Show your projects! Part 21

Dit topic is gesloten

Op 7 februari 2011 17:00:15 schreef Sibylle:
Poeh, lekker veel werk met solderen en pootjes buigen!

Onwijs veel gesoldeer! De prints zelf (gaatjesprint), de kabels van en naar de cube, en de cube zelf natuurlijk!

Op 7 februari 2011 17:00:15 schreef Sibylle: Hoeveel geheugen neemt je programma in beslag?

Ik programmeer in proton pic basic, dus zuinig zal het niet zijn.
Ook zijn de effecten er niet het codezuinigst ingeprogrammeerd. Ik heb even een printscreentje voor je gemaakt:
http://i56.tinypic.com/2l94i3c.jpg

Op 7 februari 2011 17:00:15 schreef Sibylle:Ga je de ledjes nog recht proberen te krijgen, want ze staan inderdaad wel een beetje scheef :P

Ik denk niet dat ik de leds nog recht ga proberen te buigen, ik moet dan 64 draden tegelijkertijd gaan buigen, en ik ben veel te bang dat ik daarmee een soldering ergens in het midden los laat schieten. En dat is heel moeilijk om te herstellen kan ik je vertellen... Ik heb al een led op de 4e verdieping, op X = 3 en Y = 4 moeten vervangen...Ik weet nog steeds niet waarom die kapot is gegaan, na het solderen heb ik alles getest, en toen werkte alles. Toen ik alle 64 pootjes door de 64 gaten gewurmd had deed die ene Led het niet meer :?

[Bericht gewijzigd door loopycoaster op maandag 7 februari 2011 17:16:46 (23%)

free_electron

Silicon Member

Op 7 februari 2011 16:56:02 schreef plantrekker:
parallellepipedum

ik dacht altijd dat dat twee wiskundigen waren die naast elkaar stonden te plassen.. ( parallel pipi doen )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Lucky Luke

Golden Member

Zei de silly con member *... ;) (Wel grappig, custom memberstatus)

Loopycoaster, leuke effecten :) Vooral de laatste in het filmpje.
Je zou 'm zelfs tijd/datum/tekst weer kunnen laten geven in 3d letters :)

*Even omdat het puur tekst is: de intentie is een woordgrapje, niet om je uit te maken voor slome oplichter.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 8 februari 2011 13:02:27 (23%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 7 februari 2011 18:21:50 schreef Lucky Luke:Vooral de laatste in het filmpje.

Het idee is gejat, maar de code is wel zelf geschreven.

In dit filmpje (van dezelfde maker) zitten voorlopig genoeg effecten om na te bootsen (waaronder dus ook tekst).

Op 7 februari 2011 17:00:15 schreef Sibylle:
Mooi werk, jammer dat het etsen niet gelijk 100% gelukt is maarjah. Valt de tijd goed af te lezen in het felle licht? In mijn ervaring met led matrixen is het OF niet te zien in de felle zon, OF het verlicht je gehele kamer als het donker is!

Dat laatste dus... Ik voed de 7 segmenten displays met 5 volt. Voorschakelweerstand is 470 ohm... En zelfs met ongeveer 5mA per segment, is dus mijn hele kamer verlicht. Toen ik de print aan het maken was, was ik bang dat 470 ohm misschien teveel zou zijn, maar deze klok is in fel daglicht ook nog goed te lezen. Ach ja, heb ik tenminste een nachtlampje. :D

@ led kubus/loopycoaster:
Die heb ik ook nog liggen, gesoldeerd en al. Moet alleen nog de controller maken, maar daar ben ik nog nooit echt aan toe gekomen.
Hoe stuur je de boel aan? 595 schuivers en low-side drivers?

Op 7 februari 2011 12:09:16 schreef TheCrazyInventor:
Het plexiglas heb ik gezaagd met een cirkelzaag. Werkt fantastisch, geen bramen. En de boel smelt niet aan elkaar, zoals met een dremel, oid. Polijsten is niet nodig, het plexiglas zelf is nog perfect. Er zit alleen een dikke laag stof + vingervlekken op, zie ik. :(
En op een foto komt dat natuurlijk allemaal fantastisch tevoorschijn...

Wel bedankt voor alle tips, ik moet echt eens wat meer gaan experimenteren met plexiglas en het bewerken ervan.

