Ik heb een probleem met de wasmachine. die werkte gisteren nog redelijk goed. uitgezonderd dat je de programma's niet juist meer kon regelen, nu sprong de aardlekschakelaar uit ( 300 mA ) dacht ga die even omleggen naar een ander stopcontact en dit werkte tot een paar uur later ook die aardlekschakelaar ( 30 mA ) er uit knalde. zekeringen waren er niet uit. even uit elkander gehaald maar niks gevonden van monsterverlies, alles is potdicht. weerstand uitgehaald en die had niks van kalk om zich geen, in een emmer met water gecontroleerd en die werkt zonder probleem. ik denk nu dat het probleem hem zit in het MAIN BOARD. zou het de moeite zijn om er een nieuwe in te plaatsen? die kost zo een 74€. ik weet het, het is een merk van mijn voeten die niet al te graag gezien word, maja, als ik hem kan herstellen dan zou ik dit zeker overwegen te doen.

Ik zou eerst al eens €10 spenderen aan een multimeter.

Wat bedoel je met "dat je de programma's niet juist meer kon regelen"?

een multimeter heb ik. het was of de knop voor de programma's ondersteboven stond, op 90 graden werd er een ander programma uitgevoerd, je moest gissen waar je hem wilde plaatsen. eigenlijk wist je nooit van te voren wat hij zou doen, word het kookwast of iets anders, soms waste hij meer dan 4 uur en dan op een ander stand maar een half uur.

Met een multimeter kan je toch nagaan waardoor de verliesstroomschakelaar sprong? Een programmasturing is zelden de oorzaak; motor of verwarmingselement of beschadigde bekabeling hebben meer kans en kunnen ook tot rare effecten leiden.
Met Carad heb ik weinig ervaring; ik vraag me wel af of de programmaknop niet ergens gebroken zit. Is dit een elektronische of mechanische programmator?

het is een elektronische programmator. zal er morgen eens een foto van nemen van de print. op zich is er niks mis mee. maar ik herinner mij nu dat er al eens een ander print in geplaatst werd, denk ik toch. zal die persoon morgen eens wat nader toelichting vragen.

ik heb ook weleens gehad dat de deurrubber stuk was en alleen bij flink klotsen ging er water door de scheur in het rubber en liep over het deurslot heen . dat gaf afentoe een aardstoring .

heb je trouwens de electronica onderin de machine zitten ? want er was een reeks waar de trommel ging lekken en met centrifugeren druppelde dat lekwater over de computerbox heen . dat gaf ook erg rare kuren in de wasprogramma's .

er is niks van water te vinden op de vloer anders had ik het al gemerkt, er zit namelijk geen bodem in deze uitvoering.het enige die er onder zit is de motor maar daar is niks op aan te merken, ik plaats straks enkele foto's hier.
nu doet hij het terug tot waar hij op een zeker punt komt, dit punt ga ik nu eens goed in het oog houden. de weerstand ziet er op zich als nieuw uit maar je kan maar nooit weten. heb de weerstand de ganse nacht in het water laten liggen en nu getest, geen probleem, die doet het.
ga hem even opstarten tot op het punt dat de aardlek uitspringt, dan eens in volgorde het een en ander afkoppelen.

Geen leksporen aan de steker (de kant die in de wcd steekt)????

motor stuk (aardsluiting)! Dit geeft regelmatig van dit soort vage storingen! trek de aarddraad van de motor maar eens los (alleen als je een kunststof kuip hebt) als hij dan blijft draaien heb je een aardfout in de motor. bij een stalen kuip is dit wat lastiger testen!

het is toch de weerstand, de aarding er af gehaald en hij doet het terug. die moet daar ergens gescheurd zijn. had die recht gezet in een emmer met water en daarmee sprong de aardlek er niet uit. bon, dit word een nieuwe.
http://img832.imageshack.us/img832/576/k640k640010.jpg

nu nog de programma's die maar half werken. dit is de printplaat.
ook nog bij zeggen dat je de toerental voor het zwieren ook niet kan regelen, dat is dat blauwe regeldingetje naaast de koelplaat. de programmaknop staat los van de print.
http://img508.imageshack.us/img508/3760/k640007.jpg

Op 5 januari 2011 17:06:15 schreef LOSSE:
het is toch de weerstand, de aarding er af gehaald en hij doet het terug. die moet daar ergens gescheurd zijn. had die recht gezet in een emmer met water en daarmee sprong de aardlek er niet uit. bon, dit word een nieuwe.

