geworden.
Dat heb ik meerdere malen in een cd loopwerk meegemaakt. Je ziet er niets van, lijkt zeer soepel te lopen en toch gaat het mis.

Kwestie van het (4mm?) asje goed schoonmaken en zeer licht inolie-en met naaimachine olie.

Hallo,
Hoest eigenlijk met de cd van topicstarter (andre vd velden)?

Ennuh,cd spelers doen het beide weer, gecleaned en gevet...
ze waren beide kapotgeforeerd bij de lade, 1 zelfs dingetje afgebroken, versperde van alles.

Draaien als van ouds. Mooi geluid!

Schroeven geimproviseerd want originele kapotgedraaid (van de ornamenten).

Filip, hoop dat je gauw kunt want ik heb hem wel nodig.. anders bestel ik nieuw (37,- thuis).

Thanx.

ja beide hebben een cassette aan de zijkant.

hoi flip!
Nieuw probleem, heb nu een 7 cd wiss. zegt steeds no disc.
En alle verlichting doet het niet.
Nog ideeen?

heb maar een VAM 1202 besteld (laser unit) maar er word ook een clamper cdm 12.1/T (691.30343) bij geadviseerd voor de 7 cd wiss.
Kan ik de oude niet meer gebruiken? Wat is een clamper? Ik kan deze nergens vinden?

Iemand ? (philippe help...)

hmm ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen ervaring heb met de 7 disc wisselaars.

Ik denk dat ze met de clamper het ding bedoelen wat op de spindel komt, maar dit weet ik niet zeker.

als je hem toch al besteld hebt, ga gewoon rustig op je gemak bekijken wat de verschillen zijn.

hoe heb je geconstateerd dat de cdn unit kapot is, ga altijd eerst de checklist af voordat je een nieuwe laser besteld.

kontroleer of het laser transport naar de begin positie komt (richting de spindel)

focust de lens?

heb je nog emmissie?

sorry als het wat langer duurt met reageren, maar ik ben op vakantie :P

De clamper is het magneetje dat bovenop de cd komt te liggen en kan nodig zijn omdat het plateau van het nieuwe loopwerk een andere vorm of hoogte heeft.

Hoi!
Heb geen vaste checklist afgewerkt maar:
wisselaar werkt, laser word gepositioneerd (omhoog) en daarna gaat de spoel om de cd te laten draaien niet draaien.
Dus: 1. hij krijgt geen seintje ("voeler"?? kapot)
2. leest geen disc (laser kapot)
3. draait niet (aandrijving/motortje overleden)
Bij de VAM 1202 (vervangt VAM 1201/03) zit alle 3 in dus altijd raak... toch?

Natuurlijk had ik de laser en de voeler uitermate veel en goed gereinigd.
Maar bij de bestelling word steeds die clamper aanbevolen alleen nergens te krijgen, wel voor 1 en 3 maar niet voor 7.

Licht word aangestuurd door dat "blokje" (transformator?) in de box onderin? Heb je een vervanger of kan ik dat ergens bestellen?

@ flip Fijne vakantie. Hoor je nog.

Bedankt zover (allemaal)

Het zou kunnen dat de clamper voor 1 of voor 3 ook op de 7-wisselaar past, of dat je er onderdelen van kunt uitwisselen. Helaas ken ik het model niet uit ervaring.