Stof en vlekken op plexiglas komen op een foto, en al helemaal met flits, ongenadig tot uiting terwijl je ze normaal nauwelijks ziet...
Plexiglas kun je erg goed polijsten, zelfs krassen krijg je keurig weg.

Just find out what you like and let it kill you

Op 7 februari 2011 19:13:45 schreef TheCrazyInventor:Hoe stuur je de boel aan? 595 schuivers en low-side drivers?

Bingo ;)
verder zitten er ook nog een max232 voor PC verbinding en een 24LC1025 (1024kbit I²C EEPROM) voor extra geheugen.

Voor de co labvoeding een stroom- en spanningsmeter (4 x MAX1496, dezelfde als die Sine gebruikt heeft). Eerste test op breadboard met DIP uitvoering (wordt SSOP op de print) doet het goed. De rechter led is de decimale punt die tussen de 2 digits moet staan en de spanning wordt gemeten over de linker led.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dvm_test.jpg

Het wordt een dubbele voeding dus 2 volt- en 2 amperemeters. Die print wordt dan op een andere met de displays geplugd (net zoals sine :p). Deze print ga ik bij iteadstudio laten maken, teveel gaten, via's en te smalle sporen voor mij. Die voor de displays is wat makkelijker om zelf te maken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dvm_print3d.jpg

True story bro!

Stof en vlekken op plexiglas komen op een foto, en al helemaal met flits, ongenadig tot uiting terwijl je ze normaal nauwelijks ziet...

Hier moet ik je toch tegenspreken, heer hadv. Bekijk dit:
http://prosje.be/CO/Fotos/AudioColorizerBehuizing.jpg
Ik zie geen stof. Jij wel?

@TheCrazyInventor: mijn manier om plexi te bewerken:
Laat het schutvel er op, en kleef daar --aan beide zijden-- papier over. Dat maakt het aftekenen eenvoudig, en het biedt een extra-bescherming tegen krassen.
Zagen doe ik met een kleine Proxxon-zaagtafel.
De randen worden behandeld met schuurpapier. Van fijn naar héél fijn.
Als laatste krijgen ze een beurt met koperpoets. Het resultaat daarvan zie je het best bij de rechtopstaande stukken.
Een detailopname maakt meer duidelijk:
http://prosje.be/CO/Fotos/AudioColorizerBehuizingDetail.jpg

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 7 februari 2011 19:46:01 schreef pros:
[...]
Hier moet ik je toch tegenspreken, heer hadv. Bekijk dit:
[afbeelding]
Ik zie geen stof. Jij wel?

Toch wel...
Rechtsboven, en linksmidden (maar dat zou op de grondplaat kunnen liggen natuurlijk).
Maar wat ik bedoelde is dat het heel moeilijk is om het feilloos te flitsen. Wellicht heb jij indirecte flits gebruikt (scheelt een heleboel) of heb je een 'gelukkige' hoek getroffen.

Verder hulde voor de afwerking en de tips!

Just find out what you like and let it kill you

Op 7 februari 2011 19:45:17 schreef plantrekker:
Voor de co labvoeding een stroom- en spanningsmeter (4 x MAX1496, dezelfde als die Sine gebruikt heeft).

Leuk projectje, ik dacht: oh, goed idee. En toen zag ik de prijs van die sjippies: $8.88 ! Of hebben jullie een adresje waar het wel meevalt?

If you want to succeed, double your failure rate.

Plexiglas (is een merknaam, de juiste benaming is acrylaat) gebruik ik al kwasi 40 jaar niet meer.
De beste vervanger is polycarbonaat (bekend onder o.a. de merknaam 'Lexan').
Polycarbonaat is iets duurder dan Plexiglas maar het heeft de nadelen van Plexi niet, het is veel minder bros en beter bewerkbaar met boor/freesapparatuur, minder UV-lichtgevoelig en vergeelt daardoor minder.

Dit gezegd zijnde: Polycarbonaat werk je perfect af door de zaagsneden kort met een open vlam (gasbrander) te verhitten (werkt niet met Plexi).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Pexi kun je perfect vlam polijsten hoor ....

Tidak Ada

Golden Member

Vreemde spelling dat 'parallelepipedum'
Ik was in mijn herinnering uitgegaan van de spelling van de vierhoeken waaruit het is opgebouwd (parallelogrammen). De reden waarom hier nu ineens een e geschreven moet worden, ontgaat mij.

Goed, dat je het hebt opgezocht en verbeterd!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Pexi kun je perfect vlam polijsten hoor ....