Dat geval wat jij "weerstand" noemd is het verwarmingselement.
Die zorgt dus voor verwaming van het water wanneer je dat insteld.

Hier kan een scheurtje in de buis zitten, waardoor het keramiche poeder welke in de buis zit doordrongen raakt van vocht, en elektrisch geleidend wordt.
In dit poeder is een spiraaldraad verwerkt, welke door de gehele dubbelgevouwen buis loopt.
Dat spiraaldraad is de eigenlijke verwarmingsdraad, maar is opgesloten in dit poeder en de buis om zijn stevigheid en elektrische isolatie te verkrijgen.
Ik schat dat de weerstand van deze draad zo'n 25Ω is.

ALS je een nieuw element hebt, (De verkorte aanduiding voor dit ding) zou je de oude eens door kunnen zagen, zodat je prachtig kunt zien hoe dit nu in elkaar steekt.

Wat betreft dat besturingsprintje...

Die potmeter zit er maar een beetje scheefjes op, en doet mij nou niet echt stevig aan, waardoor ik zelf al de griezels krijg als je met dat ding (al-dan-niet met verlengde as van de knop) steeds het toerental van het droogzwieren moet regelen...
Ik zie trouwens ook wel erg weinig electronica...
Wat ik herken is een electronische motorregelaar (Triac aan ALU koelplaat)
Ik weet niet of dat grote blauwe blok een relais is, of een condensator.
Ik zie verder geen IC's , maar ze zouden ook op de andere zijde van de print kunnen zitten...

Neovo.

het blauwe ding is een condensator , waar de electronica op draait ( voeding ) maar de potmeter voor de toerenregeling lijkt met het pootje van de loper wel uit het soldeer te zijn gekomen, zit er niet een pootje in het midden wat uit de soldeer is ?

@Neovo Geesink voor de weerstand, die heb ik vroeger al eens goed aan de binnenzijde bekeken. de weerstand meet inderdaad 25ohm. dus heb ik de aardingsdraad er vanaf gehaald ( de trommel is toch niet van metaal ) en zal er voorlopig zonder doen tot ik een nieuwe weerstand heb.de ic zit aan de andere zijde van de print.

@testman de potmeter zit nog vast op de print, het blauwe plastiek rond de potmeter zit wat los, waarschijnlijk hebben ze er vroeger de verlengde as wat te geweldig geforceerd.
anders ziet de machine er best uit, die is pas 2 jaar en enkele dagen oud. natuurlijk valt hij buiten de garantie. ik zal overwegen er een nieuwe print in te plaatsen, vind het nog de moeite waard.

onder die koelplaat zitten er nog 3 zwarte blokken, ik denk dit de relais zijn

Op 6 januari 2011 10:22:21 schreef LOSSE:
dus heb ik de aardingsdraad er vanaf gehaald ( de trommel is toch niet van metaal ) en zal er voorlopig zonder doen tot ik een nieuwe weerstand heb.

Dat lijkt me geen snugger idee...

In principe zet je het water dan onder spanning, en water geleidt...

Gr Ronald

dank je om je bezorgdheid maar het kan geen kwaad, ben hier alleen en er zijn geen kleine kinderen in de buurt. en ik? ik heb niet veel haar, dus zal er niet veel rechtstaan moest ik een oplawaai vangen. die draait voor het moment en doet hij het zoals gewoonlijk. op 90 graden verwarmt hij niet, zet ik hem in tegenover gestelde richting ( knop ) verwarmt hij op 90 graden. vreemd machientje.
http://img708.imageshack.us/img708/4102/k640002.jpg

[Bericht gewijzigd door LOSSE op (13%)]

Das lekker als je gaat douchen ):

Heb je het frontpaneel gedemonteerd? Het kan gewoon zijn dat de knop verkeerd om zit!