Volgens mijn kunststofleverancier niet (en vermits ik al 40 jaar geen Plexi meer koop kan ik het ook niet uittesten).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Jochem, idd redelijk prijzig maar wel leuk! Heb ze van bij digikey.
@Tidak, autocorrectie van firefox http://www.uploadarchief.net/files/download/woehoe.gif

True story bro!
Sine

Moderator

Op 7 februari 2011 21:59:29 schreef Turbokeu:
[...]Volgens mijn kunststofleverancier niet (en vermits ik al 40 jaar geen Plexi meer koop kan ik het ook niet uittesten).

Kan prima : http://www.youtube.com/watch?v=QhAXbA2lmnE#t=0m55s
Niet noodzakelijk met MAP, met een gerichte propaan vlam kan het ook, volgens de video kan het niet met polycarbonaat ..

Zover ik weet verkleurt plexi ook niet, en het is echt glashelder in tegenstelling tot polycarbonaat wat altijd iets dof grijs/blauw is.

@plantrekker
Ik zie hier mogelijkheden voor een tweede inkoopactie, als je de printjes toch laat maken, kun je vaak tegen geringe meerkosten een paar extra laten maken. Kosten gemiddeld lager en ik vermoed dat er best wel wat belangstelling voor zal zijn hier op het forum.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

@Animal64: die max1496 kost 7 euro ex BTW, met een picje of AVR van 2 euro kan je ook een prima V/A meter voor een labvoeding maken.

Dat dat kan weet ik en je kunt ook gewone analoge meters nemen al dan niet met voorschakelweerstanden, of iets met klassiekers als de 7106/7. Dat is het punt niet, maar ik kan mij voorstellen dat er bij een behoorlijk aantal forum leden interesse bestaat in een V/A meter voor het voeding project. De schakeling met de 1496 is eenvoudig, en de "printjes zijn klaar". Die chips zijn niet de goedkoopste maar met grotere aantallen moet er nog wel een euro of 2 afkunnen, maar misschien ben ik te optmistisch en pakt dit toch te duur uit.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Ik denk ook dat er te weinig vraag gaat zijn, vanaf 25 chips, €1,5 goedkoper. De print zal maar $12 kosten voor 10 stuks bij iteadstudio. Bovendien hoort het bij de andere print, je zou dus ook hetzelfde displaybord moeten maken. Moest je toch nog interesse hebben kan ik je wel een print opsturen als ze binnen zijn (wel vanuit België) of de pcb layouts mailen ofzo.
(net nog een foutje gespot, beide massa's hingen aan elkaar :))

True story bro!

Dit is de eerste keer dat ik hier iets post, en ook meteen de eerste keer dat ik iets maak dat werkt op netspanning. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

http://andere.maartenbaert.be/voeding/voeding01-small.jpg

Het is een schakelende voeding die ingesteld kan worden tussen 3V en 16V, en 600mA kan leveren. Tot nu toe experimenteerde ik met een goedkope universele adapter van 200mA, en dat is niet echt handig voor de dingen die ik probeer te doen. Ik had natuurlijk ook een gewone lineaire voeding kunnen bouwen, maar het leek me interessanter om een schakelende voeding te maken. Er bestaan natuurlijk IC's hiervoor, maar ik vroeg me af of dit ook zou lukken met discrete componenten. Dat heb ik dan ook gedaan :).

De voeding heeft stroombegrenzing, maar die is altijd ingesteld op 600mA. En als je de uitgang kortsluit krijg je nog steeds de volledige lading van de uitgangscondensator door de belasting natuurlijk, de stroombegrenzing is vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat de voeding niet kapot gaat.

De binnenkant:
http://andere.maartenbaert.be/voeding/voeding02-small.jpg

Bovenaanzicht:
http://andere.maartenbaert.be/voeding/voeding03-small.jpg
Ik had eigenlijk net iets te weinig plaats, dus het was een beetje puzzelen om alles op die printplaat te krijgen :P. De schakeling gebruikt vier comparators (stroom, spanning 2x, en oscillator), een opamp (om de uitgangsspanning te meten voor de uitlezing), een PIC18F1320 (om het display aan te sturen) en een MC34063 om 5V te maken voor de microcontroller en het display.

De onderkant:
http://andere.maartenbaert.be/voeding/voeding04-small.jpg
Erg netjes is het niet, maar het doet wat het moet doen :P.

De uitgang geeft niet al te veel ruis, dit krijg ik op de oscilloscoop bij een belasting van 200mA (gloeilampje van eerste foto):
http://andere.maartenbaert.be/voeding/voeding05-small.jpg
Ik denk dat het met wat ferrietkraaltjes nog wel moet lukken om die grote pieken weg te filteren, maar dat moet ik nog proberen.

Al bij al redelijk goed gelukt vind ik, alleen dat ene gat in de voorkant is nogal lelijk. Dat gat had ik per ongeluk gemaakt. Het gat was bedoeld om de kabel van de stekker door te laten, maar jammer genoeg was het doosje aan de binnenkant niet helemaal symmetrisch. En de wet van Murphy zegt dat je in zo'n geval altijd de verkeerde kant van het doosje zal kiezen :P. Ik kan het altijd nog verbergen door een front panel te ontwerpen op de computer en die op het doosje te plakken.

Even een kleine toevoeging van mijnentwege.

Sommigen zullen zich misschien herinneren dat ik af en toe wat met het grote kopergeweld experimenteer (zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1202673#1202673)

Een enkel cavity filter was al leuk, dus heb ik besloten om maar eens een 5-polig interdigital filter te proberen. Zelf een vergelijking kunnen maken tussen verschillende soorten filters is altijd wel leerrijk. Omdat het haaks aan mekaar solderen van koperplaatjes niet goed, niet snel en niet netjes ging, en ik het volgende goede advies kreeg...

Op 10 januari 2011 07:05:57 schreef Tidak Ada:
Bij het solderen van printplaat zou je ook 'vingers' aan het materiaal kunnen maken voor het deksel: een soort zwaluwstaartverbinding of maak het deksel iets groteer en soldeer de overhangende rand aan demet de binnenzijde aan de buitenzijde van de cavity.

en

Op 10 januari 2011 07:56:35 schreef pe5ocb:
Verder inderdaad zoals Tidak Ada al zei, je zou een opstaande rand kunnen maken

en

Op 10 januari 2011 08:18:19 schreef fred101:
Bert, zo te zien heb je de doos opgebouwd uit losse plaatjes. Je kan je wat werk besparen door het koper om een mal heen te vouwen. Dan heb je maar een lengte naad, je laat dan de bodem open. Voor bijregelen kun je dan zo het hele binnenwerk eruit schuiven.

...heb ik me een klein plooibankje gekocht en een kastje geplooid. Achteraf realiseerde ik me dat ze het waarschijnlijk niet zo bedoelden (eerder rond een blok hout oid.), maar dat is dan voor het volgende experiment.

De eerste zes naden heb ik met veel moeite met de butaanbrander gesoldeerd, en ook de cavities zelf heb ik zo op de zijwand bevestigd. Door het capilaire effect van het vloeiend tin, gaat dat echter wel goed met een butaanbrander.
http://media.share.ovi.com/m1/s/2758/af73957849ff4921848aaeaf74159c7e.jpg

Op 10 januari 2011 07:05:57 schreef Tidak Ada:
Je kunt een (goedkope) zware soldeerbout aanschaffen. Ik heb er een van 150W gekocht bij Conrad, voor dit soort werk. Kostte me maar € 18,50.

Deze raad heb ik ook opgevolgd, en heb ik vervolgens ook maar een 150W bout (de grootste die ik redelijkerwijs kon krijgen) besteld. Deze pook arriveerde juist op tijd om de moertjes te solderen. Dit ging al heel wat beter, de bout wordt loeiheet (roodgloeiend) en heeft heel wat thermische inertie. Ik krijg het koper er op redelijke termijn warm genoeg mee om echt op een normale manier te solderen. Nog beter zou een nóg zwaardere bout zijn, maar die dingen zijn moeilijk te vinden en dit was al een grote stap vooruit. De fluxresten heb ik later nog afgewassen, die korstjes zag ik natuurlijk pas toen ik de foto al genomen had.
http://media.share.ovi.com/m1/s/2758/c94e3947a0a94f9896e349505d165423.jpg

Omdat ik zo in mijn nopjes was met mijn nieuwe bout, besloot ik het filter dicht te solderen zonder het eerst te testen. Wat me bezielde weet ik niet, daar ik helemaal niet van het measure once - cut twice type ben, maar soms moet je eens iets doms doen :). Het was het al >23:00 en er zat een werkdag aan te komen, en ik wou namelijk erg graag dat ding nog op de pijnbank leggen voor ik mijn bed in kroop.