Hoi Stefaan Van Slycken.
had ik ook al gedacht maar je kan die maar in een richting plaatsen. Intussen heeft de weerstand het begeven en heb er een nieuwe besteld.
zou ik nu nog een goedkope print kunnen vinden werkt het systeem terug zoals het hoort. maar eentje minder dan 74€ zal ik niet vinden tenzij er hier iemand een goedkopere plaats zou vinden.

zit de print niet gedraaid gemonteerd achter het front ?

Op 15 januari 2011 20:19:27 schreef Shiptronic:
zit de print niet gedraaid gemonteerd achter het front ?

nee dat kan niet want de programmaknop staat los van de print. of zou het kunnen dat de draden omgewisseld zijn? ik ga er morgen enkele fotos van nemen en hier plaatsen met wat uitleg naar waar de draden lopen.

[Bericht gewijzigd door LOSSE op (25%)]

Hoi,

Ik zou op de print eerst eens alle contacten opnieuw solderen.
Deze printen staan bekend om slechte soldeer verbindingen ,vooral daar waar er grote stromen lopen (relais contacten) .

Soms ziet de verbinding er keurig uit , toch even warm stoken.

bert.

alles opnieuw gesoldeerd, op dit ene punt was ik niet zeker en heb dan maar een verbinding met een draadje gemaakt. en het kwam mij opeens te binnen dat ik de prgrammaknop een halve slag kon draaien met de twee schroeven er uit te halen en te draaien, normaal zou hij nu moeten in de juiste richting staan.De weerstand ( verwarmingselement ) heb ik eens met vloeibaar metaal bewerkt omdat ik denk dat er maar een klein gaatje inzit. ben benieuwt of het zal werken. straks eens proefdraaien.
http://img411.imageshack.us/img411/3435/0114001.jpg

De weerstand ( verwarmingselement ) heb ik eens met vloeibaar metaal bewerkt omdat ik denk dat er maar een klein gaatje inzit.

OEI! nu ben je héél gevaarlijk bezig!
Je zal gegarandeerd vocht hebben opgesloten in dit ding, en dit kan tot een ontploffing van het element leiden wanneer het weer heet word!

Als vocht door verwarming of door stroomdoorgang in stoom veranderd, kan je er met de beste wil van de wereld niets tegen beginnen.
De druk die hierbij vrijkomt kan echt tot honderden bar / Atmosfeer oplopen wanneer er maar genoeg vocht opgesloten is.
Dat gaat zo'n dunne pijp nooit houden!

Je had beter eerst het element BOVEN WATER gecontroleerd heet kunnen stoken tot nét aan roodgloeiend, en dit enkele minuuten zo heet laten staan, zodat het vocht echt gecontroleerd als stoom kan ontsnappen.
Daarna af laten koelen, (OOK NIET IN WATER) en DAN pas met vloeibaar metaal het gaatje gaan dichten.

Neovo.

die had ik eerst warm laten worden maar het heeft niet mogen baten. dus is hij stuk. ga er morgen een nieuwe bestellen alleen weet ik niet meer waar ik die gevonden heb de vorige keer, dus word het nog even Googelen

Zeg Neovo,

Eerlijk gezegd vind ik dat je het nu even dramatiseert...

Als zo'n element lekt klapt de aardlek eruit, en dat is het dan.

Dat het dicht gestopt is met vloeibaar metaal zal niet veel uitmaken, hooguit ontstaat er door de, EVENTUELE, druk een scheurtje en dan ontsnapt er er een ietsiepietsie hete lucht.

Uiteraard hoort het element wel vervangen te worden.

Groeten Ronald