En voila, het resultaat:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2758/8f8cb5624561487cb0faab1a5b9a7390.jpg

De bodem is een groot stuk, vrij dun, dubbelzijdig printplaat, dus het is niet helemaal hetzelfde als twee plakken koper aan mekaar solderen, maar dit geeft toch een indruk van hoe dat het ging met de 150W bout:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2758/59902f9baf864a4cb87bf9e6f3ba1c8a.jpg

Hierna ben ik uit mijn man-cave gekropen, en twee verdiepingen hoger de VNA gaan aanslingeren. En ik was best positief verrast - dit is de eerste plot: materiaalbewerkingsgewijs ben ik verre van een held, dus de nauwkeurigheid is in feite maar zo-zo, en het filter was berekend voor 435MHz centerfrequentie. Bulls eye: helemaal zónder tuning (de stemschroefjes waren er nog niet eens ingedraaid!)
http://media.share.ovi.com/m1/s/2754/347f4f453c3648e69a62f5fa86bdb96c.jpg

Na het verkleinen van de span werd de verbazing niet kleiner - zelfs zonder tuning lijkt de prestatie niet veel slechter dan een duur professioneel filter.
http://media.share.ovi.com/m1/s/2754/83b8757ea70546c8b343657e8e682d76.jpg

De volgende dag probeerde ik mijn geluk eens uit met manuele tuning van het 5e orde filter. Het tunen blijkt zoals verwacht helemaal niet mee te vallen, met iedere graad die ik draaide aan iedere schroef ontstemde ik de andere 4. Ik ga me eens moeten verdiepen in de Dishal tuning methode (zie de discussie hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/91004)

Ik heb eens geprobeerd om de passband 5MHz op de schuiven, om het filter bijvoorbeeld achter een duplexer te hangen, waarbij de TX dan typisch op zo'n 5MHz offset zou zitten. Dat het mogelijk is staat vast, zie:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2756/1cb011f5964a4fd993f7a2ca734fe7b0.jpg

Dit is de doorlaatband uitvergroot (1dB per vertikale verdeling) - en dit na de poging tot afstemmen uit het losse vuistje, en niet gehinderd zonder enige kennis ter zake. Nu staat het filter gestemd van 424 MHz tot 435 MHz, maar als ik Dishal eens verteerd heb zet ik het waarschijnlijk terug op 420-430. Over de ganse band geeft het filter zelfs nu minder dan 2dB verzwakking, met een ripple van ongeveer 1.3dB. Naar professionele normen is dit niet geweldig (ongeveer >1dB meer verzwakking en >1dB meer rimpel), maar toch best bruikbaar voor amateurdoeleinden, zelfs stuntelig afgestemd. De looptijdvariatie heb ik nog niet gemeten, maar voor smalbandige toepassingen maakt dat toch niet zoveel uit.
http://linktrack.info/.1oza

Conclusie: rond de halve GHz blijkt een interdigital filter best te doen - zowel qua constructie als prestaties, zelfs zonder al te veel vaardigheden (maar wel met veel geduld, behalve bij het dichtsolderen van de doos :).

Vervolgens op het menu: een 5-cavity filter, misschien met iriskoppeling.

Suffering from wiseass oneliner blackout

@ bert, mooi knutselwerkje! Heb je enig idee welke constructiedelen cruciaal zijn voor betere performantie ?

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 februari 2011 04:33:05 schreef Bert_mc:[....] Nog beter zou een nóg zwaardere bout zijn, maar die dingen zijn moeilijk te vinden en dit was al een grote stap vooruit.

Leuk te horen dat je tevreden bent, Als je echt zwaarder wilt, kun je nog eens gaan kijken bij een leverancier voor dak- en zinkwerkers gereedschap. Eventueel zou je ook kunnen denken aan een gasgestookte bout. De prijzen van die professionele bouten ligt (hoe zou het ook anders kunnen) wel op een tientallig veelvoud van die € 18,50 die ik betaalde ! :(
Kijk ook eens in de catalogus van Conrad, die heeft er ook een stel, ik geloof tot 550W.
Zoek daar naar 'Hamerbout' onder Elektrische soldeerbouten.
Je ziet er dan een aantal van Ersa. Weller blijkt ook vertegenwoordigd te zijn , maar gaat niet zo ver en is stukken duurder.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten